1
Тема Що спільного між кислотою, альдегідом, жирами і вуглеводами
Мета Навчити застосовувати знання, уміння в нестандартних завданнях; розвивати вміння командної роботи, навички самоконтролю, спостережливість, активність на уроці; виховувати позитивне ставлення учнів до навчально-пізнавальної діяльності, уміння сконцентруватися, слухати інших, співпереживати, формувати сприятливий моральний клімат.
Очікувальні результати: учень/ учениця робить висновки щодо властивостей оксигеновмісних органічних сполук на підставі їхньої будови і про будову речовин на підставі їх властивостей; усвідомлює необхідність знань властивостей речовини для встановлення їх впливу на власне здоров’я і довкілля, розв’язує проблему власного раціону харчування на основі знань про жири і вуглеводи.
Часова схема уроку
№ |
Етап уроку |
Час |
І. |
Організаційний момент |
2 хв. |
ІІ. |
Мотивація навчальної діяльності учнів |
3хв |
ІІІ. |
Повідомлення теми уроку |
3 хв. |
IV. |
Актуалізація опорних знань |
4 хв. |
V |
Узагальнення й систематизація знань і способів діяльності |
12 хв |
|
Психологічний тренінг |
2 хв |
VI |
Застосування узагальнення ЗУН у нових умовах |
8 хв |
VII |
Контроль і самоконтроль знань, умінь і навичок |
4 хв |
|
Спортивна зупинка |
2 хв |
VIII |
Підбиття підсумків уроків |
2 хв |
IX |
Рефлексія |
2 хв |
X |
Домашнє завдання |
1 хв |
|
Всього: |
45 хв |
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Повідомлення теми уроку, оголошення завдань уроку
Тема нашого уроку зашифрована. Давайте усі разом її розгадаємо
Що спільного між 1 , альдегідом, 2 і 3 .
В цьому на допоможуть ребуси. Додаток 1
Шляхом жеребкування ( витягування з капелюха кольорові стікери) об’єднаємося у 2 команди і оберемо капітанів і назву команди.
Червона команда ( Називають капітанів і назву команди)
Синя команда
Капітану вручаємо Квест –карту і бланк відповідей. Додаток 2, 3
Старт кожної команди починається з відповідної квест- точки поміченої відповідним кольором. Рух команд відбувається за годинниковою стрілкою. Час на виконання завдань встановлений на кожній зупинці. Після старту команди проходять через 2 квест – точки, зупинки на них 4 хв., через 8 хв. зустрічаються на «Психологічний тренінг» 2 хв.
Квест – точки
(Розташування парт у класі)
«Хрестики-нулики» 4 хв. |
|
Старт для синьої команди «Хімічне лото» 4хв. |
«Заповни прогалини» 4хв. |
«Психологічний тренінг» 2хв. «Спортивна зупинка» 2хв |
«Кросворд» 4 хв. |
Старт для червоної команди «Ребус» 4хв.
|
|
«Дослідник» 8 хв. |
1. Вправа «Ребус» Додаток 4.
1.Крохмаль
2. Глюкоза
3. Фруктоза
4.оцет
2. Вправа «Заповни прогалини» Додаток 5.
Вставте пропущені слова
1. Сn(H2O)m – це загальна формула _____вуглеводи________________.
2. ____альдегіди_________- похідні вуглеводнів, у молекулах яких група –СОН сполучена з вуглеводневим залишком.
3. Карбонові кислоти – похідні вуглеводнів, молекули яких містять одну або кілька_______карбоксильних груп_________.
4. _____Жири__ - естери гліцеролу та вищих карбонових кислот.
3. Психологічний тренінг. Вправа «Знайди свою зірку»
Мета: можливість розслабитися, визначити психологічний настрій учасників.
Хід вправи.
Учасника на вибір видані різнокольорові зірки. Пропонується вибрати одну і з них і наклеїти на чорний аркуш паперу який символізує небо. (Обробити результати.)
Оберіть колір, який зараз вам подобається найбільше.
Усі кольори тесту діляться на три групи.
4. Вправа «Хрестики-нулики» Додаток 6
Знайдіть і закресліть ряд з назвами моносахаридів
Крохмаль |
сахароза |
глікоген |
Рибоза |
фруктоза |
глюкоза |
Мальтоза |
целюлоза |
лактоза |
Знайдіть і закресліть ряд з формулами карбонових кислот
С2Н5ОН |
С12Н22О11 |
СН3(СН2)3СООН |
С6Н12О6 |
С2Н5СООН |
CH3OH |
НСООН |
H3C-COOC2H5 |
(С6Н10О5)n |
5. Вправа «Хімічне лото» Додаток 7.
Виберіть і наклейте відповідні продукти реакції до запропонованих реагентів, підберіть до них назви і урівняти хімічні рівняння. Прикріпіть результати до маршрутної карти.
1. НСООН + NaOH→ НСООNa + H2 O натрій метаноат, вода
2. H3C-COOH + C2H5OH→ H3C-COOC2H5 + H2O етилетаноат, вода
3. C6H12O6 дріжджі→ 2 С2Н5ОН + 2 СО2↑ етанол, карбон(ІV)
4. С12Н22О11 + Н2О → С6Н12О6 + С6Н12О6 фруктоза, глюкоза
6. Вправа «Кросворд» Додаток 8.
7.«Дослідник» Додаток 9.
Учням на стіл видається такі реактиви і обладнання 3 пронумерованих пробірки 1.(альдегід) 2. (гліцерол) 3.(глюкоза), натрій гідроксид, купрум(ІІ) сульфат, спиртовий розчин йоду, піпетка, спиртівка, сірники, штатив з пробірками.
1. Вам видано три пробірки нажаль написи на них стерлись. Відомо, що в одній пробірці знаходиться гліцерол в другій альдегід а у третій глюкоза. Чи можна розпізнати з допомогою одного з виданих реактивів усі три речовини. Напишіть схему виконання дослідів і можливі реакції.
2. Улюблене ласощі Наталки це солодкий глазурований сирок. Але дівчинка чула, що недобросовісні виробники додають крохмаль. Допоможіть Наталці визначитися, який з двох сирків обрати. Використайте реактиви які вам надані.
8. «Спортивна зупинка» Вправа-розминка «Австралійський дощ»
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників
Хід вправи:
Учасники стають у коло. Ведучий запитує: «Чи знаєте ви , що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні».
Підводячи підсумки, звертаємо увагу на дзеркальність відображення рухів.
VIIІ. Підбиття підсумків уроку.
Перевірка бланку відповідей і виставлення результатів у квест – карту.
Оголошення переможців і балів отриманих за урок.
ІХ. Рефлексія
Вчитель: пропоную вибрати речення, яке ви хотіли б закінчити.
Я закріпила ...
Я повторила ...
Мені було складно ...
Х. Домашнє завдання.
Повторити матеріал теми «Карбонові кислоти, альдегіди, спирти і вуглеводи»
Додаток 1.
1.
2.
3.
Додаток 2.
Квест – карта для червоної команди
№ зуп. |
Завдання |
Час на виконання |
Бали _________ |
1 |
Вправа «Ребус» |
4 хв. |
|
2 |
Вправа «Заповни прогалини» |
4 хв. |
|
3 |
Психологічний Тренінг |
2 хв |
|
4 |
Вправа «Хрестики-нулики» |
4 хв. |
|
5 |
Вправа « Хімічне Лото» |
4 хв. |
|
6 |
Вправа «Кросворд» |
4 хв. |
|
7 |
«Дослідник» |
8 хв. |
|
8 |
Спортивна зупинка |
2 хв. |
|
Квест – карта для синьої команди
№ зуп. |
Завдання |
Час на виконання |
Бали _________ |
1 |
Вправа «Лото» |
4 хв. |
|
2 |
Вправа «Кросворд» |
4 хв. |
|
3 |
Психологічний Тренінг |
2 хв. |
|
4 |
«Дослідник» |
8 хв. |
|
5 |
Вправа «Ребус» |
4 хв. |
|
6 |
Вправа «Заповни прогалини» |
4 хв. |
|
7 |
Вправа «Хрестики-нулики» |
4 хв. |
|
8 |
Спортивна зупинка |
2 хв. |
|
Додаток 3.
Прізвище ім’я учня_____________________________ Дата__________
Тема уроку_____________________________________________________
«Той, хто навчався наукам і не застосовує їх, схожий на того хто орав, але не сіє»
Сааді
1. Вправа «Ребус». Впишіть правильні відповіді. (Кожна правильна відповідь 1 бал.)
1._______________________
2._______________________
3._______________________
4._______________________
2. Вправа «Заповни прогалини». Впишіть пропущені слова. (Кожна правильна відповідь 0,5 бала)
1.________________________
2.________________________
3.________________________
4.________________________
3. Психологічний тренінг. Намалюйте смайлик який відповідає настрою команди.
______________________________________________________________________
4. «Хрестики-нулики». Закресліть відповідну лінію. (Кожна правильна відповідь 1 бал.)
ряд з назвами моносахаридів
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ряд з формулами карбонових кислот
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Вправа «Хімічне лото». Прикріпіть виданий вам листочок до цього бланку. (Кожна правильна відповідь 1 бал.)
6. Вправа «Кросворд». Впишіть зашифроване слово по горизонталі №7. (Кожна правильна відповідь 0,5 бал.)
________________________________
7. «Дослідник». (Кожна правильна відповідь 2 бал.)
1. Впишіть яка речовина під відповідними номерами і напишіть відповідні реакції.
1._______________________________________________________________________
2._______________________________________________________________________
3._______________________________________________________________________
2. Який сирок виявився якісним.
1._____________ чи 2. _______________
Бали____________ кількість балів розділи на 2 оцінка______________
Додаток 4.
«Ребус»
Розгадай ребуси запиши результати в бланк відповідей.
1.
2.
3.
4.
Додаток 5.
Вправа «Заповни прогалини»
Вставте пропущені слова
Сn(H2O)m – це загальна формула _____________________.
____________________- похідні вуглеводнів, у молекулах яких група –СОН сполучена з вуглеводневим залишком.
Карбонові кислоти – похідні вуглеводнів, молекули яких містять одну або кілька ________________.
________________ - естери гліцеролу та вищих карбонових кислот.
Додаток 6
Вправа «Хрестики-нулики»
Знайдіть і закресліть ряд з назвами моносахаридів
Крохмаль |
сахароза |
глікоген |
Рибоза |
фруктоза |
глюкоза |
Мальтоза |
целюлоза |
лактоза |
Знайдіть і закресліть ряд з формулами карбонових кислот
С2Н5ОН |
С12Н22О11 |
СН3(СН2)3СООН |
С6Н12О6 |
С2Н5СООН |
CH3OH |
НСООН |
H3C-COOC2H5 |
(С6Н10О5)n |
Додаток 7
«Хімічне лото»
Виберіть і наклейте відповідні продукти реакції до запропонованих реагентів, підберіть до них назви і урівняти хімічні рівняння. Прикріпіть результати до маршрутної карти.
1. НСООН + NaOH→
2. H3C-COOH + C2H5OH→
3. C6H12O6 дріжджі→
4. С12Н22О11 + Н2О →
НСООNa + H2 O натрій метаноат, вода |
H3C-COOC2H5 + H2O етилетаноат, вода |
2 С2Н5ОН + 2 СО2↑ етанол, карбон(ІV)оксид |
С6Н12О6 + С6Н12О6 фруктоза, глюкоза |
Додаток 8
По горизонтали
7. Зашифроване слово
По вертикали
1. Вуглевод який надає міцність рослинним клітинам.
2. "харчі" для мозку.
3. загальна назва фруктози, мальтози, лактози, глікогену.
4. Гідрогенізований жир рослинного походження.
5. Вуглевод, який ти додаєш до ранкового чаю.
6. Похідні вуглеводів в яких одна або декілька Гідрогенів замішені на групу -СОН.
7. Клас сполук до складу яких входить карбоксильна група.
8. Тривіальна назва метанової кислоти.
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
1 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
2 |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
3 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
4 |
|
5 |
X |
|
|
6 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
X |
|
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
7 |
|
|
|
8 |
|
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
X |
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
X |
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
X |
|
|
X |
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
X |
|
|
X |
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
X |
|
|
X |
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Додаток 9
«Дослідник»
Запишіть у бланк відповідей під якими номерами знаходяться відповідні речовини і якщо можливо напишіть рівняння реакції.
2. Улюблене ласощі Наталки це солодкий глазурований сирок. Але дівчинка чула, що недобросовісні виробники додають крохмаль. Допоможіть Наталці визначитися, який з двох сирків обрати. Використайте реактиви які вам надані. У бланку вкажи який сирок обрати 1_______ чи 2___________