Урок. Кожна людина гідна поваги

Про матеріал
Засвоїти зміст понять честь, гідність; уміти тлумачити їх та наводити власні приклади; розібратися з такими проблемами: чому не можна принижувати людську гідність; чому кожна людина варта поваги; як не втратити гідність; виховувати у собі почуття гідності й честі, уміння поважати ці почуття в інших людях та бажання й уміння зберігати власну гідність; - кожен має виховувати шану до людей, гідних поваги.
Перегляд файлу

Урок. Кожна людина гідна поваги

                                        Урок для дистанційного навчання

Добрий день, діти. На минулому уроці ми з вами опрацювали тему «Що означає бути щасливим». Сьогодні ми поговоримо про дві важливі якості людини – честь і гідність.

Сьогодні наше з вами завдання:

- засвоїти зміст понять честь, гідність, уміти тлумачити їх та наводити власні приклади; розібратися з такими проблемами: чому не можна принижувати людську гідність; чому кожна людина варта поваги; як не втратити гідність; виховувати у собі почуття гідності й честі, уміння поважати ці почуття в інших людях та бажання й уміння зберігати власну гідність;

- вміти аналізувати твори, виділяти головне, узагальнювати матеріал, робити висновки, формувати пізнавальний інтерес у кожного з нас;

- кожен має виховувати шану до людей, гідних поваги.

Спершу запишемо дату і число: Шосте листопада.

Перевірка домашнього завдання.

Закінчити речення.

Надмір насолод і втіх спустошує людину, спричиняє її.... (Страждання.)

Щастя - неповторне, кожна людина відчуває його .... (По-своєму.)

Що є щастям для одного, може бути для іншого –.... (Нещастям.)

Щоб бути щасливою, людина має знати .... (Без чого не можна жити, для чого жити, за що можна вмерти.)

Індивідуальність людини – це її.... (Звички, інтереси, характер.)

А тепер запишемо тему нашого уроку: Кожна людина гідна поваги.

Ми вже знаємо, що кожна людина – це особистість зі своїм характером, звичками, інтересами. Добре, легко та безпечно жити, якщо поруч чесні, порядні люди.

Кожна людина здатна на самооцінку. Високо чи низько вона оцінює себе в конкретній ситуації, залежить від її вдачі, поведінки, обставин. У неї формується певний стандарт самооцінки – власне відчуття честі і гідності (уявлення, що є гідним чи негідним, які вчинки вона вважає моральними, а які – аморальними). Цього морального стандарту вона намагається додержувати й вимагає, щоб його додержували ті, хто її оточує. Повага до власної честі й гідності з боку інших – право кожної людини. Тож на уроці з'ясуємо, що таке гідність і честь, чому не можна принижувати людську гідність, чому кожна людина гідна поваги, як слід діяти, щоб не втратити власної гідності.

Вивчення нового матеріалу

Прочитайте і прокоментуйте текст. Зробіть висновок.

Кожній дитині гарантується право на свободу, особисту недоторканість та захист гідності. Дисципліна і порядок у сім'ї, навчальних та інших дитячих закладах мають забезпечуватися на принципах, що ґрунтуються на взаємоповазі, справедливості і виключають приниження честі та гідності дитини (Стаття 10 Закону України "Про охорону дитинства").

 

Обміняйтеся думками зі своїми рідними

За що я поважаю своїх рідних та друзів і за що, на мою думку, можна поважати мене.

Запишіть у зошиті визначення:

Гідність - сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості людини; достойність.

Честь - сукупність вищих моральних принципів (положень, правил, засад), якими людина керується у своїй громадській та особистій поведінці.

Честь - це незаплямована репутація, авторитет людини, її чесне ім'я. Честь є професійною (ученого, учня, робітника, учителя), громадською (громадянина, сім'янина), статево-віковою (дівчинки, жінки, хлопчика, чоловіка) та ін. Кажуть, що честь нас вчить солідарності з ближніми, а гідність – відповідальності перед дальніми.

Отже, між поняттями честь і гідність існують певні відмінності. Які саме?

Розповідь вчителя.

Поняття честі виникло ще в первісному суспільстві. За тими первісними уявленнями про честь людина не повинна була робити того, що принижує гідність роду, племені.

Великого значення ідея честі набула в лицарській етиці феодального суспільства.

У XVII ст. еталоном людини Честі стали англійські джентльмени. У ці часи честь вважалася виключним привілеєм вищого класу – дворянства. Поняття честі мало три основні конкретні значення:

  • честь як визнання, добра репутація;
  • честь як внутрішня якість людини, її шляхетність;
  • честь як дівоча цнотливість (незайманість).

У сучасному світі належність до людей честі визначається не майновим станом, а вихованістю та порядністю людини. У системі моральних цінностей великої ваги набуває ідея людської гідності.

Цікаво знати.

Людина честі XVII ст. мала додержувати таких вимог:

не терпіти образи;

не поступатися суперникам, викликати їх на дуель;

захищати свої права, своє суспільне становище;

не підкорятися чужій волі;

піклуватися про честь сім'ї;

дбати про військову честь: не чинити нападів без оголошення війни, відрізняти цивільне населення від озброєних людей, не втікати з полону, не приймати ганебних умов;

сплачувати борги, виконувати зобов'язання;

бути правдивим, лояльним (доброзичливим) до законної влади;

відмовлятися від хабарів, насильства, віроломства, підступів;

залишилися актуальними для нашого часу?

Які уявлення про честь і безчестя не змінилися, залишилися актуальними до нашого часу? ( За бажанням можна записати в зошит).

Знайдіть етичну істину в народній моралі.

Як ворона дітей правди навчала

Казка

Рубали ліс. Ворона переносила своїх дітей через річку на другий берег. Несе вона перше вороненя й питає: "Чи ти мене будеш так любити, як я тебе?" Воно їй відказує: "Буду". Ворона і пустила його у воду.

Те ж сталося й з другим.

Несе вона третє й питає: "Чи будеш ти мене так любити, як я тебе?" А воно й каже: "Ні, мамо, ж я буду мати своїх дітей, то їх любитиму так, як ти мене".

Ворона й перенесла його на нове місце. А брехунів потопила.

Чи чесними були перше й друге вороненята? Доведіть, що вони виросли б брехунами, негідниками. Що осуджує казка? Якими треба бути з батьками? Ворона - жорстока? Подискутуйте.

Голова і Тулуб

Байка

Тулуб, зодягнутий у розкішну, франтовиту, з дорогими прикрасами одіж, величався перед Головою і дорікав їй тим, що на неї й десятої частки не припадає з того багатства, яке має він.

– Слухай-но, дурню! Коли може вміститися розум у твоєму череві, то затям, що так робиться не з великої твоєї вартості, а з того, що годі тобі обійтися таким малим, як це можу я, – відповіла Голова.

  •             Кому ви симпатизуєте? Хто з героїв правильно розуміє поняття честь?

Що означає заснувати честь на самій пишності? Розкрийте мораль байки.

Вчить народний досвід.

Чесному всюди честь, хоч і під лавкою.

Краще чесно, як безчесно.

Батьком-матір'ю не хвались, а хвалися честю.

Хай буде бідно, аби гідно.

Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок

Творча робота Придумайте початок розповіді.

Десять доларів

Степан уже збирався зачинити хімчистку. Враз побачив поліційне авто, що зупинилося перед дверима. Появилися два дужі поліцейські. З ними був і той пан.

– Що ж я зробив? – подумав хлопець перелякано.

Ходи з нами, – наказали йому.

Степан почувався, як справжній злочинець. Ніхто не промовив ні слова під час поїздки.

Машина зупинилася. Степан помітив, що це була місцева телевізійна станція. Збентежений хлопець опинився на сцені перед якимись апаратами. Той пан щось хутко говорив, а тоді звернувся до нього:

– Як ти звешся, юначе, і скільки тобі літ?

– Хто, я? Степан. Мені – шістнадцять.

– Скажи, що ти бачив у лівій кишені моєї куртки?

– Я знайшов десять доларів.

– І що ти з ними зробив?

– Як вичистив пляму, то поклади гроші на те саме місце. Тоді пан дуже привітно посміхнувся і промовив:

Я власник цієї станції, звуся Едвард. Тут маєш чек на сто доларів за твою чесність. Але це ще не все, на цілий рік матимеш за кожну почищену мені річ по десять доларів. Степане, усміхнися. На тебе дивляться тисячі людей (За Л. Душенко).

  •             Як ви вважаєте, чи пан навмисне залишив гроші в кишені, чи, може, випадково?

Що переконує нас: хлопець має почуття честі й гідності?

 

Складіть Кодекс честі учня 5-го класу, скориставшись порадами В.Сухомлинського.

Негідно досягати власного благополуччя, радощів, утіхи, спокою за рахунок горя, хвилювання іншої людини. Не давай себе скривдити, але й інших не кривдь.

Негідно залишати товариша в біді, небезпеці, проходити повз чуже горе, страждання. Моральна сліпота й глухота, здерев'яніння серця – одна з найогидніших вад.

Негідно користуватися результатами праці інших, ховатися за чужу спину. Бути трудівником – честь, бути дармоїдом – безчестя. Гідність немислима поза працею.

Негідно бути боязким, розслабленим, ганебно виявляти нерішучість, відступати перед небезпекою, скиглити. Боязкість і нерішучість породжують боягузтво, підлість і зрадництво. Хоробрість і відвага – джерело мужності.

Негідно давати волю потребам і пристрастям, що ніби вийшли з-під контролю людського духу. Тобі хочеться їсти або пити, відпочити або погрітися біля вогнища цього потребує твоє тіло, але не забувай, що ти – людина! Задовольняючи свої потреби, ти повинен проявляти благородство, стриманість, витримку. Це не тільки скромність. Це щось вище і значніше: владарюючи над своїми потребами й пристрастями, ти підносиш свою духовну суть.

Негідно мовчати, коли твоє слово – це чесність, благородство і мужність, а мовчання - легкодухість і підлість.

Негідно говорити, коли твоє мовчання – це чесність, благородство і мужність, а слово – легкодухість, підлість і навіть зрада. Про гідність людини свідчить її вміння бути мудрим володарем слова, майстром, що володіє цим тонким інструментом. Бережи таємницю, яку довірили тобі. Є безліч речей, про які не можна говорити вголос. Благородне мовчання – теж своєрідна мужність.

Негідно справжньої людини обманювати, лицемірити, підлаштовуватися під чужу волю. Огидно і гидко нашіптувати. Обмовляти товариша - рівнозначно пострілові в спину.

Негідно легковажно розкидатися словами, давати нездійсненні обіцянки. Справжнє людське слово завжди важке - в тому розумінні, що воно неможливе без праці душі. Школа повинна бути святим місцем, де панує чесне, правдиве, тверде і мужнє слово. Це один із наріжних каменів виховання людської гідності.

Негідна надмірна жалісливість до самого себе, як і безжальне ставлення, байдужість до іншої людний. Негідне надмірне перебільшення особистих кривд, горя, страждання. Людину прикрашає витримка. Тобі боляче, а ти тримайся, не послаблюй душі, будь витриманим.

Негідно бути спокійним, байдужим, коли поруч із тобою важко жінці. Жінка втілює велич роду людського. На особливе піклування і захист вона мас право тому, що вона ніжна і сильна, тому що їй дуже тяжко. Жінка має особливе право на те, щоб чоловіки на кожному кроці полегшували їй життя вже тому, що вона - жінка. Без розуміння того, що жінці важче, немислиме лицарське ставлення до жінки.

Негідне пияцтво й обжерливість. Алкоголь затуманює свідомість і дає волю інстинкту, приводячи людину до тваринного стану.

Запам'ятайте!

Людська гідність принижується тоді, коли людині заважають в розумовому розвиткові, в пошуках істини, в осягненні правди, обманюють. Будь-яке приниження істини - приниження людської гідності. Якщо зневажають прагнення людини чинити добро, творити прекрасне, – це теж приниження людської гідності.

Релаксаційна пауза. Усміхнімося, але висновки зробімо правильні.

Чесність

Син перед обідом їсть цукерки. Батько побачив це і суворо запитав:

–Ти питався у мами? Якщо ні, бути тобі покараному за брехню! То як – питався?

– Чесне слово, питався, – відповів той. – І вона сказала, що не можна.

Чи правильно розуміє чесність хлопчик?

Підсумок уроку.

Закінчіть речення словами чесно, нечесно, гідно, негідно.

Не говорити правду – це...

Не кривдити менших і слабших – це...

Не брати того, що тобі не належить, – це...

Не виконати домашнє завдання – це...

Не допомогти батькам у домашній роботі – це...

Не пояснити товаришеві завдання – це...

Не реагувати на зауваження вчителя – це...

Не помічати неповаги до людини – це...

Не помічати старших, які стоять біля тебе в міському транспорті, коли ти сидиш біля вікна, зачарований міським пейзажем, – це...

Не вміти терпляче вислуховувати тих, із ким розмовляєш. – це...

Запитання для самоперевірки.

Коли виникло поняття честі та гідності?

Чому не можна принижувати людську гідність?

Чому кожна людина варта поваги?

Як не втратити гідність? Що для цього слід робити?

Домашнє завдання.

1.Складіть розповідь про своє розуміння честі сина (доньки), своєї родини, товариша, громадянина України (на вибір).

2.Складіть усне повідомлення про людину, яка кидає сміття під ноги, пише брутальні слова в ліфтах, на парканах, на будинках, лузає насіння і обпльовує лушпинням зупинки, громадські місця, лихословить. Доведіть, що така людина принижує гідність усіх людей. Які аргументи наведете?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Роговая Наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бондар Олена Миколаївна
    Гарна розробка! Порушено дуже актуальну проблему. Дякуємо!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Етика, 5 клас, Розробки уроків
До підручника
Етика 5 клас (Данилевська О.М., Пометун О.І.)
Додано
12 листопада 2020
Переглядів
10458
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку