Проект
учнівського самоврядування
«Крок вперед»
Педагог – організатор
Шевчук Олена Олександрівна
Жміївська ЗОШ І-ІІст.
2017
ВСТУП
Учнівське самоврядування є універсальною формою активності, яку можна з однаковим успіхом вважати як способом організації буття шкільного колективу, так і чинником творчої самореалізації особистості. Воно має на меті через широко розвинуту систему органів самоуправління забезпечити включення учнів у різноманітну глибоко змістовну діяльність колективу; умови масового залучення учнів до організаторської роботи, до управління справами колективу; сформувати права і визначитися з обов'язками учнів; сформувати почуття господаря класу, школи, міста, держави.
Досвід свідчить, що самоврядування дозволяє учням розвинути такі соціальні якості людини, як толерантність, критичність та конструктивність мислення, повага до власної та чужої праці, оптимізм, гуманізм, здатність до самоаналізу і самовиховання. Воно спонукає до осмислення власної ролі у життєдіяльності колективу і є реальним фактором формування демократичних, правових засад і традицій у міжособистісному спілкуванні старшокласників, їх підготовки до розбудови громадського суспільства нашої України. І, нарешті, учнівське самоврядування є організацією, що складається з учнів, створена учнями й існує для учнів.
Головне завдання в організації учнівського самоврядування полягає в тому, щоб через розвиток соціальної активності учнів виховувати в них почуття власної гідності, надати їм можливість виявити себе на ділі.
Саме тому метою Жміївської школи став аналіз проблеми становлення учнівського самоврядування у сільській школі, а також використання творчого потенціалу учнів та всебічний розвиток особистості через участь в органах учнівського самоврядування; представлення та поширення досвіду роботи членів творчої групи; з’ясування схеми налагодження співпраці педагога-організатора з вчителями-консультантами органів учнівського самоврядування в розвитку лідерських якостей та творчих здібностей школярів; окреслення оптимальної методики роботи та новітніх технологій в роботі педагога-організатора з органами учнівського самоврядування; презентація учнівського комітету школи.
Проект «Крок в перед» - це саме той проект який потрібен школі. Це реалізація мрій багатьох дітей школи, який допоможе виховати патріотів, та гідних лідерів своєї держави. Бо все починається з маленького кроку в перед.
Проект «Крок в перед»
Девіз:
«МАЛЕНЬКИМИ КРОКАМИ, ДО ВЕЛИКОЇ МЕТИ»
Мета:
-Розкрити творчий потенціал учнів
-Підняти рівень учнівського самоврядування
Учнівське самоврядування проект «Крок в перед», здатне виховати в учнів самостійність, комунікабельність, креативність та лідерські якості. Тому учнівське самоврядування не варто сприймати як звичайні дитячі ігри, в які бавляться учні старших класів замість того, щоб навчатися. Можливо це й гра, але в першу чергу – це процес, який вчить учнів бути дорослими, аналізувати дорослі ситуації та приймати управлінські рішення. Тому проект «Крок в перд» варто сприймати не просто як один з напрямів виховної діяльності, а як ефективний інструмент у вихованні підростаючого покоління. Проте цей інструмент не підвладний дітям, він знаходиться в руках у педагогів, які просто зобов’язані правильно ним скористатися. Саме тут і простежується співпраця педагогічного колективу та органів дитячого самоврядування, яка повинна бути побудована на принципах демократії, гласності і колегіальності. Наш час потребує лідерів нової формації, людей компетентних, відповідальних, здатних мислити неординарно та приймати нестандартні рішення. Ось чому одним із головних завдань школи є підтримка учнівської молоді, яка має організаторські здібності, усвідомлює себе лідером, розуміє, що великі справи починаються із маленьких вчинків. І все це маленькими кроками до великої мети
Основою виховання є процес засвоєння моральної культури, без
оволодіння основами якої неможливо уявити собі справжнього спеціаліста, оскільки моральна культура є суттєвим компонентом культури професійної.
З моральним вихованням тісно пов’язана і проблема становлення духовності учнів, а саме: пошук людиною змісту життя, природи добра і зла, справедливості.
Тому дієвим способом виростити гідних особистостей є «Тренінги лідерства». Це виховні бесіди на теми такі як:
- «Ти лідер»
- «Відповідальність»
-«Організованість»
-«Повага. Авторитет»
-«Конфлікт»
-«Креативність»
- «Твори добро»
-«Мій проект. Моя акція»
-«Захист проекту»
Духовність як якість людської особистості включає в себе намір вийти за рамки свого “я”, співвіднести своє існування з вічністю. Французький філософ М.Монтень підкреслював, що “тому, хто не пізнав науки добра, всяка інша наука приносить лише шкоду”. Щоб успішно реалізувати цілі особистісно орієнтованого навчання і виховання учнів необхідна особлива організація навчально-виховного процесу в усіх ланках сільської школи, яка б поєднувала як колективну, так і індивідуальну роботу школярів .
Педагогічна діяльність спрямована насамперед на створення умов для розвитку особистості учня. Виходячи з цього основна мета в роботі вчителя полягає в наданні допомоги учням в реалізації своїх соціальних функцій. Важливо відшукати такі форми організації та методи виховної роботи, які б задовольнили усіх учасників навчально-виховного процесу – учнів, вчителів, батьків і дали змогу ефективно розв’язувати суперечності між колективною формою навчання в середній школі і індивідуальним розвитком особистих інтересів, обдарувань учнів. Без педагогіки співробітництва вчити і виховувати дітей неможливо.
Істотно відрізняється діяльність вчителя в сільській школі. Знання особистісних особливостей, побутових умов життя, стосунків у сім’ї забезпечує можливість індивідуального підходу до кожної дитини і її родини. Виховна робота в сільській школі має бути спрямована на підвищення культурного рівня учнів , підготовку їх до життя в умовах ринкових відносин, на подолання дефіциту спілкування школярів, виховання господаря своєї землі. Довести суспільству, що не зважаючи на обмежену можливість селища, діти можуть бути виховані гідними людьми, лідерами та мати успіх в майбутньому.
« Крок вперед» - це саме та розробка проекту, яка дасть можливість проявити та підняти не впевнених у собі дітей, для свого саморозвитку і самореалізації в майбутньому.
Кінцевою метою виховання особистості є її підготовка до виконання комплексу ролей, необхідних для повноцінного і змістовного життя. Вони мають втілювати у собі всю багатогранність функцій людини. Це ролі громадянина, трудівника, громадського діяча, сім’янина і товариша. Вибираючи ролі для учнів, необхідно забезпечити їх послідовність, зміну, сполучення для створення умов з виявлення особистісної неповторності , самореалізації і самовизначення вихованців через вільний вибір змісту і способів діяльності.
Результати виховання досягаються при умові надання учням свободи самостійного вибору діяльності, створення ситуації успіху, задоволення їхніх потреб та інтересів.
Ускладнюється виховний процес тим, що його результати не так явно відчутні, і не так швидко виявляють себе, як у навчанні, між застосуванням педагогічних засобів і проявами вихованості пролягає тривалий період утворення особистісних властивостей.
Практична організація виховного процесу має враховувати специфіку сільського життя та побуту, особливості сільського виробництва, соціальне, природне та предметне середовище.
Мала кількість учнів, відмінності в кількості учнів між класами або відсутність дітей одного віку зумовлюють роботу вчителя з нечисленним різновіковим колективом учнів, та присутні національні меншини. Які до речі дуже талановиті.
Позитивний момент в цьому процесі виявляється в тому, що створюються сприятливі передумови для індивідуалізації навчальної і виховної роботи, взаємовпливу учнів.
На сучасному етапі сутність проекту «КРОК ВПЕРЕД» полягає в тому, що надається більше прав і повноважень учням, створюються широкі можливості для самореалізації, накопичення досвіду управлінської роботи, забезпечується захист прав та інтересів школярів.
Новий аспект полягає в тому, що проект виступає одним із напрямів громадянської освіти учнів, не як засіб керування школярами, а як процес привчання жити в демократичному суспільстві. Діяльність проекту «Крок в перед» сприяє згуртуванню шкільного колективу, розвитку громадянської думки, процесу соціалізації учнів, більш ефективному входженню у доросле життя. Робота проекту спрямовується таким чином, щоб кожний учень знайшов своє місце у справах колективу. Крок за кроком долаючи перешкоди.
Основними вимогами для успішного розвитку цього проекту мають бути:
- зацікавленість у його розвитку педагогічного колективу та більшості учнів;
- чіткий розподіл обов’язків по керівництву органами самоврядування;
-оптимальна структура учнівського самоврядування «Крок в перед» з урахуванням специфіки навчального закладу;
- чітка система роботи проекту «КРОК ВПЕРЕД» в масштабі школи.
Органи учнівського самоврядування беруть участь у співуправлінні життєдіяльністю колективу школи, і в цьому проекті охоплюють широкий спектр реалізації прав і обов’язків учнів, серед яких вирішуються проблеми стосунків суб’єктів освітнього процесу.
Слід підкреслити, що органи учнівського самоврядування розрізняються за своїми формами; обговорюється питання про те, яку форму самоврядування доцільно взяти за основу.
Виховний ефект самоврядування залежить не стільки від його форм, скільки від демократизації шкільного життя. Це і є проект «Крок вперед». Кожна школа визначає органи самоврядування і свої проекти.
Неможливо звести їх до єдиної для всіх структури. Діяльність учнівського самоврядування має визначатися чіткістю і конкретністю планування, координацією різних його категорій, результативністю.
Реалізація завдань по організації учнівського самоврядування пов’язана з необхідністю подолання такої суперечності, як от: самоврядування потребує самостійності учнів, але воно неможливе без удосконалення педагогічного керівництва.
Необхідна взаємодія педагогічного та учнівського колективів у досягненні загальної мети – формування ініціативної, соціально активної, здатної приймати нестандартні рішення особистості. Тренінги про які вже було вище згадано направлені саме на це.
Робота проекту «КРОК ВПЕРЕД» направлена таким чином, щоб кожний учень знайшов своє місце у справах колективу. Адже « кожну справу самі придумуємо, самі виконуємо і самі оцінюємо. Так складається справжнє самоврядування. Крок за кроком до своєї мети» До пріоритетних напрямків діяльності органів учнівського самоврядування слід віднести:
- навчальну роботу;
- виховну роботу (нетрадиційні форми проведення загальних справ, організація дозвілля, спортивно-туристична, пошуково-краєзнавча робота, правове виховання тощо);
- інформаційно-методичну роботу, як от: участь у районних, міських зльотах шкільних об’єднань.
Через отримання нової інформації, формування в учнів асоціативно - комунікативних уявлень та понять, як от: толерантність, громадянська позиція, відповідальність та створення власної думки – можна навчити учнів умінню брати участь у громадському житті.
Дієвість проекту «КРОК В ПЕРЕД» для учнівського самоврядування виявляється при умові надання учням реальної самостійності, котра не відхиляє тісного співробітництва з педагогами.
Основними завданнями педагогічного керівництва учнівським самоврядуванням є:
- визначення системи органів колективу і уповноважених осіб з числа учнів;
- передача дітям організаційного досвіду;
- навчання їх організаторській майстерності;
- залучення школярів до самоуправлінської діяльності та роботи органів колективу;
- надання їм необхідної допомоги.
Отже, для того, щоб навчити учнів самостійно ставити задачі, планувати свою діяльність, виконувати і контролювати її, необхідна систематична робота вчителя.
Цінність проекту полягає в тому, що учні глибоко проникають у сутність своїх прав та обов’язків.
Відповідальні справи керівництва життям школи доручають частині активу, а поступово всьому учнівському колективу. Тому в процесі організації самоврядування «Крок вперед» необхідно чітко сформулювати права і обов’язки кожного учня, ради, комісії чи іншого органу.
Учнівським лідерам треба володіти певними знаннями, програвати ситуації проведення шкільних зборів, формувати органи шкільного самоврядування.
Відповідна роль організатора передбачає стосунки з учнями, які базуються на виконанні таких умов спілкування (вчитель пропонує їх у вигляді порад):
- виправдовуй довір’я тих, з ким спільно працюєш, кого вчиш і від кого вчишся сам;
- координуй власні дії з діями своїх товаришів в будь-якій ситуації;
- удосконалюй форми спілкування з учнями;
- розвивай вимогливість до себе і ровесників тощо.
Учням пропонуються приклади з життя видатних людей, де звертається увага на зв’язок між умінням організувати власну роботу з її кінцевим результатом.
Безумовно, копіювати індивідуальні звички кожної видатної людини не варто, але методи їх роботи виявляють деякі неодмінні умови успіху:
- послідовність і система – найважливіші з них;
- уміння зосередитися на необхідній справі;
- не братися за декілька справ одразу: це надійний спосіб весь час поспішати і нічого не встигати;
- бути зібраним;
- уважно слухати, щоб чітко знати: що, де, коли, як і чому;
- контролювати себе.
В кінці справи ще раз спитати себе: “Куди пішов час”. Проведення подібної роботи сприяє вихованню лідерів в учнівському колективі. Складний соціальний характер полікультурного простору освіти пропонує педагогу багатий набір засобів для творчої взаємодії з учнями і створює умови для стимулювання їхньої активності.
Вчитель спрямує виконання учнями різноманітних дій, спільних творчих справ з метою формування у них досвіду позитивної поведінки. Постановка проблем та спільний пошук шляхів їх розв’язання – це та творча співдружність педагога і учня як партнерів, яка вдосконалюється при допомозі один одному. Проте на перший план висувається одне з найважливіших завдань навчально-виховного процесу, а саме: адаптація підростаючого покоління до життя у системі ринкових відносин.
Життєво необхідно розвивати таку форму організації діяльності учнів як учнівське самоврядування, а саме проект «Крок вперед» що надає школярам реальні можливості для вільного прояву особистості в умовах єдиного шкільного та соціального простору.
Інакше учні виходять зі школи з певною сумою знань і навичок, але з байдужим ставленням як до своєї справи, так і до життя, з відсутністю всілякої творчої сили та ініціативи.
Саме формування навичок урядування, організаторських умінь, соціальної активності та відповідальності, відкриття справжніх лідерів забезпечує самоврядування в школі.
Принципи свободи, демократизму, вміння приймати рішення і нести за них відповідальність необхідно прищеплювати учням ще в школі. Добре організоване учнівське самоврядування стає тією силою, яка може вирішити цю важливу проблему.
Категорія відповідальності є нерозривною складовою розвитку особистості, а отже особистісний підхід неможливий без визнання права особистості на самостійну і відповідальну діяльність.
Питання структури організації і принципи шкільного самоврядування важливі для забезпечення повноцінного виховного і освітнього процесу, адже вони пробуджують у школярів живий інтерес до справи. Проте структура шкільного самоврядування сама по собі нічого вирішити не здатна. Вона лише створює оптимальні умови для роботи. Структура самоврядування – це горизонтальна система взаємних зв’язків і сфер відповідальності. Учнівським лідерам треба володіти певними знаннями, програвати ситуації проведення шкільних виборів, формувати органи учнівського самоврядування, визнавати управління як свідому та активну громадянську силу. Тому проект «КРОК В ПЕРЕД» потрібен для учнівського самоврядування. Якщо учнівське самоврядування почне реально діяти, життя всіх учасників навчального процесу стане більш цікавим і демократичним.
Анкета для учня
а) як правило чи практично завжди.
б) час від часу
в) зрідка або ніколи.
а) дискотеки;
б) відвідування різних закладів загальнокультурного призначення;
в) різноманітні екскурсії;
г) спортивні змагання;
д) інтелектуальні ігри.
а) беру радо участь;
б) це цікаво, але не дуже;
в) особливої зацікавленості не маю;
г) це мені взагалі не цікаво.
а) можливість поспілкуватися;
б) отримую нову інформацію;
в) змушують учителі;
г) це просто цікаво;
д) це набагато цікавіше, ніж просто ходити вулицею.
а) взагалі не знаю, що це таке;
б) можливість захистити свої права;
в) самоврядування – іграшка в руках дорослих, засіб для окозамилювання своєї влади;
г) свій варіант.
6. Кого ви хочете бачити головою учнівського самоврядування .
2.1. Основною метою діяльності об'єднання є:
2.2. Для виконання мети самоврядування має вирішити такі завдання:
2.3. Для реалізації статутної мети школи і завдань у відповідності до Статуту про самоврядування та діючого законодавства здійснює такі напрямки діяльності:
2.4. Основними функціями учнівського самоврядування є:
3.1. Права, обов'язки та повноваження:
3.2. Члени самоврядування зобов’язані:
5.1. Органами управління самоврядування є:
5.2. Відповідальними особами самоврядування є:
5.3. Вищим керівним органом самоврядування є учнівська конференція, яка скликається при необхідності, але не рідше одного разу в один рік.
Позачергова учнівська конференція може скликатись учнівською радою самоврядування за своєю ініціативою, або за вимогою не менше 2/3 членів самоврядування.
5.4. Учнівська конференція є правомочна при наявності не менше 2/3 членів самоврядування. Рішення приймаються простою більшістю голосів присутніх делегатів. Форма голосування визначається загальними зборами.
5.5. Загальні збори самоврядування:
5.6. Старостат школи:
Старостат школи є керівним колегіальним органом, до складу якого входять всі старости класів, які обираються зборами класів терміном на один рік.
Засідання старостату школи проводиться в міру необхідності, але не менше одного разу в місяць.
Засідання старостату школи є правомочним, якщо на ньому присутня більшість членів старостату. Рішення приймаються простою більшістю голосів.
5.7. Старостат школи має такі повноваження:
5.8. Голова учнівського самоврядування:
1