Урок "Кришталево чисті звуки"

Про матеріал
Інтегрований урок з фізики та мистецтва. (Тема уроку з фізики.„Звукові хвилі та їх характеристики”) (Тема уроку з мистецтва. „Тісний зв’язок музики та фізики)
Перегляд файлу

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ФІЗИКИ ТА ІСТОРІЇ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА, 8 КЛАС (СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ, МУЗИЧНОГО ПРОФІЛЮ)

ТЕМА. КРИШТАЛЕВО ЧИСТІ  ЗВУКИ.

 

(Тема уроку з фізики.„Звукові хвилі та їх характеристики”)

(Тема уроку з музичного мистецтва. „Тісний зв’язок музики та фізики)

 

 

МЕТА:  дидактична: дати поняття про звукові хвилі , їх основні характеристики;

закріпити знання учнів про засоби музичної виразності, типи голосу;

             розвивальна: розвивати спостережливість, аналітичні здібності, лаконізм;

 розвивати вміння аналізувати та інтерпретувати музичні твори;

            виховна: цікавість до фізики, цілеспрямованість у  досягненні мети; виховувати вміння художнього мислення, розвивати почуття  прекрасного.

 

ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу, узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.

 

ОБЛАДНАННЯ:  мультимедійний проектор, презентації, камертон, кулька на нитці, сталева лінійка, лещата, музичні інструменти – фортепіано, скрипка, домра, фонохрестоматія.

 

МУЗИЧНИЙ МАТЕРІАЛ:

М.Мусоргський романс „Ніч”; Ф..Шуберт „Маргарита за прядкою”; Ф.Шуберт „Аве Марія”;, С.Прокоф`єв симфонічна казка „Петро та Вовк”, тема мисливців; П.Чайковський симфонія № 6 „Патетична”, фінал; І.Бах сюіта  № 3  для оркестру, арія; М.Римський –Корсаков „Політ джмеля”; В.Моцарт  хор „Послухай, як звуки кришталево звучать” з опери „Чарівна флейта”, звуки  природи.

 

                                                          

                                                             ХІД   УРОКУ

 

І. Організаційний момент (1 хв.).

ІІ. Актуалізація розумової діяльності учнів (4 хв.).

 

Вчитель фізики.  На минулому уроці ми вивчали коливальний рух. Давайте згадаємо характеристики, які стосуються коливального руху (амплітуда, період, частота).  

          Учням пропонується прослухати  фонограми різних звуків (шелест трави, листя, спів птахів, кукурікання півня, шум моря, розкати грому).  

Дощ і гром

Півень

Плач дитини

Море і дельфін 

Кінь

Звук сирени

Звук потягу

Корова

Що ми чули? 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку (28 хв.).                                           

 

Звукові явища виникають через  механічні коливання різних тіл. Проте, не будь-які механічні коливання створюють звук і не за будь-яких умов. Давайте з`ясуємо, що є джерелом звуку.  (Демонструються досліди зі стальною лінійкою, що закріплена в лещатах, та з камертоном і маленькою кулькою на нитці). Учні роблять висновок, що джерелом звуку є тіло, яке коливається з певною частотою.                     

Підводимо підсумок, що джерелом звуку є тіло, яке коливається з частотою від 20 Гц  до 20000 Гц.

Вчитель музичного мистецтва.   Ми з`ясували, що джерелом звука є коливальне тіло. Тому пропоную визначити виникнення звуку на групах музичних інструментів:

Ø  Самозвукові (трикутник, тарілки, дзвони , кастаньєти).                    (Додаток 1. слайд 3).

           Звучить фонограма  дзвонів.                                                                Дзвони                                                              

Ø  Мембранні  (бубен, барабан, литаври).                                                (Додаток  1.  слайд 4).

            Звучить фонограма  із  симфонічної казки С.Прокоф`єва „Петро   

            Петро та Вовк” (тема мисливців).                                                         Петро та  Вовк                                                            

Ø  Струнні (скрипка, віолончель, арфа, цимбали, бандура, домра, балалайка).

                                                                                                                     (Додаток 1. слайд 5).

Учениці спеціалізованого класу виконують твори – мініатюри на музичних інструментах – скрипці, домрі.

Ø  Духові (флейта, гобой, кларнет, труба, тромбон, туба).                      (Додаток 1. слайд 6).

Звучить фонограма  І.Баха  „Жарт”                                                                 Жарт 

 

Вчитель фізики.  Навколо себе ми чуємо різні звуки. Давайте познайомимося з  характеристиками звуку.

1. Висота тону   (комар пищить, а муха дзижчить).

Висновок: висота тону залежить від частоти.

Таблиця (голос-частота).                                                                              (Додаток 1. слайд 7).

Вчитель музичного мистецтва.  Музичну висоту звука розглянемо на прикладі типів голосів, їх діапазону.                                                                                                                                                                              (Додаток 1.  слайд 8).

Учням пропануємо визначити типи голосів, прослуховуючи фонограми:

Ø  М.Мусоргський  „Ніч” (сопрано);                                                                             Ніч  

Ø  Ф.Шуберт „Маргарита за прядкою” (альт);                                                         Маргарита         

Ø  Ф.Шуберт „Аве  Марія” (тенор);                                                                         Аве Марія        

Ø  Романс „Ночь светла” у виконанні Дмитра Хворостовського (баритон);              Ночь светла

Ø  Романс „Очі чорні” у виконанні Федора Шаляпіна (бас).                                   Очі чорні      

Вчитель фізики разом з учнями розглядає поняття  гучності   (дослід з камертоном).

Висновок: Гучність звуку залежить від амплітуди коливань.                      (Додаток 1. слайд 9).

                                                                                                                          (Додаток 1. слайд 10).

Вчитель музичного мистецтва.

- Що ми називаємо силою виконання музики?  

                                                                                                                           (Додаток 1. слайд 11).

(Учні дають відповідь: динаміка.)

- Яка динаміка виконання музики вам уже відома?

(Учні дають відповідь: піано, форте).                                                             (Додаток 1. слайд 12).

На підтвердження та для закріплення цих понять динаміки звучить фонограма П.Чайковського, симфонія № 6  „ Патетична”, фінал.                                                                                                                                Симфонія № 6  

Після прослуховування фонограми діти  повинні  дати відповідь, яку динаміку вони почули?

(Учні відповідають: піано, форте, а також посилення звуку, не дуже  голосно).

Поступове посилення звуку називаємо крещендо, а поняттям  мецо  не дуже тихо або голосно. Ці поняття в музиці називаються   мецо піано, мецо форте.                                                 

                                                                                                                              (Додаток 1. слайд 13).

Вчитель фізики   пропонує учням прослухати  ноту  „ля” на камертоні, на фортепіано, балалайці, живим голосом і зробити висновок, що позначає тембр.

(Висновок: тембр -  це окраска звуку).

 Вчитель з учнями розглядають  малюнок та таблицю тонів і обертонів.            

                                                                                                                             (Додаток 1. слайд14);

                                                                                                                              (Додаток 1. слайд 15).

Вчитель музичного мистецтва.

 Це дає підтвердження, що  один звук може звучати різними відтінками, кольорами, що і дає поняття тембру у музиці .                                                                                                                           

                                                                                                                            (Додаток 1. слайд 16).

Для зміни  відтінку, висоти звука в музиці використовують  знаки, які називаються?..

(учні відповідають:  знаки альтерації).                                                          

                                                                                                                            (Додаток 1. слайд 17).

Учням пропонується вирішити задачі на будову простих інтервалів , зменшеного та звеличеного тризвуків з використанням знаків альтерації. Школярі отримують завдання та його вирішують.                      (Додаток 1. слайд 18).

Після виконання  завдання учні обмінюються роботами та перевіряють їх.  

                                                                                                                             (Додаток  1. слайд 19).

Крім вже повторних засобів виразності – динаміки, тембру, висоти (регістру), учні ще згадують  темп.                                                                                               

                                                                                                                             (Додаток 1. слайд 20).

Для закріплення поняття музичного темпу учням пропонуємо прослухати фонограми:

 І.Бах сюїта № 3, арія                                                                                           Сюіта № 3     

М.Римський – Кор  саков „Політ джмеля”                                                            Політ джмеля  

Після прослуховування учні називають темп, в якому прозвучали  твори.

(І.Бах  сюіта № 3- темп Lento;  М.Римський – Корсаков  „Політ джмеля” - темп  Presto)

Вчитель фізики.  Які властивості звуку?

1. Звук поширюється в середовищі. Прочитайте про поширення звуку в різних середовищах (Коршак. Є.В. фізика: 8 клас.-К.: Ґенеза, 2008. с.37).

-  Для того, щоб виявити далеких вершників, індіанці встають на коліна і припадають вухом до землі. Навіщо вони це роблять ?  (Звукові хвилі поширюються  в твердих тілах з більшою швидкістю ніж у повітрі).                                                   

                                                                                                                      (Додаток 1. слайд 21).

2. Про яке фізичне явище йде мова в загадці?

                 „На всякий зов даю ответ,

                   А ни души, ни тела нет”      (луна)

Звукові хвилі можуть відбиватися від різних перепон (луна), а можуть і поглинатися. Підсумок: звукові хвилі поширюються в середовищі з різними швидкостями:

-          у повітрі    330 м/с;

-          у сталі       5000 м/с;

-          у воді         1500 м/с.

Вчитель музичного мистецтва.  Вокально-хорова робота.

Пропонується вивчити з учнями попівку  „Луна” на  закріплення поняття  динаміки,

 

ІV Підсумок  урок  (10 хв.)

                                                                                                                          (Додаток 1. слайд 22).

 Фізичному поняттю звука можна сопоставити поняття звука і в музиці. Музичне поняття звуку виражається через засоби музичної виразності. У виконанні учнів класу звучить хор „Послухай, як звуки кришталево звучать” із опери „Чарівна флейта” В.Моцарта.

 Як звуки кришталево звучать 

Домашнє завдання: (2 хв.)

прочитати параграф 12, відповісти на контрольні запитання після параграфу;

побудувати прості інтервали, звеличене та зменшене тризвуччя взявши завдання іншого варіанту (І варіант – від звука „мі”, ІІ варіант – від „ре”)

ТЫ И МУЗЫКА

Ты слышишь музыку в любом движенье дня.
Она бежит навстречу лёгкими шагами
Или  течёт, тихонечко звеня,
Перекликаясь с небом голосами.

Ты слышишь музыку в гудении осы
И в шорохе опавшего листочка.
Пусть капают минуты и часы
И разбивают время на кусочки,

Но музыку разъять нельзя никак,
Она течет единою волною,
И, как морской прилив, за тактом такт,
Всё заполняет музыка собою.

И я в ее  волнах  тону, тону, тону
И, вынырнув, так сладко удивиться,
Как музыку, услышав тишину
И взмах крыла с куста вспорхнувшей птицы

шум дождя

Под шум дождя так хочется грустить,
Размеренный и тихий слушать шепот,
Вдыхая свежий воздух, просто жить,
Забыв на миг все беды и заботы,

Неугомонный сердца стук прервать
И остудить волнующие страсти,
Природной грусти сопереживать,
Ее всецело подчиняясь власти.

Под шум дождя так хочется мечтать,
В земные чудеса наивно верить,
Их терпеливо и спокойно ждать
Всю ночь, на ключ не запирая двери.

 

Утро в лесу

Екатерина Кирилова

Гуляет солнце в дремлющем лесу,
Лучами тонкими касаясь веток,
И смахивает раннюю росу,
Листочки согревая ярким светом.

Проснулись на опушке все цветы
И радуются солнечной улыбке,
И зайчики спустились с высоты
По лучикам, свисающим как нитки…

Всё ожило, запело всё вокруг,
И не было ночной тиши как будто…
Кукушки эхо, дятла перестук…
Часы считает молодое утр

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
21 жовтня
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку