Урок-квест з фізики 9 класу "Звукові хвилі. Інфразвук і ультразвук"

Про матеріал

Мета уроку: розширити й поглибити знання учнів про механічні хвилі; ввести поняття звукової хвилі та її основних характеристик — швидкість, висота, гучність; ознайомити з генерацією звуків і сприйманням людино звуку, особливостями звукових хвиль, інфразвуку та ультразвуку; формувати вміння узагальнювати, порівнювати, аналізувати й самостійно робити висновки; продовжувати формувати пізнавальний інтерес до фізики й позитивного ставлення до навчання; виховувати дбайливе ставлення до оточуючих, вміння слухати співбесідника.

Очікувані результати: учні повинні давати означення звуку, називати його джерела та приймачі, розуміти зміст основних характеристик звуку, давати означення інфра­ та ультразвуку.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок-квест

Наочність і обладнання: камертон, штатив з кулькою на нитці, навчальна презентація, комп'ютер, підручник, металева або пластмасова лінійка завдовжки 30–50 см, робочий зошит учня, набір електричний для учня, гітара (музичні інструменти)
Перегляд файлу

Робочий зошит учня(ениці) 9 класу __________________________________________________

 

1. Вправа «Знайди пару» (Індивідуальна робота).

Установіть відповідності між фізичними характеристиками механічних коливань і їх математичним записом.

Тема уроку: «___________________________________»

2. Запишіть визначення звуку

Звук — це фізичне явище, що_____________________________________________________

_______________________________________________________________________________

 

3. Робота в групах 

Група №1 «Умови виникнення звуку»

Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.1, розподіліть ролі в групі і виконайте завдання:

«Теоретичний блок»  

         1. Що називається джерелом звуку?                                2. Що називають приймачем звук

 

«Візуальний блок»

Згрупуйте джерела і приймачі звуку подані на рисунку.

 

«Практичний блок»

Складіть електричну схему за поданою інструкцією та дослідіть чи виникатиме звук за наявності чи відсутності гучномовця?  «Якісні задачі»

1.      Ніжки камертона коливаються із частотою 440 Гц. Чи сприймаємо ми хвилю, що поширюється від ніжок, як звук?

2.      Чому метелика, який летить, не чути, а комара чути? Від чого залежить характер звуку, який видають комахи?

«Кількісні задачі»

Скільки  коливань здійснює  джерело звуку за 5 с, якщо частота коливань дорівнює 400Гц?

 

 

 

 

 

Група №2 «Особливості поширення звуку»

Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.2, розподіліть ролі в групі і виконайте наступні завдання:

«Теоретичний блок»  

1. Хто і коли вперше виміряв швидкість 2. Чи поширюється звукова поширення звуку? хвиля у вакуумі?

 

«Візуальний блок»

Укажіть відповідно до рисунку чинники, які впливають на швидкість поширення звуку у середовищі.

«Практичний блок»

Змоделюйте поширення звуку в твердих тілах, рідинах, газах та вакуумі за допомогою доміно.  Зробіть висновок. 

«Якісні  задачі»

1.       Козаки, щоб виявити наближення ворожого війська, прикладали до землі вухо. Чому?  

2.       Згадки очевидців свідчать, що глухий Бетховен здогадався як почути гру на роялі. Для цього він приставив один кінець тростини до свого роялю, а  інший кінець тростини він тримав у зубах. Поясніть цей історичний факт.  

 «Кількісні задачі»

Спостерігач почув грім через 5 с після спалаху блискавки. Оцініть відстань до грози, враховуючи, що швидкість світла в повітрі 340 м/с. Чому грім чути пізніше за спалах блискавки?

 

 

 

 

 

 

 

 

Які існують основні характеристики звуку? 

«Візуальний блок»

Які чинники впливають на дальність поширення звуку у повітрі

Група №3 «Властивості та характеристики звуку»

Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.3, розподіліть ролі в групі і виконайте наступні завдання:

«Теоретичний блок»  

Підпишіть від яких фізичних величин залежать основні характеристики звуку.

За       допомогою

«тон-частота».

Графічні задачі»

 

 

 

 

 

«Кількісні задачі»

Відстань між вушними раковинами 17 см. На скільки одне вухо може сприйняти звук раніше, ніж друге? Швидкість звуку 340 м/с.

 

 

 

 

 

 

 

 Група №4 «Звукові явища»

 

Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.4, розподіліть ролі в групі і виконайте наступні завдання:

«Теоретичний блок»  

         1. Що таке відлуння?                                                         2. За яких умов відбувається відлуння?

«Візуальний блок»

Згрупуйте матеріали  які добре  ізолюють, і які  добре відбивають звук.

«Практичний блок»

Зробіть з ватману та скотчу модель найпростішого рупору. Перевірте експериментально, чи підсилює він потужність звуку вашого мобільного телефону? Поясність спостережуване явище.

Якісні задачі»

1.      Чому в студіях звукозапису обов’язково звукоізолюють стіни приміщення?

2.      Співаку для виступу з концертом запропонували дві зали: одна з гладкими стінами, а друга —

з об’ємним барельєфом на стінах. Який варіант він обере з більшою ймовірністю?  

 

 

«Кількісні задачі»  Відстань до перепони, що відбиває звук, дорівнює 68 м. Через який час людина почує звук?

 

 

 

 

 

 

 

4. Вправа «Криптограма»

Перегляньте запропоновану криптограму. Відшукайте зашифровані слова. Спробуйте пояснити їх значення.

Х

В

И

Л

Я

З

В

У

К

Т

А

И

Г

У

Ч

Н

І

С

Т

Ь

Б

С

Е

Р

А

О

Д

К

С

О

О

О

С

У

С

В

Л

У

М

Ц

Н

Т

А

М

Т

А

У

Л

У

М

Р

А

С

А

О

Д

Н

Е

К

Ц

Т

К

А

М

Т

Е

Н

К

З

Й

М

А

Р

Е

А

К

Я

Р

Х

Я

 

5.Домашня робота

1.Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.5 і заповніть порівнянну таблицю

Назва критерію

Інфразвук

Ультразвук

Частота коливань

 

 

 

 

 

Довжина хвилі/дальність поширення

 

 

 

 

 

Приклади коливань

 

 

 

 

 

 

Галузі застосувань 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.  Розв’яжіть задачу №18.5, №18.9

3.  Опрацюйте §18,узагальніть вивчене

Перегляд файлу

 

 

Лист-інструкція

Група №3 «Властивості та характеристики звуку»

  1. За допомогою запропонованого музичного інструменту переконайтесь в справедливості описаних закономірностей.
  2. Розв’яжіть запропоновані задачі.

 

Лист-інструкція

Група №4 «Звукові явища»

 

  1. Опрацюйте §18 п.4. Поясніть та дослідіть умови виникнення відлуння.
  2.  За допомогою запропонованого музичного інструменту переконайтесь в справедливості описаних закономірностей.
  3. Розв’яжіть запропоновані задачі.

 

Перегляд файлу

Вивчати явища

Вивчати характеристики

 

Перегляд файлу

.

Підказка 1

У разі виникнення однакової частоти звукових коливань виникає

У разі виникнення однакової частоти звукових коливань виникає

У разі виникнення однакової частоти звукових коливань виникає

У разі виникнення однакової частоти звукових коливань виникає

 

Підказка 2

акустичний резонанс.

 

акустичний резонанс.

 

акустичний резонанс.

 

акустичний резонанс.

 

Підказка 3

Це можливо лише в тому випадку,

 

Це можливо лише в тому випадку,

 

Це можливо лише в тому випадку,

 

Це можливо лише в тому випадку,

 

Підказка 4

якщо обидва тіла мають абсолютно однакову форму і місткість.

якщо обидва тіла мають абсолютно однакову форму і місткість.

якщо обидва тіла мають абсолютно однакову форму і місткість.

якщо обидва тіла мають абсолютно однакову форму і місткість.

 

Підказка 5

 

Звукові коливання першого тіла передаються пружнім середовищем до другого, тим самим змушуючи друге тіло також коливатися і це коливання змусить Зубочистку впасти. Як викликати звук на бокалі?

 

Звукові коливання першого тіла передаються пружнім середовищем до другого, тим самим змушуючи друге тіло також коливатися і це коливання змусить Зубочистку впасти. Як викликати звук на бокалі?

 

Звукові коливання першого тіла передаються пружнім середовищем до другого, тим самим змушуючи друге тіло також коливатися і це коливання змусить Зубочистку впасти. Як викликати звук на бокалі?

 

Звукові коливання першого тіла передаються пружнім середовищем до другого, тим самим змушуючи друге тіло також коливатися і це коливання змусить Зубочистку впасти. Як викликати звук на бокалі?

 

 

Перегляд файлу

1

 

Тема. Звукові хвилі. Інфразвук і ультразвук

 

Мета уроку: розширити й поглибити знання учнів про механічні хвилі; ввести поняття звукової хвилі та її основних характеристик — швидкість, висота, гучність; ознайомити з генерацією звуків і сприйманням людино звуку, особливостями звукових хвиль, інфразвуку та ультразвуку; формувати вміння узагальнювати, порівнювати, аналізувати й самостійно робити висновки; продовжувати формувати пізнавальний інтерес до фізики й позитивного ставлення до навчання; виховувати дбайливе ставлення до оточуючих, вміння слухати співбесідника.

Очікувані результати: учні повинні давати означення звуку, називати його джерела та приймачі, розуміти зміст основних характеристик звуку, давати означення інфра­ та ультразвуку.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок-квест

Наочність і обладнання: камертон, штатив з кулькою на нитці, навчальна презентація, комп’ютер, підручник, металева або пластмасова лінійка завдовжки 30–50 см, робочий зошит учня, набір електричний для учня, гітара (музичні інструменти).

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

1. Вітання з учнями. Представлення.

2. Створення позитивного клімату

В народі існує приказка «Чоловік любить очима, а жінка — вухами. Тому жінки постійно фарбуються та прикрашаються, а чоловіки трішки  прикрашають словесно! Така залежність зявилась не випадково, а через різницю роботи мозку жінок і чоловіків.  Усім відомо, що в людини є три основні системи сприйняття: слухова, зорова, тактильна. Так от, домінантою для чоловіків виступає зорова система, а у жінок переважає слухова.  Таким чином ця приказка не вигадка, а  черговий закон природи, і нічого з цим не поробиш, ми такі різні.

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

3. Провокація «Опусти паличку в стакан з водою»

Природа цікава не тільки своїми закономірностями, а й цікавими явищами та процесами. Переконаємося на практиці. Я пропоную вам виконати наступне завдання. «Перед вами бокал з водою, зверху якого лежить зубочистка. Як не торкаючись жодного з перелічених предметів змусити зубочистку впасти у бокал?» Заінтриговані? Хочете дізнатися розв’язок даного завдання? Тоді нам треба дуже уважно вивчити новий матеріал, бути досить активними і уважними.

Тому зіграємо у своєрідний квест. Перед входом до кабінету, ви об’єдналися у робочі групи за спільними інтересами. У ході виконання запропонованих завдань, кожна з груп отримуватиме підказки, які допоможуть розгадати фокус із бокалом. Кількість підказок пропорційна кількості правильних відповідей і активності кожного члена команди.

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Перш ніж вирушити в пошук підказок перевіримо наявний багаж знань.

4. Метод «Поясни побачене»  (Демонстрація досліду +  бесіда за питаннями)

1. Про яке фізичне явище йде мова?

2. Що є джерелом коливань кульки?

3. Який механізм поширення описаних коливань?

4. Визначте, який це вид механічних коливань: поздовжній чи поперечний?

 

5. Вправа «Знайди пару» (https://learningapps.org/display?v=piiagbdok17 )

 

IV. ВИВЧЕННЯ + ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

6. Вправа «Знайди спільні та відмінні ознаки»

(Демонстрація досліду + мозковий штурм за питаннями= колективне формування визначення звуку). (Діти і вчитель записують тему уроку і визначення звуку)

7. Формування теми уроку «Звук»

Оголошення мети діяльності на уроці.

 

8. Вивчення нового матеріалу (індивідуально-групова форма  роботи)

  • Пояснення організації діяльності в групах (Слайд 7)
  • Робота в групах

 

Група №1

Група №2

Група №3

Група №4

«Умови виникнення звуку»

«Особливості поширення звуку»

«Властивості та характеристики звуку»

«Звукові явища»

Опрацюйте §18 п.1

Опрацюйте §18 п.2

Опрацюйте §18 п.3

Опрацюйте §18 п.4

«Теоретичний блок»

Що називається джерелом звуку?

Що називають приймачем звуку?

Хто і коли вперше виміряв швидкість поширення звуку?

Чи поширюється звукова хвиля у вакуумі?

Які існують основні характеристики звуку

Які чинники впливають на дальність поширення звуку у повітрі?

Що таке відлуння?

За яких умов відбувається відлуння?

«Візуальний блок»

Згрупуйте джерела і приймачі звуку подані на рисунку.

Укажіть відповідно до рисунку чинники, які впливають на  швидкість поширення звуку у середовищі.

Підпишіть від яких фізичних величин залежать основні характеристики звуку.

 

Згрупуйте матеріали  добре  ізолюють, і які  добре відбивають звук.

«Практичний блок»

Складіть електричну схему за поданою інструкцією та дослідіть чи виникатиме звук за наявності чи відсутності гучномовця?

Змоделюйте поширення звуку в твердих тілах, рідинах, газах та вакуумі за допомогою доміно.

Зробіть висновок.

 За допомогою запропонованого музичного інструменту переконайтесь в справедливості залежностей «гучність-амплітуда», «тон-частота»

 

Зробіть з ватману та скотчу модель найпростішого рупору. Перевірте експериментально, чи підсилює він потужність звуку вашого мобільного телефону? Поясність спостережуване явище.

 

«Якісні/графічні задачі»

  1. Ніжки камертона коливаються із частотою 440 Гц. Чи сприймаємо ми хвилю, що поширюється від ніжок, як звук?

 

  1. Чому метелика, який летить, не чути, а комара чути? Від чого залежить характер звуку, який видають комахи?

 

  1. Козаки, щоб виявити наближення ворожого війська, прикладали до землі вухо. Чому?

 

  1. Згадки очевидців свідчать, що глухий Бетховен здогадався як  почути гру на роялі. Для цього він приставив один кінець тростини до свого роялю, а  інший кінець тростини він тримав у зубах. Поясніть цей історичний факт. 
  1. На малюнку зображені графіки коливань двох звуків. Який з них ви сприймаєте як звук більшої висоти тону?
  2. Які з поданих звукових коливань ви сприймаєте як коливання найбільшої гучності?

 

 

 

  1. Чому в студіях звукозапису обов’язково звукоізолюють стіни приміщення?

 

  1. Співаку для виступу з концертом запропонували дві зали: одна з гладкими стінами, а друга — з об’ємним барельєфом на стінах. Який варіант він обере з більшою ймовірністю? 

 

«Кількісні задачі»

Скільки  коливань здійснює  джерело звуку за 5 с, якщо частота коливань дорівнює 400Гц?

 

Спостерігач почув грім через 5 с після спалаху блискавки. Оцініть відстань до грози, враховуючи, що швидкість світла в повітрі 340 м/с.  Чому грім чути пізніше за спалах блискавки?

 

 Відстань між вушними раковинами 17 см. На скільки одне вухо може сприйняти звук раніше, ніж друге? Швидкість звуку 340 м/с.

 

Відстань до перепони, що відбиває звук, дорівнює 68 м. Через який час людина почує звук?

 

 

  • Презентація роботи членів групи + фронтальне виконання запропонованих вправ
  • Робота з підказками. Реалізація фокусу.

 

ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Вправа «Криптограма»

Перегляньте запропоновану криптограму. Відшукайте зашифровані слова. Спробуйте пояснити їх значення.

Х

В

И

Л

Я

З

В

У

К

Т

А

И

Г

У

Ч

Н

І

С

Т

Ь

Б

С

Е

Р

А

О

Д

К

С

О

О

О

С

У

С

В

Л

У

М

Ц

Н

Т

А

М

Т

А

У

Л

У

М

Р

А

С

А

О

Д

Н

Е

К

Ц

Т

К

А

М

Т

Е

Н

К

З

Й

М

А

Р

Е

А

К

Я

Р

Х

Я

 

Відповідь: хвиля, звук, висота, гучність, частота, відлуння.

 

V. ПОВІДОМЛЕНЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Вправа «Трейлер «По той бік тиші»»

Перегляд відео+інструктаж виконання д/з

 

1.Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.5 і заповніть порівнянну таблицю

Назва критерію

Інфразвук

Ультразвук

Частота коливань

 

 

 

 

 

Довжина хвилі/дальність поширення

 

 

 

 

 

Приклади коливань

 

 

 

 

 

 

Галузі застосувань

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Розв’яжіть задачу №18.5, №18.9

3. Опрацюйте §18,узагальніть вивчене

VІ. ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ

  • Загальні коментарі  + нагородження окремими титулами
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тымчишин Сергей
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Засєкіна Т.М., Засєкін Д.О.)
Додано
23 липня 2018
Переглядів
5365
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку