Урок – квест « Подорож стежками казки В.А.Симоненка
«Цар Плаксій та Лоскотон»»
Мета: перевірити вміння учнів практично застосовувати знання, здобуті на уроках української літератури, розвивати логічне й асоціативне мислення, увагу, спостережливість, ерудицію, удосконалювати вміння працювати команді; виховувати відповідальність, прагнення самовдосконалюватися, любов і повагу до рідного слова.
Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й
мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим і вимірюється людська сутність.
Валерій Шевчук
-
З раннього дитинства ви перечитали багато цікавих казок, які відкрили вам світ фантазій і мудрості нашого народу. Подумки подорожували разом з казковими героями в різні світи, казкові країни, радіючи вірності та взаємодопомозі друзів. І сьогодні ми поринемо в світ казки, автора якої ви відшукаєте в конверті, який знаходиться в макітрі, а макітра – в скрині, а скриня за скляними дверцятами, а дверцята замкнуті на ключ, який знаходиться… Скажу де, якщо продовжите ці слова та відгадаєте, з якої вони казки: «Смерть Змієва знаходиться на кінці голки, а голка – в яйці…».
Відповідь.
-
Отже, сьогодні ми поринемо у світ казок Василя Симоненка, в казкову країну, яка запрошує нас у гості. Сподіваюся, що її назву ви відгадаєте швидко. (Знаходять ще один конверт –«Відгадай»)
Там, де гори і долини,
Де гуляє вітровій,-
Там цвіте краса-країна
З дивним ім’ям …….(Сльзолий)
-
Вірно! Мова піде у нас про казку «Цар Плаксій та Лоскотон». У наступному конверті – «Робота з теорією та тлумачним словником» - у нас завдання: кожна з команд повинна довести, що це казка. Крім того, з’ясувати значення слів «плаксій» та «лоскотон».
Відповіді команд.
-
Наступний наш лист - гра «Знавці». Запитання для команд:
-
Дітей у Плаксія було…(6)
-
Очі у Плаксія порівнюються з…(кавунами)
-
У гвардії Плаксія служили…(забіяки)
-
Цар Плаксій боявся Лоскотуна, тому що він… (мав вдачу теплу й щиру)
-
Дядько Лоскотон зберігав сміх у…(розмальованій торбині)
-
Плаксій обіцяв, що тому,хто піймає Лоскотона і посадить його в льох…(дозволить одружитись за бажанням на одній з дочок)
-
Ув’язненого Лоскотона звільнили …(батраки й робітники)
-
Одного із казкових героїв В. Симоненко порівнює зі змією. Кого? (Капітана Макаку)
-
Макака одружився з дочкою…(Нудотою)
-
Цар Плаксій помер від …(сміху)
-
Три царівни після смерті батька перетворилися на…(п’явок)
-
Цареві сини так сміялися, що… (втекли до чужих країв).
-
А зараз конверт написом «Розминка для команд». Завдання «Продовжіть цитату».
-
Там, де гори і долини,
Де гуляє вітровій,-
Там цвіте краса-країна
З дивним ім’ям …….(Сльзолий)
-
І колись в країні тій
Був на троні цар…( Плаксій)
-
Голова його – (мов бочка),
Очі – ніби (кавуни)
-
В Плаксія було ..(три дочки)
І (плаксивих)три сини.
-
Старша звалася …(Нудота),
-
Середульшенька — (Вай-Вай),
-
Третя донечка — (Плакота),
Всі сльозливі через край.
-
А цареві три сини
Так і звались — (Плаксуни).
-
Цар Плаксій велів сердито:
"Хай із ними день при дні
Плачуть всі в країні ..(діти),
-
Бо сміятись і радіти
У моєму царстві — (ні)!
-
Хто всміхнеться — в часі тім
Я того негайно (з'їм!")
-
Ще була у Плаксія
Грізна гвардія своя:
В ній служили молодці…
(Забіяки-сльозівці).
-
Цар любив, як плачуть діти,
Бо любив їх сльози (пити).
-
Але в тому диво-царстві,
Жив у мандрах і митарстві
Добрий дядько (Лоскотон).
-
Він приходив кожний вечір —
Хай чи дощ іде, чи сніг —
До голодної (малечі)
І усім приносив( сміх).
-
І була накидка сіра
В Лоскотана (на плечах).
-
Тільки де він появлявся,
Зразу плач там (припинявся),
-
І приходив до усіх
Голосний та щирий (сміх).
-
"Гей, ледачі сльозівці!
Хто впіймає( Лоскотона),
Буде( муж) моїй дочці!
-
Хто його посадить в льох —
Вибирай одну (із трьох!)
Бо уже цей Лоскотон
Скоро нам розвалить (трон):
-
Був тоді у Плаксія
Лютий посіпака,
Віроломний, як змія,…
(Капітан Макака).
-
Лоскотона посадили
За вузенькі( грати),
-
До вінця веде жених
Висохлу (Нудоту)
-
— Гей, веселий Лоскотоне,
Це прийшли твої( брати!)
-
У палаці кожен скаче
Та від щастя гірко (плаче),
-
Ллються сльози, як ріка, —
Бачте, (радість) в них така!
-
Раптом цар упав на трон:
— Ой, рятуйте — (Лоскотон! —)
-
А веселий Лоскотон
До царя стрибнув на (трон)
-
І сказав йому якраз:
— Насмієшся ти хоч(раз!.. —)
-
Так сміявсь — аж заливався,
Аж від реготу (качався,)
Кулаками очі тер —
Потім лопнув і (помер).
-
Ой, була ж тоді потіха —
Цар Плаксій помер( од сміху!)
Так веселий Лоскотон
Розвалив поганський (трон).
-
Схочеш сам піти в цей край,
То маршрут (запам'ятай:)
Чимчикуй куди попало:
Як од втоми не впадеш —
В цю країну (попадеш).
(Підрахування сигнальних карток)
-
Наступний конверт «Створення колажу». Завдання: Намалюйте за описами персонажів казки та створіть колаж, який би висвітлював тему та ідею казки.
Презентація колажів. Підсумки гри.
Запитання до всіх:
-
Чи може країна, яка втратила правителя, Плаксія, змінити назву? Якщо так, то як її можна було б назвати?
Відповіді.
Отож, наша подорож по країні завершується. На закінчення візьмімо до рук «мікрофон».
Після прочитаної казки «Цар Плаксій та Лоскотон» я зрозумів(зрозуміла)…
Оцінювання учнів.