Ознайомлення учнів з виникненням козацтва;сформувати уявлення про козаків як тогочасних воїнів - українців; сприяти патріотичному вихованню учнів; виховувати почуття гордості за героїчне минуле свого народу.
Мета: сформувати в учнів уявлення про козацтво, Запорозьку С іч; визначити причини їх виникнення; засвоїти зміст понять: «козак», «Запорозька Січ», «гетьман», «козацька республіка», «козацька старшина», ознайомити учнів з організацією життя на Січі, побутом, звичаями козаків; розвивати в учнів уміння складати портрет історичного діяча; викладати зміст історичного джерела, виховувати почуття гордості за героїчне минуле свого народу.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Епіграфів уроку «Козацькому роду нема переводу»,
ХІД УРОКУ
(слайд 1 перевірка д/з)
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація знань учнів
1.Що ви знаєте про заснування Києва?
2.За якого князя і коли відбулося хрещення Русі?
3.Що ви знаєте про Романа Мстиславовича Галицького?
4.Розкажіть про Галицько – Волинську державу?
Учитель: Таким чином, ми закінчили вивчати тему «Історія княжої Русі-України» наступна історична сторінка не менш цікава, це історія Запорізьких козаків. Так що тема нашого уроку називається «Козацька Україна» (слайд 2 тема уроку )
ІІІ . Мотивація знань учнів
ІV. Вивчення нового матеріалу
Формуємо просторові уміння
У ч и т е л ь. Сьогодні ми здійснимо з вами заочну подорож у південні степи України й дізнаємось, що там діялось у кінці ХV ст.
1.Початок козацької доби. У 14-16 століттях на півдні України знаходився малозаселений район, який дістав назву Дике Поле.
(слайд 3 дике поле)
Дике Поле заселяли уходники, які приходили з Полісся, Волині, Наддніпрянщини. Вони ловили рибу, полювали на звірів і птахів, збирали мед, випасали худобу. Частина з них залишалася на цих землях, а частина поверталася додому, щоб вигідно продати сушену та солену рибу, боброве, лисяче і вовче хутро, мед. Згодом до уходників приєдналися втікачі із сіл та міст, що потерпали від знущання польської знаті. Так з'явилися вільні озброєні люди – козаки.
Перші відомості про українських козаків у писемних джерелах датують 1489 р.
(слайд 4 козак)
Козак — вільна, озброєна людина.
Чутки про козацьку вольницю долітали до найвіддаленіших куточків України. Утікачів побільшало.
Для безпеки поселення-табори козаки обгороджували укріпленнями з рублених або січених колод. Звідси й пішла назва Січ.
(слайд 5 Січ)
Січ — табір козаків, обгороджений укріпленнями з рублених або січених колод.
Оскільки самі фортеці будувалися за Дніпровими порогами, то місцевість почали називати Запоріжжя. Спочатку існували невеликі окремі Січі, які очолювали ватажки - гетьмани. Згодом вони об'єдналися й утворили Запорізьку Січ. Історики вважають, що перша Січ виникла у 1556 році на острові Мала Хортиця. Її гетьманом став відомий князь Дмитро Вишневецький (Байда пісня про нього
(слайд 6 Дмитро Вишневецький).
Вищим органом влади на Січі була загальна козацька рада. Рада вирішувала всі найважливіші питання: проти кого воювати, з ким укладати мир, кому надавати землю, кого судити. Вона збиралася тричі на рік. Прийняття рішень відбувалося в такий спосіб козаки підкидали вгору свої шапки і за їхньою кількістю вирішували погоджується козацьке товариство з пропозицією чи ні.
(слайд 7 козацька рада)
Козацька Рада — вищий орган влади на Січі.
На козацькій раді обирали також і гетьмана, або, як його ще називали, - кошового отамана.
(слайд 8 гетьмана)
Гетьман — головний, старший, командувач військ на Січі.
Фізкультхвилинка Щось не хочеться сидіти,
Треба трошки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
Руки вище підніміть,
А тепер їх опустіть.
Пострибайте кілька раз,
За роботу. Все гаразд.
2. «Доба героїчних походів» П. Конашевич –Сагайдачний.
(слайд 9 П.Конашевич – Сагайдачний, човен-чайка)
3.Утворення Козацької держави . Б.Хмельницький.
(Слайд 10 клейноди Богдан Хмельницький)
Клейноди — козацькі символи — відзнаки.
Учитель.. Чоловік, який уперше потрапив на Січ, проходив посвячення в козаки. Його запитували, чи вірить він у Бога, чи п'є горілку (питали жартома), чи буде боронити рідну землю.. Після цього козака записували до одного з куренів.
Невибагливими були козаки щодо одягу. Вони носили полотняні сорочки, широкі шаровари, шкіряні чоботи. У холодну пору року поверх одягали свиту, жупан, кожух. Голені голови, на яких залишали лише чуб-оселедець, покривали шапками.
(слайд 11 вид козака)
Скажіть будь ласка, чи просто було потрапити на Запорізьку Січ?
Козаки вживали просту їжу, яку самі готували. Це були традиційні українські страви: куліш, юшка, варена та смажена риба, дичина. Усі побутові справи вони також вирішували самостійно: прали, шили, прибирали курені, майдан, лагодили житло.
V. Систематизація й узагальнення знань
Учні дають відповідь на запитання Методом «Прес»
1.Хто такі козаки?
2.Яким роком датуються перші згадки про козаків?
3. В якому році виникла перша Запорозька Січ?1556
4. Кого вважають засновником Запорозької Січі?
5.Назвіть козацьких гетьманів ,під проводом яких козаки здобували багато перемог?
Параграф 12 Написати твір – роздум на тему: «Мої роздуми, як український народ зберіг традиції козацтва?»
1