Тема: Поняття про іменник
Мета: ознайомити з загальним поняттям про іменник, формувати вільне володіння державною мовою, інноваційність, громадянську, соціальну, культурну компетентність та вміння навчатися протягом життя, розвивати критичне мислення, увагу, уяву, усне та писемне мовлення; виховувати усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження.
Хід уроку |
Обладнання |
||||||||||||
І. Організаційна частина уроку. |
|
||||||||||||
ІІ. Введення в тему. Дослідження мовлення. 1. Робота зі словами зі Стіни слів. Погляньте на Стіну слів і подумайте, що спільного у всіх цих слів? (об’єднані спільною темою – здоров’я, всі подані слова однієї частини мови - іменники). 2. Стратегія «Мозкова атака». Що ви знаєте про іменник? (Відповіді учнів записати асоціативним кущем).
|
Стіна слів
Флеш карти: «Іменник», «істота» «неістота», «власні», «загальні», «однина», «однина», «множина», «рід». |
||||||||||||
ІІІ. Основна частина уроку. 1. Робота з правилом. а) Самостійне опрацювання правила учнями. Учні самостійно читають правило впр. 1, с. 95. б) Перегляд відео Всеукраїнської школи онлайн (від 1 хв. 10 с. до 2 хв. 40 с.) в) Розучування визначення про іменник. Отже, що ж таке іменник? (За допомогою флеш карток формуємо правило разом з учнями на дошці. Можна за допомогою учнів або викликати до дошки по черзі, щоб розставляли у правильному порядку флеш картки, формуючи правило) Після того, як слова правила викладено на дошці, читаю правило сама, потім по рядах. Потім закрити правило і прошу бажаючих переказати правило по пам’яті. Достатньо запитати 2-3 учнів. 2. Знайомство з питаннями. Стратегія «Коло Вена». Далі працюємо з питаннями «хто?», «що?» за допомогою стратегії «Коло Вена». Кріпимо на дошку два кола (формат а4) зі словами .
З’єднати їх і запитати дітей: Прочитайте очима слова у колах. Що спільного в цих слів? (Записати на перетині двох кіл слово «іменник») А що відмінного? Слова у першому колі відповідають на питання «що?» (кріплю над колом картку зі словом «що?»), а слова у другому колі відповідають на запитання «хто?» (кріплю над колом картку зі словом «хто?»). Отже, про людей і тварин ми запитуємо «хто?», а про речі – «що?». 3. Закріплення вивченого про питання. Робота з лего-цеглинками. Обираю два будь-яких кольори цеглинок, наприклад, червоний – питання «хто?», зелений – «що?». Зачитую слова з впр. 2, с. 96. Діти піднімають цеглинки потрібного кольору відповідно до названого слова (вправу виконую у швидкому темпі, пробуджуючи у дітей дух змагання і, звичайно ж, багато похвали). 4. Утворення іменників від слів (назв ознак і дієслів). Робота у зошиті. Самостійна робота учнів. Взаємоперевірка. Погляньте на нашого самостійного іменника (кріплю на дошку хлопчика-Іменника. Не називаю його хлопчиком, просто - іменник). Дивлячись на його зовнішній вигляд, якими рисами характеру ви його можете наділити? (моя мета - отримати 2 прикметники. Спонукаю їх до очікуваної відповіді. Наприклад, він посміхається – значить добрий, хоробрий (пов’язано з темою ЯДС)). Обрані 2 прикметники записую на дошці у стовпчик. Діти, а що вміє наш Іменник робити? (апелюю до правила – називати (називає предмет), відповідати (відповідає на питання). Обрані 2 дієслова записую нижче у стовпчик. Тепер у мене 4 слова. Діти, на яке питання відповідають два перших слова? Яка це частина мови? На які – решта? Яка це частина мови? На початку уроку ми читали інформацію про іменник, з якої дізналися , що іменники можна утворювати від прикметників та дієслів. Утворіть іменники та запишіть їх напроти кожного слова. На це завдання у вас є 3 хвилини (лімітую час на уроці, вчити дітей працювати за часом, можна використовувати пісочний годинник – це дуже стимулює учнів, вони самі можуть слідкувати за часом). Перевіряю виконання роботи фронтальним опитуванням (запитую 4-х учнів).правильні відповіді записую на дошці. Пропоную учням помінятися зошитами для здійснення взаємоперевірки. Учні пишуть знак «+» напроти правильних слів (виділяю на це завдання пів хвилини, це має відбутися дуже швидко). Молодці! Я впевнена, що ви всі виконали це завдання вірно. (Перевірити потім, зібравши зошити). Отже, від прикметників та дієслів можна утворити споріднені іменники.
РУХАНКА
5. Читання. Обговорення прочитаного. Стратегія «Шість капелюхів». а) Підготовка до читання вірша. Відшукайте впр.4, с. 96. Зараз ми прочитаємо вірш українського поета Григорія Фальковича. Близько 20 його поетичних збірок побачив світ. Наразі поетові 81 рік і він продовжує писати. Сьогодні ми познайомимося з його віршом «Грип». (Можна поговорити про особливість написання цього слова – у кінці пишемо літеру «п»). Хто скаже, що означає це слово? З Вікіпедії, онлайн-енциклопедії, де можна знайти відповіді на всі запитання, ви зможете дізнатися, що грип – це високозаразне вірусне захворювання з можливістю тяжких ускладнень та ризиком смерті. б) Читання для себе. в) Читання для когось (читаємо по 2 рядки для хлопчика-Іменника). г) Обговорення прочитаного за стратегією «Шість капелюхів».
Проводю фронтальне опитування. Беру капелюхи по черзі і підходю до тих учнів, які відповідатимуть. «Приміряю» (тримаю над голівкою дитини) капелюх і задаю відповідне запитання (див. у таблицю). д) Морфологічна робота над текстом. Групова робота. Поділити вірш на 3-4 частини. Роздрукувати ці частини на окремих аркушах. Об’єднати учнів у 3-4 групи. Роздаю кожній групі аркуш з частиною вірша. Діти, знайдіть іменники у тексті і прочитайте (опитую за бажанням дітей). Діти, під час зачитування іменників, будьте дуже уважні, ви маєте сплеснути 1 раз, коли чутимете іменники, які відповідають на запитання «що?». |
Відео-фрагмент уроку.
Флеш картки: зображення хлопчика-Іменника, «самостійна частина мови», «яка називає предмет», «і відповідає на питання», «хто?» «що?»
Паперові кола зі словами, флеш картки «що?», «хто?»
Лего-цеглинки
Зображення хлопчика-Іменника, пісочний годинник.
Портрет автора, хлопчик-Іменник, 6 капелюхів Едварда де Боно, картки із частинами вірша (3-4 шт.).
|
||||||||||||
IV.Узагальнення вивченого, підсумок. Стратегія «Кубик Блума». Яку частину мови ми сьогодні з вами вивчали? Давайте підіб’ємо підсумки. Що ми тепер знаємо про іменник? Даю одному з учнів кубик і прошу відшукати слово «Назви» (Що таке іменник?), учень відповідає і передає кубик тому, кому забажає. Знову даю вказівку знайти наступне питання (див. порядок роботи з кубиком).
Порядок роботи з кубиком Блума
|
Кубик Блума |
||||||||||||
V. Домашнє завдання |
|