Конспект уроку. Клас 8. "Походження українського козацтва"

Про матеріал
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу Форма уроку: урок з використанням ІКТ, інтерактивних методів та методик розвитку критичного мислення
Перегляд файлу

Предмет: Історія України          Клас 8

Тема уроку: Походження українського козацтва. Козацькі зимівники та поселення. Перші Січі. Дмитро Вишневецький

Мета  уроку:

Навчальна: визначити причини виникнення та формування українського козацтва та  перших козацьких Січей;

Охарактеризувати діяльність Д. Вишневецького;

ознайомити учнів з традиціями, звичаями та побутом козаків.

Розвиваючі: розвивати критичне мислення,  вміння працювати з картою, історичними джерелами, аналізувати матеріал, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки, робити висновки.

Виховні:

Виховувати  у здобувачів освіти 8 класу  почуття патріотизму та національної свідомості, шанобливе ставлення до вітчизняної історії та гордості за славне минуле свого народу

Очікувані результати:

Після цього уроку здобувачі освіти 8 класу  зможуть:

  • Визначати чому і як  виникнення українського козацтва;
  • Застосовувати та пояснювати поняття та терміни: «Дике Поле», «Великий Луг», «козак», «Січ», «зимівник», «Запорозька Січ»;
  • Характеризувати господарську діяльність  козаків;
  • Описувати традиції, звичаї та побут  козаків;
  • Показувати на карті об’єкти, наявність яких свідчить про формування козацького  стану;
  • Удосконалити навички роботи з різними історичними джерелами;
  • Характеризувати діяльність  Д.Вишневецького та обґрунтовувати власні судження про нього.
  • Формувати причинно-наслідкові зв’язки про виникнення козацтва

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Форма уроку: урок  з використанням ІКТ, інтерактивних методів та методик розвитку критичного мислення

Обладнання: Історії України: підручник для 8 класу загальноосвітніх закладів/ (О.В.Гісем, О.О.Мартинюк.-Х.: вид-во «Ранок», 2016,-с.272,  атлас , настінна карта, музичний запис «Козацького маршу», електронна презентація, дидактичні та роздатковий матеріали, ілюстрації.

Основні дати:

1492 р. — перша писемна згадка про козаків;

1556 р. — заснування першої  Січі на острові Мала Хортиця;

1516-1563 pp. — роки життя Дмитра  Байди-Вишневецького.

Структура уроку:

1.Організаційний момент

2.Виклик  

3.Осмислення

4. Рефлексія

 5.Інструктаж до виконання домашнього завдання

Методи, які використовувалися під час проведення уроку – словесні, наочні, групова робота, робота з документом, робота з підручником, методики критичного мислення

План уроку (зміст теми)

  1. Причини виникнення українського козацтва
  2. Виникнення перших січей та козацьких зимівників
  3. Діяльність Д.Вишневецького  і  поява першої Запорозької Січі
  4. Побут і звичаї українського козацтва

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

Організаційний момент (1 хв.)

Вступне слово вчителя

Учитель.  Доброго дня! Успіх будь-якої справи залежить від того, як організовано її розпочато. Пропоную  сісти зручніше, підготувати всі матеріали до урок. Подаруймо всім свою  усмішку, а  сусіду протягніть руку та передайте  тепло своїх долонь, щоб настрій був сонячний та теплий.

Еміль Золя сказав:

 “Єдине щастя в житті – це постійне прагнення вперед.”, тож розпочинаємо нашу роботу та йдемо вперед.. 

І етап Виклик

Звучить козацький марш

Запитання: Як ви гадаєте, яку тему будемо вивчати сьогодні на уроці?

Відповіді учнів

Учитель: У кожного народу є свої унікальні явища. В одних – храми та старинні будівлі, інших особливі явища.  Нам, українцям, є чим пишатися – це собори, палаци, унікальні витвори мистецтва. Але у нас є особливе національне явище – українське козацтво та  Запорозька Січ.

Прислухайтесь і ви почуєте як козацьким маршем пересуваються нашим краєм козаки, побачите  як блищать на сонці шаблі запорожців, адже ми живемо на землі по якій ходили козаки і повинні знати історію козацтва.  Сьогодні ми вирушаємо у мандрівку козацьких часів, яка триватиме впродовж кількох уроків  історії України. .

Учитель: (на фоні «Козацького маршу» ) - Тому під звуки «Козацького маршу» ми вирушаємо на козацьких човнах – «чайках» у славне героїчне минуле.

Учитель. Для успішної роботи на сьогоднішньому уроці спочатку ми поведемо інвентаризацію наявних знань , які будуть необхідні нам на уроці.

Учитель: Діти, зверніть увагу на дошку, перед вами схематично зображена людина, прикрасимо її козацькою атрибутикою, тобто предметами, які асоціюються в усіх нас зі словом «козак» (шаровари, оселедець, шабля, вуса, тощо). (під звуки козацького маршу учні працюють над перевтіленням схематичного зображення)

Учитель.  Дякую. Ми створили уявний образ козака.

Давайте уявимо, що ми з Вами винайшли машину часу і відправилися у невелику мандрівку. Я пропоную вам здійснити подорож у  XV-ХУІ століття. Наш шлях пролягатиме південними степами України, гирлом Дніпра, де в той час мешкали «лицарі» України – запорозькі козаки.

Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів

Тема нашого сьогоднішнього уроку – «Походження українського козацтва. Перші Січі. Дмитро Вишневецький».

Учитель. Які питання ви можете поставити до теми?

Учитель. Сьогодні на уроці ми отримаємо відповіді на ці питання та ознайомимося з причинами виникнення козацтва, діяльністю Дмитра Вишневецького, організацією Запорозької Січі, з традиціями і звичаями українського козацтва.

Після цього уроку ви   зможете:

  • Визначати чому і як  виникло українське козацтво;
  • Застосовувати та пояснювати поняття та терміни: «Дике Поле», «Великий Луг», «козак», «Січ», «зимівник», «Запорозька Січ»;
  • Характеризувати господарську діяльність  козаків;
  • Описувати традиції, звичаї та побут  козаків;
  • Показувати на карті об’єкти, наявність яких свідчить про формування козацького  стану;
  • Виробити  навички роботи з різними історичними джерелами;
  • Характеризувати діяльність  Д.Вишневецького та обґрунтовувати власні судження про нього.
  • Формувати причинно-наслідкові зв’язки про виникнення козацтва

 

ІІ. Етап осмислення

  1. Прийом «Кластер »

Вчитель: Які асоціації виникають у вас коли ви чуєте слово козак та бачите його зображення.

(Ця робота виконується індивідуально, а потім діти обмінюються інформацією в парах. Далі кожна пара  по колу називає факти, імена, події не повторюючись – складається список ідей.  Вчитель найважливіші із них записує на дошці. Потім діти поповнюють свої записи протягом уроку.)

Витоки української козаччини стали предметом однієї з найдовших дискусій, яка точиться між істориками з XVIII ст.. й до сьогодні. Є значна кількість варіантів походження слова «козак» та козацтво.

Я пропоную вам опрацювати матеріал (додаток 1) та переглянути фрагмент відео «Виникнення козацтва» та визначитись яка з наведених версій вам подобається найбільше? Запишіть її на окремому листку. А в кінці уроку ми подивимося чи змінилась ваша точка зору.

Вчитель (Робота з картою)

Українське козацтво виникає в складний час, коли Україна не мала власну державність, її землі були розділені між кількома державами. .

 Проблема Які ж причини виникнення нової соціальної вести українського суспільства –козацтва? Це був закономірий процес чи випадковість.)

Вправа Фішбоун

(Учні висловлюють свої версії причин виникнення українського козацтва» та наводять та фактів  і роблять помітки до зошита.

(Прогнозовані відповіді)

Причини:

-Грабіжницькі походи кримських орд та султанських військ, які становили загрозу  для українців;

- нездатність влади організувати надійний захист українських земель.

 - Посилення соціального і національно – релігійного гноблення українців, запровадження кріпацтва;

 - Прагнення мати волю;

(Записують факти  та формують висновок)

 

Учитель. Перебуваючи в жахливих умовах спрацьовувало природне прагнення пошуку місця  кращого  життя.

   У цей час на півдні Україні розміщувалися землі, які називалися – Диким полем. Таку назву регіон отримав через відсутність тут постійних поселень і постійні напади татар.

Робота з документом у підручнику с.21.

Роботу з текстом проводимо за вправою інсерт

V — ця інформація мені відома;

+ — нові факти для мене;

— — У мене було інше уявлення про дике поле, я думав по-іншому;

? —  В цьому документі є невідома і не зрозуміла для мене інформація, потребую пояснень та уточнень.

(Обговорення документу за запитаннями)

Учитель. Хто ж став и першими поселенцями Дикого Поля?

Відповіді  учнів.

(На основі відповідей формуються джерела формування козацтва)

Головними джерелами  формування козацтва було :

-уходники.

-втікачі від панської неволі

-збіднілі дворяни, які не могли стати шляхтичами, але не хотіли ставати кріпосними,

-шукачі пригод.

Учитель. Перші письмові відомості про українське козацтво маємо з хронічки польського автора Бельського датується 1489 роком.

(Запис у зошиті 1489 р.- перша письмова згадка про козаків)

Давайте позначимо цю дату на лінії часу.

Учитель. Щоб боронитися від татар поселенці  в Дикому Полі почали будувати дерев’яні укріплення – «городки» або «січі». Протягом ХУІ ст.. у пониззі Дніпра виникла мережа січей та городків.

У 40-х роках ХУІ ст. православний князь Дмитро Вишневецький об'єднав козацькі ватаги.

Він з минулого прийшов до нас. Дамо йому слово.

(Виступ учня з випереджувальним завданням, який від першої особи розповідає про діяльність Д.Вишневецького)

Слухаючи розповідь приготуйте для нього запитання.

(Можливі запитання: Чому саме за порогами Дніпра було збудовано поселення Січ? Які труднощі виникали? Серед козаків вас називають «батьком січі» чи згодні вии з цим. Чому не будували поселення з каменю, яке могло б бути міцним?)

Запис у зошит  дати 1556 рік – будівництво Січі на о. Мала Хортиця на Дніпрі.

Позначимо цю дату на лінії часу.

Рухавка «Козаки»

Козаки в похід збирались,

Вишколом  усі займались.

Коней швидко усідлали

Битись з ворогом помчали.

 Козаки завзято бились,

а ні трохи не втомились.

Ворог в паніці тікає,

військо на Січ  повертає.

Ну а ми часу не гаймо

До роботи приступаймо.

Робота з картою

Учитель. Давайте зараз розглянемо  карту.

Саме тут, розкинулось славне Запоріжжя і один із дніпровських островів Хортиця. Безмежний степ у високих травах, ревіння дніпровських порогів – ось те місце, де знаходиться цвіт козацтва, де зародилася Запорізька Січ.

Цей край чудово описаний Гоголем .

( Учениця зачитує сторінки твору Гоголя  «Тарас Бульба»)

Робота з візуальним  джерелом в парах

Працюючи в парах розглянути ілюстрацію «Запорізька Січ» домалювати її на ваших листочках, що є у вас та ознайомитися з історичним джерелом і дати відповіді на запитання.

Картинки по запросу запорізька січ

Запитання для обговорення

  1. Користуючись наведеним  джерелом опишіть Запорізьку Січ.
  2. Як козаки використовували природні ресурси при будівництві Січі?
  3. Що на ілюстрації  свідчить про те, що козаки були набожними людьми?

Учитель. Запорізьке  козацтво формувалося на добровільних засадах.

Пропоную вам сценку, а ви з'ясуйте  умови прийому  у козаки.

Сценка  " На Січі"

Голос: козаки, готуємось до зупинки.

(Сидять кошовий та писар)

(Двоє козаків приводять до кошового  юнака)

Кошовий. Гей, а хто це до нас на Січ забрів?

Козак  Хотів тебе бачити, отамане.

Кошовий. Нумо, підійди ближче, чоловіче! Хто такий? Звідкіля?

Юнак  З Бару  я, батьку.

Кошовий  Чому прибрів сюди?

Юнак   Нестерпно жити. Хочу землю рідну боронити.

Кошовий. У Бога віриш?

Юнак  Вірю.

Кошовий. Володіти зброєю вмієш?

Юнак . Вмію.

Кошовий. Виходить, ти вільний,  парубче?

Юнак . Так вільний, батьку. Хоча мав кайданки  у подобі жінки.

Кошовий. То ти покинув жінку? Недобре це діло, чоловіче.

Юнак  Покинув, батьку, як тільки побралися, бо вона куліш не вміла варити.

Кошовий . О, то ти справжній козак! Записуємо тебе у козаки..

Писар Як кличуть тебе, хлопче?

Кошовий  А  так і пиши: козак Куліш!

 

Учитель

  1. Назвіть умови прийому у козаки.

Запис учнями у зошити умов прийому у козаки

  • знання української мови;
  • православна віра;
  • уміння володіти зброєю;
  • дотримання традицій товариства (неодружені чоловіки)

 

  1. Чи грала роль національна приналежність майбутнього козака?
  2. Як давали прізвисько козакам?

Учитель. За порушення звичаїв Запорізької Січі козаків судили і жорстоко карали. Козацькі звичаї були надзвичайно суворими.  Найтяжчим злочином на Запоріжжі вважалося вбивство козака іншим козаком (якщо хтось убивав товариша, то його живцем разом із убитим закопували в землю).

Найтяжчою карою для запорожців було ганебне вигнання з Січі.

Козаки були безстрашними вояками.

На Січі дбали про фізичну загартованість і військову майстерність. Щоранку вони купалися, незалежно від пори року; дбали по господарству; займалися бойовим вишколом.

У запорозьких козаків курені завжди стояли відчинені. Будь-хто міг туди зайти і з'їсти все, що він знайде, якщо навіть нікого не було. Йому за це ніхто не дорікав. Але він не міг забрати з собою нічого, бо за це міг наразитись на покарання. Адже був принцип недоторканості речей, що знаходились у курені.

Якщо хтось щось знайшов  мусив знахідку прив’язати до стовпа і коли через 3 дні не з'явиться власник річ можна вважати своєю. Якщо цього не зробив і про це дізнались, то тоді його самого прив’язували до стовпа  і клали тут кийки. Кожен хто проходив міг тричі вдарити винного. За смертельний удар ніхто нікого не дорікав.

Козакам не могли бути без їжі.

 Нам  учениця підготувала розповідь меню козака. Послухаємо її.(Виступ учениці з випереджуючим завданням)

Учитель. Козацтво український народ вшанував у своїх приказках та прислів’ях.

(Виступ учениці, яка досліджувала приказки та прислів’я про козаків)

Учитель. Наша подорож у часи виникнення козацтва завершується

ІІІ. РЕФЛЕКСІЯ

Учитель Хто бажає поділитись своїм кластером.

(Учні представляють свої кластери перед класом)

Учитель.  Дістали листок про запис про походження козацтва. Чи змінилась ваша думка.

(Учні діляться своїми думками)

У процесі бесіди з учнями формується висновок по темі уроку.

Висновок  Поява нового соціального прошарку українського суспільства – козацтва,  була зумовлена як внутрішніми, так і зовнішніми чинниками .

   За умов, відсутності державності та ворожого оточення, козацтво поступово перетворилося на силу,здатну боронити рідну землю від зазіхань чужинців.

   Український козак як вільний лицар – трудівник став уособленням типового характеру, притаманного нашому народові  і донині.

   Значення діяльності Д. Вишневецького для становлення козацтва полягає в тому, що він,  уперше розгорнув діяльність на Запоріжжі.

 

(З метою виявлення рівня ваших знань, отриманих на уроці, виконаємо наступну вправу «Сенкан»  та «Кросенс»)

(Учні складають сенкан та кросенс та демонструють його перед класом.)

 

Прийом «Товсті і тонкі запитання»

«Тонкі» запитання»

Де виникла перша укріплена фортеця? Коли?

Хто був її засновником?

  «Товсті запитання»   

Чому виникло козацтво?                                                                                                                   

  Поясніть назву - Запорозька Січ?

Оцініть діяльність Д.Вишневецького

Звучить «Козацький марш»

Вчитель : - Пройшли часи. Залишилися місця, де колись вирувало козацьке життя. Височіє на о.Хортиця козацька січ. Залишився славний  Дніпро, який колись любо колихав на своїх хвилях високі легкі козацькі «чайки».

Вивчаючи історію українського козацтва, ми повинні наслідувати їх, бути такими ж працьовитими, любити свою землю і захищати її, піклуватися про тих, хто потребує допомоги.

Домашнє завдання:

1.Опрацювати § 3

2. Завдання на вибір:Написати есе на тему «Ми – нащадки козаків», скласти кросворд на таку ж тему, намалювати малюнок, що розкриває зміст теми.

Додаток 1

Уперше термін «козак» згадується в Початковій монгольській хроніці (1240 p.).

Існує кілька основних теорій походження козацтва:

1) Теорія «етнічних витоків». Згідно з теорією «етнічних витоків», козаки — це особлива група нащадків інших народів (хозар, черкесів, татар).

а) «хозарська»— ототожнює козаків з давніми народами степу «козарами» або хозарами;

б) «чорно-клобуцька»— вбачає в них нащадків «чорних  клобуків» — тюркського племені, яке у давньоруські часи жило в пограничному зі Степом Пороссі;

в) «черкаська» — вважає виникнення козацтва одним з наслідків процесу міграції в Подніпров'я черкесів (черкасів), які до того проживали в Тмутаракані.

г) «татарська» — виводить козацький родовід з татарських поселень, що виникли на Київщині за часів Володимира Ольгердовича та Вітовта, де шляхом злиття татарського елементу з місцевим населенням утворилася якісно нова верства — козацтво.

2) «бродницька» — висвітлює генетичний зв'язок козацтва зі слов'янським степовим населенням періоду Київської Русі — «бродниками», берладниками і галицькими вигнанцями, які мешкали в 11 — 13 століттях в Північному Причорномор'ї і пониззі Дунаю.

3) «болохівська» — пов'язує козаччину з існуванням у давньоруських автономних громадах так званих болохівців, які після встановлення монгольського іга добровільно прийняли протекторат Орди і вийшли з-під влади місцевих князів.

4) «автохтонна» — доводить, що козацтво як спільнота є прямим спадкоємцем, логічним продовженням вічових громад Київської Русі, які за литовської доби не зникли, а лише трансформувалися, зберігши свій вічовий устрій, у військово-службові формування, підпорядковані великому литовському князю.

5) «уходницька» — пов'язує виникнення козацтва з утворенням на території Наддніпрянщини громад вільних озброєних людей, котрі прибували сюди на промисли за рибою, бобрами, сіллю, дикими кіньми та іншою здобиччю;

 6) «захисна» — відповідно до «захисної» теорії козаки появились у зв'язку з необхідністю захистити південні кордони країни від набігів татар;

 7) «соціальна» («утікацька», класова) — факт виникнення козацтва пояснює як наслідок посилення економічного, політичного, національного та релігійного гніту, яке штовхало селянство до масових втеч на вільні землі та самоорганізацію в нових місцях проживання

8) «боярська» — козаки сформувалися на основі руських бояр та незнатного військового люду Литви та Польщі, професійних військових, які не отримали статусу шляхтичів і були змушені займатися війною та розбоєм

9) етимологічна, побудована на семантичних висновках. Польські шляхетські історики виводили термін "козак" від слова "коза", зважаючи на спритність козаків.

 10) Інші версії. Російський історик Татіщев взагалі висунув гіпотезу, що в Єгипті було місто Черказ, мешканці якого перебралися на Кавказ і почали називатись тут касогами, а татари їх відтіснили до Придніпров’я, де вони стають відомими під назвою козаків.

Навіть відомий французський просвітник Вольтер вважав, що козаки – це частина тих татар, які асимілювались з місцевими мешканцями середньої Наддніпрянщини і дали початок новому суспільному стану – козакам.

. Термін «козак» тюркського походження означав «вільна людина, «вояк», «степовий розбійник».

Додаток2

Проблема                     причини               причини       причини              висновок

         

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Факти                     факти                        факти

 

 

Додаток3

Опис природних багатств Дикого Поля Михайлом Литвином

«Диких звірів і зубрів, диких коней і оленів така сила по лісах і полях, що на них полюють тільки задля шкіри, а м’ясо через велику їх кількість викидають, окрім спинної частини; ланей і диких кабанів навіть зовсім не вживають. Дикі кози в такій великій кількості перебігають зимою зі степів до лісів, а влітку назад,  що кожний селянин забиває їх до тисячі на рік. По берегах річок у великій кількості зустрічаються оселі бобрів. Птиці така дивовижна сила, що навесні  хлопчаки назбирують цілі човни яєць диких качок, гусей, журавлів і лебедів, а пізніше їх виводками наповнюють курники. Вірлят зачиняють до кліток задля їх пір'я, котре чіпляють до стріл»

Запитання для обговорення

1). Чим приваблювало Дике Поле українське населення?

2). Які види господарської діяльності розвивалися в цьому регіоні?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Андрашко Віра Василівна
    ІДЕАЛЬНО!!! У Вас є розробки конспектів уроків з усіх тем?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 лютого 2019
Переглядів
14156
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку