урок курсу громадянська освіта "Права людини в Інтернеті"

Про матеріал
Учні мають навчитися:  розпізнавати можливості Інтернету та усвідомлювати небезпеки пов’язані з його використанням  характеризувати дотримання авторського права та прав людини (дитини) в Інтернеті;  простежувати переваги та ризики під час користування соціальними мережами;  дізнаємося, як захистити свої права та приватність у віртуальному світі.
Перегляд файлу

1

 

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки Криворізької міської ради

Відділ освіти Саксаганської районної у місті ради

Криворізька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 21 КМР ДО

 

МІСЬКИЙ КОНКУРС НА КРАЩУ РОЗРОБКУ

УРОКУ З КУРСУ «ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА»  В 10 КЛАСІ»

Тема уроку: Права людини в Інтернеті.

Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність. Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті.

 

 

 

 

 

 

 

 

Черних Вадим Володимирович,

вчитель курсу «громадянська освіта»

 

Кривий Ріг – 2019

Тема: Права людини в Інтернеті. Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність. Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті.

Учні мають навчитися:

  • розпізнавати можливості Інтернету та усвідомлювати небезпеки пов’язані з його використанням
  • характеризувати дотримання авторського права та прав людини (дитини) в Інтернеті;
  • простежувати переваги та ризики під час користування соціальними мережами;
  • дізнаємося, як захистити свої права та приватність у віртуальному світі.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

І. Підготовчий етап

1. Перевірка готовності класу до уроку

2. Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроці

Учитель пропонує учням скласти «Сенкан» за темою «Інтернет».

Інтернет

Безпечний, прогресивний

Соціалізує, об'єднує, зближує

Наш зв'язок зі світом

Комунікація

ІІ. Основний етап

  1.                   Оголошення теми, визначення очікувань. Мотивація пізнавальної діяльності 

Після оголошення теми уроку організовуємо роботу учнів за допомогою прийому «Коло думок». Пропонуємо учням обрати одне з висловлювань присвячених темі і дати йому тлумачення:

  • Інтернет - це ще одна сторіночка у розвитку людства, яку ми з часом перегорнемо як і всі інші. (Сурган В.С.)
  • Парадокс Інтернету: він з’єднує людей, що знаходяться далеко, але роз’єднує з тими, хто знаходиться поруч.
  • Інтернет - це всього лише інструмент. Все залежить від того, хто і в яких цілях його      використовує.
  • Інтернет - сучасне інформаційне поле, де росте дерево знання. Яблучка з нього різної стиглості, різної корисності, різної червиві, різного смаку і різної ваги.
  • В Інтернеті все на відстані витягнутої руки. Треба тільки знати, як витягнути руку. (Януш Вишневский)
  • Глухий, безуханний* і не дає тактильних відчуттів Інтернет сприяє фантазіям, але сприяє також і брехні. (Януш Вишневский)

*безуханний – це то який втратив аромат, не пахне.

Інтернет поступово стає чимось культовим. Особливо для молодого покоління. Назвати його просто мережею, як нічого не знівечити переплетення кабелів у банку або установі, означало б відібрати в Інтернету містичне чарівність чогось, що об’єднує незалежно від будь-яких розділень.

В Інтернету є свої позитивні та негативні сторони.

Учням надається для опрацювання проблемне питання, яке вони обговорюють за технологією «Два-чотири-усі разом» (Учні після обговорення називають  негативні та  позитивні явища).

Що практично принесло повсюдне вторгнення інформаційних технологій у життя суспільства?

Негативні явища

Позитивні явища

Лікарі, психологи, вчителі, батьки тривожаться:

діти все менше грають один з одним, а все більше – з комп’ютером,

менше рухаються і більше сидять (та їдять!), а відтак гладшають і хворіють

Багато людей завдяки новим технологіям зберігають контакти з близькими, яких  доля закинула в далекі краї!

Знайдено багато друзів, коханих, колег, соратників за допомогою Інтернету.

Ті, хто раніше не міг через хворобу переступити поріг будинку, відкривають для себе нові можливості для спілкування, навчання, праці або дозвілля

Учні доходять висновку, що практичне використання інформаційних технологій  має свої позитивні та негативні наслідки для сучасної людини.  Впровадження ІТ в різні сфери на підприємствах, організаціях, органах влади, в науці, на фабриках, між органами влади організовується електронний документообіг.

Інтернет проникає в наше життя. Окрім комп’ютерів та ноутбуків, ми підключаємо до Інтернету все – мобільні телефони, планшети, холодильники, телевізори й багато інших портативних пристроїв. Саме тому дуже важливо знати якомога більше про безпеку у Всесвітній мережі.

  1.                   Опрацювання нового навчального матеріалу формування та вдосконалення вмінь та навичок
    1. Безпека та етика поведінки в мережі

Розповідь учителя. Створення мережі Інтернет та її використання великою кількістю людей приводять до такої ситуації, в якій стає очевидним формування нових типів соціальних відносин і соціальної взаємодії. Як зазначає М. Кастельс у книзі «Галактика Інтернет», «з одного боку, створення віртуальних співтовариств, що базуються в основному на комунікації при підключенні в мережу, інтерпретується як кульмінація історичного процесу дисоціації між місцем проживання і створенням соціальних зв’язків у процесі формування співтовариства: нові моделі соціальних відносин приходять на зміну територіально обмеженій взаємодії між людьми. З іншого боку, ті, хто критично налаштований щодо Інтернету, дотримуються думки про те, що розповсюдження Інтернету веде до соціальної ізоляції, розриву соціальних відносин і погіршення сімейного життя внаслідок того, що індивіди ховаються за анонімністю і встановлюють випадкові сьогохвилинні зв’язки, уникаючи особистої взаємодії з іншими в реальних обставинах. Більше того, в Інтернеті велика увага приділяється соціальним взаємодіям, заснованим на рольових іграх і вигаданих персонажах».

Утім, рольові ігри та створення персонажів як основа взаємодії в мережі складають лише незначну частину нових відносин: вони є характерними в основному для підлітків з їхніми віковими психологічними особливостями. Зрештою, соціальні відносини, що складаються в Інтернеті, визначаються реальним, а не вигаданим життям. У 1980-ті роки, коли Інтернет тільки-но виникав, багато хто вважав, що перед людством відкриваються нові казкові можливості комунікації на більш високому рівні  аж до створення співтовариства нового типу. Проте у міру поширення Інтернету в суспільстві стало очевидним, що його вплив виявився не зовсім таким, який передбачався.

У процесі спілкування в соціальних мережах або користування Інтернетом  ми стикаємося з певними проблемами.

Робота з підручником

Користуючись  інформацією поданою у підручнику опрацювати  його текст ст. 162-163 та визначити, який характер  мають проблеми, які виникають під час користування мережею Інтернет.

Закінчивши  роботу, учні обмінюються власними судженнями з допомогою прийому «Ми вважаємо …»

Робота в групах

Учні у групах складають пам’ятки

  •    Як уникнути загрози приватності в Інтернеті.
  •    Права людини он-лайн.

2) Кіберзлочинність.

20% із більш ніж мільйона жертв онлайн-злочинності – діти, які встановили вірусну програму на комп'ютер батьків. Діти легко привчаються до використання Інтернету, і саме на цьому етапі старші повинні втрутитися й допомогти їм дізнатися про безпеку в мережі.

На цьому етапі учні  опрацьовують текст підручника ст. 163 «Бюро корисної інформації» – Правила безпечної поведінки в Інтернеті, та відповідно до рекомендацій поданих в підручнику «обговорюють, коментують, та по можливості доповнюють список своїми пропозиціями». 

Робота з поняттям

Поширеним явищем в сучасному мережевому середовищі є кіберзлочинність.

Опрацювати текст підручника та спираючись на його зміст дати визначення поняття кіберзлочини.

Кіберзлочини – це злочини, які здійснюються у сфері інформаційних технологій; це шахрайство, здирництво, несанкціонований доступ користувачів та автоматизованих баз даних, розміщення протиправного контенту, який пропагує екстремізм, тероризм, порнографію, расизм тощо.

Скласти асоціативний кущ  до поняття К. (Які порушення здійснюються злочинцями в мережі?)

3) Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті.

Розповідь вчителя

 Світ інформаційних технологій дає безмежні можливості навчання і спілкування, і в той же час створює по-справжньому тривожні проблеми, пов’язані з недотриманням прав дітей в інформаційному середовищі. Адже дитина, зважаючи на свою фізичну і розумову незрілість, потребує спеціальної охорони і турботи, включаючи належний правовий захист, як до, так і після народження1 . Тому пріоритетним завданням кожної держави є максимальне сприяння реалізації прав дітей в Інтернеті, не позбавляючи при цьому молодих людей вільного доступу до всесвітньої Мережі2 . Відповідно до ст. 9 Закону України «Про охорону дитинства»: «Кожна дитина має право на вільне висловлювання особистої думки, формування власних поглядів, розвиток власної громадської активності, отримання інформації, що відповідає його віку. Це право включає свободу шукати, отримувати, використати, поширювати і зберігати інформацію в усній, письмовій або іншій формі, за допомогою витворів мистецтва, літератури, засобів масової інформації, засобів зв’язку (комп’ютерній, телефонній мережі і тому подібне) або інших засобів по вибору дитини. Дитині забезпечується доступ до інформації і матеріалів з різних національних і міжнародних джерел, особливо тих, які сприяють здоровому фізичному і психічному розвитку, соціальному, духовному і моральному добробуту3 . Таким чином, для реалізації вказаних можливостей, одним з основних прав, яке необхідно дитині – є право на доступ до Інтернету.

Працюємо з текстом підручника, ст. 165 користуючись рубрикою «Питання для обміркування»  - вислови судження щодо проблемного питання: «Чи є порушенням прав людини розміщення он-лайн електронних журналів класів та їх змісту у вільному доступі на шкільному сайті?».

Перегляд та обговорення відео «Безпека дітей в інтернеті».

Режим доступу до відео: https://www.youtube.com/watch?v=dJn2g2zxOik

Переглянувши  відео дай відповідь на запитання? Чому нас вчить відео? Які поради щодо користування Інтернетом в ньому подано? Про що потрібно пам’ятати під час користування Інтернетом?

Дійсно треба визнати, що інтерактивний характер Інтернет надає багато можливостей для розвитку медійної грамотності, яка формує аналітичні навички та мислення у дитини й дає поштовх до інновацій та творчості. Право на доступ до Інтернету та, як наслідок, розвиток інформаційної грамотності важливе для дитини, щоб надати їй можливість безпечно адаптуватися до нових технологій, що постійно розвиваються, а також у більш широкому сенсі, щоб сформувати свій особистий світогляд.

ІІІ. Завершальний етап

1)  Систематизація узагальнення вивченого на уроці. Контроль навчальних досягнень

Учитель наголошує, які основні питання було розв’язано під час уроку. Пропонує повернутися до завдань і мети уроку, які були оголошені на початку.

1. Використовуючи прийом «Я знаю …» учні по черзі називають приклади кіберзлочинів, права людини в Інтернеті.

2. Обговорити у загальному колі проблемне запитання уроку «Що практично принесло повсюдне вторгнення інформаційних технологій у життя суспільства?»

3. Запропонувати учням поділитися враженнями від уроку:

Сьогодні на уроці я дізнався/ся …

Для мене виявилося несподіваним, що …

Найбільше запам’яталось …

Після цього уроку я зможу …

 

docx
Додано
11 травня 2020
Переглядів
1987
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку