Урок "Котилося яєчко"

Про матеріал
Заключний етап проектної діяльності учнів Матеріали, на розсуд вчителя, можна використовувати на уроках технологій у 10 класі під час вивчення варіативного модуля «Проектування та виготовлення предметів інтер’єру». Безпосередньою метою і є, відповідно до модуля- вивчення різних технік декорування та засобів конструювання.
Перегляд файлу

Світлана КСЬОНЗ, учитель-методист трудового навчання Миргородської ЗОШ І—ІІІ ст. № 1 ім. Панаса Мирного, Полтавська обл.

 

Скарбничка ідей. Котилося яєчко

Заключний етап проектної діяльності учнів

Матеріали, на розсуд вчителя, можна використовувати на уроках технологій у 10 класі під час вивчення варіативного модуля «Проектування та виготовлення предметів інтер’єру». Безпосередньою метою і є, відповідно до модуля- вивчення різних технік декорування та засобів конструювання.

 

 

 

10 клас

Мета:

навчальна: навчити учнів, розробляючи свої ідеї та створюючи вироби, раціонально планувати свій час; декорувати  та оздоблювати на заключному етапі вироби, складати пасхальну композицію, використовуючи закони конструювання та симетрії.

розвивальна: розвивати інтерес до самовдосконалення власних фізичних та розумових здібностей, просторову уяву, художній смак, вміння послідовно розвивати свої думки та індивідуальні нахили;

виховна: виховувати національну самосвідомість, цілеспрямованість в досягненні поставленої мети, почуття прекрасного, комунікативні якості особистості.

Навчально-методичне забезпечення та обладнання: зразки готових виробів і проектної документації, спеціалізовані журнали, мультимедійна презентація учнівського проекту, мультимедійні засоби навчання.

Матеріали та інструменти: яйця з деревини, клей, кольоровий та білий папір, пшенична соломка, бісер, дротики алюмінієві, пластилін, стрічки різної ширини, фарби, щіточки для малювання, Великодній кошик або Великодні борошняні вироби, гілочки верби та перші весняні квіти, ножиці.

Тип уроку: урок-творчий звіт (інтегрований).

Форми і методи уроку: проблемна бесіда, показ, розповідь, консультація, самостійна  та групова форми роботи учнів.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

(Найкраще для цього етапу уроку використати прийом «Релаксація», який позитивно налаштовує на заняття.)

 

Учитель. Діти, подивіться вправо і посміхніться сусідці справа, а після цього подивіться наліво і привітайтеся за руку із сусідкою зліва.

(Перевірити наявність учнів; матеріалів і засобів і для роботи.)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Рішучість до нас на урок завітала.

Аж тут Енергійність її наздогнала.

Завзяття з Умінням до класу прийшли

Й Любов до навчання з собою взяли.

Терпіння й Активність – не забарились,

І Творчість, звичайно, до класу з'явилась.

Якщо об'єднати ці риси в одне ціле,

То можна сміливо нам братись за діло.

Якщо ж вони стануть усі в один ряд,

То вийде відмінний у нас результат!

 

Учитель. Діти, на мою думку, якщо кожен з вас на уроці буде енергійним, завзятим та умілим, то всі ваші очікування на уроці справдяться. А чого ж ви чекаєте від цього уроку?

(На даному етапі найкраще застосувати прийом "Зворотній зв'язок". Діти на папірцях пишуть "Від сьогоднішнього уроку я очікую…" та прикріплюють до дерева надій. А наприкінці уроку подивимося чи заквітує наше дерево надій чи квіточки обсиплються.)

Ви вже, мабуть зрозуміли, над яким етапом виконання нашого проекту ми сьогодні будемо працювати. Адже, звернувши увагу на ті атрибути, які знаходяться у нашому класі, важко помилитися. Отже, сьогодні заключний етап виконання нашого проекту "Котилося яєчко", на якому ми складемо Великодню композицію на святковий стіл з тих виробів, які ви виготовляли впродовж певного часу.

Але мені б найбільше хотілося , щоб усе те, що ви почуєте і побачите на сьогоднішньому уроці, не зависло у ваших душах та серцях важким тягарем, а пробудило й розвинуло любов до мистецтва свого народу, до його історії, виховало цілеспрямованість до поставленої мети та почуття прекрасного. А гідами у досягненні сьогоднішньої мети будуть гості сьогоднішнього уроку: вчителі історії, образотворчого мистецтва та української літератури, які проведуть нас шляхами історії та творчих надбань українського народу.

 

Україно! Рідна мати!

Дозволь тебе привітати

Із весною, що прийшла,

Тепло в душі принесла.

Коли все цвіте, буяє,

Сонечку хвалу складає,

Для людей настане свято,

Що загляне в кожну хату.

Це Великдень –славний день,

Море привітань, пісень,

Лине голос до небес:

"Христос воскрес!

Христос воскрес!"

На столі, під образами

Паски, що напекла мама,

Кольорові крашанки,

І всілякі писанки.

Є і пироги й ковбаси,

На тарілці смачне м'ясо.

Ще не витягли з печі

Струхлі з маком й калачі.

Мама в кошик все складуть

Та до церкви понесуть:

Там освятять до світанку,

Щоби розговітись ранком.

Ллється знову до небес:

"Христос воскрес!

Христос воскрес!"

     Олесь Бердник

 

Учитель. Девізом нашого уроку буде гасло: "Мудрий не той, хто знає багато, а той, знання якого корисні". Але так як наш творчий проект виконують групами, то кожна група обере свій девіз на сьогоднішній урок (із українських прислів'їв).

Українські прислів’я

  •                       Де робить купа, не болить коло пупа
  •                       Коли хочеш, щоб було добре зроблено, зроби це сам
  •                       Краще добре робити, ніж гарно говорити
  •                       Маленька праця краща за велике безділля
  •                       Менше говори, а більше роби
  •                       На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить
  •                       Пташка створена для польоту, а людина для праці
  •                       Працюй до поту, то й поїси в охоту
  •                       Хто любить трудиться, тому без діла не сидиться
  •                       Хто робить – голодний не сидить
  •                       Менше слів, а більше діла
  •                       Почав діло – роби сміло
  •                       Добрий початок – половина діла
  •                       Хто хоче – той зможе
  •                       Без муки нічого не прийде в руки
  •                       Впертість і труд все перетруть

 

ІІІ. Узагальнення вивченого матеріалу

Учитель. Так як урок відноситься до групи "Скарбничка ідей", то завдання учнів: прикрасити пасхальні яйця будь –якою технікою, але так, щоб ці техніки не повторювалися. Кожна група обрала ту техніку виконання, яку знає найбільш досконало. Це може бути плетіння бісером, дряпанка, крапанка, художня ліпка, паперова об'ємна аплікація рослинними елементами, шкаралупина мозаїка, плетіння стрічками та інші.

Згадаємо разом, які ж існують техніки оздоблення пасхальних яєць? Так, це крашанка, мальованка, писанка, дряпанка. А на сьогоднішньому уроці ми будемо оздоблювати "яйчата" – це яйця, виготовлені з деревини.

Скористатися Додатком 2.

 

IV. Формування практичних умінь та навичок

 

Практична робота.

Заключне складання Великодньої композиції з виробів.

Учитель. Згадаємо, що перед кожною практичною роботою потрібно повторити правила безпечної роботи з ножицями, голками та санітарно – гігієнічні вимоги при практичних роботах.

Зараз учні продовжать роботу нашої творчої лабораторії, де вони випробовують нові способи оздоблення пасхальних яєць. Доки вони працюватимуть,  наші гості -  вчителі історії, літератури та образотворчого мистецтва - допоможуть пройти нам шляхами історії виникнення свята та народних надбань. Вони будуть нашими гідами по такій цікаві країні народного мистецтва та історії.

Але спочатку скажу декілька слів.

Ось  і прийшла весна… І саме з весною приходить в наші оселі найголовніше свято християн - Великдень. Це величне свято світлого Воскресіння Христа, який приніс себе в жертву за гріхи людей і спокутував їх своїми стражданнями. Великдень – це римське свято бога, який воскресає, весняне рівнодення, яке налаштовує на плідну працю, святкова трапеза, після якої стаєш чистішим душею та добрішим серцем.

Святкування, пов'язані з Великоднем, починалися на Україні ще взимку із початком великого посту. Неділю перед освяченням паски ми звемо "вербною". Є звичай "бити" кожного зустрічного освяченою в церкві лозою, промовляючи: "Не я б'ю, верба б'є, за тиждень – Великдень. Вже недалечко червоне яєчко". Останній тиждень перед Великоднем називається світлим або чистим. Найважливіший день цього тижня – Страсна п'ятниця – день, коли розпинали Спасителя. Існує повір'я, що коли Христа вели на муки, Матір Божа писала уночі писанки. Виходили вони дуже гарні. Як писала, котилися з очей сльози: котра слізка на писанку капнула та й стала цяточкою чи скотилася, утворюючи слізку.

Великдень – це римське свято бога, який воскресає, весняне рівнодення, яке налаштовує на плідну працю, святкова трапеза, після якої стаєш чистішим душею та добрішим серцем.

А тепер надамо слово нашим гостям – вчителям (вчителям історії та образотворчого мистецтва).

(Виступи вчителів на свій розсуд - за темою уроку).

 

Учитель. Бачу, що учні вже закінчують свої роботи і час звернутися до нашої скарбнички ідей, яка розкриває таємниці складання святкових великодніх композицій. (Мультимедійна презентація.)

 

V. Закріплення знань та вмінь

Учитель. Складемо і ми нашу святкову композицію з тих виробів, над якими ви працювали, діти. Ми маємо центральний експонат – пасху, гілки верби, свічки  та оздоблені вами яйця.

Доки ви працюєте, я дозволю собі звернутися до народної скарбнички і нагадати вам і нашим гостям, що рецептів приготування та оформлення Великоднього хліба надзвичайно багато і кожна господиня неодмінно має свій єдиний і неповторний рецепт.

Пропоную згадати ще один атрибут згаданого свята. Це – великодній кошик, який приносять до церкви для освячення. Допоможіть мені згадати, які продукти потрібно туди покласти.

(Діти пропонують свої варіанти. Паралельно демонструється мультимедійна презентація «Котилося яєчко»).

Скористатися Додатком 1.

Про розкіш  великоднього  столу в Україні, імовірно в заможних родинах, з  захопленням писав колись Олександр  Терещенко:

"В Україні святкують Великдень веселіше і заможніше, ніж на півночі. В кілька рядів ставлять на стіл паски, що пеклися  на  різних солодощах та пахучому корінні. Разом  з паскою, в яку встромлена гілочка свяченої верби і воскова свічка, - тарелі яєць, пофарбовані на різні кольори:  жовтий , синій ,  червоний; начинене порося з хроном  у зубах, а по боках його – зелень і овочі; насмажена гуска, гиндик, телятина, вуджена свиняча  шинка, ковбаса, сало, шматок  чорного хліба, солодкі  пиріжки, сир, сметана, сіль, Кафка з горілкою, настоянки та наливки. Під вагою великодніх наїдків та напитків  гнуться столи, і  все це не здіймається протягом цілого тижня…"

 

VІ. Підбиття підсумків заняття та оцінювання учнів

(На цьому етапі найкраще застосувати методи "Незакінчене речення" та "Зворотній зв’язок").

Учитель. Звернемося до нашого дерева сподівань  і подивимося, чи воно  зацвіло. І чи справдилися ваші очікування від уроку.

(Використовується мультимедійна презентація).

 

Метод "Незакінчене речення"

Закінчити речення:

— "Сьогодні ми згадали…."

— "Сьогодні ми вивчили…"

— "Найбільше мені сподобалося…"

— "Це мені знадобиться…"

 

Учитель. Давайте зробимо колективне оцінювання результату нашого проекту і проведемо його дизайн-аналіз.

— На якій з виконуючих сьогодні технік ви хотіли б зупинитися і вивчити її досконаліше?

(Відповіді учнів.)

 

Завершальне слово вчителя. Тож шануймо звичаї наших предків і тоді на землі пануватиме мир та спокій. Нехай великодні святкові композиції принесуть разом із святом до вашої оселі мир  та достаток, захистять від злого ока та негараздів та кожен день свята радують око своїм різнобарв'ям.

Вдягла весна мережану сорочку,

Умившись і звільнившись від турбот,

І підіймає волошкові очі

До вищих, до церковних позолот.

Душа стає в цю днину молодою,

Забувши, що слова бувають злі,

І повняться старання добротою

На ранньому скоромному столі.

Великдень всіх нас на гостину просить,

Малює сонце полотно небес,

І крашанку, як усмішку підносить:

- Христос воскрес!

- Воістину воскрес!

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Використовуючи атрибути Великодня, можна зробити велику кількість різноманітних композицій та прикрас. Пропонуємо декілька варіантів, які зможуть зробити свято Великодня ще більш яскравим та запам'ятовуючим.

 

 

Композиція "Курка"

На дно плетеної корзини покласти солому. На клей ПВА приклеїти 1 ряд крашанок і прокласти ще один ряд соломи. Так проклеїти 4 ряди. Поверх 4 – го ряду посадити плетену курку (з лози, бамбуку). В курку покласти крашанки. Така курка буде яскравою прикрасою вашого столу.

 

 

 

 

 

Композиція "Яйце в траві"

Проста і нескладна у виконанні прикраса столу, яку зроблять навіть найменші школярі. Напередодні Великодня в невеличкий горщик посіяти кресс – салат. І покласти в нього писанку.

 

Композиція "Вазочка"

Яйце пофарбувати у будь – який колір фарбою для фарбування яєць. Зняти верхівку шкаралупи, поставити на підставку, налити туди води. В отриману вазочку поставити перші весняні квіти: крокуси, сон – траву, проліски.

 

Композиція "Віночок"

З лози зробити віночок круглої форми. Крашанки зав'язати в яскраву тканину. Зробити з тканини бантики і прикрасити віночок. Цю прикрасу можна на Великдень повісити на стіну.

 

Композиція "Різнобарв'я"

Останнім часом великої популярності набули великодні композиції з вишитими стрічками, плетенням із стрічок, паперовою пластикою, прикрасами та іграшками. Жодне свято не обходиться без квітів. Якщо в керамічний горщик у вигляді яйця ( можна придбати в магазині) заздалегідь посіяти низькорослу траву і висадити розсаду маргариток, буде прекрасна великодня композиція. На початку минулого століття для прикраси великоднього столу спеціально вирощували квіти гіацинта і зелень кресс – салату.

Підставки для яєць на святковий стіл можна виготовити з цупкого паперу, соломки дерева. Оздобити її як паперовою пластикою, так і стрічковим плетінням.

 

 

У таких композиціях можна також використовувати гілочки верби та освячені у церкві свічки, бо це символ дружби і тепла у родині.

 

 

Додаток 2

Шкаралупна аплікація

Спочатку шкаралупу з яйця потрібно підсушити і знежирити оцтом. А потім на поверхню цілого яйця викладати візерунки із битої шкаралупи. Наприкінці роботи ці візерунки пофарбувати у різні кольори. Але найцікавіший матеріал з'являється після освячення яєць. Тому що дівчатка можуть принести з дому таке різнобарв'я яєчної шкаралупи, що фарбувати уже нічого не потрібно, а просто викладати на клейовану основу візерунки і все. Але шкаралупу одного кольору потрібно складати  в окремі коробочки або пакетики.

 

http://cv-potolok.net.ua/uploads/posts/2015-03/dekoruyemo-yaycya-na-velikden_464.jpeg

 

 

Стрічкове плетіння

Для плетіння необхідно взяти 2 – 3 смужки стрічок, шириною в 1 см і бажано різного кольору. Плести за схемою косички, але у площинному варіанті. На місце, де буде з'єднана стрічка на яйцеві, приробити квіточку з тканини або ж з паперової пластики.

http://shopingbasket.ru/img/2015/070610/4756534

 

 

 

 

 

Яйчата

 

 

Дряпанка

 

http://xa-xa.org/uploads/posts/2011-04/1303627819_drapanka003.jpg

 

Мальованка

 

http://pysankar.org.ua/velukden/IMAGE_132.jpg

Писанка

 

http://cs317624.vk.me/v317624110/5a86/WxwIAjihkfQ.jpg

 

Крашанка

 

Використані джерела

  1. Аминов Н.А. Психофізіологічні та психологічні передумови педагогічних здібностей. // Вопросы психологии - №5 - 1988. - С. 71-77.
  2. Беспалько В.П. Элементы теории управления процессом образования. Л.: - 1983.
  3. Вікова і педагогічна психологія, під ред. А.В. Петровского. М.: - 1973.
  4. Загвязинський В.І. Педагогічна творчість вчителя. – М. : Педагогіка,1
  5. Кабанов-Меллер Е.Н. Формирование приемов умственной деятельности и умственное развитие учащихся. М.: - 1968.
  6. Касьяненко М.Д. Педагогіка співробітництва: Навч. посібник. - Київ: Вища школа. - 1993 р.
  7. Крутецкий В.А. Психологическое обучение и воспитание школьников. М.: Просвещение - 1976.
  8. Крутецкий В.А. Некоторые вопросы психологии учителя. В кн. Основы педагогической психологии. М.: - 1972.
  9. Посталюк Н.Ю. Творческий стиль деятельности: педагогический аспект. – Казань: Изд. КГУ – 1998.
  10. Смагло Н.С. Сучасні аспекти розвитку творчої особистості. Дайджест педагогічних ідей та технологій. – 2002. - №3.
  11. Хекхаузен Х. Мотивація і діяльність. Т.1. - М.: -1986.
  12. Шамова Т.И. Проблема активизации учения школьников (дидактические концепции и пути реализации принципа активности в обучении): Автореф. канд. дис. М.: - 1977. – 24 с.
  13. О.Байко, Світ живе Великоднем, ж – л "Шкільна бібліотека", №3, 2005 р.
  14. Спільна робота гімназійної бібліотеки та педколективу Ковельської гімназії Волинської області з вивчення і забезпечення інформаційних потреб учнів, Великдень в Україні, ж – л "Шкільна бібліотека", №3, 2003 р.
  15. О.В.Бабченко, Писанка – символ життя, ж – л "Шкільна бібліотека", №3, 2006 р.
  16. Н.Тверезовська, Християнський Великдень і урок праці, ж – л "Трудова підготовка в закладах освіти, №2, 2008 р.
  17. Л.Куц, Організація роботи з бісерного рукоділля на уроках трудового навчання, ж – л "Трудове навчання в закладах освіти", №2, 2007 р.
  18. Т.П.Багатир, Великдень, №1, березень –квітень, 2005 р.
  19. Cv – potolok.net.ua
  20. Aes – okna.ru

 

 

1

 

doc
До підручника
Технології (рівень стандарту, академічний рівень) 10 клас (Коберник О.М. та інші)
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку