Урок - космічна подорож
Повторення вивченого про ПРИКМЕТНИК
6 клас
(за методом розвивального навчання)
Учитель НВК №11
Жукова-Якубчак Альона Валеріївна
Мета: Повторити й узагальнити вивчене з теми, удосконалювати вміння розпізнавати прикметники у реченнях, визначати їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль, правильно писати слова з вивченими орфограмами, розвивати логічне мислення, мовлення, уяву, творчі здібності учнів, уміння зіставляти, аналізувати.
Форма: Урок-космічна подорож
Інтерактивні технології: «Мікрофон», робота у групах (екіпажі), «Світлофор», «Сніжний ком».
ХІД УРОКУ
1. |
с |
п |
о |
к |
і |
й |
н |
а |
||
2. |
п |
р |
и |
с |
в |
і |
й |
н |
и |
й |
3. |
в |
и |
щ |
и |
й |
|||||
4. |
я |
к |
і |
с |
н |
и |
й |
|||
5. |
м |
а |
м |
и |
н |
а |
||||
6. |
м |
е |
т |
а |
л |
е |
в |
и |
й |
|
7. |
с |
т |
у |
п |
е |
н |
і |
|||
8. |
к |
н |
и |
ж |
к |
о |
в |
и |
й |
|
9. |
с |
и |
н |
ь |
о |
о |
к |
и |
й |
|
10. |
с |
к |
л |
а |
д |
е |
н |
а |
||
1. Людина, що тримає в собі спокій.
2.До якого розряду належить прикметник, що виражає приналежність до чогось?
4. До якого розряду належить прикметник, який виражає ознаку за кольором, розміром сприйняттям?
5. Мама купила сукню. Сукня чия?
6. Відношення до металу.
7. Вищий та найвищий – це… порівняння прикметників.
8. Утворіть прикметник зі слова книга.
9. Утворіть прикметник зі слів синій+очі.
10.Як називається форма вищого ступеня порівняння з додаванням слів більш або менш?
Отже, слово, яке вийшло – прикметник.
Зорі, очі весняної ночі!
Зорі, темряви погляди ясні!
То лагідні, як очі дівочі,
То палкії, мов світла прекрасні.
Леся Українка
(слайд)
(на дошці подається карта зоряного неба)
Наш урок незвичайний. Ми вирушимо у космічну подорож, помандруємо планетами. Кожен екіпаж зайняв своє місце у ракеті.
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку («Світлофор») (сигнал подає командир кожного екіпажу).
Запис у зошити числа
Промінь тихесенький
Кинув до нас.
Спи ж, мій малесенький, поки є час.
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
І розлука, і сльози вночі…
Як у тебе ключі журавлині,
Одинокі й печальні ключі.
Наша подорож уявна. Але людина мріє, що колись космічна подорож стане реальністю для усіх землян. Вслухаймося у невідоме, небачене, таємниче…
(Слайд) Ми наближаємося до першої планети під назвою Меркурій.
А чи знаєте ви, що це найближча планета до Сонця та найменша з усіх планет. Удень планета нагрівається до +424 С, а коли сонце ховається за горизонт – 183 С.
Ця планета підготувала вам завдання (групи учнів отримують завдання, на визначення прикметників за групами)
Завдання№1
Випишіть прикметники у стовпчик, доберіть до них іменники, узгодивши рід.
Світлий,кришталевий, бабусина, Данилів, довгий, зимовий, міська, важка, дядькове, школярське, лисяча, приємне.
(для перевірки після отриманих відповідей на дошці текст із визначенням груп).
Ми впоралися із завданням та рушимо далі. (Слайд) Перед нами планета Венера. Це найяскравіша планета після Місяця та Сонця. Але людська нога сюди ніколи не ступить, адже повітря складається з вуглекислого газу, а з неба у вигляді дощу падає сірчана кислота.
Ми не будемо наближатися до цієї планети,але дамо собі характеристику одним словом.
Завдання №2
(Слайд) Ми наблизилися до знайомої нам планети – Земля. Це єдина планета Сонячної системи, де існує життя, адже є повітря та 84% займає вода. Землю ще називають Блакитною планетою.
Земля нам теж підготувала завдання, а виконавши його, ми дізнаємося чи може існувати життя на інших планетах?
(Команди отримують персональні завдання)
Завдання №3
1 група
Поєднайте слова, утворивши прикметник. Поясніть написання прикметників.
Ясні очі –
Біля кордону –
Багато поверхів –
Тисяча кілометрів –
Російський і український –
Два дні –
2 група
Утворіть вищий ступінь порівняння прикметників простої форми. Як змінюється будова слова?
Легкий –
морозний –
сильний –
уважний –
добрий –
милий –
3 група
У прикметниках іншомовного походження вставте пропущені літери И чи І.
Мед…чний, пест…ц…дний, академ…чний, спец…альний, токс…ичний,
г…гантський, ф…алковий, реж…мний, автор…тетний, ем…граційний.
(після опрацювання представник кожної команди презентує роботу)
Чи хочете ви дізнатися про планету, на якій може існувати життя? Виявляється, що це – Марс. Він удвічі менший за Землю. Є пори року, настає ранок, вечір. Середня температура на планеті - 28 С.
Завдання №4
Ми отримали зашифровані послання від марсіан, але прочитати їх можна, якщо швидко і правильно виконаєте завдання.
1 група
Знайдіть з-поміж слів прикметники, підкресліть у них третю букву від початку, прочитайте і запишіть фразу.
Радісний, Всесвіт, інопланетяни, народний, Земля, смутний, кругом, ракетоносій, на жаль, поживний, знадвору, зорі, прибрежний, скажений, один в один, високий, присадибний, сильний, до ладу, старанний.
2 група
Знайдіть з-поміж слів прикметники, підкресліть у них другу букву від початку,прочитайте і запишіть фразу.
Космодром, сміливий, мислячий, змалку, мить, сніжний, весняний, стіл, поважний,високо, однаковий, астронавти, книжний, де-не-де, працювати, здалеку, послання, місячний.
3 група
Знайдіть з-поміж слів прикметники, підкресліть у них першу букву, прочитайте і запишіть фразу.
Радісний, космонавт, наперекір, акторський, корабель, дружній, поволі, іноземна, зимовий, раз у раз, усміхнений, доопрацювати, синій, туристичний, надвечір, розумний,поодинці, іншомовний, у нього, чесний, чимдалі, інтелігентний.
(Ключ 1 – Дружба – сила.
Ключ 2 – Ми не одні.
Ключ 3 – Раді зустрічі.)
Приємно отримувати слова привітання з космосу. На нас чекає знайомство із п’ятою планетою.
Юпітер – найбільша планета Сонячної системи. Верхній шар складається з водню та кисню. Діаметр планети перевищує діаметр Землі в 11 разів!
Юпітер підготував вам творче завдання.
Завдання №4
За 2 хвилини треба скласти привітання для інопланетян, використовуючи слова для довідок або власні.
Завдання №5
… інопланетяни! Ми раді … . Нам дуже … .
Сподіваємось, що … . До … зустрічей!
Слова для довідок: милий, шановний, зустріч, приємний, подобатися, земля, новий.
Ми наблизилися до чудової планети на ім’я Сатурн. Ця планета газоподібна та унікальна у тому, що має так звані кільця. Давайте вийдемо у відкритий космос (уявно) та пограємо.
Фізкультхвилинка.
Інтерактивна гра «Снігова куля».
Завдання №6
Учні кидають м’яч одне одному, називають будь-який прикметник, а той, хто отримує м’яча, утворює словосполучення з іменником.
Нарешті ми наблизилися до двох планет Урана та Нептуна. Ці планети виглядають та яскраво сяють як звичайні зірки.
Вони об’єднали свої зусилля та підготували для вас останнє випробування.
Пройшовши це випробування, ви отримаєте код. Саме він допоможе вам у написанні контрольної роботи.
Тести:
1. Визначіть ступінь порівняння прикметника більш теплий:
а) вищий;
б) найвищий
2. Прикметник теплий відноситься до розряду:
а) якісних;
б) відносних;
в) присвійних.
3. укажіть присвійний прикметник:
а) золотий;
б) заячий;
в) дзвінкий.
4. укажіть відносний прикметник:
а) тітчин;
б) металевий;
в) гарний.
5. не з прикметниками пишеться разом:
а) (не)чорний, а білий;
б) (не)веселий;
в) (не)веселий, а сумний.
6. Укажіть, прикметник, у якому пишеться –нн-:
а) змії…ий;
б) страше…ий;
в) глиня…ий .
7. Укажіть прикметник, у якому пишеться –н-:
а) щоде…ий ;
б) сумлі…ий;
в) качи…ий.
8. прикметник синьо(жовтий) пишеться:
а) разом;
б) окремо;
в) через дефіс.
9. Прикметник кисло(молочний) пишеться:
а) разом;
б) окремо;
в) через дефіс.
10. прикметник жовто(гарячий) пишеться:
а) разом;
б) окремо;
в) через дефіс.
Давайте звіримось, чи всі впорались із завданням (на екрані подається буквений ряд із вірними відповідями, а учні роблять самоперевірку).
Наша космічна подорож завершується, ми повертаємось на Землю.
Ось і закінчилася наша подорож. Що ми можемо покласти до багажу знань?
Учням пропонується Методика незавершених речень.
Продовжіть речення:
7.Оцінювання та рефлексія.
Учитель. І пам’ятайте слова філософа Г. Сковороди:
Жити слід так, щоб побачити
У жорстокому – ніжне,
У гіркому – солодке,
У мотлосі – милість,
У буйнощах – смак,
В отруті – поживу,
У смерті – життя,
У безчесті – славу.
Підготуватися до контрольного оцінювання.