Урок "Круїз навколо загадкової країни Іменник"

Про матеріал
Інтегрований урок з української мови, 6 клас. Тема. у пошуках Іменників, як дуже цінних скарбів мови. Знаходження конкретних та абстрактних іменників. Мета: повторити й поглибити знання про іменник, як самостійну незалежну країну, її значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль. Познайомитись з новими жителями країни Іменник – конкретними і абстрактними, вміння знаходити їх та легко апелювати під час мовленнєвої діяльності. Інтеграція: українська мова, фізика, образотворче мистецтво.
Перегляд файлу

Круїз навколо загадкової країни Іменник.

Тема.   у пошуках Іменників, як дуже цінних скарбів мови. Знаходження   конкретних та абстрактних іменників.  

Мета:  повторити й поглибити знання про іменник, як самостійну незалежну країну, її значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль. Познайомитись з новими жителями країни Іменник – конкретними і абстрактними, вміння знаходити їх та легко апелювати під час мовленнєвої діяльності.

Завдання подорожі:

– формувати вміння  учнів знаходити країну Іменник на карті світу, визначати її морфологічні ознаки, синтаксичну роль;

– повторити відомості про мешканців країни – назви істот та неістот, власні та загальні

– розвивати орфографічні вміння й навички;

– сприяти розвитку комунікативних умінь подорожуючих, збагаченню їх словникового запасу;

виховувати любов та пошану до рідного слова.

Методи:

-  пояснювально-ілюстративні (розповідь, бесіда, пояснення);

-  інструктивно-репродуктивні (робота з  таблицею);

- дослідницький (робота з картками та пошук самостійних рішень на    поставлені завдання).

Обладнання: комп’ютер, підручник, мультимедійна презентація, таблиця «Іменник: конкретний та абстрактний»,  роздатковий матеріал (картки із завданнями ).

Тип уроку: урок- круїз.

Структура уроку:

І. Організаційний момент (2 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь (5 хв.)

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності подорожуючих (10 хв.)

ІV. Виконання практичних завдань (10 хв.) – фізика, природа

V. Закріплення та корекція нових знань та умінь подорожуючих (5 хв.)

VІ. Підсумки уроку (5 хв.)

VІІ. Домашнє завдання (3 хв.)

 

 

 

 

 Епіграф: «Життя під час подорожі - це мрія в чистому вигляді»                                                                                                  

                                                                                                     Агата Крісті

 

 

Етапи подорожі

І. Організаційна хвилинка.

       Слово вчителя.

  • Діти, коли ви вирушаєте в подорож ,  що берете із собою?
  • А що нам необхідно мати, щоб не заблукати в країні Іменник? (Зошит, ручка,   підручник,  знання правил).

Учитель. Шановне товариство, сьогодні ми пропонуємо вам відправитись у круїзне плавання, щоб краще дізнатися про загадкову країну Іменник.

Спочатку пропоную ознайомитись з поняттям круїз  (слайди)

Про це ми попросили представника туристичної агенції «Навколо Світу» пані Наталію.

Повідомлення учня: Круїз - (англ. Cruise), в первісному значенні - морська подорож. В круїз відправляються літаком, пароплавом, потягом, а також на невеликому судні - так, в останні десятиліття все більшу популярність набирають подорожі на круїзних парусних яхтах або катамаранах, місткістю від 4 до 12 осіб. Тривалість такої подорожі становить небагато часу , екіпаж, як правило, складається з одного-двох чоловік (причому при наявності достатньої кваліфікації керувати яхтою можуть самі учасники круїзу).

 Саме у такий круїз ми і відправимось.

Учитель: У нашій сьогоднішній подорожі я виступатиму в ролі капітана невеликої круїзної яхти, помічником у мене буде учитель фізики. Разом ми покажемо  вам невідомі, але такі цікаві куточки  чарівної країни Іменник. Ми  з вами дізнаємося про конкретних та абстрактних жителів цієї країни. Навчимося їх знаходити  на карті світу. Але, перш ніж вирушити у подорож, треба перевірити квитки. А це наші попередні знання. Приготуйте їх, будь ласка, до перевірки. Це зробить старший матрос Влада.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.

Прийом «Урок веде учень»

Іменник – частина мови, що:

– означає…

– відповідає на питання…

– змінюється за…

– бувають назвами…

– у реченні може бути…

-У якому розділі науки про мову ми вивчаємо іменник? (морфології)

3. Робота з теоретичним матеріалом .

( на екрані правило «Конкретні і абстрактні іменники»)

Слайд: Конкретні іменники називають предмети, явища, які пізнаються органами чуття людини(книга, олівець, нога, вітер, цукор, зоря).

До абстрактних належать іменники, що називають поняття, властивості й ознаки, явища, почуття, одиниці міри та ваги, які не мають конкретного предметного значення (хоробрість, жовтизна, кохання, гнів, тонна, грам, вольт).

Учитель. Я хочу, щоб сьогоднішній круїз подарував вам добро, любов, успіх, знання. Скажіть, все, що я назвала, можна побачити і доторкнутися до цього? А знаєте, які це були іменники? (відповідь учнів) 

Предметність матеріального світу не збігається з предметністю в граматичному розумінні. Матеріальні предмети називає лише частина іменників (їм відповідають істоти, речі щоденного побуту, речовини й матеріали — те, що існує в природному середовищі). Іменникам   краса, ніжність, читання не відповідають матеріальні предмети, але з погляду граматики їхнє значення предметності виражають за допомогою категорії роду, числа, відмінка та ін. Відповідно іменники поділяються на конкретні та абстрактні назви. 

Як відрізнити конкретний предмет від абстрактного?

Застосовуємо прийом фотографування:

  • конкретний предмет можна сфотографувати (намалювати);

абстрактний — ні, бо він існує лише в людській свідомості (сон, мрія, радість, розум).

Прийом «Малювання»

(Учні малюють в зошитах  за шаблонами парусник, море, сонце і підписують конкретні та абстрактні назви)

Гра «Пошук скарбів» (робота з табличкою)

Завдання для пасажирів ІІ класу.

Підкресли іменники з абстрактним значенням.
1) Правда і в морі не тоне.2) Сумління-найкращий порадник.3) Скромність прикрашає людину.4) Ввічливість потрібна кожному.
У третьому реччені підкресли головні члени речення.

Іменники з абстрактним значенням

Правда,сумління,скромність,ввічливість

Завдання для пасажирів VIP-класу

(звучить музика, на фоні відеоряду звучить текст. Такі тексти лежать перед учнями. Учитель пропонує виписати з тексту по 5 іменників і розподілити їх на дві колонки: ті, які можна пізнати органами чуття людини і ті,  які називають поняття, властивості й ознаки, явища, почуття, одиниці міри та ваги, які не мають конкретного предметного значення)

Море... Я дуже люблю море. Воно ніколи не буває одноманітним, нецікавим, бо щодня, навіть щохвилини воно різне. Таємниче, мінливе, неосяжне — воно хвилює душу, не залишає байдужим серце. Одного дня воно тихе й спокійне, наче велике дзеркало, холодне й прозоре. Сонячні промінчики, пронизуючи солону воду, сягають дна, лагідно торкаються золотавого піску та яскравих сяючих мушлей, гладеньких камінців та зеленуватих водоростей, ловлять маленьких спритних рибок, що зграйками весело бавляться біля берега. Наступного дня все раптом змінюється. Налетить поривчастий вітер і погонить хвилі до берега.  Тоді ми з батьками сидимо на березі та можемо тільки спостерігати за силою моря. Хоча навіть у такі моменти море видається мені дивовижним. Я думаю, що воно велетень, з яким я можу позмагатися, і я кидаю в море камінці або голосно кричу. Але перемога завжди дістається йому, морю. Воно глушить мій голос і відкидає мій камінець на берег. Іноді мені здається, що я можу дивитись на море безкінечно.

(результати порівнюють з таблицею на екрані, виправляють помилки)

Учитель: Таким чином ви щойно познайомились з жителями країни Іменник, які мають конкретне і абстрактне поняття.

Весела фізкультхвилинка  «Райдуга»

 Учитель: А чи знаєте ви, що райдуга – це фізичне поняття?. Тому на капітанський місток виходить учитель фізики. (розігрується діалог-суперечка «Веселка: конкретне чи абстрактне поняття»)

Учитель фізики: Я вітаю вас! Велике вам спасибі за те, що запросили мене з собою у таку цікаву подорож країною іменників. І запрошую вас завітати на острів Фізика, поки що у гості,  а в наступному році ви вже будете не гостями, а мешканцями цієї чудової країни.

Фізика – наука про природу. А які ще науки про природу ви знаєте? (відповіді учнів). Назви всіх перелічених вами наук – це конкретні чи абстрактні іменники? (відповіді учнів). Дійсно, назви всіх наук – це абстрактні іменники.

А давайте ми з вами згадаємо веселку і поміркуємо, до яких іменників належить «веселка» (відповіді учнів). Ваші відповіді різні. І дійсно, даний іменник можна розглядати, як конкретний ( ми її можемо бачити) і як абстрактний (адже з точки зору фізики ми її бачимо не повністю). А ви знаєте, як утворюється веселка (відповіді учнів). Дійсно, це явище – розкладання білого світла на різні кольори (спектр). Спектр – це конкретний іменник.

Діти, а ви знаєте, що райдугу можна і самим отримати за допомогою призми, як це зробив фізик Ісаак Ньютон (розповідь про дослід Ньютона з призмою) . А давайте ми з вами поміркуємо, Ньютон – це конкретна чи абстрактна назва. (відповіді учнів). Я з вами згодна, що це конкретна назва, але в тому випадку, коли мова йде про вченого. Але в фізиці словом «ньютон» називають одиницю вимірювання фізичної величини, тоді в цьому випадку ми маємо на увазі абстрактну назву. До речі є багато вчених-фізиків, які зробили відкриття і на їх честь названі одиниці вимірювання фізичних величин і навіть закони.

Діти, а як ви вважаєте, «електричний струм» – це яке поняття? (відповіді учнів). Так, я з вами погоджуюсь, мова йде про абстрактне поняття. Але можу вам довести, «електричний струм » може бути і конкретним поняттям    (демонстрація роботи електрофорної машини).

А давайте зараз виконаємо невеличке завдання. Я вам прочитаю вірш про фізику, а ви випишете з цього вірша іменники (одна група – конкретні, а інша - абстрактні), а вчитель української мови потім оцінить ваші відповіді.

 

Грім і блискавка лютує.

По шибках мороз малює.

Вітер хвилі підіймає.

Дощик землю напуває.

 

Сніг пухкий, немов перина…

Як? Чому? Яка причина?

 Сонце світить, зорі сяють.

Як це світло виникає?

 

 Щоб природу пізнавати –

 треба фізику вивчати.

 

VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнаваьних умінь з теми

Самостіна робота з таблицею

(Кожному з учнів роздано табличку, яку потрібно заповнити іменниками з екрану) (слайд).

Доброта, капітан, чайка, шлюпка, парус, грам, сміливість, каюта, хвиля, мужність, геройство, повітря, біганина, штиль, чесність,   молодість, клімат, метр, вольт, біль, радість, біг, скромність, море.

VII. РЕФЛЕКСІЯ.

Гра «Мікрофон»

  1. Чи сподобався наш круїз?
  2. Що ви дізналися на уроці?
  3. Легко зможете впізнати конкретні та абстрактні поняття?
  4. Які б оцінки ви поставили всім, хто подорожував разом з вами?

VIII. Домашнє завдання.

Учитель: Завдання знаходилось у кожного в каюті. І спочатку спробуйте вгадати, з чим воно буде повязане.

Слайд: Коли подорожуєш не знаючи англійської, починаєш розуміти, що означає народитися глухонімим і недоумкуватим

Пилип Бувар

Виписати з тексту у дві колонки конкретні і абстрактні іменники, 5 (на вибір )перекласти англійською мовою. Усно довести, що вам це може знадобитись.

ТЕКСТ: Азовське море - найменш найглибше у світі. Середня його глибина - 8 метрів, що не сильно перевищує глибину звичайного ставка чи озера, максимальна - близько 13 метрів. Втім, в 2007 році, під час небувалого шторму, тут примудрилися затонути цілих 4 суховантажу.
Озеро Байкал більше, ніж Азовське море, приблизно в 94 рази! Азовське - ще й найтепліше з усіх морів. Через маленьку глибини і дуже спекотної погоди влітку на півдні воно може всього за пару днів прогрітися до 30 градусів за Цельсієм.
Медики стверджують, що пісок, яким покриті пляжі і дно Азовського моря, здатний надавати лікувальну дію на людський організм. Ймовірно, це пов'язано з близькістю лікувальних грязьових озер і вулканів.

Якщо купатися в Азовському морі беззоряної літньої ночі, особливо в кінці серпня - можна помітити, що вода в ньому світиться. Це свічення відбувається від деяких видів планктону, що живуть уздовж берегової лінії- в їхніх тілах міститься фосфор, який, власне, і світиться в темряві.

Незважаючи на свої невеликі розміри, Азовське море - одне з найбагатших у світі в плані різноманітності біологічних видів. Тут мешкає безліч різноманітних риб, що робить цю водну гладь дуже привабливим місцем для любителів рибної ловлі. А за неймовірну кількість молюсків море навіть отримало другу, неофіційну назву - моллюскових.

На відміну від більшості морів, Азовське в холодні зими замерзає. Це відбувається тому, що вода в ньому менш солона, ніж у багатьох інших морях, і замерзає при температурі приблизно 0,5-0,7 градусів нижче нуля.

В Азовському морі ніколи не буває ні відливів, ні припливів.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Герасимович Іраїда Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2019
Переглядів
2493
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку