1
УРОК-КВЕСТ «ТАРАС ШЕВЧЕНКО – ВЕЛИКИЙ ПОЕТ І ХУДОЖНИК»
Мета уроку:
1. Ознайомити учнів із життям та творчістю Тараса Шевченка через активні та інтерактивні завдання.
2. Розвивати вміння працювати в команді, розв’язувати задачі та креативно підходити до вивчення літератури.
3. Виховувати повагу до національної спадщини, формувати любов до української культури.
Обладнання:
• Карти для кожної групи.
• Листи з завданнями (швидкими питаннями, творчими завданнями).
• Малюнки та ілюстрації до творів Тараса Шевченка.
• Конверти з частинами віршів.
• Ручки, маркери.
• Картки з підказками.
• Музика Шевченка на фоні (за бажанням).
Хід уроку
І. Органзаційний момент
1. Вступ (5 хв)
Сьогодні на уроці на нас чекає захоплююча подорож у минуле, щоб дізнатися більше про життя і творчість Тараса Григоровича Шевченка. Наш урок буде у вигляді квесту під час якого ви працюватимете в командах і виконаєте завдання, щоб дізнатися більше про поета.
2. Поділ учнів на групи (3 хв)
Учитель ділить клас на кілька за допомогою жеребкування. Кожна група отримує карту, на якій вказані місця для наступних завдань.
ІІ. Основна частина
Квест (30-35 хв)
У квесті 5 етапів, кожен з яких — це завдання, яке учні мають виконати. Для кожного етапу є підказка, а після виконання завдання група отримує ключове слово, яке допоможе пройти до наступного етапу.
Етап 1: “Знайомство з Тарасом Шевченком”
Завдання:
Учні отримують картки з питаннями про життя Тараса Шевченка. Вони повинні правильно відповісти на питання, щоб перейти до наступного етапу.
• Коли народився Тарас Шевченко?
• Яке ім’я батька Тараса Шевченка?
• Скільки років Шевченкові було, коли він потрапив у кріпацтво?
• Назвіть одну картину Шевченка.
Підказка: Після відповіді вони отримують частину слова, наприклад, «ТАРАС». Це перша частина ключового слова.
Етап 2: “Поет і художник”
Завдання:
Учні отримують набір ілюстрацій, на яких зображені відомі картини Тараса Шевченка. Вони мають зіставити картини з назвами творів або описами.
• Зіставити картину «Катерина» з її описом.
• Знайти серед картин ту, яка відповідає віршу «Заповіт».
Підказка: Після успішного виконання цього завдання групи отримують наступну частину слова, наприклад, «ПОЕТ».
Етап 3: “Вірші Шевченка”
Завдання:
Учні отримують уривки з віршів Тараса Шевченка, але ці уривки розрізані. Вони мають скласти уривки в правильному порядку.
• «Заповіт»
• «Тополя»
• «Як умру, то поховайте»
Підказка: Після правильного складання віршів, групи отримують частину слова «ШЕВЧЕНКО».
Етап 4: “Творчий портрет”
Завдання:
Завдання для кожної групи — створити «творчий портрет» Тараса Шевченка. Учні отримують набір карток із рисами поета (образи його картини, поезія, патріотизм). Вони повинні створити колаж чи малюнок, який передає його образ у творчості.
• Яким був Тарас Шевченко? (чому ми пам’ятаємо його творчість?)
Підказка: Після правильного складання віршів, групи отримують частину слова «ХУДОЖНИК».
Етап 5: “Творча історія”
Завдання:
Учні мають створити коротку історію про Тараса Шевченка, зберігаючи факти з його життя, і презентувати її іншим групам. Це може бути у вигляді вірша, короткої розповіді, колажу, асоціативного куща, комікса і т.д.
Підказка: Після завершення цього етапу отримують ключове слово «ВЕЛИКИЙ».
ІІІ. Заключна частина (5-7 хв)
1. Підсумок квесту.
Учитель збирає групи разом і запитує кожну групу про виконану роботу. Діти розповідають, що нового дізналися про Тараса Шевченка, які завдання були найцікавіші.
2. Виведення ключового слова.
Після виконання всіх етапів учитель оголошує ключове слово — «ТАРАС ШЕВЧЕНКО – ВЕЛИКИЙ ПОЕТ І ХУДОЖНИК». Це підтверджує, що вони успішно пройшли весь квест.
3. Рефлексія.
Кожен учень говорить, що найбільше йому сподобалося під час уроку. Вчитель заохочує до обговорення, як важливо пам’ятати про велич Тараса Шевченка і його творчість.
4. Домашнє завдання.
Написати невеликий твір або малюнок на тему «Мій улюблений вірш Тараса Шевченка».