Тема: Культура, освіта, наука в період застою (1965-1985)
Мета уроку
Після цього уроку учні мають:
- знати: процеси розвитку культури, освіти, науки в період застою;
- розуміти: суперечності розвитку культури в період застою;
- уміти: аналізувати текст підручника; встановлювати хронологічну послідовність і синхронність подій, що відображають культурне життя в УРСР в період застою та участь української діаспори у процесах національного відродження; виявляти суперечливі процеси в розвитку освіти, науки, літератури; висловлювати власні, аргументовані судження щодо діяльності: Сергія Параджанова,Івана Миколайчука, Леоніда Бикова, Володимира Івасюка, Олега Антонова, Миколи Амосова, Марії Приймаченко, Олеся Гончара.
Тип уроку: комбінований
l. Організаційний момент уроку
Повідомлення теми та цілей уроку.
II Актуалізація опорних знань
1)Вправа "Історичне фехтування"
Поставте запитання одне одному
2) Повторення:
- Кого з митців стосується цитований нижче документ?
“Нове покоління митців, які відійшли від шаблонної тематики попередніх часів, не закликали до боротьби за мир, не писали про передовиків колгоспників і робітників заводів, а виходили з того, що “....поезія має бути поезією, а не агітацією у віршованій формі”.
Відповідь. Л.Костенко, І.Драч, В.Симоненко,В.Стус.
- Поясніть такі терміни і поняття: період застою, зросійщення, лібералізація, шістдесятники.
llI Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Запитання
- Чи впливало економічне і політичне життя на розвиток культури доби “застою”?
- Які особливості впливу?
(Відповідь: Освіта стала обʼєктом форсованої русифікації.)
Учитель демонструє презентацію або розповідь за планом:
1) варіант роботи:
Учні під час подання нового матеріалу записують стислі конспекти, виділяють ключові терміни.
Учитель. 1966-1967 рр. перехід у республіці на нові навчальні програми. Запроваджено нові дисципліни: кібернетику, суспільствознавство, генетику, основи радянської держави і права. До 1976р. переважно було здійснено навчання дітей з 6 років. 1978р.- Директива Міністерства освіти "Удосконалення вивчення російської мови в загальноосвітніх школах республіки"-початок нової хвилі русифікації.
26 травня 1983р. ЦК КПРС і Рада Міністрів СРСР ухвалила нову постанову "Про подальші заходи щодо вивчення російської мови в загальноосвітніх школах та інших навчальних закладах союзних республік". Учителі російської мови і літератури "за особливо складні умови роботи" одержували до заробітної плати 16- відсоткову надбавку.
У літературі відзначилися шістдесятники- І. Драч, М. Вігнароввський, В.Стус, В.Шевчук. Більшість із них зазнали переслідувань.
У 1973-!974 р. партійна критика літератури набула масового характеру. Протягом 1976-1979р. не було написано жодної пʼєси,а українські драматичні твори становили лише четверту частину репертуару республіканських театрів. За оцінкою Г.Свірського,близько 80% усіх рукописів не допустили до друку через "брак паперу". Кількість книжок, які видавали наприкінці 1970-х років українською мовою, упала до рівня середини 1920-х років, тобто до рівня переддня "українізації"
У 70-ті роки XX ст. зʼявилося нове поетичне кіно. При цьому відомі режисери також зазнали переслідувань з боку органів влади. Незважаючи на переслідування акторів і режисерів, кіно стає найбільш масовим видом мистецтва в добу застою.
2) варіант роботи: Складання тез
Слухаючи розповідь учителя, скласти тези "Розвиток культури"
Зразок тез:
- Головні кіностудії - Київська ім. О.Довженка, Одеська.
- Актори і режисери: Л. Биков, Ю. Іллєнко, Л.Осика,І. Миколайчук,С. Параджанов.
- 1966р.-заснована нова студія "Укртелефільм"
Музика:
- Спілка композиторів України.
- Оперні співаки: Д.Гнатюк, А.Соловʼяненко та ін.
- Відомі за межами України- хор Г. Верьовки, капела "Думка".
- Виконавці масової естрадної пісні: Н. Яремчук, С.Ротару.
Наука:
-М.Амосов- один з найвідоміших у світі кардіохірургів. У 1963р. першим у Радянському Союзі здійснив протезування мітрального клапана серця, а в 1965р. створив і вперше в світі впровадив у практику антитромботичні протези серцевих клапанів. Ним створені низка нових методів хірургічного лікування пороків серця.
О.Антонов- провідний авіакоструктор. Доктор технічних наук, академік АН УРСР і АН СРСР. Професор Харківського авіаційного інституту (1976р.) Під його керівництвом створено велику кількість навчальних, транспортних та спортивних планерів і літаків. Останньою розробкою Антонова став Ан-125 "Руслан"-найбільший у світі 4- моторний транспортний літак.
М. Брайчевський- український історик та археолог. Висвітлював проблеми відносин між Україною та Росією в контексті Переяславської угоди 1654р.,виникнення Києва, утвердження Християнства..Автор бл. 500 наукових праць.Автор славнозвісної праці "Приєднання чи воззʼєднання? Критичні замітки з приводу однієї концепції"(1966)
Робота з історичним джерелом:
1) "Поет -це людина. Насамперед. А людина-це насамперед добродій. Якби було краще жити, я б віршів не писав, а робив би коло землі....Голови гнути я не збирався, бодай що б там не було. За мною стояла Україна, мій пригноблений народ, за честь котрого я мушу обставати до загину."
- Назвіть автора фрагмента висловлювання. (В. Стус)
2) "Вчора був у Спілці : літературна братія в переполосі, в нервовій тривожно- радісній розгубленості....Нібито чув хтось з римських передач, що Папа Римський висунув "Собор" на Нобелівську премію"
- Назвіть автора фрагмента висловлювання. (О. Гончар)
IV Закріплення знань учнів
Гра "Вгадай історичну особистість за описом"
1) Актор, сценарист, режисер.Заслужений артист УРСР.Знявся у фільмах: "Сон"(1964) у ролі молодого Шевченка, "Тіні забутих предків", "Захар Беркут"(1972), "Лісова пісня" (1982) та ін. (відповідь: Іван Миколайчук)
2) Поет, правозахисник. 4 вересня 1965р. перед премʼєрою кінофільму С, Параджанова "Тіні забутих предків" підтримав протест І. Дзюби щодо арештів у колі української інтелігенції. У 1972 р. засуджений до 5 років увʼязнення та 3 років заслання ("за антирадянську агітацію і пропаганду, систематичне виготовлення й розповсюдження антирадянських наклепницьких документів, що паплюжать радянський і суспільний лад") У 1980 р. повторно засуджений за правозахисну діяльність (10 років таборів суворого режиму), помер у карцері. (відповідь: Василь Стус)
3) Письменник, член Спілки письменників України від 1946 р. Упродовж 1959-1971 рр.- голова правління. Брав участь у Другій світовій війні враження від якої лягли в основу багатьох його творів,зокрема трилогія "Прапороносці"(1946-1948) Його новела: "За мить щастя", роман "Собор."(відповідь: Олесь Гончар)
V Підсумок уроку та оцінювання знань учнів
Вправа "Відкритий мікрофон"
Запитання:
Як, на вашу думку , впливає розвиток культури на економічний розвиток країни?
VI Домашнє завдання
1) Опрацювати відповідний параграф підручника, написати стислий конспект.
2) Підготувати запитання для "Історичного фехтування"
3) За бажанням підготувати повідомлення:
“ Розвиток сучасної української культури.”