Клас: 6 кл.
Урок: українська мова
Тема: Краса й багатство української мови. Коментування висловів відомих людей про красу та багатство української мови. Записування речень (висловлень)
Мета: розширити відомості шестикласників про рідну мову, сформувати поняття про багатство і красу української мови; формувати вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст, визначати засоби, що збагачують нашу мову, доречно використовувати їх у власному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню краси й багатства рідної української мови, формувати національно-патріотичні якості учнів; виховувати інтерес до вивчення рідної мови, культуру мовлення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.
►Оголошення епіграфа уроку, робота з хмарою слів
Мови нашої слова —
Наче музика жива,
Наче житні зерна чисті
В хлібороба на руці,
Наче роси росянисті,
Наче хвильки по росі.
С. Пархоменко
►Звучить гімн. Діти співають
ІІІ. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності
Творче спостереження з елементами аналізу
► Прочитати вислови про рідну мову відомих письменників. З’ясувати, про що йдеться в них.
1) Рідна мово, ти ніжний цвіт,
Ти п’яниш нас, як рута-м’ята.
Таж на цілий на білий світ
Ти духмяністю розіллята.
(Д. Білоус)
2) Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів — скількома епітетами супроводиться визнання української мови. І, зрештою, усі ці епітети слушні (О. Гончар).
3) Українська мова в багатстві, витонченості й гнучкості форм не поступається ані жодній із сучасних літературних мов слов’янства (М.Драгоманов).
4) Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько —
Тільки камінь має.
(С. Воробкевич)
Робота з текстом
► Прослухати текст.
Визначити тему й основну думку. Що виражає заголовок? Сформулювати ставлення автора до предмета мовлення.
ПЕРЕВАГИ НАШОЇ МОВИ
Та найкраще переваги нашої мови видно з наведених нижче українських слів:
мова розмова мовчки мовити мовлення мовний мовчати мовчання мовчазний домовленість
|
замовкати змовлятися примовка мовляв скоромовка умовляти промовець промовистий замовляти змова |
безумовно передумова мовознавець безмовний невгамовний обмова обмовка умовний обмовлятися зумовлювати |
Таких довгих рядів спільнокореневих слів не має жодна мова світу. Наведені українські слова логічно творилися давніми українцями у процесі природного розвитку мови впродовж багатьох тисячоліть з одного кореня «мов» широкою і багатою системою префіксів і суфіксів, що свідчить про давність, народність, природність, закономірність походження, велику мудрість нашої мови, її започаткування від наших слов’янських богів. Опанувати таку систему українських спільнокореневих, логічно пов’язаних між собою слів, і дитина, і дорослий можуть легко й швидко.
(В. Кожевніков).
► Робота за варіантами. Записати сприйняті на слух спільнокореневі слова: варіант 1 — іменники; варіант 2 — прикметники; варіант 3 — дієслова. Виділити у словах корінь, префікси й суфікси.
Колективне опрацювання опорної схеми
► Розглянути схему. Зробити висновок про засоби, що роблять українську мову виразною, багатою і красивою.
► Які б ще аргументи ви додали на підтвердження тези «Що робить українську мову багатою і красивою?»
ІV. Виконання системи практичних завдань творчого характеру
Вибірково-розподільний диктант
► Згрупувати за тематичними блоками слова-епітети, що стосуються слова мова.
1. Про правильну мову: …
2. Про грубу, збіднілу мову: …
3. Про багату, гарну мову: …
Барвиста, безграмотна, бездоганна, зрозуміла, відшліфована, розкішна, убога, засмічена, незвичайна, неповторна, кострубата, зразкова, точна, живописна, незграбна, колоритна, чародійна.
► Розібрати за будовою виділене слово.
Творче конструювання
► Доповнити синонімічний ряд прикметників, що виражають красу й багатство української мови.
Мова — барвінкова, солов’їна, …
► Із двома-трьома прикметниками скласти речення про рідну мову.
Ігрове дослідження-моделювання
► Знайти продовження народних висловів. Визначити їх тематику.
1. Із двох однаково розумних той спритніший, … 2. Розум дає мові точність, … 3. Цементом нації … 4. Рідна мова та, … |
… є рідна мова. … а душа — красу. … якою говорили предки. … хто вживає рідне слово. |
Дослідження-відтворення
► Відновити й записати вислів письменника Ю. Мушкетика. Пояснити розділові знаки. Дати загальну характеристику реченню (за метою висловлювання, емоційним забарвленням та будовою). Виділити граматичні основи.
Матеріал для вчителя. Слова — це крила ластівки, вона їх не почуває, але без них не може злетіти (Ю. Мушкетик).
- Як ви розумієте цей вислів?
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Лінгвостилістичний аналіз тексту (робота в міні-групах)
► Виразно прочитати уривок із вірша О. Підсухи «Мова». Знайти рядки, які відображають тему й основну думку.
МОВА
Ой яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс — лісок — лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.
І така розкішна і гнучка, як мрія.
Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль».
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
…
Нас далеко чути, нас далеко видно.
Дмуть вітри історії в наші паруси.
Розвивайся й далі, мово наша рідна,
І про нас нащадкам вістку донеси.
(О. Підсуха)
► Визначити, яка проблема є центральною в поезії О. Підсухи:
♦ краса української мови;
♦ велич української мови;
♦ віра поета в безсмертність мови, її майбутнє;
♦ багатство української мови.
► Знайти й виписати синонімічні ряди слів. З’ясувати, яку роль вони відіграють у розкритті теми вірша.
1) Ліс — … .
2) Звідкіля — … .
3) Заметіль — … .
VІ. Підсумок уроку
Визначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку й змістових цінностей, сформованих у процесі навчальної діяльності; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
VII. Домашнє завдання
Дібрати 5 прислів’їв про мову або висловів письменників про багатство рідної мови. Вивчити їх напам’ять.