Мета уроку: формувати етичні звички; сприяти засвоєнню словничка етичних слів; виховувати шанобливе ставлення до старших членів родини та чужих людей; ознайомити учнів із вимогами до усного мовлення (чистота, виразність, чіткість); учити виявляти недоліки у власному мовленні (зайві слова, слова-паразити); виховувати любов до рідної мови; розширювати словник мовного етикету.
Україна
Лиманська міська рада
Управління освіти, молоді та спорту
Лиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3
Розробка уроку з предмету «Я у світі» в 4-А класі з теми
«КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ»
Розробила
учитель початкових класів
Щербина О.О.
м. Лиман
2018
Мета і завдання: формувати етичні звички; сприяти засвоєнню словничка етичних слів; виховувати шанобливе ставлення до старших членів родини та чужих людей; ознайомити учнів із вимогами до усного мовлення (чистота, виразність, чіткість); учити виявляти недоліки у власному мовленні (зайві слова, слова-паразити); виховувати любов до рідної мови; розширювати словник мовного етикету.
Хід уроку
І. Ініціація. Вправа «Овації»
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
На наступних уроках ми будемо шукати відповіді на запитання: де треба бути чемним, чи варто бути правдивим, чому не можна чинити зла, які є правила культурного спілкування. (Слайд)
Завдання уроку: засвоїти словничок етичних слів; вчитись ввічливо спілкуватися з ровесниками та дорослими; виховувати в собі манери культурної поведінки.
ІІІ. Формування очікувань
Вправа «Долоньки»
Бажаю (великий)
Успіху (Вказівний)
Великого (середній)
Всім (безіменний)
У всьому (мізинець)
Здрастуй (усією долонею)
- Яке слово ввічливості тут пролунало. Я хочу побажати всім нам цікавої й плідної роботи.
IV. Вивчення нового матеріалу
Робота за підручником
Читання тексту «Про культуру зблизька» (с. 42–43).
- Як виправити ситуацію, яка склалася?
V. Динамічна пауза «Кричалки – шепотілки – мовчалки»
- Діти, після такого тексту мені захотілося зробити динамічну паузу.
У мене є теж ось такі долоньки. Коли я піднімаю червону долоньку («кричалку») - можна кричати, тупотіти біля свого місця, як учні з оповідання, що ми тільки прочитали; жовта долонька («шепотілка») – тихо пересуватися, шепотіти, зелена долонька («мовчалка») – замовкати та завмирати на місці.
VІ. Первинне закріплення вивченого
Якби Вітько був чемний, то…
У якому випадку?
Придумайте інший можливий хід подій.
Чому навчала Мальвіна Буратіно?
Отже, 1 група «Ввічливі» підготувала Правила «Я серед людей»
Не впевнений — не обіцяй.
Забув — попроси вибачення.
2 група «Чемні» підготувала побажання для хлопчиків і дівчаток.
ПОБАЖАННЯ ДІВЧАТКАМ
1. Чесно кажучи, на ввічливу, охайну дівчинку і подивитися приємно! Такі дівчатка трохи схожі на казкових принцес.
2. Вони ніколи не кричать, не сперечаються, не сваряться, не вживають грубих слів.
3. Ввічлива, добра дівчинка – справжня господиня в домі, вона не допустить, щоб на книжкових полицях або на столі залишався пил.
4. Вона охоче вимиє посуд після сніданку або обіду. Підмете підлогу, поллє квіти.
5. Вона весела і привітна зі своїми друзями і близькими.
ПОБАЖАННЯ ХЛОПЧИКАМ
1. Гарному хлопчикові хочеться бути схожим на казкового лицаря або принца. 2. У ввічливого хлопця завжди багато друзів.
3. Він не забуває вітатися.
3. Він ніколи не сяде за стіл, доки за цим столом не займуть місця дівчатка.
4. Ввічливий хлопчик обов’язково допоможе дівчинці зняти пальто, подасть черевики мамі чи бабусі, допоможе їм поратися по господарству.
5. І звісно, лицар ніколи не ображатиме дівчаток!
3 група «Тактовні» підготувала для нас МОРАЛЬНІ ЗАДАЧІ:
- Привіт, Даниле! Давненько тебе не бачив!
- Здрастуй, Антоне!
(Антон розмахує руками і стукає Данила в друге плече.)
- Дуже радий тебе бачити, Даниле!
- І я теж.
- А ти, Даниле, підріс! (Плескає по спині.) Незабаром і впізнавати не будеш. Ну, чого ти мовчиш?
Запитання: 1) Які помилки у спілкуванні були допущені?
2) Чим може закінчитися така розмова?
2.
- Здрастуй, Владе!
- Здрастуй, Іване!
- А знаєш, я учора…
- Що, дивився бокс?
- Ні, я…
- Ага, то це ти у футбол грав з Максимком? А я сумував. Негарно так.
- Та ні, я…
- Що ходив до річки купатися?
- Ні. Дзвонив тобі кілька разів, але так ніхто і не взяв слухавку.
Запитання:
1) Поведінка якого співрозмовника може стати причиною сварки?
3.
- Насте, моя люба сестричко, дістань, будь ласка, з полиці мою книжку.
