Урок "Козацькі повстання кінця XVI ст."

Про матеріал
Структурований конспект уроку з додатковим матеріалом для закріплення та перевірки знань
Перегляд файлу

Урок 

Тема  Козацькі повстання кінця XVI ст.

 

Обладнання: підручник, карта, контурна карта, атлас _______________________________________________________

Хід уроку

І. Актуалізація та перевірка опорних знань

Див. додатковий матеріал

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

План

  1. Причини повстань
  2. Козацькі повстання

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Основні дати:

1591 – 1593 рр. – повстання під проводом Криштофа Косинського

1594 – 1596 рр. – повстання Северина Наливайка

 

Основні поняття:

козацькі війни, повстанці, реєстрові козаки

 

Підручник ст.87

Криштоф Косинський

• Походить зі шляхетської родини Підляшшя

• полковник реєстрового козацтва, з 1591 р. титулував себе гетьманом.

• На Січі з’явився у 1590 р. і згодом серед січового товариства дістав ім’я «заслуженого козака», неодноразово виявляв мужність і військовий талант у боротьбі з татарами.

Польський король надав йому за службу маєток, але білоцерківський староста Я. Острозький не допустив його до цієї землі. Це стало приводом до козацького повстання.

• Зібравши загін козаків, він вирушив проти панів, до них приєдналися селяни і городяни.

• січень 1593 р. в битві під селом П’ятка зазнав поразки. 

• загинув весною 1593 р. під Черкасами.

Северин Наливайко

• Народився в місті Гусятин на Поділлі.

• Здобув освіту в Острозькій академії, де викладав його старший брат Дем’ян.

• Ходив у походи проти турків та татар, на Молдавію.

• Перебував на службі у магната Острозького, був свідком повстання Косинського.

• За наказом брацлавського старости А. Калиновського у Наливайка відібрали землю, а батька закатували.

• Згодом він залишає службу і у 1594 р. створює озброєний загін.

• Йому на допомогу приходять запорожці разом з гетьманом Григорієм Лободою.

• Страчений 11 квітня 1597 року у Варшаві.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Див. додатковий матеріал

V . Домашнє завдання

Опрацювати відповідний матеріал за підручником ( 12) ___________

 

Додатковий матеріал

Матеріал для перевірки та корекції знань

І. Реставратор

Козаки створили власну тактику ведення бою. ____ – йшли у бій у довільному порядку, змішувалися з ворогом і демонстрували військову майстерність. Широко використовували_____, як рухому фортецю, тришеренговий стрій для безперервного ведення стрільби. Їхній флот складався з легких, маневрених човнів_____. У ____році польський король _______офіційно прийняв козаків на військову службу. 300 козаків внесли в спеціальний список –_____. Козаки сформували військово-політичну організацію –__________. Найвищим органом влади була_________, судова і виконавча влада належала________. Артилерія була у підпорядкуванні обозного. Військову старшину та гетьмана обирала_______.

Відповідь:  галас, вози, чайок, 1572, Сигизмунд ІІ Август, реєстр, Військо Запорозьке, козацька рада, гетьману, козацька рада.

 

ІІ. Дайте відповідь.  Що таке клейноди? Назвіть основні клейноди Війська Запорозького.

 

Матеріал для закріплення знань

І. Опрацювати документ «Битва під П’яткою»

«Шляхетське військо очолили Я. Острозький та черкаський староста О. Вишневецький.  23 січня 1593 р. польські війська й повстанці на чолі з Косинським зустрілися під містечком П’яткою на Волині. Шляхетська армія була добре озброєною, основну її силу складала важка кіннота (закуті в лати гусари), угорська піхота та артилерія. Більша частина повстанців — селяни й міщани — були озброєні косами, ціпами, вилами, рідко хто мав вогнепальну зброю. Сильні морози завадили повстанцям отаборитися. Проте вони героїчно відбивали атаки польської кінноти. Тиждень тривала кривава битва. Повстанці втратили понад 2 тисячі чоловік, 2 6 гармат. Великих втрат зазнала й польська шляхта. Внаслідок переговорів було підписано спільну угоду. Козаки брали на себе зобов’язання повного «послушенства королю». Вони не мали права підтримувати самостійно дипломатичні відносини з сусідніми державами, жити в магнатських і шляхетських маєтках, здійснювати бойові походи, дали згоду скинути з гетьманства Косинського, а також виписати з реєстру всіх, хто був записаний до нього під час повстання».

-  Як ви вважаєте, чому козаки пішли на підписання угоди на невигідних їм умовах?

  •           Чи можна визначити причини поразки, прочитавши документ?  

ІІ. Скласти узагальнюючу таблицю.

Козацько-селянські повстання 90-х років XVI ст.

Причини поразки

Значення

 

ІІІ. Робота з контурною картою Позначити території козацьких повстань, місця битв, міста.

 

docx
Додано
17 листопада
Переглядів
158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку