Заєць Людмила Павлівна
вчитель початкових класів
КУ Сумський НВК №11 м. Суми
Інтегрований урок з читання та курсу «Я досліджую світ» для 2 класу
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Позитивна настанова до роботи
Вчитель.
-Подивіться мені в очі. Посміхніться. Я хочу побачити вашу усмішку. Дозвольте мені на хвилинку стати чарівницею. Юля гарно посміхається, візьмемо її посмішку і спробуйте піймати її настрій.(Беру посмішку в долоню і роздмухую всім дітям , а вони ловлять і одягають на своє обличчя).З таким настроєм і будемо працювати.
2.Поетична хвилинка
-Діти, сьогоднішній урок я хочу розпочати віршем
Є багато країн на землі,
В них озера, річки і долини...
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина.
Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має,
Та гарніші завжди поміж них
Ті, що квітнуть у Рідному Краю...
О. Лупій
- Діти, яким би ви хотіли бачити сьогоднішній урок? (Відповіді дітей)
Уроки бувають різні: довгі і короткі, цікаві і не дуже, сумні і веселі.
- Сьогодні наш урок трохи незвичний. Хочу подарувати вам цікавий квест-урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку.
1.Визначення теми уроку за допомого
Сплетемо вінок український сьогодні
Із мальв, чорнобривців, калини,
З барвінку та жита, із м`яти, нагідок,
З жоржин, чебрецю та вербини.
- Про що йде мова в цьому вірші?
- Що ж таке віночок?
2. Вправа «Гронування»
- Придумайте, що вам спаде на думку про віночок.
поле Україна
свято квіти
краса стрічки
- Отже, віночок – плетене коло із квітів, листя, гілок.
3. Повідомлення теми уроку
- Тема нашого уроку «Вплети стрічки в український віночок». Про що б ви хотіли сьогодні дізнатися?
-Сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про український віночок. Визначимо, які квіти вплітали в нього, які стрічки в’язали. Будемо читати легенду і працювати за її змістом. І все це ми будемо робити в командах.
-Квест – це командна гра. Усі члени команди працюють дружно, злагоджено, допомагають один одному, разом виконують цікаві завдання і водночас поповнюють свої знання, вчаться працювати в команді.
Пам’ятайте, що під час квесту ви повинні дотримуватися 3 важливих правил: взаєморозуміння, взаємопідтримка, взаємодопомога!
Умови та правила гри
Діти обирають командира, писаря і дитину, яка буде приклеювати стрічки.
4.Знання,якими діти мать оволодіти на уроці.
1. Співпрацювати в команді, допомагати членам команди виконувати завдання.
2. Читати виразно, цілими словами.
3. Передбачати подальший розвиток подій.
4. Ставити питання та відповідати на питання за змістом прочитаного.
5. Засвоїти значення стрічок у віночку.
6. Називати квіти, які вплітають у віночок.
ІІІ. Робота над темою уроку.
Вступне слово вчителя.
- Подивіться, які наші дівчата красиві сьогодні.
- Чому наші дівчата так гарно виглядають? ( Бо одягли красиві віночки.)
З чого складається український віночок? ( З квітів і стрічок.)
1.
Про це, юний друже, повинен ти знати:
Коричнева стрічка — земля, наша мати.
Вона в нас єдина, вона найрідніша.
Коричнева стрічка — вона найміцніша.
2.
Ми хочемо, аби ви усі зрозуміли:
Ці жовті стрічки — наше сонечко миле.
Воно дає світло, дарує тепло.
Без сонця життя б на землі не було.
3.
Дві стрічки: зелена і темно-зелена —
Це юність, краса. Це природи знамена.
Зелена трава і зелені листочки —
Дві стрічки зелені ми маєм в віночку.
4.
Дві стрічки: блакитна і синя темніша —
Це небо і води. Хай будуть чистіші.
Дай, Боже, щоб ми вберегли їхню суть,
Нам небо і води здоров'я дають.
5.
Дивись, як оранжева стрічечка сяє.
Рум'яна, як хліб, й нам про хліб нагадає.
А ця, фіолетова, те означає,
Що розум людський ще надій не втрачає.
6.
Малинова стрічка (або малинова)
Про щедрість сказати своє хоче слово.
Багатство й достаток — рожева це стрічка.
Багатство пора вже нам мати за звичку.
Діти після обговорення утворюють в групах пари слів, відповідно до значення кольорів. Перевіряємо правильність поєднання за допомогою LearningApps.org - онлайновий сервіс. Групи, які не помилилися, отримують і приклеюють жовті стрічки.
НЕБО
ЗЕМЛЯ
ХЛІБ
СОНЦЕ
ВОДА
ЩЕДРІСТЬ
КРАСА І МОЛОДІСТЬ
РОЗУМ
БАГАТСТВО
ЧИСТОТА
4. Робота з хмарою слів.
Кожна квітка у віночку
Йде по колу у таночку,
Кожна нам красу дарує
Й щось собою знаменує
У хмарі слова: хміль, деревій ,троянда(ружа), безсмертник, барвінок, мальва, півонія ,мак, любисток, волошка ,ромашка , соняшник, чорнобривці, калина, вишневий цвіт, яблуневий цвіт, дуб, м’ята, лілея, материнка, дзвіночки, незабудка .
У віночку калина – гарна дівчина.
Тримай хатиночку як у віночку.
Який віночок - такий і голосочок.
Віночок вити - життя любити.
Віночок- оберіг людської душі.
7.Фізкультхвилинка. "Гра з віночком"
Одна дівчина у віночку стає в середині кола, всі інші ходять кругом неї і говорять:
Ми віночок цей взяли.
І на (ім'я дитини)... одягли.
Ти в віночку потанцюй,
Потім іншим подаруй.
Дівчина з кола вибирає хлопчика, і вони танцюють під музику, наприклад, український народний танець "Гопак".
Усі плещуть у долоні. Потім дівчинка знімає віночок і каже:
- Я дарую віночок ... (ім'я дитини). Гра продовжується.
Або діти беруть дві цеглинки лего і виконують руханку «Сонячний віночок».
8. Опрацювання легенди про вінок
а) Словникова робота (Читають луною).
ПАРУБОК
ВРОДЛИВА
НАГОДА
ВАРТОВИЙ
ЗАВИРУВАЛА
НАМІР
ВИСЛИЗНУЛИ
Повторне читання слів «буксиром»
б) Первинне ознайомлення з твором. Перевірка первинного сприймання.
Стратегія «Передбачення» (вчитель читає логічно завершені частини, а учні передбачають, як події будуть розвиватися далі).
Легенда про вінок
Було це чи не було, але розповідають, що в одному селі жили парубок і дівчина. Він був красень, і тільки вона йому до пари була. А вона була така вродлива, що тільки він їй рівня. Ось і вирішили вони одружитися.( -Як ви гааєте, чи одружилися вони?)
На весіллі на селище напали татари. Усіх чоловіків повбивали, селище спалили, а молодих дівчат, а з ними і вродливу наречену, у полон забрали. Чимало років провели вони в чужій країні. Та завжди сподівалися повернутися додому. ( -Як ви гадаєте, чи змогли вони звільнитися з полону?)
Якось трапилася така нагода. Вартовий, який їх стеріг, заснув, а двері зачинити забув… Умить осідлали дівчата коней і помчали, полетіли, як вітер… Коли татари помітили втечу, то в ту мить кинулись наздоганяти втікачок. Ось – ось наздоженуть.
Не довго думаючи, зірвала з голови одна дівчина синю стрічку і кинула за спину. ( -Як ви гадаєте, як могла врятувала синя стрічка дівчат?) І в тому місці, де лягла стрічка, завирувала глибока річка. А дівчата тікали все далі…Довго перебиралися татари через річку. Але намір свій не полишили.
Стали знову дівчат наздоганяти. Тоді друга дівчина зняла свою зелену стрічку і кинула за спину. ( -Як ви гадаєте, як могла врятувала зелена стрічка дівчат?) І став позаду густий чорний ліс. А дівчата помчали далі… Закричали татари, але назад не повернули, почали через ліс пробиратися…
Ось знову наздоганяють вони дівчат…. Кинула тоді третя стрічку – червону. ( -Як ви гадаєте, як могла врятувала червона стрічка дівчат?) І за спиною враз вогонь запалав. А пройти крізь полум’я татари не змогли. Розлютилися вони, що полонянки вислизнули з їхніх рук. А дівчата поїхали далі, на рідну землю.
Відтоді вважають, що віночок може захистити молоду дівчину від лиха, від нечистої сили, і стрічки у ньому - зелена, як життя, коричнева, як рідна земля, блакитна, як вода, жовта, як сонце, і червона, як молодеча краса.
- Хто герої цього тексту?
- Коли відбувалися події, які описані в тексті?
- Як ви думаєте, який цей твір за жанром ?
Споконвіку в народі переказували легенди та казки, байки та міфи. Були вони задовго до того, як з’явилася перша писемність. Їх оповідали дітям та онукам, онуки — правнукам та своїм потомкам. З плином часу легенди нарощували все нові подробиці, але основна думка, закладена в них із давніх-давен, лишалася незмінною у віках. Переказ чи легенда — це народне, оповите казковістю оповідання, яке тлумачить ті чи інші явища природи, походження назв на мапі України, висвітлює героїчні історичні звершення, розповідає про славетних, героїчних людей, про походження назв людей і тварин.
- Що ж пояснює ця легенда?
в)Повторне читання тексту частинами(по одному представнику з кожної групи).
г) Вибіркове читання(питання для кожної групи)
- Як дівчатам вдалося вирватися з полону?
- Як зелена стрічка врятувала дівчат?
- Що означать кольори стрічок у віночку?
- Як червона стрічка врятувала дівчат?
-Як парубок і дівчина ставилися один до одного?
-Що трапилося під час весілля?
Групи отримують фіолетові стрічки.
д) Гра «Дочитай речення».
1. Усіх чоловіків повбивали ……
2. Закричали татари, але …..
3. Розлютилися вони …..
4. А вона була така …..
5. Не довго думаючи …..
6. Умить осідлали …..
Групи отримують малинову стрічку.
е) Аналіз змісту тексту.
Стратегія «Тонкі і товсті запитання»
Учні груп за змістом легенди спочатку ставлять «тонкі» питання, які передбачать репродуктивну однозначну відповідь ( «так» або «ні», одним словом), а потім «товсті» (проблемні), які вимагать глибокого осмислення завдання, раціональних міркувань, пошуку додаткових знань і аналіз інформації.
«Тонкі» питання |
«Товсті» питання |
Хто..? Що..? Коли..? Як звали ...? Чи було ...? Чи правда, що…? Чи правильне твердження,що…? Чи згодні ви з…?
|
Дайте пояснення, чому ...? Поясніть, чому ...? Чому ви думаєте… ? Чому ви вважаєте, що ...? У чому різниця між… ? Чи міг(могла) ...? Що буде, якщо…? Чи вірно ...? Що було б, якби…? |
є) Стратегія «Крісло автора»
- Уявіть, що нам трапилася нагода поговорити з однією з дівчино- полонянкою, яка потрапила в полон під час весілля. Хто хоче бути цією дівчиною?(дитина сідає у крісло автора). Про що б ви хотіли у неї запитати?(групи по черзі ставлять питання).
ж)Узагальнююча бесіда за змістом легенди.
- Чого вчить нас легенда?
- Що в ній схвалюється?
- Що засуджується?
- Якими були дівчата?
- Якими були татари?
V. Підсумок уроку. Рефлексія
- От і відбулося наше знайомство з українським віночком, красивим і загадковим.. Добігає до кінця наш урок, ми виконали всі завдання.
Давайте підведемо підсумки нашого квесту. Подивіться на свої віночки, чи всі стрічки ви вплели?(Визначаються команди, які вплели всі стрічки. Вони отримують нагороду-білі стрічки)
- Білі стрічки в’язали тільки тоді, коли вони були вишиті сріблом та золотом: сонце з одного боку, місяць – з другого. Тому команди-переможці отримують ці стрічки.
Оцінка роботи групи за чек-листом
Чек-лист
1. Співпрацювати в команді, допомагати членам команди виконувати завдання. |
|
2. Читати виразно, цілими словами.
|
|
3. Передбачати подальший розвиток подій.
|
|
4. Ставити питання та відповідати на питання за змістом прочитаного. |
|
5. Засвоїти значення стрічок у віночку.
|
|
6. Називати квіти, які вплітають у віночок.
|
|
Вправа «Я хочу похвалити…, тому що…» (учні хвалять своїх членів команди).
Гра «Незакінчені речення»
- Сьогодні вдома батькам розповім…
-Для мене цей урок корисний…
-Я пишаюся….
-Я вдячна (вдячний)…
- Найцікавішим завданням для мене було…
-Я хочу…
-Для мене залишилося незрозумілим…
- А для мене залишилося не до кінця зрозумілим питання значення квітів у віночку. Я вам пропоную на наступний урок підготувати невеличке повідомлення про значення однієї-двох квіток в українському віночку.
- Урок наш закінчується,але не закінчується разом із ним вивчення чудових скарбниць історії нашої України. Мені хочеться подякувати всім, хто прийшов до нас на урок. Я вважаю, що наш урок-квест вдався. Наші віночки милуть око, хвилюють нашу душу, міцно прив’язують наші серця до рідної домівки. Вони оберігає наше щастя, нас дружній клас- нашу родину.
Ви розумні в мене діти!
Про віночок України
Все, що треба — ви узнали,
Гарні знання свої показали.
Використані джерела :
1.https://learningapps.org/display?v=pjrnzbyjj20
2.https://super.urok-ua.com/integrovaniy-urok-ukrayinskiy-vinochok/
3.https://naurok.com.ua/urok-gra-ukra-nskiy-vinochok-1-klas-27498.html
4.http://ukped.com/rozrobky-urokiv/pochatkova-shkola/7286-2.html
7.https://www.schoollife.org.ua/546-2017/
8.https://vgolos.com.ua/news/5-malovidomyh-faktiv-pro-ukrayinskyj-vinochok-foto_236785.html
9.https://senfil.net/index.php?newsid=10