Урок "Культура споживання їжі. Етикет за столом"

Про матеріал

Урок розроблений до розділу "Технологія побутової діяльності". Тема уроку "Культура споживання їжі. Етикет за столом". Урок призначений для роботи на уроках трудового навчання.

Перегляд файлу

Тема уроку:  Культура споживання їжі. Етикет за столом.

Мета уроку: навчальна:  забезпечити формування знань: учнів про види столової білизни, види посуду, столові прибори; формування умінь: розрізняти столові прибори та характеризувати їх призначення, складати паперові серветки для сервірування столу, сервірувати стіл до сніданку; дотримання правил безпечної праці під час виконання завдань практичної роботи; розвивальна: сприяти розвитку творчого мислення учнів; виховна: виховувати культуру споживання їжі, інтерес до професії офіціант.

Практична робота: Сервірування столу до сніданку та складання серветок.

Обладнання, матеріали: ватман, паперові зразки столових приборів та посуду, паперові серветки, двосторонній скотч, електронні ілюстрації до уроку.

Тип уроку (заняття): комбінований урок.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Доброго дня, діти! Сьогодні урок я хочу розпочати такими віршованими рядками:

 Бажаю усім, щоб до кожного з вас

 Завітало натхнення сьогодні у клас.

 Збудило бажання здобути знання,

 Щоб потім в житті ви не йшли навмання.

 Щоб вам захотілось новеньке пізнати,

 Самим научитись та інших навчати.

 Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали

 І на уроці активними стали!

1.Перевірка наявності учнів.

2. Перевірка підготовленості до уроку.

 

II. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Розпочну урок з такого прислів’я: «Якщо у вас є здоров’я, то у вас є все». Поясніть, будь ласка, як ви розумієте цей вислів? Скажіть, які асоціації у вас викликають прислів’я, що написані на дошці?

  • Здоров’я – найбільше багатство у світі.
  • Здорова їжа це корисна їжа.
  • Добре вміла готувати, та не вміла подавати. 

(Учні читають прислів’я і стисло обговорюють їх значення)

Учитель. Діти, я згодна з вашими поясненнями.

 

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Харчування є основою існування людини, а  культура споживання їжі – однією з основних проблем людської культури.  Методи приготування та споживання їжі відтворюють культурний рівень народу. Основне завдання народного харчуванняце збереження в їжі поживних речовин. Гарно і правильно сервірований стіл – гарант успіху.

 

Метод «Мозковий штурм» (слайд 2)

-  Як потрібно харчуватися, щоб залишатися здоровими?

-  За допомогою яких предметів вживають їжу?

Учитель. Робимо висновок:  їжаце енергія людини, їжаце потреба, їжа це насолода. Правильне харчування – необхідна умова фізичного розвитку і працездатності людини. А гарний посуд і красиво оформлений стіл  налаштовують на отримання задоволення.

 

IV. Повідомлення теми та мети уроку.

Cудячи з того, як ви гарно відповідаєте, ви уже, мабуть здогадались, що сьогодні ми будемо говорити про їжу. І не просто про їжу, а про культуру споживання їжі. Отож, розгорніть свої зошити, запишіть в них число, класна робота і тема нашого уроку:

«Культура споживання їжі» (слайд 3)

Ви повинні знати: поняття «кулінарія», «етикет», «столовий посуд», «столові прибори», «столова білизна».

Ви повинні уміти: складати паперові серветки для сервірування столу, сервірувати стіл до сніданку, дотримуватись санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці. (слайд 4)

V. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Існує такий вислів: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити». Як ви його розумієте? (слайд 5)

Так, їжа є основою життя людини.

 

5.1. Історія споживання їжі. (слайд 6)

 

У первісному суспільстві здобуття їжі було однією з головних турбот людини. Полювання, рибальство, пошуки та збір їстівних рослин і коріння певною мірою задовольняло потреби людини.

Українці у далекі часи вживали різну їжу, бо займались мисливством, землеробством, скотарством, рибальством.  М’ясо тварин, овочі, рослини — все споживали в сирому вигляді. Історія стародавнього суспільства свідчить про те, що людина поступово набувала певної культури та естетики споживання їжі.

З розвитком суспільства, з винаходом вогню почалися перші експерименти з продуктами харчування. Смажене або печене м’ясо виявилося смачнішим, ароматнішим. Під час археологічних розкопок знайдено хліб, випечений ще 6 тисяч років тому з перетертого зерна.

У всі часи серед рослинної їжі перше місце посідав хліб із житнього та пшеничного борошна. (слайд 7)

  • Які страви ще можна отримати з борошна? (галушки, млинці, налисники, вареники)
  • А яка страва найулюбленіша і найвідоміша серед українців? (вареники)
  • А на що схожі вареники за своєю формою? (на місяць)

Саме  через таку форму вареникам приписували в давнину магічні властивості. Вони є обов’язковою стравою на Святий вечір.

Популярними в українців були різні каші.

Які каші знаєте? (пшоняна, гречана, кукурудзяна)

Серед рідких страв поширені були борщ та юшка, а також капусняк, зелений борщ. (слайд 8)

З м’ясних продуктів використовували свинину і птицю, важливе місце у харчуванні посідала риба.

Для приготування солодких страв використовували мед, фрукти, мак, горіхи.

Серед випічки – паски, шулики, пироги, пампушки, пиріжки.

Протягом віків люди накопичували знання про способи приготування різних страв. Так і виникла наука про мистецтво приготування їжі – кулінарія. (слайд 9)

Історичні джерела доводять, що людське суспільство завжди вирізнялося прагненням до культури споживання, естетики, а не примітивного культу їжі.

Розвивалися не лише способи приготування їжі, а й способи її подачі до столу.

Спочатку використовували як посуд кістки тварин і каміння, а замість серветок — листя дерев та шкіру тварин.

Згодом посуд почали виготовляти з різних матеріалів: металу, порцеляни, скла тощо.

 

Учитель.

Відомий учений І.Павлов вважав, що «нормальна й корисна їжа – це їжа з апетитом, їжа з задоволенням». Це означає, що їжа має бути не тільки смачною і різноманітною, але й красиво оформленою перед подаванням на стіл. Готують їжу у приміщенні, яке називають….(кухня)

Так, кухня. А в якому приміщенні споживають їжу? (їдальня)

В сучасних квартирах кухню часто поєднують з місцем, де споживають їжу. Красиво накритий стіл створює чудовий настрій та гарний апетит, що сприяє засвоєнню їжі. Існують певні правила поведінки за столом під час вживання їжі.

Сукупність цих правил називають столовим етикетом. (слайд 10)

Столовий етикет включає сервірування столу, культуру поведінки за столом, вміння користування посудом, столовими приборами.

Гарно й правильно накритий (сервірований) стіл створює чудовий настрій, а смачно приготовлена і красиво оформлена їжа збуджує апетит.

Без чого не можна сервірувати стіл? (без посуду)

5.2. Види посуду.

Усі ви буваєте на кухні і знаєте, що там знаходиться багато посуду та інвентарю для приготування різних страв. (слайд 11)

Кухонний – це посуд який використовують для приготування страв

Який кухонний посуд знаєте? (каструлі, казани, сковорідки, гусятниці, чайники, миски)

Столовий посуд – це посуд призначений для подавання та споживання їжі.

Який столовий посуд знаєте? (тарілки, салатники, блюда, вази для фруктів, чашки, склянки)

Для сервірування святкового столу використовують набори посуду, які називають сервізи. Вони бувають столові, чайні, кавові.(слайд 12)

 

5.3. Столові прибори — інструменти чи набір інструментів для маніпуляцій з їжею безпосередньо за столом. (слайд 13)

Столові прибори  поділяють на основні і допоміжні.

Основні прибори призначені для індивідуального користування, ними їдять (виделка, ніж, ложка).

Допоміжні прибори призначені для загального користування, їх використовують для перекладання їжі із загальних блюд в індивідуальні (кондитерські лопатки, ложка для салатів, щипці для кондитерських виробів, ніж для масла і т. ін.).

Правила користування столовими приборами. (слайд 14) Додаток 1

  1. Виделку прийнято тримати у лівій руці, а ніж – у правій. Прибори слід тримати так, як показано на малюнку .
  2. Якщо потрібно тимчасово  припинити вживання їжі, то ніж кладуть на тарілку ручкою вправо, а виделку – ручкою вліво.
  3. Закінчивши їсти, кладуть на тарілку поруч ніж та виделку ручками вправо. Це означає, що тарілку можна прибрати.

5.4. А  для того, щоб завжди виглядати пристойно, відчувати себе впевнено і спокійно у будь-якій обстановці, серед різних людей, необхідно знати основні правила столового етикету.    

Що таке етикет? (слайд 15)

Етикет –це норми та правила, що відображають уявлення про гідну поведінку людей у суспільстві в цілому, зокрема за столом.

Перегляд відеоролика «Правила поведінки за столом» (з мультфільму) (слайд 16)

 

http://www.youtube.com/watch?v=PntS5PZP6CM

 

Завдання для обговорення:

Чи дотримуються герої етикету за столом? Допоможіть їм пригадати їх.

 

Щоб правильно поводити себе за столом потрібно знати правила . Тож давайте зараз разом складемо правила поведінки за столом. Дивимося на екран.

 

Правила  поведінки за столом. Додаток 2

1.За стіл сідати в охайному одязі, вимивши руки. (слайд 17)

2.Сидіти потрібно прямо, не класти лікті на стіл. (слайд 18)

3. Не можна плямкати, розмовляти з повним ротом, крутитись за столом. (слайд 19)

4. Серветка з тканини повинна лежати на колінах, паперовою серветкою промокають губи та пальці. (слайд 20)

5. Їжу слід споживати невеликими порціями. (слайд 21)

6. Не можна користуватись за столом зубочисткою. (слайд 22)

Отже давайте підведемо підсумки. Та назвемо всі правила які ми склали. (слайд 23)

VI. Формування умінь та навичок учнів. Практична робота.

Існує декілька варіантів сервірування столу: Сервірування до чаю, до обіду, святковий стіл, стіл-фуршет, стіл-бенкет, до сніданку (слайд 24,25,26).

 

 

 

 

 

Послідовність сервірування стола. (слайд 27) Додаток 3

1.Накрити стіл скатертиною.

2.Роставити тарілки.

3. Розкласти столові прибори.

4. Поставити посуд для напоїв.

5. Розкласти серветки.

6.Поставити прибори зі спеціями, вази з квітами.

servirovka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Сьогодні я – офіціант» (слайд 28)

На підприємствах громадського харчування – у кафе, барах, ресторанах – роботу з сервірування столу та подавання страв виконують офіціанти.

 

Офіціанти мають бути ввічливими, уважними, спостережливими, мати охайний вигляд та професійні навички.

 

Практична робота: Сервірування стола до сніданку (слайд 29) Додаток 4

 

Вступний інструктаж

Для виконання практичної вам потрібно ви  поділилися на дві групи.

На столах у вас є картки з зображенням різного посуду та стилізований стіл. Користуючись інструкційною карткою та презентацією виконайте сервірування столу до сніданку.

Стіл для сніданку сервірують мілкою столовою та пиріжковою тарілками, чашкою для гарячого напою, ножем та виделкою.

Столова мілка тарілка  - для споживання основної страви.

Ніж – праворуч від тарілки(лезом до тарілки).

Виделка – ліворуч від тарілки (зубчиками вгору).

Пиріжкова тарілка (для булки, хліба, бутерброда) – ліворуч вище від столової тарілки.

Чашка на блюдці – праворуч від столової тарілки.

Чайна ложка – праворуч від чашки.

Якщо на сніданок передбачений суп або молочна каша, то ставлять глибоку столову тарілку та ложку.

1.1. Аналіз завдань практичної роботи:  вибрати необхідні для сервірування столу предмети і розмістити їх на стилізованому столі.

1.2. Забезпечення необхідними матеріалами та інструментами; Додаток 5

1.3. Виконання завдань практичної роботи (самостійно, за інструкційною картою «Послідовність сервірування стола до сніданку» (слайд 30)

Поточний інструктаж (за потребою)

Підбиття підсумків практичної роботи: демонстрація кращих робіт, аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення, порівнювання результатів роботи кожної із груп із правильно виконаним зразком, оцінювання результатів практичної роботи.

Складання столових серветок. (слайд 31)

 

Дуже важливе місце у сервіруванні столу посідає столова білизна. До столової білизни відносять скатертини, рушники, серветки. Одним із важливих предметів сервірування столу є столові серветки. Вони мають бути чистими, накрохмаленими, відпрасованими. Виготовляють їх з натуральної бавовняної або лляної тканини. Забороняється використовувати ткані серветки повторно без прання.

Також серветки можуть бути паперовими.. Серветки використовують для захисту одягу від забруднення, для витирання рук та губ, а також служити прикрасою святкового столу.

 

Практична робота. Тренувальні вправи на складання серветок  різними способами. (слайд 32) Додаток 6

  1. Поточний інструктаж.
  • Організація робочого місця.
  • Повторення правил безпечної праці під час виконання ручних робіт в кулінарії.
  • Дотримання санітарно-гігієнічних вимог під час виконання завдань практичної роботи.
  • Використання інструкційних карт для виконання практичної роботи  (див. Додаток 6)
  1. Самостійне виконання завдань практичної роботи.
  2. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.
  3. Самоконтроль та взаємоконтроль учнів.
  4. Підбиття підсумків практичної роботи:

      - демонстрація кращих робіт;

      - аналіз недоліків у роботі та шляхи їх усунення;

      - оцінювання результатів практичної роботи.

 

VІІ. Підсумок уроку.

Виправити речення (слайд 33)

  1. Перед тим, як сісти за стіл, слід вимити ноги.
  2. Під час вживання їжі можна плямкати, сьорбати, голосно жувати.
  3. За столом наспівують, насвистують, під час їжі читають, граються столовими приборами, серветкою.
  4. Виделку тримають у правій руці, а ніж -у лівій.
  5. За столом сидіти, склавши ногу за ногу.
  6. Розмішувати цукор ложками у чайних чашках треба, щоб усі чули.

 

VIII.     Рефлексія.

Що нового дізнались на уроці?

Чому навчились. Яку роботу виконали?

Де можна використати набуті знання?

З якою професією ви сьогодні ознайомились?

IX. Домашнє завдання:

Вивчити значення термінів столова білизна, столові прибори, столовий посуд. Уміти їх пояснити.

X . Прибирання робочих місць.

http://900igr.net/datas/tekhnologija/Pravila-povedenija-za-stolom/0008-008-Pravila-polzovanija-stolovymi-priborami.jpgДодаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  2

Правила поводження за столом під час їжі.

- Ніколи не забивайте їжею рот.

- Не розмовляйте під час пережовування їжі.

- Жуйте  їжу із закритим ротом.

- Не розмовляйте під час пережовування їжі.

- Пийте тільки тоді, коли в роті вже не має їжі.

- Під час споживання їжі не читайте.

- Не сидіть боком до столу, не кладіть ногу на ногу – це некрасиво та неввічливо.

- Закінчивши  їсти – брудні ніж і вилку не кладіть на стіл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Послідовність сервірування стола

1.Накрити стіл скатертиною.

2.Роставити тарілки.

3. Розкласти столові прибори.

4. Поставити посуд для напоїв.

5. Розкласти серветки.

6.Поставити прибори зі спеціями, вази з квітами.

 

servirovka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Сервірування стола до сніданку

D:\Мультимедія\Foto\Анастасія\♥\-11-638.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Школа\Відкритий урок\62.jpgD:\Школа\Відкритий урок\52.jpgD:\Школа\Відкритий урок\32.jpgD:\Школа\Відкритий урок\71.jpgD:\Школа\Відкритий урок\8.jpgD:\Школа\Відкритий урок\42.jpgD:\Школа\Відкритий урок\10.jpgДодаток 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

D:\Мультимедія\Foto\Анастасія\♥\24-6.jpgСкладання серветок

 

 

 

 

 

 

D:\Мультимедія\Foto\Анастасія\♥\e004.jpgD:\Мультимедія\Foto\Анастасія\♥\24-11.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Площанська Надія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бондаренко Світлана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Швидка Tетяна Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Шевчук Тамара Денисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
13273
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку