Мета уроку: розширити й поглибити знання учнів про механічні хвилі; ввести поняття звукової хвилі та її основних характеристик — швидкість, висота, гучність; ознайомити з генерацією звуків і сприйманням людино звуку, особливостями звукових хвиль, інфразвуку та ультразвуку; формувати вміння узагальнювати, порівнювати, аналізувати й самостійно робити висновки; продовжувати формувати пізнавальний інтерес до фізики й позитивного ставлення до навчання; виховувати дбайливе ставлення до оточуючих, вміння слухати співбесідника.
Очікувані результати: учні повинні давати означення звуку, називати його джерела та приймачі, розуміти зміст основних характеристик звуку, давати означення інфра та ультразвуку.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок-квест
Наочність і обладнання: камертон, штатив з кулькою на нитці, навчальна презентація, комп'ютер, підручник, металева або пластмасова лінійка завдовжки 30–50 см, робочий зошит учня, набір електричний для учня, гітара (музичні інструменти)Робочий зошит учня(ениці) 9 класу __________________________________________________
1. Вправа «Знайди пару» (Індивідуальна робота).
Установіть відповідності між фізичними характеристиками механічних коливань і їх математичним записом.
Тема уроку: «___________________________________»
Звук — це фізичне явище, що_____________________________________________________
_______________________________________________________________________________
3. Робота в групах
Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.1, розподіліть ролі в групі і виконайте завдання:
«Теоретичний блок»
1. Що називається джерелом звуку? 2. Що називають приймачем звук
Згрупуйте джерела і приймачі звуку подані на рисунку.
Складіть електричну схему за поданою інструкцією та дослідіть чи виникатиме звук за наявності чи відсутності гучномовця? «Якісні задачі»
1. Ніжки камертона коливаються із частотою 440 Гц. Чи сприймаємо ми хвилю, що поширюється від ніжок, як звук?
2. Чому метелика, який летить, не чути, а комара чути? Від чого залежить характер звуку, який видають комахи?
«Кількісні задачі»
Скільки коливань здійснює джерело звуку за 5 с, якщо частота коливань дорівнює 400Гц?
Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.2, розподіліть ролі в групі і виконайте наступні завдання:
1. Хто і коли вперше виміряв швидкість 2. Чи поширюється звукова поширення звуку? хвиля у вакуумі?
Укажіть відповідно до рисунку чинники, які впливають на швидкість поширення звуку у середовищі.
Змоделюйте поширення звуку в твердих тілах, рідинах, газах та вакуумі за допомогою доміно. Зробіть висновок.
1. Козаки, щоб виявити наближення ворожого війська, прикладали до землі вухо. Чому?
2. Згадки очевидців свідчать, що глухий Бетховен здогадався як почути гру на роялі. Для цього він приставив один кінець тростини до свого роялю, а інший кінець тростини він тримав у зубах. Поясніть цей історичний факт.
Спостерігач почув грім через 5 с після спалаху блискавки. Оцініть відстань до грози, враховуючи, що швидкість світла в повітрі 340 м/с. Чому грім чути пізніше за спалах блискавки?
Які існують основні характеристики звуку? «Візуальний блок» |
Які чинники впливають на дальність поширення звуку у повітрі |
Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.3, розподіліть ролі в групі і виконайте наступні завдання:
Підпишіть від яких фізичних величин залежать основні характеристики звуку.
За допомогою
«тон-частота».
Графічні задачі»
Відстань між вушними раковинами 17 см. На скільки одне вухо може сприйняти звук раніше, ніж друге? Швидкість звуку 340 м/с.
Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.4, розподіліть ролі в групі і виконайте наступні завдання:
«Теоретичний блок»
1. Що таке відлуння? 2. За яких умов відбувається відлуння?
Згрупуйте матеріали які добре ізолюють, і які добре відбивають звук.
Зробіть з ватману та скотчу модель найпростішого рупору. Перевірте експериментально, чи підсилює він потужність звуку вашого мобільного телефону? Поясність спостережуване явище.
1. Чому в студіях звукозапису обов’язково звукоізолюють стіни приміщення?
2. Співаку для виступу з концертом запропонували дві зали: одна з гладкими стінами, а друга —
з об’ємним барельєфом на стінах. Який варіант він обере з більшою ймовірністю?
«Кількісні задачі» Відстань до перепони, що відбиває звук, дорівнює 68 м. Через який час людина почує звук?
Перегляньте запропоновану криптограму. Відшукайте зашифровані слова. Спробуйте пояснити їх значення.
Х |
В |
И |
Л |
Я |
З |
В |
У |
К |
Т |
А |
И |
Г |
У |
Ч |
Н |
І |
С |
Т |
Ь |
Б |
С |
Е |
Р |
А |
О |
Д |
К |
С |
О |
О |
О |
С |
У |
С |
В |
Л |
У |
М |
Ц |
Н |
Т |
А |
М |
Т |
А |
У |
Л |
У |
М |
Р |
А |
С |
А |
О |
Д |
Н |
Е |
К |
Ц |
Т |
К |
А |
М |
Т |
Е |
Н |
К |
З |
Й |
М |
А |
Р |
Е |
А |
К |
Я |
Р |
Х |
Я |
1.Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.5 і заповніть порівнянну таблицю
Назва критерію |
Інфразвук |
Ультразвук |
Частота коливань |
|
|
Довжина хвилі/дальність поширення |
|
|
Приклади коливань |
|
|
Галузі застосувань |
|
|
|
|
|
2. Розв’яжіть задачу №18.5, №18.9
3. Опрацюйте §18,узагальніть вивчене
Лист-інструкція
Група №3 «Властивості та характеристики звуку»
Лист-інструкція
Група №4 «Звукові явища»
Вивчати явища |
Вивчати характеристики |
.
Підказка 1 |
У разі виникнення однакової частоти звукових коливань виникає |
У разі виникнення однакової частоти звукових коливань виникає |
У разі виникнення однакової частоти звукових коливань виникає |
У разі виникнення однакової частоти звукових коливань виникає
|
Підказка 2 |
акустичний резонанс.
|
акустичний резонанс.
|
акустичний резонанс.
|
акустичний резонанс.
|
Підказка 3 |
Це можливо лише в тому випадку,
|
Це можливо лише в тому випадку,
|
Це можливо лише в тому випадку,
|
Це можливо лише в тому випадку,
|
Підказка 4 |
якщо обидва тіла мають абсолютно однакову форму і місткість. |
якщо обидва тіла мають абсолютно однакову форму і місткість. |
якщо обидва тіла мають абсолютно однакову форму і місткість. |
якщо обидва тіла мають абсолютно однакову форму і місткість.
|
Підказка 5 |
Звукові коливання першого тіла передаються пружнім середовищем до другого, тим самим змушуючи друге тіло також коливатися і це коливання змусить Зубочистку впасти. Як викликати звук на бокалі? |
Звукові коливання першого тіла передаються пружнім середовищем до другого, тим самим змушуючи друге тіло також коливатися і це коливання змусить Зубочистку впасти. Як викликати звук на бокалі? |
Звукові коливання першого тіла передаються пружнім середовищем до другого, тим самим змушуючи друге тіло також коливатися і це коливання змусить Зубочистку впасти. Як викликати звук на бокалі? |
Звукові коливання першого тіла передаються пружнім середовищем до другого, тим самим змушуючи друге тіло також коливатися і це коливання змусить Зубочистку впасти. Як викликати звук на бокалі?
|
1
Тема. Звукові хвилі. Інфразвук і ультразвук
Мета уроку: розширити й поглибити знання учнів про механічні хвилі; ввести поняття звукової хвилі та її основних характеристик — швидкість, висота, гучність; ознайомити з генерацією звуків і сприйманням людино звуку, особливостями звукових хвиль, інфразвуку та ультразвуку; формувати вміння узагальнювати, порівнювати, аналізувати й самостійно робити висновки; продовжувати формувати пізнавальний інтерес до фізики й позитивного ставлення до навчання; виховувати дбайливе ставлення до оточуючих, вміння слухати співбесідника.
Очікувані результати: учні повинні давати означення звуку, називати його джерела та приймачі, розуміти зміст основних характеристик звуку, давати означення інфра та ультразвуку.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок-квест
Наочність і обладнання: камертон, штатив з кулькою на нитці, навчальна презентація, комп’ютер, підручник, металева або пластмасова лінійка завдовжки 30–50 см, робочий зошит учня, набір електричний для учня, гітара (музичні інструменти).
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
1. Вітання з учнями. Представлення.
2. Створення позитивного клімату
В народі існує приказка «Чоловік любить очима, а жінка — вухами. Тому жінки постійно фарбуються та прикрашаються, а чоловіки трішки прикрашають словесно! Така залежність з’явилась не випадково, а через різницю роботи мозку жінок і чоловіків. Усім відомо, що в людини є три основні системи сприйняття: слухова, зорова, тактильна. Так от, домінантою для чоловіків виступає зорова система, а у жінок переважає слухова. Таким чином ця приказка не вигадка, а черговий закон природи, і нічого з цим не поробиш, ми такі різні.
ІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
3. Провокація «Опусти паличку в стакан з водою»
Природа цікава не тільки своїми закономірностями, а й цікавими явищами та процесами. Переконаємося на практиці. Я пропоную вам виконати наступне завдання. «Перед вами бокал з водою, зверху якого лежить зубочистка. Як не торкаючись жодного з перелічених предметів змусити зубочистку впасти у бокал?» Заінтриговані? Хочете дізнатися розв’язок даного завдання? Тоді нам треба дуже уважно вивчити новий матеріал, бути досить активними і уважними.
Тому зіграємо у своєрідний квест. Перед входом до кабінету, ви об’єдналися у робочі групи за спільними інтересами. У ході виконання запропонованих завдань, кожна з груп отримуватиме підказки, які допоможуть розгадати фокус із бокалом. Кількість підказок пропорційна кількості правильних відповідей і активності кожного члена команди.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Перш ніж вирушити в пошук підказок перевіримо наявний багаж знань.
4. Метод «Поясни побачене» (Демонстрація досліду + бесіда за питаннями)
1. Про яке фізичне явище йде мова?
2. Що є джерелом коливань кульки?
3. Який механізм поширення описаних коливань?
4. Визначте, який це вид механічних коливань: поздовжній чи поперечний?
5. Вправа «Знайди пару» (https://learningapps.org/display?v=piiagbdok17 )
IV. ВИВЧЕННЯ + ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
6. Вправа «Знайди спільні та відмінні ознаки»
(Демонстрація досліду + мозковий штурм за питаннями= колективне формування визначення звуку). (Діти і вчитель записують тему уроку і визначення звуку)
7. Формування теми уроку «Звук»
Оголошення мети діяльності на уроці.
8. Вивчення нового матеріалу (індивідуально-групова форма роботи)
Група №1 |
Група №2 |
Група №3 |
Група №4 |
«Умови виникнення звуку» |
«Особливості поширення звуку» |
«Властивості та характеристики звуку» |
«Звукові явища» |
Опрацюйте §18 п.1 |
Опрацюйте §18 п.2 |
Опрацюйте §18 п.3 |
Опрацюйте §18 п.4 |
«Теоретичний блок» |
|||
Що називається джерелом звуку? Що називають приймачем звуку? |
Хто і коли вперше виміряв швидкість поширення звуку? Чи поширюється звукова хвиля у вакуумі? |
Які існують основні характеристики звуку Які чинники впливають на дальність поширення звуку у повітрі? |
Що таке відлуння? За яких умов відбувається відлуння? |
«Візуальний блок» |
|||
Згрупуйте джерела і приймачі звуку подані на рисунку. |
Укажіть відповідно до рисунку чинники, які впливають на швидкість поширення звуку у середовищі. |
Підпишіть від яких фізичних величин залежать основні характеристики звуку.
|
Згрупуйте матеріали добре ізолюють, і які добре відбивають звук. |
«Практичний блок» |
|||
Складіть електричну схему за поданою інструкцією та дослідіть чи виникатиме звук за наявності чи відсутності гучномовця? |
Змоделюйте поширення звуку в твердих тілах, рідинах, газах та вакуумі за допомогою доміно. Зробіть висновок. |
За допомогою запропонованого музичного інструменту переконайтесь в справедливості залежностей «гучність-амплітуда», «тон-частота»
|
Зробіть з ватману та скотчу модель найпростішого рупору. Перевірте експериментально, чи підсилює він потужність звуку вашого мобільного телефону? Поясність спостережуване явище.
|
«Якісні/графічні задачі» |
|||
|
|
|
|
«Кількісні задачі» |
|||
Скільки коливань здійснює джерело звуку за 5 с, якщо частота коливань дорівнює 400Гц?
|
Спостерігач почув грім через 5 с після спалаху блискавки. Оцініть відстань до грози, враховуючи, що швидкість світла в повітрі 340 м/с. Чому грім чути пізніше за спалах блискавки?
|
Відстань між вушними раковинами 17 см. На скільки одне вухо може сприйняти звук раніше, ніж друге? Швидкість звуку 340 м/с.
|
Відстань до перепони, що відбиває звук, дорівнює 68 м. Через який час людина почує звук?
|
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Вправа «Криптограма»
Перегляньте запропоновану криптограму. Відшукайте зашифровані слова. Спробуйте пояснити їх значення.
Х |
В |
И |
Л |
Я |
З |
В |
У |
К |
Т |
А |
И |
Г |
У |
Ч |
Н |
І |
С |
Т |
Ь |
Б |
С |
Е |
Р |
А |
О |
Д |
К |
С |
О |
О |
О |
С |
У |
С |
В |
Л |
У |
М |
Ц |
Н |
Т |
А |
М |
Т |
А |
У |
Л |
У |
М |
Р |
А |
С |
А |
О |
Д |
Н |
Е |
К |
Ц |
Т |
К |
А |
М |
Т |
Е |
Н |
К |
З |
Й |
М |
А |
Р |
Е |
А |
К |
Я |
Р |
Х |
Я |
Відповідь: хвиля, звук, висота, гучність, частота, відлуння.
V. ПОВІДОМЛЕНЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Вправа «Трейлер «По той бік тиші»»
Перегляд відео+інструктаж виконання д/з
1.Опрацюйте теоретичний матеріал §18 п.5 і заповніть порівнянну таблицю
Назва критерію |
Інфразвук |
Ультразвук |
Частота коливань |
|
|
Довжина хвилі/дальність поширення |
|
|
Приклади коливань |
|
|
Галузі застосувань |
|
|
|
|
|
2. Розв’яжіть задачу №18.5, №18.9
3. Опрацюйте §18,узагальніть вивчене
VІ. ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