Урок "Корінь. Спільнокореневі слова"

Про матеріал
Мета даного уроку : сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; розвивати мовне чуття, вміння спостерігати, аналізувати, зіставляти; виховувати повагу до старших людей, сім'ї.
Перегляд файлу

Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова

Мета: сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; розвивати мовне чуття, вміння спостерігати, аналізувати, зіставляти; виховувати повагу до старших людей, сім’ї.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, зошит.

Хід  уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання.

Повторення вивченого матеріалу .

  • Робота над загадками

Нас слова міняють часто,

І, звичайно, це — на щастя,

Бо якби ми не мінялись,

То слова не поєднались. (Закінчення)

• Якщо в слові неодмінно

Є частина змінна,

То є й та, що не зникає,

Як її ми називаєм? (Основа слова)

— Що таке закінчення?

— Що таке основа?

— З яких частин складається основа?

  • Хвилинка каліграфії

В лісі він без сумки ходить

Яблука й гриби знаходить.

Спина – голки. Очі – намистинки.

Хто це там біля ялинки?

(Їжак)

  • Яку букву пишемо на початку слова?
  • Які звуки вона позначає?
  • Пишемо рядок Її
  • Звуко – буквенний аналіз слова їжак. ( метод 6 цеглинок).

( діти з конструктора лего викладають схему слова).

— Без якої частини основи не буває слова? ( Кореня).

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про корінь слова, спільнокореневі слова.

 

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота над віршем (с. 54, впр. 115)

— Виразно прочитайте вірш. Про що в ньому йдеться?

— Прочитайте підкреслені слова. Доберіть до них із запропонованих слів спільнокореневі: землянка, людський, земляний, людина, людяний.

— Запишіть ці слова, позначте корінь.

Запам’ятайте! Слова, у яких спільний корінь, є спільнокореневими (спорідненими) словами. У них корінь має спільне для всіх слів значення. Наприклад: сад, садок, садовий, садівник.

— Як називаються виділені слова? Чому вони не споріднені?

2. Складання алгоритму визначення кореня

Алгоритм визначення кореня

1) Прочитай слово.

2) Добери спільнокореневі слова.

3) Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це — корінь.

4) Виділи корінь умовною позначкою ͡  .

 

3. Фізкультхвилинка

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1) Вибірковий диктант

— Випишіть споріднені слова. Позначте корінь.

Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.

 

 

2) Гра « Третій зайвий»

Записати слова і підкреслити зайве слово.

Білка, біла, білченя.

Сова , совеня, совок.

Бережливість , бережок, обережний.

- Чому ці слова зайві? (бо корені звучать однаково, але мають різні значення)

 

3) Вправа 117( письмово)

 

3) Робота в парах.

Гра « Знайди спільнокореневі слова». Визнач корінь.

Ось у ліс іде лісник

Він неначе лісовик.

На галявині лісовій

Влаштував концерт лісний.

 

 

4) Робота в групах

Із групи слів записаних на дошці виберіть :

1 група – слова з коренем -спів-

2 група – слова з коренем – вод-

3 група - слова з коренем – муз-

4 група – слова з коренем – зим-

 

Слова : співати, зима, підводний, музика, зимувати, водичка, спів, вода, музикант, наспівувати , співак, музичний , водяний, зимовий.

 

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що нового дізналися на уроці?

— Які цінні думки запам’ятали? (Корінь це спільна частина споріднених слів. У корені закладене основне значення слова. Корінь може звучати однаково, та в словах набирати різних значень.)

— Як визначити корінь?

— Які слова називаються спільнокореневими? Наведіть приклади.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 56, впр. 118. Доберіть спільнокореневі до слів ліс, казка, вода, водій. Складіть і запишіть 3 речення з цими словами (на вибір). 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
5 листопада 2019
Переглядів
6375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку