Я у світі. 4 клас. Бюджет сім'ї. Економія і збереження майна. Навчальний проект «Дослідження своїх витрат за тиждень».

Про матеріал

Розробка уроків з курсу "Я у світі". Тема: Бюджет сім'ї. Економія і збереження майна. Навчальний проект «Дослідження своїх витрат за тиждень». Мета уроків - сформувати в учнів поняття про бюджет, доходи та витрати сім'ї; розширити знання дітей про прибутки, про джерела їх надходження та шляхи використання. Навчальний проект навчить досліджувати свої витрати та витрати родини за тиждень.

Перегляд файлу

УРОК № 11-12: Я У СВІТІ                                                       ДАТА:____________

Тема: Бюджет сім'ї. Економія і збереження майна.

 Навчальний проект «Дослідження своїх витрат за тиждень».

Мета: сформувати в учнів поняття про бюджет, доходи та витрати сім’ї; розширити знання дітей про прибутки, про джерела їх надходження та шляхи використання; продовжувати формувати вміння працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; розвивати пізнавальні інтереси  учнів , вміння працювати в групі, логічне мислення, виховувати ощадливість, діловитість, організованість, уміння робити вибір; творчу активність, самостійність у формуванні нових знань, сприяти професійній орієнтації учнів.

Обладнання: комп’ютерна презентація , роздатковий матеріал з теми, 2 конверти для грошей.

Тип уроку : урок засвоєння нових знань.

Хід уроку:

І.Організація початку уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 1. Відгадування загадки.          Він людина ділова, діловішої нема.

                                                      Справами всіма керує, наполегливо працює.

                                                      Знає що по чому й де- ніхто його не проведе.

                                                      Де купити, що зробити, більше б грошей заробити.

- Хто ж це, діти? Відгадайте. ( Бізнесмен )

2. Технологія « Мозковий штурм»

-Хто такий бізнесмен? ( Це ділова людина, що займається бізнесом.)

А що ж таке бізнес? ( Бізнес - це справа , яка дає прибуток.)

- Кожна  людина в сучасному світі повинна чимало знати, добре володіти мовою ділової людини. Тому зараз ми проведемо економічну розминку.

3. Економічна розминка. 

3.1.Вправа «Збери прислів’я». Робота в групі.

 -Утворіть  прислів’я та приказки,поєднавши ліву і праву частини.

  •         Спершу треба розсудити,        а тоді купити.
  •         Живи не як хочеться,               а як можеться.
  •         Запас                                          біди не чинить.
  •         Не доглянеш оком,                   то доложиш боком.
  •         В ліс не поїдемо,                       то й на печі змерзнемо.
  •         Сім’я -                                        перша школа бережливості.

3.2 Вправа «Загальна назва». Робота в парі.

- Доберіть до слів загальну назву.

Іграшки, книжки, меблі, одяг, що продаються в магазині.( Товар).

Гривні, долари, марки, євро, ліри.( Гроші).

Телевізор, холодильник, епектроплитка.(Електроприлади).

Потяг, автобус, літак, автомобіль.( Транспорт).

Стипендія, заробітна плата, пенсія. (Доходи родини).

3.3. Вправа «Назви інакше».

- Доберіть слова, близькі за значенням.

Економний ( бережливий, ощадливий, хазяйновитий ).

Працьовитий (роботящий, працелюбний, трудолюбивий ).

- Назвіть слова, протилежні за значенням.

Працьовитий( ледачий).                         ІЦедрий( скупий).

Бідний( багатий).                                   Премія( штраф ).

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Асоціації на дошці» (Квітка з чотирма пелюстками)

- Скажіть, якщо ми зібралися тут всі разом - і хлопчики, і дівчатка, - то як нас можна назвати ? (Клас; шкільна сім 'я, шкільна родина, колектив, товариші, партнери ).

- Як ви гадаєте, чому нас можна назвати шкільною сім’єю? (Люди в сім ’ї поважають один одного; дружать. В сім панує взаєморозуміння та повага один до одного, є дружні стосунки, спільна праця, ведеться сімейне господарство).

- Справді, коли в сім’ї панує злагода, всі поважають один одного і дружно працюють, то і гроші водяться, і достаток є. Недарма в народі казали: «Де одинець - господарству кінець, де сім - щастя всім». Є сім’ї великі і маленькі. Проте кожна повинна вміло господарювати, тобто правильно розподіляти сімейний бюджет.

- Сьогодні на уроці ми дізнаємось про бюджет сім'ї, економію і збереження майна та проведемо  «Дослідження своїх витрат за тиждень».

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Вправа «Відстрочена загадка»

- Як ви розумієте слово бюджет ? (Відповіді дітей)

- Сьогодні ви більше дізнаєтесь про це поняття і доповните свої відповіді в кінці уроку.

2. Пояснення вчителя з елементами бесіди та використанням комп’ютерної презентації. Складання асоціативної  схеми.

- Бюджетом називають суму доходів і витрат, розраховану на якийсь час – зазвичай на місяць, квартал (3 місяці) або рік. Таким чином, це кошти, які можна витратити за певний проміжок часу. Зрозуміло, бюджет існує не тільки у сім’ї, він є у будь-якого підприємства, у кожної держави.           

    Що таке сімейний бюджет( Сімейний бюджет - це гроші, які надходять у сім’ю).                                                                                                                        - Назвіть основні доходи сім’ї. ( Заробітна плата батьків, доходи від підсобного господарства (дача ), від суспільних фондів (пенсії, стипендії ...), дотації (державна грошова допомога).

     - А які ще можуть бути доходи? (Гроші можна виграти в лотерею «Лото - забава», отримати в подарунок на день народження, заколядувати і защедрувати, здати пляшки...)                                                                                                                                - На що сім’я витрачає гроші? Які у неї витрати? обов’язкові (основні) і необов’язкові (другорядні). (Плата за комунальні послуги, навчання, харчування, лікування, проїзд у транспорті, іграшки, телефонні розмови...)                                                                                                                                   -А чи може у вас бути свій бюджет! (Твій бюджет складають кишенькові гроші, видані батьками на тиждень або на місяць. Ти можеш витратити їх в перший же день, а потім гірко шкодувати, що не вдалося сходити з друзями в кіно, купити гарну ручку, шпильку або комп’ютерну гру. У вирішенні цієї проблеми може допомогти складання особистого бюджету, тобто співвіднесення передбачуваних доходів і витрат.)

2. Технологія « Проблемне навчання»

- Діти, уявіть ситуацію. Є 2 родини , які складаються з 3-х чоловік ( мама, тато, дитина) і отримали  певні кошти ( заробітну плату, соціальну допомогу на дитину). Пройшов певний час. Місяць ще не закінчився, а грошей в одній із родин  вже немає. Подумайте і скажіть, чому в одній з родин гроші закінчилися раніше? (Відповіді дітей)

Проблемне питання: Як родина може заощадити гроші! (Відповіді дітей)

Робота в групах.

- Опрацюйте « Поради, як навчитися ощад­ливості» і доповніть свої відповіді.

1 група

1.  Не купуйте нічого зайвого -- тільки те, що вам насправді необхідно.

2. Збираючись у магазин за покупками, не за­будьте взяти пакет або господарську сумку, щоб не купувати нові пакета, які потім доведеться викидати.

3. Купуйте   товари   в   економній   упаков­ці. Наприклад, соки краще купувати в картоні, а не в склі, або пластику.

4. Намагайтесь не купувати одноразовий посуд.  При  теплому  нагріванні   він  шкодить здоров'ю, їжте і пийте з скляного посуду.

5. Замість звичайних батарейок користуйтесь багатозарядними акумуляторами.

2 група

1. Купуйте енерголампи, які служать довше ніж звичайні.

2. Використовуйте аркушний папір з обох бо­ків. Газети здавайте на макулатуру.

3. Прибираючи в саду чи на клумбі біля бу­динку,  створи  компостну  яму.  Туди  скидай зібране листя   та   чисті   харчові   відходи.   Піс­ля   перегнивання   удобрюй    грунт   для   своїх рослин.

4. Ремонтуйте поламані речі — вони вам ще послужать.

5. Не смітіть   на   вулиці.  Викидайте  сміт­тя в урни. Навіть якщо її не має поряд. З вами ж нічого    не     станеться, якщо     ви     обгортку від цукерки принесете і викинете вдома, а не на вулиці.

V. Закріплення нового матеріалу.

 Навчальний проект «Дослідження своїх витрат за тиждень».

Ділова гра «Бюджет сім’ї» . Клас поділяється на сім'ї. (прізвища).  Кожна сім'я бере участь у змаганнях і отримує за це кошти. За правильно виконане завдання сім'я отримає 200 гривень.

 1 конкурс. «Сімейний бюджет»

Дидактичне  завдання: Формувати правильне ставлення до грошей як до предмету життєвої необхідності; розширювати знання дітей про складові сімейного бюджету: зарплата, стипендія, пенсія та інші.   Виховувати початки розумної поведінки у життєвих ситуаціях, пов’язаних з грошима. Дати уявлення про те, що гроші оплачують результати праці людей і до них слід ставитись з повагою.

Матеріал: картинки з зображенням людей різного віку, написи з складовими сімейного бюджету

Завдання: Вчитель пропонує дітям пригадати шляхи надходження грошей в сімейний бюджет . Дітям потрібно з'єднати ілюстрації з зображенням членів сім`ї з складовими сімейного бюджету, відповідно до їхнього внеску в сімейний бюджет.

 

2 конкурс. «Розподіли витрати»

Дидактичне завдання: сформувати у дітей помірковане ставлення до ситуації вибору; дати уявлення про «ціну вибору», навчити приймати розумні рішення. Показати, що витрати бувають обов’язкові (основні) і необов’язкові (другорядні).

Матеріал: предметні картинки із зображенням предметів символізують основні і не основні витрати (меблі, одяг, продукти харчування, світло, газ, іграшки, книги тощо.) :

1.Телевізор, хліб, гроші, одяг, автомобіль, косметика.

2. Стіл, будинок, пароплав, черевики, булочка

З. Торт, батон, телевізор, комп'ютер, одяг.

4. Комп'ютер, торт, одяг, косметика, стіл.

 

Завдання: Діти обирають конверт із завданням. Вчитель пропонує зробити покупки,  визначившись, що в першу чергу потрібно купити та пояснити свій вибір. Дітям пропонують набір предметних картинок та картку з пронумерованими віконцями. Дітям потрібно викласти в порядку життєвої необхідності від 1 до 4 (6, 8) запропоновані предмети та пояснити свій вибір.

Фізкультхвилинка

 

3 конкурс «Мій вклад в сімейний бюджет»

Дидактичне  завдання: розширювати уявлення про потреби сім’ї, і дати уявлення про можливі способи вкладу у бюджет сім' ї самої дитини (дохід та витрати), засоби економії.

Матеріал: прозора посудина з водою; корабель, який утримується ниточками на прив'язі.

Завдання: дітям необхідно визволити корабель від прив'язі : пригадати чи придумати, як вони самостійно можуть поповнити сімейний бюджет (здати макулатуру, склотару, виготовити щось власноруч та продати та т. ін.). Для допомоги вчитель може запропонувати набори сюжетних картинок, що зображують різні дії та вчинки дітей (кран з водою, ввімкнена лампочка, вереда-малюк в магазині іграшок, город з овочами, сад, поламані іграшки, порвані речі, дитина, що піклується про речі тощо).

4 конкурс «Оздоровчий»

Учитель: Бюджет сім’ї потрібно розподіляти так, щоб вистачало на оздоровлення. Адже економічно вигідніше попередити хворобу, ніж потім витрачати гроші на ліки. Якщо ж людина захворіла, то вона повинна знати, що народні ліки дешевші та корисніші. Зараз ми перевіримо, чи знають про народні ліки наші сім’ї.Увага! завдання! Відгадайте загадки і поясніть, як можна використати відгадки у лікуванні. ( Командам пропонують загадки про лікарські рослини).

 

Не гаряче, а пече - Утечеш.

При дорозі не скубнеш - обминеш


Росте ця лікувальна квітка

Опріч лісів, іще в полях

Малі й дорослі знають шлях,

Аби її добути влітку.


  Шовково коси пломеніють,   Дуже злючою бува

  Коли настоєм їх помиють.   Ця трава.

  А що, скажіть, за квітка, дітки?   Називається вона...

                            ( Ромашка)                                                         (Кропива)

Стоїть півень над водою                                           - Вона червона?

З червонною бородою,                                               - Ні, чорна.

- Хто не йде.                                                                – Чому ж вона біла?

За борідку щипне.                                                      – Тому що зелена.

                               (Калина )                                            (Смородина)

5 конкурс «Вчимося економїї»

- Складіть «Поради для економних людей», вставляючи потрібні слова з довідки:

1.​ Не використовуйте....... плиту для опалення.

2.​ Слідкуйте, щоб плита завжди була .....

3.​ Вода в чистому чайнику закипає ... , ніж в брудному.

4.​ Працювати в кріслі або за столом краще використовуючи ... світло.

Слова для довідки: (газову, чистою, швидше, місцеве,)

1.​ Не забувайте вимикати ....

2.​ У підлозі не повинно бути щілин, їх треба ......

3.​ На 1/3 менше палива потрібно для обігріву квартири вікна і двері якої добре ....

4.​ Перш ніж зайти до магазину, подумай, що вам слід купити і скільки    ... на це потрібно.

Слова для довідки: (електроприлади, замазати, утеплені, грошей)

6 конкурс «Скарбничка»

  • Запропонуйте свій рецепт економії коштів.

Заключний конкурс «У родині зарплата»

Дидактичні завдання: вчити дітей відчувати сторони економічної дійсності, завдяки прилучення до повсякденних справ сім'ї; представляти межі її економічних можливостей; достаток, приблизний рівень потреб відповідно сімейним доходам; виховувати моральність, ставлення до грошей, речей, праці.

Матеріал: картинки з зображенням  предметів першої необхідності: овочі, фрукти, книги, меблі, так само картинки із зображенням різних марок машин, велосипед і кілька провокуючих явно не першої необхідності , зароблені в попередніх конкурсах гроші.

Завдання: Дітям пропонується уявити собі сімейну ситуацію: "Ви будете виконувати роль тата (мами) і сьогодні у вас день зарплати. Треба скласти перелік витрат родини за тиждень, враховуючи комунальні платежі. Родини отримують конверти із завданням, в яких зароблена кількість грошей та картинки із зображенням товарів та послуг, що  можна придбати.

VІ. Підведення підсумків уроку .

Учитель: Гра закінчилась. Сьогодні наші сім’ї показали міцні економічні знання, проявили свої здібності, стали дружнішими і заробили гроші , поповнили свій сімейний бюджет. Найцінніше те, що вони зуміли правильно розприділити сімейний бюджет.

Учитель: За гроші можна все купити:

  Продукти, одяг і взуття.

  Прикраси, іграшки,цукерки –

  Все, що потрібно для життя.

  •                  А чого не можна купити за гроші? ( Честі, гідності, совісті, здоров 'я).

Не можна лише совісті купити

І честі, й гідності, і вічного життя!

З грошима можна в магазин

 І на базар ходити –

Купити те, що треба для життя!

Вправа « Місткий кошик»

  •             Заповніть свій кошик новими поняттями, з якими ознайомились сьогодні! Намагайтесь заповнити «кошик» доверху. (Одному учневі пропонується зачитати слова. Переможцем виявиться учень, у якого записано більше термінів, тобто в якого найбільш місткий кошик для знань.)

Вправа « Малюнок на скелі»

  •             Уявіть і намалюйте лише одну річ, яка б символізувала сімейний бюджет. ( Учні демонструють свої малюнки-образи і декламують вірші)

Якщо хочеш гроші мати,

Треба добре працювати,

Бережливим треба бути,

Про бюджет наш не забути.

 

Четвертий  клас - є комерсанти,

В економіці таланти,

Бо вчимося, не пустуєм

і ніколи не дармуєм.

Ми майбутні бухгалтери,

Ми чудові менеджери,

Бізнесом будем займатись

В економії триматись.

Гра «Закінчи речення»

  •           Сьогодні на уроці я дізнався...
  •           Мені цікаво було...
  •           Я вчився...

 

VІІ.Домашнє завдання.

Обовязкове завдання: обговорити з батьками та скласти бюджети своїх сімей на місяць

  1. Творче завдання – розробити  бізнес-план  по накопиченню коштів для незапланованої покупки для сім'ї.
  2. Одне завдання на двох- намалювати і обґрунтувати споживчий кошик учня на рік.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.-Утворіть  прислів’я та приказки,поєднавши ліву і праву частини.

  •         Спершу треба розсудити,        а як можеться.
  •         Живи не як хочеться,               а тоді купити.
  •         Запас                                          то доложиш боком.
  •         Не доглянеш оком,                   біди не чинить.
  •         В ліс не поїдемо,                       перша школа бережливості
  •         Сім’я -                                         то й на печі змерзнемо.

 

 

1.-Утворіть  прислів’я та приказки,поєднавши ліву і праву частини.

  •         Спершу треба розсудити,        а як можеться.
  •         Живи не як хочеться,               а тоді купити.
  •         Запас                                          то доложиш боком.
  •         Не доглянеш оком,                   біди не чинить.
  •         В ліс не поїдемо,                       перша школа бережливості
  •         Сім’я -                                         то й на печі змерзнемо.
  •          

 

2.Доберіть до слів загальну назву.

Іграшки, книжки, меблі, одяг, що продаються в магазині.(.......).

Гривні, долари, марки, євро, ліри.(.......).

 

 

2.Доберіть до слів загальну назву.

Телевізор, холодильник, епектроплитка.(...........).

Потяг, автобус, літак, автомобіль.(..........).

Стипендія, заробітна плата, пенсія. (...........).

 

Росте ця лікувальна квітка  Не гаряче, а пече-

Опріч лісів, іще в полях  Утече.

Малі й дорослі знають шлях,  При дорозі не

Аби її добути влітку. Скубнеш- обминеш.

Шовково коси пломеніють,   Дуже злючою бува

Коли настоєм їх помиють.   Ця трава.

А що, скажіть, за квітка, дітки?   Називається вона...

 

 

Стоїть півень над водою                                           - Вона червона?

З червонною бородою,                                               - Ні, чорна.

- Хто не йде.                                                                – Чому ж вона біла?

За борідку щипне.                                                      – Тому що зелена.

 

 Опрацюйте «Поради, як навчитися ощад­ливості» і доповніть свої відповіді.

1.  Не купуйте нічого зайвого - тільки те, що вам насправді необхідно.

2. Збираючись у магазин за покупками, не за­будьте взяти пакет або господарську сумку, щоб не купувати нові пакета, які потім доведеться викидати.

3. Купуйте   товари   в   економній   упаков­ці. Наприклад, соки краще купувати в картоні, а не в склі, або пластику.

4. Намагайтесь не купувати одноразовий посуд.  При  теплому  нагріванні   він  шкодить здоров'ю, їжте і пийте з скляного посуду.

5. Замість звичайних батарейок користуйтесь багатозарядними акумуляторами.

6. Сортуйте  вдома   сміття та   викидайте в спеціальні контейнери.

 

Опрацюйте « Поради, як навчитися ощад­ливості» і доповніть свої відповіді.

1. Купуйте енерголампи, які служать довше ніж звичайні.

2. Віддавайте непотрібний одяг, меблі, посуд і іграшки людям, які їх не мають.

3. Використовуйте аркушний папір з обох бо­ків. Газети здавайте на макулатуру.

4. Прибираючи в саду чи на клумбі біля бу­динку,  створи  компостну  яму.  Туди  скидай зібране листя   та   чисті   харчові   відходи.   Піс­ля   перегнивання   удобрюй    грунт   для   своїх рослин.

5. Ремонтуйте поламані речі — вони вам ще послужать.

6. Не смітіть   на   вулиці.  Викидайте  сміт­тя в урни. Навіть якщо її не має поряд. З вами ж нічого    не     станеться, якщо     ви     обгортку від цукерки принесете і викинете вдома, а не на вулиці.

 Складіть «Поради для економних людей», вставляючи потрібні слова з довідки:

1. Не використовуйте....... плиту для опалення.

2. Слідкуйте, щоб плита завжди була .....

3. Вода в чистому чайнику закипає ... , ніж в брудному.

4. Працювати в кріслі або за столом краще використовуючи ... світло.

Слова для довідки: (газову, чистою, швидше, місцеве)

 

Складіть «Поради для економних людей», вставляючи потрібні слова з довідки:

1. Не забувайте вимикати ....

2. У підлозі не повинно бути щілин, їх треба ......

3. На 1/3 менше палива потрібно для обігріву квартири вікна і двері якої добре ....

4. Перш ніж зайти до магазину, подумай, що вам слід купити і скільки    ... на це потрібно.

Слова для довідки: (електроприлади, замазати, утеплені, грошей)

 

 

Якщо хочеш гроші мати,

Треба добре працювати,

Бережливим треба бути,

Про бюджет наш не забути.

 

Четвертий  клас - є комерсанти,

В економіці таланти,

Бо вчимося, не пустуєм

і ніколи не дармуєм.

 

Ми майбутні бухгалтери,

Ми чудові менеджери,

Бізнесом будем займатись

В економії триматись.

 

 

Бюджет

Сімейний  бюджет

Доходи сім’ї

Витрати

обов’язкові

(основні)

необов’язкові (другорядні)

Кишенькові  гроші

Заробітна плата батьків

Доходи від підсобного господарства

Пенсії, стипендії

Державна грошова допомога

 

Плата за

 комунальні послуги

Навчання

Харчування

Лікування

Проїзд  у транспорті

Іграшки

Телефонні розмови

взаєморозуміння

та повага один

до одного

 

дружні стосунки

 

спільна праця

 

ведеться сімейне господарство

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Давидюк Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сацюк Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гора Тетяна Григорівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Глушко Таня Василівна
    Цікавий та змістовний урок !
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Єложенко Людмила Володимирівна
    Дякую! Чудово підібраний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Смик Марія Василівна
    Дуже дякую за такий змістовний конспект !!!!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
doc
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
47740
Оцінка розробки
4.9 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку