Урок "Краса й багатство української мови. Коментування висловів відомих людей про красу та багатство української мови"

Про матеріал
Мета: розширити відомості шестикласників про рідну мову, сформувати поняття про багатство і красу української мови; формувати вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст, визначати засоби, що збагачують нашу мову, доречно використовувати їх у власному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню краси й багатства рідної української мови, формувати національно-патріотичні якості учнів; виховувати інтерес до вивчення рідної мови, культуру мовлення.
Перегляд файлу

Клас: 6 кл.

Урок: українська мова          

Тема: Краса й багатство української мови. Коментування висловів відомих людей про красу та багатство української мови. Записування речень (висловлень)

Мета: розширити відомості шестикласників про рідну мову, сформувати поняття про багатство і красу української мови; формувати вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст, визначати засоби, що збагачують нашу мову, доречно використовувати їх у власному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню краси й багатства рідної української мови, формувати національно-патріотичні якості учнів; виховувати інтерес до вивчення рідної мови, культуру мовлення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку.

C:\Users\Zver\Downloads\Word Art 1.jpeg►Оголошення епіграфа уроку, робота з хмарою слів

Мови нашої слова —
Наче музика жива,
Наче житні зерна чисті
В хлібороба на руці,
Наче роси росянисті,
Наче хвильки по росі.
С. Пархоменко

Звучить гімн. Діти співають

  • Нашу роботу ми почали з урочистої пісні нашого народу. Згадаймо, хто написав музику й слова до гімну.
  • Назвіть державні символи України? Як люди повинні ставитися до них. Думку обгрунтуйте.
  • У народі говорять, якщо зникає мова народу – зникає й нація. Поясніть, як розумієте?

ІІІ. Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності

Творче спостереження з елементами аналізу

► Прочитати вислови про рідну мову відомих письменників. З’ясувати, про що йдеться в них.

1) Рідна мово, ти ніжний цвіт,
Ти п’яниш нас, як рута-м’ята.
Таж на цілий на білий світ
Ти духмяністю розіллята.
(Д. Білоус)

2) Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів — скількома епітетами супроводиться визнання української мови. І, зрештою, усі ці епітети слушні (О. Гончар).

http://dyvograj.ucoz.ua/_nw/0/84413902.jpg3) Українська мова в багатстві, витонченості й гнучкості форм не поступається ані жодній із сучасних літературних мов слов’янства (М.Драгоманов).

4) Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько —
Тільки камінь має.
(С. Воробкевич)

Робота з текстом

► Прослухати текст. 

Визначити тему й основну думку. Що виражає заголовок? Сформулювати ставлення автора до предмета мовлення.

ПЕРЕВАГИ НАШОЇ МОВИ

Та найкраще переваги нашої мови видно з наведених нижче українських слів:

мова

розмова

мовчки

мовити

мовлення

мовний

мовчати

мовчання

мовчазний

домовленість

 

замовкати

змовлятися

примовка

мовляв

скоромовка

умовляти

промовець

промовистий

замовляти

змова

безумовно

передумова

мовознавець

безмовний

невгамовний

обмова

обмовка

умовний

обмовлятися

зумовлювати

Таких довгих рядів спільнокореневих слів не має жодна мова світу. Наведені українські слова логічно творилися давніми українцями у процесі природного розвитку мови впродовж багатьох тисячоліть з одного кореня «мов» широкою і багатою системою префіксів і суфіксів, що свідчить про давність, народність, природність, закономірність походження, велику мудрість нашої мови, її започаткування від наших слов’янських богів. Опанувати таку систему українських спільнокореневих, логічно пов’язаних між собою слів, і дитина, і дорослий можуть легко й швидко.

 (В. Кожевніков).

► Робота за варіантами. Записати сприйняті на слух спільнокореневі слова: варіант 1 — іменники; варіант 2 — прикметники; варіант 3 — дієслова. Виділити у словах корінь, префікси й суфікси.

Колективне опрацювання опорної схеми

► Розглянути схему. Зробити висновок про засоби, що роблять українську мову виразною, багатою і красивою.

усі уроки української мови 6 клас-9

► Які б ще аргументи ви додали на підтвердження тези «Що робить українську мову багатою і красивою?»

ІV. Виконання системи практичних завдань творчого характеру

Вибірково-розподільний диктант

► Згрупувати за тематичними блоками слова-епітети, що стосуються слова мова.

http://dyvograj.ucoz.ua/_nw/0/07146616.jpg1. Про правильну мову: …

2. Про грубу, збіднілу мову: …

3. Про багату, гарну мову: …

Барвиста, безграмотна, бездоганна, зрозуміла, відшліфована, розкішна, убога, засмічена, незвичайна, неповторна, кострубата, зразкова, точна, живописна, незграбна, колоритна, чародійна.

► Розібрати за будовою виділене слово.

Творче конструювання

► Доповнити синонімічний ряд прикметників, що виражають красу й багатство української мови.

Мова — барвінкова, солов’їна, …

► Із двома-трьома прикметниками скласти речення про рідну мову.

Ігрове дослідження-моделювання

► Знайти продовження народних висловів. Визначити їх тематику.

1. Із двох однаково розумних той спритніший, …

2. Розум дає мові точність, …

3. Цементом нації …

4. Рідна мова та, …

… є рідна мова.

… а душа — красу.

… якою говорили предки.

… хто вживає рідне слово.

Дослідження-відтворення

http://dyvograj.ucoz.ua/_nw/0/s24969296.jpg► Відновити й записати вислів письменника Ю. Мушкетика. Пояснити розділові знаки. Дати загальну характеристику реченню (за метою висловлювання, емоційним забарвленням та будовою). Виділити граматичні основи.

усі уроки української мови 6 клас-11

Матеріал для вчителя. Слова — це крила ластівки, вона їх не почуває, але без них не може злетіти (Ю. Мушкетик).

- Як ви розумієте цей вислів? 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Лінгвостилістичний аналіз тексту (робота в міні-групах)

► Виразно прочитати уривок із вірша О. Підсухи «Мова». Знайти рядки, які відображають тему й основну думку.

МОВА

Ой яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс — лісок — лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.
І така розкішна і гнучка, як мрія.
Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль».
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.

Нас далеко чути, нас далеко видно.
Дмуть вітри історії в наші паруси.
Розвивайся й далі, мово наша рідна,
І про нас нащадкам вістку донеси.
(О. Підсуха)

► Визначити, яка проблема є центральною в поезії О. Підсухи:

♦ краса української мови;
♦ велич української мови;
♦ віра поета в безсмертність мови, її майбутнє;
♦ багатство української мови.

► Знайти й виписати синонімічні ряди слів. З’ясувати, яку роль вони відіграють у розкритті теми вірша.

1) Ліс — … .
2) Звідкіля — … .
3) Заметіль — … .

VІ. Підсумок уроку

Визначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку й змістових цінностей, сформованих у процесі навчальної діяльності; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

VII. Домашнє завдання

Дібрати 5 прислів’їв про мову або висловів письменників про багатство рідної мови. Вивчити їх напам’ять.

 

docx
Додано
20 січня 2020
Переглядів
4808
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку