Урок-квест з хімії та біології для учнів 7-8 класів «Фортуна»
Мета: закріпити та поглибити знання учнів з хімії та біології, викликати інтерес до вивчення природничих наук, прищеплювати інтерес до навчання, викликати бажання розкривати таємниці хімії та біології, пов’язувати свої знання з практикою, виховувати комунікабельність, опановувати мистецтво мислити та робити логічні висновки.
Обладнання: картки-завдання (можна в електронному вигляді), таблиця «Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва», кошик з пазлами, скринька скарбів з написом «Сортуй сміття сьогодні для кращого завтра», відомі народні прислів’я, зашифровані відомі вислови та прислів’я, картки «Живі синоніми», запитання і символи хімічних елементів до конкурсу «Найерудованіші», мінусовка «Червоної рути»
Тип уроку: урок-квест
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Учитель:
Увага! Дорогенькі! Великі і маленькі, Вельмишановне панство і інший контингент! Ми щиро вас вітаємо, вам успіхів бажаємо! А зараз починаємо, настав жаданий час. Я бачу людей дужих, до справи небайдужих, І всі вони прихильники відомих нам наук.
(Музичний відступ)
Учні:
Ти зізнайся мені, звідки в тебе ці чари,
Я без тебе всі дні у полоні печалі.
Який крем мені взять, щоб лишитись красивій
І шампунь, щоби мать вам волосся на диво!
Хімія мила, нерозгадана сила,
Ти у мене єдина, тільки ти, повір!
Даруй мені вроду, порошки, мило, соду
Та очищену воду з синіх гір!
Учень: (читає вірш)
Від амеби до людини вчимо нерви і клітини,
Рід, ряди, родину, клас… Вчителька аж мучить нас!
Еволюція життя – ця наука непроста,
Та цікаво щохвилини, бо уроки – то новини!
Розкривають нам секрети про творин Землі-планети,
Може всім нам легко здатись, в наших знаннях розібратись,
То не просто, вчитель знає, адже він нас і навчає.
ІІІ. Організація навчальної діяльності.
Учитель:
Тепер, я думаю, всім зрозуміло, про які науки йдеться мова. Але урок сьогодні буде не звичайний, а урок-квест, на якому вам доведеться пригадати те, що ви вивчали з курсів «Пізнаємо природу», хімії і біології. Звичайно, щоб додати драйву в пошуках істини, ми проведемо інтелектуальне змагання. Для цього пропоную вам розбитися на 2 команди. Для цього в кошику візьміть любі пазли і складіть задумані картинки. Таким чином розділимося на 2 команди. При виконанні кожного завдання ви отримаєте певну кількість балів, які дадуть можливість вам знайти і відкрити скриньку скарбів і висловити та запам’ятати дуже важливу для всього людства істину. Обов’язкова умова переходу до наступного етапу нашого квесту – відповідь на всі запитання. Максимальна кількість балів, які ви можете отримати – 50 . В кінці квесту ви отримаєте план знаходження жаданого скарбу
(Учитель пояснює завдання учням, які підготовлені на учнівських столах).
Перший етап «Малюнки». Кожного дня ви використовуєте безліч предметів і речовин. Але чи знаєте, з чого вони складаються? Перед вами на столі лежать картинки, де зображені різні предмети. Назвіть речовину, на яку вказує стрілка. За кожну правильну відповіди ви отримаєте 0,5 бала, а якщо напишете хімічну формулу цієї речовини, то ще додаткові 0,5 бала. Максимальна кількість балів – 14.
Скрепка, олівець, хмара, термометр, свічка, крейда, лампа розжарювання.
Учитель: Другий етап «Перекладачі». Перед вами відомі народні прислів’я і вислови, але написані хімічною мовою. Вам слід перекласти їх на мову народну. Кожне правильно відгадане прислів’я чи думка – 1 бал. Можете отримати за це завдання винагороду в 6 балів.
1.Не все Аурум, що блищить.
2. Білий, як кальцій карбонат.
3. Ферумний характер.
4. Слово – Аргентум, а мовчання – Аурум.
5. За купрумний гріш повісився.
6. Багато О витекло.
Учитель:
Людина – частина живої природи, найдосконаліша її частина. У кожного з нас свій характер, свій стиль поведінки, в одній і тій самій ситуації ми проявляємо себе по-різному, при цьому порівнюючи себе з братами нашими меншими. З цим пов’язаний наступний етап, що називається «Живі синоніми». Знайдіть відповідність, з якою твариною ми ототожнюємо ті чи інші риси нашого характеру. За кожний правильно підібраний синонім 1 бал. Максимальна кількість балів – 10.
1 |
Сміливий, як… |
а |
Лис |
2 |
Злий, як… |
б |
Собака |
3 |
Витривалий, як… |
в |
Баран |
4 |
Упертий, як… |
г |
Жаба |
5 |
Хитрий, як… |
д |
Лев |
6 |
Могутній, як… |
е |
Заєць |
7 |
Тихий, як… |
є |
Кінь |
8 |
Холодний,як… |
ж |
Індик |
9 |
Поважний, надутий, як… |
з |
Миша |
10 |
Боягузливий,як… |
к |
Орел |
Учитель:
Серед представників фауни є багато тварин-рекордсменів: одні – найменші, інші – чи найбільші, чи найдовші, чи найвищі, чи, чи, чи… Ви зрозуміли, що мова йдеться саме про рекордсменів. Наступний етап «Тварини-рекордсмени». Пропоную картки з такими тваринами та їхніми певними ознаками. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
1 |
Найменша у світі пташка… |
а |
Дрохва |
2 |
Найдовший дзьоб у… |
б |
Африканський страус |
3 |
Найдовший язик серед птахів має… |
в |
Пелікан |
4 |
Найбільший і найважчий птах на Землі… |
г |
Черв-паразит, що живе у шлунку кита |
5 |
Найбільша тварина на планеті.. |
д |
Землерийка |
6 |
Найдовша тварина… |
е |
Колібрі |
7 |
Найменший ссавець… |
є |
Гуси |
8 |
Найвища тварина на Землі… |
ж |
Дятел |
9 |
Найвитриваліший до морозів птах… |
з |
Блакитні кити |
10 |
Найважчий літаючий птах… |
к |
Жираф |
Учитель:
І на кінець нашого квесту – етап «Найерудованіші». Адже питання, які ви прочитаєте непрості. Напроти кожного питання вам слід покласти символ того хімічного елемента, про який ідеться мова.
1. На який хімічний елемент багата морська капуста ламінарія?
2.Назва якої акваріумної рибки збігається з символом хімічного елемента?
3.Який метал використовують в медицині для скріплення уламків кісток?
4.Який метал має бактерицидні властивості?
5.Назва якого хімічного елемента четвертого періода Періодичної системи хімічних елементів в перекладі з арабської мови означає «зола рослин»?
6.Рідкий метал
7.Який метал називають крилатим?
8. Метал, який розчиняється тільки в «царській горілці»?
9.Який метал входить до складу кухонної солі?
10.Метал, що плавиться на долоні?.
Елементи, речовини:
1.Калій
2.Алюміній
3.Іод
4.Натрій
5.Цезій
6.Аурум, золото
7.Неон
8.Тантал
9.Аргентум, срібло
10.Меркурій, ртуть
Починаємо!
(Учні поетапно виконують завдання, переходячі від одного до іншого без попередніх вказівок. По закінченні квестових завдань учні віддають відповіді учителю і підказку розташування скарбу з важливим висновком щодо екологічної культури людства «Сортуй сміття сьогодні для кращого завтра», а також отримують смаколики).
Учитель:
Важко навіть уявити, як без хімії прожити!
Чистить, миє і лікує, живить, травить і годує,
Тіло наше прикриває, на городі помагає:
Що родили помідори, ми під них насиплем добрив.
Є косметика у нас. Станеш ти красуня враз!
Посуд, меблі і тканини – це хімічні речовини.
І повітря, і вода, взагалі природа вся!
Хімію вивчай охоче і в халепу ти не вскочиш,
Будеш знать про неї все – вона користь принесе!
Хімія, звичайно, творить дива, але це – одна з галузей народного господарства, яка спричиняє суттєві негативні впливи на довкілля. Тому пам’ятати про охорону довкілля важливо на кожному кроці повсякденного життя, адже ми повинні попіклуватися про майбутнє прийдешніх поколінь.
ІV. Релаксація
Я дізнався…
Мені сподобалося…
Я відчув труднощі…
Мені комфортно було працювати в нашій групі, бо…
Квест цікавіший, ніж звичайний урок, бо…
Працювати разом у групі більш ефективно, бо…
Емоційний стан мій після квесту…