Під час проведення уроку педагог знайомить учнів з критеріями та мотивами для вибору професії, основними засадами профорієнтаційної роботи;
розвиває вміння учнів реально оцінювати свої внутрішні та зовнішні мотиватори під час визначення свого майбутнього професійного становлення;
виховує інтерес учнів до свого професійного майбутнього, бажання удосконалювати навики самопізнання, самооцінки, самоконтролю, самовизначення.
На основі групових вправ та використання ІКТ учнів формують та розвивають компетентності, які дають змогу їм орієнтуватися у своїх внутрішніх мотивах щодо вибору майбутньої професії. Урок розроблений на основі параграфу 13 підручника О. Тагліна "Основи здоров'я. 9 клас", використані онлайн-тести для виявлення схильностей учнів.
1
ТЕМА. Критерії і мотиви для вибору професії. Профорієнтація.
Мета.
навчальна: ознайомити учнів з критеріями та мотивами для вибору професії, основними засадами профорієнтаційної роботи;
розвивальна: формувати вміння реально оцінювати свої внутрішні та зовнішні мотиватори під час визначення свого майбутнього професійного становлення;
виховна: формувати інтерес до свого професійного майбутнього, бажання удосконалювати навики самопізнання, самооцінки, самоконтролю, самовизначення.
Практичне завдання Виявлення професійних схильностей.
Учень називає:
- критерії професійного самовизначення;
наводить приклади:
- різних професій;
- рис характеру за категоріями ставлення праці;
пояснює:
- роль правильного вибору професії в житті людини.
уміє:
- визначати життєві навички, необхідні для набуття майбутньої професії;
складати план оволодіння майбутньою професією.
усвідомлює:
- необхідність вибору професії згідно з власними бажаннями, здібностями і перспективами на ринку праці;
- значення емоційного благополуччя для здоров’я і професійного успіху.
Конспект уроку розроблений на основі параграфу 13 підручника О.Тагліна «Основи здоров’я. 9 клас» - С. 68 – 71.
Фука М.М., Гладин О.Д., Назарчук Р.В. Зошит для виконання практичних завдань з основ здоров’я. 9 клас – Тернопіль: Астон, 2017. – С.19-27 (Практичне завдання. Визначення професійних схильностей. Виконання ґрунтується на основі опитувальника професійних схильностей Л.Йовайши (модифікація Г.В. Резапкіної)
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Мета. Повторити шляхи формування особистості, складові життєвого самовизначення.
Варіант 1.
Якщо учні грунтовно володіють матеріалом, то подати чисту таблицю з заголовками колонок.
Якщо учні не ґрунтовно володіють матеріалом, то педагог може використати підказки: залишати заповненими у кожній колонці по 1-2 комірчинки.
Пропонуються визначення і терміни, які необхідно поєднати. Визначення термінів взяті з uk.wikipedia.org
Визначення |
Термін |
Базова психічна функція |
|
1.Самооцінка |
1.Рефлексія |
2. свідомий акт вияву й утвердження особистістю власної позиції в проблемних ситуаціях. |
2.Самоконтроль |
2.Свідомість, емоції |
3. визначає взаємини людини з її оточенням, її критичність, вимогливість до себе, відношення до успіхів і невдач. |
3. Самопізнання |
3.Воля |
4. своєрідний механізм пізнавальної діяльності людини |
4. Самовиховання |
4. Принципи, правила |
5. свідома діяльність людини, спрямована на вироблення і вдосконалення позитивних і подолання негативних своїх особистих якостей, на формування своєї особистості відповідно до поставленої мети. |
5. Самовизначення |
5. Самооцінка |
Ключ до тесту 1-2-3; 4-3-1; 3-1-2; 2-5-4; 5-4-5;
Варіант 2. Заповнити схему
Ключ: самопізнання, самоконтроль, самовизначення, самооцінка, самовиховання.
Варіант 3. Ознайомся з ситуацією та дайте відповідь на запитання
СИТУАЦІЯ |
ЗАПИТАННЯ |
ДОПИШІТЬ ДУМКУ |
Учень/учениця мають зробити вибір: або піти на вечірку, або підготуватися до навчальних занять |
Як у цьому випадку можуть проявитися самопізнання, самооцінка, самовиховання, самоконтроль, самовизначення |
Самоконтроль проявляється у тому, що … . Самопізнання проявляється у тому, що … . Самооцінка (яка?) проявляється у тому, що … . Самовизначення проявляється у тому, що … . Самовиховання проявляється у тому, що … . |
Учень/учениця мають зробити вибір: або допомогти батькові (матері), або виконати домашнє завдання, або поспілкуватися з одноклассниками в інстаграм. |
|
|
Складові життєвого самовизначення. Можна виконати або індивідуально на аркушах, або у группах.
Я (ми) маємо такі принципи побудови свого життя:
1.
2.
3.
Я(ми) у суспільстві хочу(-емо) бути:
1.
2.
3.
Я(ми) хочу(-емо) стати (оволодіти) професією:
1.
2.
3.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Отож,
Перелічіть ті чинники, які впливають, на вашу думку, на професійний вибір. Записи «Зовнішні мотиви» та «Внутрішні мотиви» у таблицю попередньо не вписувати (або, як варіант можна вписати, але вилучити середню колонку «Пропозиції учнів»).
Зовнішні мотиви |
Пропозиції учнів |
Внутрішні мотиви |
Батьки порадили |
|
Здібності |
Друзі порадили |
|
Схильності |
Високий рівень зарплати |
|
Бажання оволодіти професією |
Престижно |
|
Інтерес |
Приклад батьків (родичів) тощо |
|
|
Реклама (інформація) |
|
|
Можливість швидкої кар'єри |
|
|
Можливість подальшої освіти |
|
|
Варіант 2. Робота у группах.
Таким чином, підведемо підсумки.
Які мотиви професійного самовизначення?
Погляньте на аркуші, у яких ви виконували завдання у группах, і проаналізуйте, які мотиви, на думку вашого класу, є визначальними?
Це, до речі, є одним із прийомів профорієнтації. Ще одним з прийомів є спроба людини дати відповідь на запитання: «Де і як ви знайомитеся професіями?» (у засобах масової інформації, соціальних мережах, профорієнтаційних тренінгах, стажування, розповіді батьків, рідних, знайомих, однолітків тощо).
Робота з інструкцією практичного завдання № 5 «Виявлення професійних схильностей» (С. 72 – 73).
Після ознайомлення з порядком виконання роботи учні приступають до заповнення тесту.
Звичайно, враховуючи те, що сучасний учень не дуже хоче виконувати таку рутину роботу, за умови доступу учнів до мережі Інтернет чи невеликої кількості учнів у класі, можна запропонувати наступні сайти, де тест у режимі онлайн визначить професійну спрямованість.
Але зазначимо, що учням класу варто пройти онлайн-тестування тільки на одному з сайтів. Інші можуть бути запропоновані для домашнього дослідження.
а) https://www.arealme.com/career/uk/
б) Карта інтересів. Електронний ресурс. Режим доступу: http://prof.osvita.org.ua/uk/determine/testing/6/index.html Підсумкова таблиця результатів має таку форму:
в) Тести на профорієнтацію. Посилання: http://prevolio.com/tests.aspx На цьому сайті теж цікаві тести, де автоматично підсумовують результати і роблять висновки, але російською (або англійською) мовою. Потрібна реєстрація у соцмережах.
IV. Рефлексія.
Чим корисний був урок?
Наскільки результати вашого тестування відповідають вашим бажанням отримати певну професію?
Яким чином ви будете (чи не будете) використовувати результати тесту? Чому?
V. Домашнє завдання.
Об'єднайтесь у групи і виконайте міні-проект за планом, поданим на С.75. Він стосується дослідження ринку праці за матеріалами ЗМІ
Давати відповіді на запитання після параграфу 13
Ресурс для додаткового опрацювання.
Тести, книги і сайти для профорієнтації. Електронний ресурс. Режим доступу: https://studway.com.ua/proforientacia/