Урок "Ковалентний зв'язок. Полярний і неполярний ковалентний зв'язок. Електронні формули молекул. "

Про матеріал
Конспект уроку з хімії на тему: "Ковалентний зв'язок. Полярний і неполярний ковалентний зв'язок. Електронні формули молекул. "
Перегляд файлу

НВО «Олександрійська гімназія

ім. Т. Г. Шевченка-ЗНЗ І-ІІ ступенів

- школа мистецтв»

вчитель хімії

Ліннік Н.І.

 

Тема.  Ковалентний зв'язок. Полярний і неполярний ковалентний зв'язок. Електронні формули молекул.

Мета:

 

  • формування ключових компетентностей:

-  саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій;

- інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки та узагальнення.

  • формування предметних компетентностей: повторити, узагальнити та систематизувати  знання учнів про  ковалентний зв’язок, механізм його утворення та його типи, поняття «диполь», закріпити знання про електронегативність; продовжити відпрацювання навичок складання електронних і структурних формул будови молекул; сприяти формуванню вміння виділяти головне, актуалізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти;
  • розвивати спостережливість, аналітичне мислення, наочно-образну та словесно-логічну память, мовлення; розвивати техніку навчальної роботи (слухати пояснення, робити запис, працювати з різними джерелами інформації).
  • сприяти вихованню  інтересу до вивчення навчальної дисципліни, досягнень науки, розвивати почуття колективізму та взаємодопомоги, сприяти формуванню компетентностей: інформаційної, самоосвітньої, комунікативної, соціальної.

Обладнання: Періодична система Д. І. Менделєєва, «Електронегативність атомів хімічних елементів», відеопроектор, комп’ютер, мультимедійна дошка, презентація; опорні конспекти, роздатковий матеріал.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань

Міжпредметні зв’язки:  історія, фізика, біологія

Ключові поняття: хімічний зв'язок, ковалентний полярний зв'язок, ковалентний неполярний зв'язок, електронегативність, диполь, електронні формули, структурні формули, кристалічні гратки

Форми і методи  контролю: індивідуальне та фронтальне усне опитування, метод практичного контролю.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

Психологічне налаштування

        Американський винахідник Генрі Форд сказав:

        «Зібратися разом- це початок,

          Триматися разом- це прогрес,

          Працювати разом- це успіх!»

        Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю вам успіху!

ІІ. Оголошення теми уроку. Мета та завдання уроку.

На минулому уроці ви вивчили механізм утворення хімічного зв’язку, ознайомились із типами хімічного зв’язку. Сьогодні, ми повторимо, узагальнимо та систематизуємо знання про хімічний зв'язок, його типи, зокрема ковалентний полярний і ковалентний неполярний зв’язки, продовжимо відпрацювання навичок складання електронних і структурних формул будови молекули. На ваших столах є опорні конспекти, у яких ви будете працювати та роздатковий матеріал, який нам знадобиться протягом уроку. Отже, у своїх опорних конспектах запишіть число, класна робота, тема уроку…….

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Давайте подумаємо, де вам знадобляться знання про хімічний зв'язок. (звичайно,при подальшому вивченні хімії та фізики, знаючи все про хімічний зв'язок, ми зможемо дізнатись про будову речовин, а знаючи будову, передбачити фізичні властивості речовин. Зверніть увагу на екран, перед вами кристалічні гратки речовин, про які ви детальніше дізнаєтесь через декілька уроків, розрізняють і молекулярні, і атомні, і йонні, і металічні гратки.

ІV. Відтворення і корекція опорних знань учнів

Бліц-опитування

Питання

- як ви розумієте суть поняття « хімічний зв'язок»?

-що називають електронегативністю?

-як змінюється електронегативність у періодах і групах?

- що спільного в будові атомів інертних елементів?

-які типи звязку вам відомі?

- який зв'язок називається ковалентним? Які види ковалентного зв’язку вам відомі?

- що спільного й у чому полягає відмінність ковалентного неполярного й полярного зв’язків?

- що таке «диполь»?

- яка формула називається електронною?

-  яка формула називається структурною?

V. Узагальнення та систематизація понять, засвоєння системи  знань учнів, виконання практичних завдань

Робота над кросвордом

1.Елементи, які віддають електрони (метали)

2. Властивість атомів хімічного елемента з’єднуватись з певним числом атомів того самого чи інших хімічних елементів (валентність)

3. Ковалентний зв'язок, який утворюється між елементами, ЕН яких однакова ( неполярний)

4.Властивість атомів елемента відтягувати на себе електронну густину (ЕН)

5. Елемент, який має найбільшу здатність до притягання електронів (Флуор)

6. Елементи , які приймають електрони (неметали)

7. Прізвище вченого, який вперше розробив шкалу електронегативностей (Полінг)

8. Ковалентний зв'язок, який виникає між неме ЕН яких різна ( полярний)

9. Хімічний зв'язок, що утворюється за допомогою спільних електронних пар (ковалентний)

 

 

Робота в опорному конспекті

  1. Підкресліть речовини з ковалентним неполярним зв'язком:

І2, Н 2О, Fe, Н 2О2, SO2, НF,  F2, H2 S,  SіО2, О2, Вr2

2. Підкресліть формули речовин з неполярним зв’язком однією лінією, а з полярним-двома:

H2, HCl, HF, Cl2, F2, SO2, N2, H2O, Br2

3. Серед наведених речовин випишіть сполуки з найбільшою та найменшою полярністю зв'язку: HI, HCl, HBr, H2O, H2S, Cl2, CH4, PH3.

4. Складіть формули утворення молекул кисню  та хлору.

5. У кожній парі елементів підкресліть більш електронегативний елемент:

H і Cl, Cl і O, C і Cl, N і H, S і O, P і S, P і F.

Робота біля дошки

 

 

 

  1. За наведеним зразком складіть електронні графічні й структурні формули молекул

Молекула

Електронна графічна формула

Структурна формула

H2

Н:Н

Н-Н

F2

 

 

HBr

 

 

NH3

 

 

HCl

 

 

 

2.За наведеними структурними формулами складіть електронні графічні формули

Структурна формула

Електронна графічна формула

N≡N

׃N⁝ N׃

О=О

 

О=С=О

 

H-C≡C-H

 

 

  1. Самостійна робота на окремих аркушах з використанням ключових понять  (ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА)

Прийом “Хімічний крос”

1.    Вставте пропущені слова так, щоб речення було хімічно вірним:

     Зв'язок атомів за допомогою ________ пар називають _________.

     Розрізняють два різновиди _________ зв’язку: ______ і ________.

     Ковалентний зв'язок виникає між атомами _________ елементів.

     Ковалентний полярний зв'язок виникає між атомами _______елементів.

     Ковалентний полярний зв'язок виникає між атомами, що мають різне значення ______________.

     Якщо між атомами виникла одна електронна пара, то такий ковалентний зв'язок називають одинарним, якщо дві-________________, якщо три_________________.

2.       Підкресліть однією рискою в даному переліку речовини з ковалентними полярними зв’язками і  двома рисками з ковалентними неполярними зв’язками:

Br2, HI, Cl2, СН4, H2, O2, F2, HF, SiH4, CO2, H2O.

3.        Напишіть електронні та структурні формули Br2, HF.

VІ. Підсумок уроку

  • Що спільного й у чому полягає відмінність ковалентного неполярного й полярного зв’язків? (діаграма Венна)

 

VІІ. Повідомлення та пояснення домашнього завдання

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
21 листопада 2019
Переглядів
4030
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку