20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок "Культура поведінки"

Про матеріал

Мета уроку: формувати етичні звички; сприяти засвоєнню словничка етичних слів; виховувати шанобливе ставлення до старших членів родини та чужих людей; ознайомити учнів із вимогами до усного мовлення (чистота, виразність, чіткість); учити виявляти недоліки у власному мовленні (зайві слова, слова-паразити); виховувати любов до рідної мови; розширювати словник мовного етикету.

Перегляд файлу

Україна

Лиманська міська рада

Управління освіти, молоді та спорту

Лиманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з предмету «Я у світі» в 4-А класі  з теми

 

«КУЛЬТУРА ПОВЕДІНКИ»

 

 

 

 

 

http://shkola1249.ru/assets/files/2014/11/125-300x220.png

 

 

 

Розробила

учитель початкових класів

Щербина О.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м.  Лиман

2018

 

Мета і завдання: формувати етичні звички; сприяти засвоєнню словничка етичних слів; виховувати шанобливе ставлення до старших членів родини та чужих людей; ознайомити учнів із вимогами до усного мовлення (чистота, виразність, чіткість); учити виявляти недоліки у власному мовленні (зайві слова, слова-паразити); виховувати любов до рідної мови; розширювати словник мовного етикету.

 

Хід уроку

 

І. Ініціація. Вправа «Овації»

  •      Зараз я буду говорити про деякі вчинки і  пропонувати підвестися тим учням, хто так робить. Якщо такі учні є, то вони встають, а інші «нагороджують» їх оваціями. Прошу встати тих, хто…
  •      ніколи не дражнить інших дітей,
  •      хоч раз поступився місцем в автобусі іншій людині (похилого віку, мамі з дитиною),
  •      цілує своїх близьких людей, коли з ними прощається,
  •      дякує мамі чи бабусі, коли встає із-за стола, поївши,
  •      ніколи не перебиває інших, вислуховує їх до кінця,
  •      гарно поводить себе на перервах в школі.
  •       

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  •  Сьогодні ми починаємо  вивчати новий розділ «Лю­дина серед людей».

 На наступних уроках ми будемо шукати відповіді на запитання: де треба бути чемним, чи варто бути правдивим, чому не можна чинити зла, які є правила культурного спілкування. (Слайд)

  •  А зараз я вас запрошую в школу вихованості. Ми дізнаємося, які риси характеру людини свідчать про її вихованість і вміння культурно поводитися.

Завдання уроку: засвоїти словничок етичних слів; вчитись ввічливо спілкуватися з ровесниками та дорослими; виховувати в собі манери культурної поведінки.

 

ІІІ.  Формування очікувань

 

Вправа «Долоньки»

  • Діти, щойно ви почули тему та завдання уроку. Мені дуже цікаво, що ви думаєте з приводу теми нашого уроку. У кожної пари  є долонька певного кольору й ви сіли за столи для роботи в групі. Таким чином у нас є 4 групи (6+2+6+6): ввічливі, чемні, тактовні, люб’язні.
  • Можна  свої побоювання від почутої теми записати на пальчиках «долоньки», а очікування – в серединці «долоньки». Хто бажає сказати свої   побоювання, а очікування?
  • А зараз для позитивного настрою на роботу й для  встановлення доброзичливої атмосфери в групі, я пропоную почати наш захід із вправи «Привітаємося долоньками!». Для цього відкладіть намальовані долоньки і приготуйте справжні.
  • Побажаємо один одному  успіхів.  Розгорніть долоні до своєї пари, але не доторкайтеся. Тепер з'єднуємо пальці по черзі, починаючи з великого зі словами:

                                                                              Бажаю (великий)

                                                                              Успіху (Вказівний)

                                                                              Великого (середній)

                    Всім (безіменний)

                                                                             У всьому (мізинець)

                                                                             Здрастуй (усією долонею)

     - Яке слово ввічливості тут пролунало. Я хочу побажати всім нам цікавої й плідної роботи.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

Робота за підручником

  • А зараз ми будемо працювати зі сторінками підручника. Давайте прочитаємо текст «Школа вихованості»(с. 40–41), а потім ви дасте відповіді на запитання:
  1. група.  Як можна пізнати добре виховану людину? (з того як вона слухає)
  2. група. З чого починається тактовність? (з уміння поводитися з кожним залежно від душевного стану)
  3. група. До чого призводить невміння спілкуватися з людьми? (до конфліктів, розчарувань, втрати бажання вчитися, досягати успіхів)
  4. група.  Назвіть якості вихованої людини? (не пихата, не байдужа, скромна, привітна, не виявляє неприязні)

Читання тексту «Про культуру зблизька» (с. 42–43).

-  Як  виправити ситуацію, яка склалася?

 

V. Динамічна пауза «Кричалки – шепотілки – мовчалки»

- Діти, після такого тексту мені захотілося зробити динамічну паузу.

У мене є теж ось такі долоньки. Коли я  піднімаю червону долоньку («кричалку») -   можна кричати, тупотіти біля свого місця, як учні з оповідання, що ми тільки прочитали; жовта долонька («шепотілка») – тихо пересуватися, шепотіти, зелена долонька («мовчалка») – замовкати та завмирати на місці.

 

VІ. Первинне закріплення вивченого

 

  1.                     Робота за підручником
  • А зараз ми продовжуємо працювати над сторінками підручника. Ви будете мовчки читати тексти: 1 група – «Чемний герой»,  2 група – «Яким бути?, 3 група - «Наїлися, встали і пішли», 4 група - «Уро­ки чемності». Після того, як ви прочитаєте, вам потрібно стисло розповісти зміст прочитаного тексту і дати відповіді на запитання:
  1.                     Чи можна назвати третьокласника чемним?

              Якби Вітько був чемний, то…

  1.                     Чи використовуєш ти у своєму житті поради мудреця?

У якому випадку?

  1.                     Де помилилися хлопці?

              Придумайте інший можливий хід подій.

  1.                     Чи легко бути  чемним та вихованим?

              Чому навчала Мальвіна Буратіно?

  1.                     Робота в групах
  • А зараз кожна група нам презентує свої виступи, які вона підготувала вдома.

Отже, 1 група «Ввічливі» підготувала Правила «Я серед людей»

  1.                     Сказав — зроби.

              Не впевнений — не обіцяй.

  1.                     Помилився — визнай.

              Забув — попроси вибачення.

  1.                     Допоміг товаришеві — не хвались.
  2.                     Не можеш сказати правду — поясни, чому.
  3.                     Не видавай чужу таємницю.
  4.                     Не будь хвальком!

 

2 група «Чемні» підготувала побажання для хлопчиків і дівчаток.

 

ПОБАЖАННЯ ДІВЧАТКАМ

1. Чесно кажучи, на ввічливу, охайну дівчинку і подивитися приємно! Такі дівчатка трохи схожі на казкових принцес.

2. Вони ніколи не кричать, не сперечаються, не сваряться, не вживають грубих слів.

3. Ввічлива, добра дівчинка – справжня господиня в домі, вона не допустить, щоб на книжкових полицях або на столі залишався пил.

4. Вона охоче вимиє посуд після сніданку або обіду. Підмете підлогу, поллє квіти.

5. Вона весела і привітна зі своїми друзями і близькими.

 

 

ПОБАЖАННЯ ХЛОПЧИКАМ

1. Гарному хлопчикові хочеться бути схожим на казкового лицаря або принца. 2. У ввічливого хлопця завжди багато друзів.

3. Він не забуває вітатися.

3. Він ніколи не сяде за стіл, доки за цим столом не займуть місця дівчатка.

4. Ввічливий хлопчик обов’язково допоможе дівчинці зняти пальто, подасть черевики мамі чи бабусі, допоможе їм поратися по господарству.

5. І звісно, лицар ніколи не ображатиме дівчаток!

 3 група «Тактовні» підготувала для нас  МОРАЛЬНІ ЗАДАЧІ:

  1.                   Зустрілися два хлопчика. Один легенько б’є товариша по плечу.

 - Привіт, Даниле! Давненько тебе не бачив!

- Здрастуй, Антоне!

(Антон розмахує руками і стукає Данила в друге плече.)

 - Дуже радий тебе бачити, Даниле!

 - І я теж.

- А ти, Даниле, підріс! (Плескає по спині.) Незабаром і впізнавати не будеш. Ну, чого ти мовчиш?

 Запитання: 1) Які помилки у спілкуванні були допущені?

                     2) Чим може закінчитися така розмова?

 2.

- Здрастуй, Владе!

- Здрастуй, Іване!

- А знаєш, я учора…

- Що, дивився бокс?

- Ні, я…

- Ага, то це ти у футбол грав з Максимком? А я сумував. Негарно так.

- Та ні, я…

- Що ходив до річки купатися?

- Ні. Дзвонив тобі кілька разів, але так ніхто і не взяв слухавку.

 Запитання:

1) Поведінка якого співрозмовника може стати причиною сварки?

 3. 

-    Насте, моя люба сестричко, дістань, будь ласка, з полиці мою книжку.