- Аліно, не заважай! Хіба ти не бачиш, що мені ніколи?
- Пробач, Насте, я більше не заважатиму.
Запитання:
- Як ви думаєте, чи правильно повелася старша сестра? Якою вона була? (Невихованою, неввічливою)
У гостях
Якщо в друга іменини,
Ти не гай ані хвилини!
Завітай до нього вранці,
Ввімкни музику для танців,
Ще й пісні горлай щосили,
Щоб скоріше стіл накрили.
Подарунок лишай вдома —
Треба він тобі самому.
За один обід не варто
Подарунок віддавати.
Загрібай цукерки в жмені
І ховай їх у кишені.
Торт хапай двома руками,
Їж великими шматками.
Після торта руку жирну
Витри краєм скатертини.
А коли вікно є поруч,
Витри руки краєм штори.
А коли ступнеш на ганок,
Скажи: «Стіл був препоганий»!
Стане соромно родині,
Особливо господині,
І тоді матуся вдруге
Іменини зробить другу.
«Доброго ранку!» —
Мовлю за звичаєм!
«Доброго ранку!» —
Кожному зичу я.
«Доброго дня вам!» —
Людям бажаю.
«Вечором добрим!» —
Стрічних вітаю.
І посміхаються у відповідь
люди.
Добрі слова ж бо
Для кожного любі!
VIІ. Фізкультхвилинка «То не є проблема»
VIІІ. Узагальнення та систематизація знань
Правила роботи в групі:
2 група буде виконувати творче завдання – доповнювати вірш ввічливими словами
Зазеленіє старий пень
Коли почує... («добрий день»).
Розтане навіть крижана глиба
Від слова теплого... («спасибі»).
Якщо їсти більш несила,
Скажем мамі ми... («спасибі»).
Якщо дуже завинили,
Щось розбили, розтрощили,
Якщо все життя — не казка,
Кажемо... («пробач, будь ласка!»).
І у Франції, і в Данії без заперечення
На прощання кажуть всі... («до побачення!»).
3 група складе із пазлів двох людей за вчинками, які притаманні вихованій і невихованій людині. (Вихована: уміє слухати інших, завжди подякує за послугу, не дражнить інших, не байдужа до чужого горя, говорить правду. Невихована: перебиває співрозмовника, турбує рідних через дрібниці, виявляє неприязнь до інших, байдужа до чужих проблем, вихваляє себе.)
4 група буде розв’язувати кросворд, який допоможе з’ясувати, які риси притаманні вихованій людині.
По горизонталі:
1. Риса людини, яка охоче ділиться тим, що має.
2. Риса людини, яка не шукає вигоди для себе.
По вертикалі:
1. Риса безкорисливої, щиросердної людини.
ІХ. Оцінювання
Х. Підведення підсумків
1. Вправа «Чарівна крамниця»
- Уявіть, що ви у крамниці незвичайних «речей»: терпіння, почуття гумору, чуйності, довіри, терпимості до розбіжностей, уміння володіти собою, доброзичливості, схильності не засуджувати інших, уміння слухати, не перебиваючи, допитливості, здатності до співпереживання. Я виступатиму в ролі продавця, що обмінює одні якості на інші. Ви може придбати одну «річ», якої у вас дуже мало. Як плату я буду прохати у вас щось замість цієї якості, наприклад, ви можете розплатитися «почуттям гумору», якого у вас дуже багато або якоюсь поганою рисою. Запишіть на смужках паперу ознаки невихованості, які вам заважають. Погані якості будемо складати у торбинку. Торбинку міцно зав’яжемо, хай вони там зникнуть назавжди.
- Отже, давайте підведемо підсумки уроку.
- Що означає доброзичливо ставитися до оточуючих?
- Які правила культурної поведінки ви знаєте?
- А які правила ви виконуєте?
Так ви назвали багато правил поведінки, а насправді існує одне просте правило: людина своєю поведінкою і зовнішнім виглядом не повинна доставляти незручностей іншим людям, щоб оточуючим було з нею приємно, зручно і тоді її вважатимуть дійсно вихованою людиною. А ще, кажуть, якщо ти хочеш, щоб до тебе добре ставилися, то й сам повинен ставитися до людей так, як хочеш, щоб ставилися до тебе. Забувати цю істину не слід ніде і ніколи.
2. Рефлексія
- Давайте повернемося до наших долоньок. Якщо ваші очікування збулися, а побоювання розвіялися, загніть пальчики й покажіть долоньки.
ХІ. Домашнє завдання
ХІІ. Додаткові завдання
— Що сталося з водою?
— Те саме трапляється з вашою душею: вона стає чорною, каламутною. Бажаю, щоб ваша душа була завжди чистою. А щоб це було так, слід поводитися таким чином, щоб не було соромно за свої вчинки.
(На тарілці яблука цілі і 1 надкушене. Діти розбирають цілі яблука, а надкушене залишають).
- Які асоціації з темою уроку викликали ці яблука?
- Цілі яблука - це культурні люди, а надкушене - це некультурна людина. З нею не хочуть товаришувати, дружити, спілкуватися.