-    Аліно, не заважай! Хіба ти не бачиш, що мені ніколи?

-    Пробач, Насте, я більше не заважатиму.

Запитання:

-    Як ви думаєте, чи правильно повелася старша сестра? Якою вона була? (Невихованою, неввічливою)

  • 4 група «Люб’язні» підібрала вірші стосовно теми уроку. Спочатку Софія і Поліна дадуть вам шкідливі поради як поводитися в гостях.

          У гостях

Якщо в друга іменини,

Ти не гай ані хвилини!

Завітай до нього вранці,

Ввімкни музику для танців,

Ще й пісні горлай щосили,

Щоб скоріше стіл накрили.

Подарунок лишай вдома —

Треба він тобі самому.

За один обід не варто

Подарунок віддавати.

Загрібай цукерки в жмені

І ховай їх у кишені.

Торт хапай двома руками,

 Їж великими шматками.

Після торта руку жирну

Витри краєм скатертини.

А коли вікно є поруч,

Витри руки краєм штори.

А коли ступнеш на ганок,

Скажи: «Стіл був препоганий»!

Стане соромно родині,

Особливо господині,

 І тоді матуся вдруге

Іменини зробить другу.

 

  • А ось Маша і Христина розкажуть нам про слова ввічливості.

«Доброго ранку!» —

Мовлю за звичаєм!

«Доброго ранку!» —

Кожному зичу я.

«Доброго дня вам!» —

Людям бажаю.

«Вечором добрим!» —

Стрічних вітаю.

І посміхаються у відповідь

люди.

Добрі слова ж бо

Для кожного любі!

 

VIІ. Фізкультхвилинка «То не є проблема»

 

VIІІ. Узагальнення та систематизація знань

 

  1.                     Виконання завдань  в групах
  • А зараз  ви будете виконувати завдання в групах, кожна група отримає своє завдання, але спочатку я нагадаю вам правила роботи в групах.

Правила роботи в групі:

  • Говорити по черзі.
  • Слухати інших.
  • Бути активним.
  • Бути позитивним.
  1. група буде виконувати  вправу «Вилучи зайве» і залише правила поведінки під час перерви.
  •                      У коридорах школи рухайся спокійним кроком, без шуму;
    •                      Акуратно й уважно користуйся дверима, не став руки у дверні отвори, не ляскай дверима;
    •                      Бери чужі речі та грайся з ними
    •                      На сходах не перегинайся через поруччя, дивися собі під ноги, тримайся правої сторони;
    •                      Бігай по сходах, штовхай тих, що йдуть попереду;
    •                      Смикай дітей за рюкзаки, став підніжки;
    •                      Не сміти;
    •                      Не ображай однокласників і не сварися з ними;
    •                      Грайся з друзями у цікаві ігри, не порушуючи правил безпечної поведінки.

2 група буде виконувати творче завдання – доповнювати вірш ввічливими словами

Зазеленіє старий пень

Коли почує... («добрий день»).

Розтане навіть крижана глиба

Від слова теплого... («спасибі»).

Якщо їсти більш несила,

Скажем мамі ми... («спасибі»).

Якщо дуже завинили,

Щось розбили, розтрощили,

Якщо все життя — не казка,

Кажемо... («пробач, будь ласка!»).         

І у Франції, і в Данії без заперечення

На прощання кажуть всі... («до побачення!»).

 

3 група складе із пазлів  двох людей за вчинками, які притаманні вихованій і невихованій людині. (Вихована: уміє слухати інших, завжди подякує за послугу, не дражнить інших, не байдужа до чужого горя, говорить правду. Невихована: перебиває співрозмовника, турбує рідних через дрібниці, виявляє неприязнь до інших, байдужа до чужих проблем, вихваляє себе.)

4 група буде розв’язувати кросворд, який  допоможе з’ясувати, які риси притаманні вихованій людині.

По горизонталі:

1.  Риса людини, яка охоче ділиться тим, що має.

2.  Риса людини, яка не шукає вигоди для себе.

  1.      Риса доброї, співчутливої людини, готової будь-якої миті прийти на допомогу.
  2.      Риса правдивої,  порядної людини,  не здатної на негідні вчинки.

По вертикалі:

1.  Риса безкорисливої, щиросердної людини.

  1.      Риса людини, яка не хизується перед іншими, поводиться стримано.
  2.      Риса уважної, люб'язної, чемної людини.
  3.      Риса людини, яка спочатку обдумає, а потім робить.
  1.                   Вправа «Вчини як годиться»

 

  1.                     У дверях зіткнулися хлопчик і дівчинка. Що робити?
  2.                     Чи можна замість слова “здрастуйте” говорити “привіт”?
  3.                     Розмовляють два вчителі. Учневі треба звернутися до одного з них. Як це чемно зробити?
  4.                     Що робити учневі, який з якоїсь причини не підготувався до уроку?
  5.                     Якщо товариш, відповідаючи на уроці, допустився помилки, а ви знаєте правильну відповідь, що робити?
  6.                     Учень ненароком штовхнув однокласницю. Що потрібно зробити далі?
  7.                     Вам потрібен олівець. На парті лежить олівець сусіда. Чи можна ним скористатися?
  8.                     Класний керівник йде по коридору, а поруч з нею ще два вчителі. Йде назустріч хтось з учнів класу і вітається зі своєю вчителькою. Як потрібно повести себе в цьому випадку? (Звичайно, цей учень некультурний, невихований. Треба було зупинитися і привітатись.)
  9.                     Уявіть собі, що всі хлопчики нашої школи дотримуються такого правила: ніколи не пройдуть першими, також пропустять дівчаток. Чи повинні дівчата, яким дали дорогу, дякувати? (Ні, дякувати не обовязково. Але ж такі випадки бувають не дуже часто. Вони настільки приємні, що хочеться подякувати.)

ІХ. Оцінювання

 

Х.  Підведення підсумків

 

1. Вправа «Чарівна крамниця» 

- Уявіть, що ви у крамниці незвичайних «речей»: терпіння, почуття гумору, чуйності, довіри, терпимості до розбіжностей, уміння володіти собою, доброзичливості, схильності не засуджувати інших, уміння слухати, не перебиваючи,  допитливості, здатності до співпереживання. Я виступатиму в ролі продавця, що обмінює одні якості на інші. Ви може придбати одну «річ», якої у вас дуже мало. Як плату я буду прохати у вас щось замість цієї якості, наприклад, ви можете розплатитися «почуттям гумору», якого у вас дуже багато або якоюсь поганою рисою. Запишіть на смужках паперу ознаки невихованості, які вам заважають. Погані якості будемо складати у торбинку. Торбинку міцно зав’яжемо, хай вони там зникнуть назавжди.

- Отже, давайте підведемо підсумки уроку.

- Що означає доброзичливо ставитися до оточуючих?

- Які правила культурної поведінки ви знаєте?

- А які правила ви виконуєте?

Так ви назвали багато правил поведінки, а насправді існує одне просте правило: людина своєю поведінкою і зовнішнім виглядом не повинна доставляти незручностей іншим людям, щоб оточуючим було з нею приємно, зручно   і тоді її вважатимуть дійсно вихованою людиною. А ще, кажуть, якщо ти хочеш, щоб до тебе добре ставилися, то й сам повинен ставитися до людей так, як хочеш, щоб ставилися до тебе. Забувати цю істину не слід ніде і ніколи.

2. Рефлексія

- Давайте повернемося до наших долоньок. Якщо ваші очікування збулися, а побоювання розвіялися, загніть пальчики й покажіть долоньки.

 

ХІ.  Домашнє завдання

  1.                     До кожної букви свого імені підберіть слова, які відповідають вашому ставленню до людей.
  2.                     Скласти правила поведінки: 1 група - на уроках, 2 група - в їдальні, 3 група - в спортивній залі, 4 -  в бібліотеці.

ХІІ. Додаткові завдання

  1.                     Вправа «Асоціації»
  • Подивіться, будь ласка, у мене в руках —  склянка з чистою водою. Для мене ось ця склянка — це ваші душі. Нам завжди хочеться, щоб душа була чистою, про­зорою, як ця вода. Але іноді трапляються випадки, коли вас образили, штов­хнули, сказали грубе слово. Подивіться, що сталося із душею. (Учитель кидає в  склянку грудочку землі.)

  Що сталося з водою?

— Те саме трапляється з вашою душею: вона стає чорною, каламутною. Бажаю, щоб ваша душа була завжди чистою. А щоб це було так, слід поводи­тися таким чином, щоб не було соромно за свої вчинки.

  1.                     Проведення експерименту

(На тарілці  яблука цілі і 1 надкушене. Діти розбирають цілі яблука, а надкушене залишають).

-    Які асоціації з темою уроку викликали ці яблука?

-    Цілі яблука - це культурні люди, а надкушене - це некультурна людина. З нею не хочуть товаришувати, дружити, спілкуватися.

 

http://dompionera.ucoz.ua/povedinka3jpg.jpg

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
2595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку