Урок містить елементи інтеграції в такі навчальні предмети, як біологія, математика.
Деркунська Л.М.
Опорний заклад «Торецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6»
військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області
УРОК-КВЕСТ
ТЕМА: «ТАЄМНИЦІ ЗОЛОТОГО ЖУКА» ( за повістю Е. По «Золотий жук»)
Мета: викликати інтерес до твору-детективу, створити емоційну напругу, таємничу атмосферу, дати учням можливість узяти участь у процесі розкриття таємниці «золотого жука», перевірити знання тексту повісті «Золотий жук» в ігровій формі, проводити літературні паралелі, установлювати міжпредметні зв’язки; розвивати допитливість, спостережливість, логічне й образне мислення, навички визначення художніх деталей, зв’язного усного мовлення, складання аргументованої віповіді, доведення власної точки зору; сприяти вихованню прагнення постійно розвивати свої інтелектуальні здібності.
ОБЛАДНАННЯ: текст повісті «Золотий жук», картки з ключовими словами, зашифрована тема, картки для редагування, картки-завдання для груп, фотографія жука-скарабея, зображення обкладинок книжок Е. По.
Тип уроку: урок позакласного читання.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності
Літературні асоціації
Слово вчителя
– Магічне слово «золото»... Які асоціації виникають у вашій уяві, коли чуєте це слово? (Відповіді учнів).
Т |
ЗО |
А |
ЛО |
Є |
ТО |
М |
ГО |
Н |
ЖУ |
И |
КА |
Ц |
І |
– Озирніться! У класі є заховані гарні яскраві літери та склади. Складіть із них тему уроку. Підказка – кольори.
– А тепер розташуйте аркуші на дошці так, щоб тему було добре видно. Отже, тема уроку звучить так: «Таємниці золотого жука». А метою нашого уроку буде розгадування всього, що приховував золотий жук.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
(Не зазнав слави за життя.
Не був щасливим в особистому житті.
Отримав премію в 1832 році за твір «Рукопис, знайдений у пляшці». Написав твори, які відносяться до детективного жанру: «Убивство на вулиці Морг» (1841), «Украдений лист» (1844), «Таємниця Марі Роже» (1842), «Золотий жук» (1843).
У США існує премія імені Е.По, яку присуджують за найкращий детективний твір року.
Іменем Е. По відкривається історія літератури США.)
(Детективні, містичні. Е. По – засновник цих жанрів).
Читання підготовленим учнем вірша Е. По «Ельдорадо» (Ельдорадо – легендарна країна золота й коштовного каміння, яку шукали в Америці іспанські завойовники.)
Молодий та стрункий
Вершник мчав навпрошки,
В дощ і спеку прямуючи радо,
Їхав поночі й вдень,
Ще й співав він пісень, –
Прагнув землю знайти – Ельдорадо.
Скільки років блукав,
То вже й сивий він став,
Вже утратив і силу, й принаду,
Скрізь об’їздити встиг,
Та в блуканнях отих
Не знайшов він землі Ельдорадо.
На котрімсь із шляхів
Він привида стрів, –
Може, в нього він знайде пораду:
«Чи не знаєш хоч ти,
Де я зможу знайти
Землю ту, на ім’я Ельдорадо?»
Каже привид: «Поглянь, –
Там, де обрію грань,
Видко гір нерухому громаду;
Отуди твоя путь,
Щоб аж їх перетнуть,
Якщо хочеш знайти Ельдорадо!»
2. Робота над текстом
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУП:
І ГРУПА. ВИ ЗНАЙДЕТЕ ПІДКАЗКИ ДЛЯ ВИКОНАННЯ СВОГО ЗАВДАННЯ В КАБІНЕТІ № 20.
ІІ ГРУПА. БУДЕТЕ ШУКАТИ НА 1-МУ ПОВЕРСІ НАШОЇ ШКОЛИ. ОРІЄНТИР – КАРТА УКРАЇНИ
ІІІ ГРУПА. ФОЙЄ. ОРІЄНТИР – КАБІНЕТ МЕДИЧНОЇ СЕСТРИ. (Учні шукають сувої із завданнями)
«ПОБУДУЙТЕ ЛАНЦЮЖОК» (І група)
Запишіть у правильній послідовності деталі, які допомогли Леграну здогадатися, що пірат Кід заховав скарб поблизу узбережжя.
«ЗНАЙДІТЬ КАРТИНКУ» (ІІ група)
Які предмети-орієнтири було зашифровано в криптограмі? Оберіть з усього розмаїття картинок потрібні для правильніої відповіді.
РОЗШИФРУЙТЕ КРИПТОГРАМУ (ІІІ група)
21/ 13 & «0,5Ї 17 11 27»2+ «21 24 11 6» – для розшифровки складемо таблицю:
ЗНАК |
ЗНАЧЕННЯ |
& |
напрямок |
«...» |
рамки слова |
0,5 |
пів |
Ї |
об’єднання двох слів в одне |
17 |
н |
11 |
і |
27 |
ч |
21 |
с |
24 |
х |
11 |
і |
6 |
д |
«...»2 |
повтор слова |
+ |
об’єднання двох слів |
– Перше, ніж братися за виконання завдань, давайте згадаємо, що таке криптограма, пергамент?
(Криптограма – напис, виконаний тайнописом, зрозумілим тільки для обізнаних із ним).
(Пергамент – спеціально оброблена шкіра молодих тварин. До винайдення паперу – матеріал для написання)
ПРАВИЛЬНІ ВІДПОВІДІ.
(І група. Жук – пергамент – вогонь – череп – кіт – тепла вода – сковорідка – криптограма.
ІІ група. Підзорна труба («добре скло»), скеля («Єпіскопів заїзд»), тюльпанове дерево.
ІІІ група. «Кут над горизонтом 21градус 13хвилин напрямок північ – північ – схід найгрубіший стовбур сьома гілка на південь від черепа вертикально вниз на висоті 2,5».)
4. Робота над текстом
«Чи уважний ти читач?» (перевірка знань тексту).
«Виправ помилку»
№ 1 Головний герой повісті «Золотий жук» – Генрі Легран |
№ 2 Легран оселився на Салівеновому острові поблизу Чарльстона в штаті Північна Каролина |
№ 3 Джупітер вірно служив своєму хазяїнові тому, що той йому добре платив |
№ 4 Легран захворів, бо жук укусив його в голову |
№ 5 Оповідач дуже добре розумів Леграна, на відміну від Джупітера |
№ 6 Героям не вдалося відразу знайти скарб, тому що оповідач переплутав праве око з лівим |
№ 7 Джупітер був найспокійнішим з усіх героїв, коли вони побачили скарби |
№ 8 Оповідач кинувся було танцювати, коли зрозумів, у чому його помилка |
№ 9 Легран першим помітив, що намальований жук схожий на череп |
№ 10 Знаки на пергаменті були зроблені синім чорнилом |
№ 11 «Чортове сідало» – це висока скеля біля тюльпанового дерева |
№ 12 «Єпісков заїзд» – це шинок поблизу острова |
№ 13 «Добре скло» – це марка красивого скляного посуду |
№ 14 Колекції комах Леграна позаздрив би сам Швемербек |
№ 15 Біля скарбу шукачі пригод знайшли чотири скелети |
№ 16 У важкій залізній скрині було коштовностей на мільйон доларів |
Правильні відповіді: 1. Вільям. 2. Південна. 3. Легран любив Джупітера. 4. Укусив у руку.5. Ні. 6. Джупітер. 7. Оповідач. 8. Легран. 9. Оповідач. 10. Червоним. 11. Прискалок. 12. Дикі урвища і скелі. 13. Підзорна труба. 14. Сваммердам. 15. Два. 16. Півтора.
5. Робота над назвою твору
Слово вчителя
«Жук був дійсно розкішний. У науковій цінності знахідки Леграна не могло бути сумнівів – натуралісти того часу ще не знали таких жуків. На спині виднілися з одного боку дві цяточки й нижче, з іншого боку, ще одна. Надкрилля були дивовижно твердими та справді блищали, як поліроване золото. Важкість жука теж була зовсім незвичайною».
– Відкривши примітки у книзі Е. По, я дізналася, що автор вигадав свого жука, поєднавши ознаки 2-х видів жуків, поширених на території США. Знову таємниця: яких саме жуків поєднав письменник, як вони називаються? Гадаю, що всім буде цікаво дізнатися про це докладніше. А своє розслідування таємниці золотого жука нам пропонує учень-біолог.
Виступ учня- біолога (з демонстрацією фотографії золотого жука)
У Книзі Гіннеса жуки сімейства Scarabaeidae,які живуть, в основному, у тропіках, визнані найсильнішими тваринами, що існують на світі, відносно до своїх розмірів.
Виступ учня-літератора
Фігурки скарабея, виготовлені з дорогоцінного каміння, служили печатками, амулетами, прикрасами. На великих «скарабеях» робилися надписи, малюнки, емблеми. Ці фігурки клали у труни, саркофаги з померлими, іноді розміщали їх у муміях. Такої уваги ніякі інші жуки не привертали.
Скарабей – обов’язковий герой науково-популярних книг, у яких розповідається про жуків. А який іще жук може похвалитися тим, що з присвячених саме йому, а не людям, кадрів, розпочинається відомий художній фільм «Фараон» (1966) режисера Єжи Кавалеровича?
Не обійшли своєю увагою цих комах і письменники. Про різних жуків у своїх творах писали Ф. Кафка («Перетворення»), Віктор Пелєвін («Життя комах»), Кліффорд Саймак («Золоті жуки»), Г.К. Андерсен («Гнойовик»), Конан Дойл («Мисливець за жуками»), М. Твен («Пригоди Тома Сойєра»).
Висновок. Жук у повісті Е. По вигаданий, хоча й дуже схожий на знаменитого скарабея.
6. Бесіда
– Навіщо письменникові потрібно було вигадувати такого жука?
(Щоб ентомолог звернув увагу на його незвичність. У нього вже була велика колекція комах, тож звичайним жуком він би не зацікавився.)
– Якими словами ви охарактеризували б цього героя?
(Ефектний, незвичайний, важкий, золотий, схожий на череп.)
– Які б означення ви б виділили як основні? Чому?
(Золотий, схожий на череп – найчастіше повторюються)
– Ознаки жука вказують на основні символи:
незвичайний, ефектний, схожий на череп _____ піратство, смерть;
важкий, золотий___________________________ багатство.
– Як пов’язані ці поняття між собою та з повістю «Золотий жук»?
(Пірати наживали багатство, граючи зі смертю. Легран розгадав загадку пірата й знайшов його багатство. Саме такий жук найбільше годився для цієї історії)
– Який художній засіб використано в назві твору? Яке значення має слово «золотий» на початку твору та якого значення він набуває з огляду на фінал історії?
(Спочатку «золотий» - це колір жука, а в кінці – у переносному значенні – той, що приніс удачу, багатство, скарби; цей художній засіб – метафора.)
– Що дозволило Легранові знайти скарби? А відповісти на це запитання нам допоможе гра:
7. «Відгадай науку за цитатою»
«...споконвіку існували... препарати для невидимих записів на папері або пергаменті – прочитати їх можна лише після нагрівання».
(Хімія).
«Простягши... рулетку від стовбура дерева до кілочка, він відміряв ще п’ятдесят футів по прямій і таким чином установив нову кінцеву точку...»
(Математика).
«...напрямок я визначив за кишеньковим компасом, а тоді, піднісши трубу під кутом десь так у двадцять один градус, став водити нею вгору – вниз...»
(Географія, математика).
«У цьому легко пересвідчитися, підставляючи на порожнє місце одну по одній усі літери абетки».
(Знання мови).
ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого
(Деталь – виразна подробіця у творі, яка має значне змістовне та ідейно-емоціональне навантаження...).
– Запишіть деталі, які допомагають розшифрувати таємницю скарбів пірата Кіда в повісті «Золотий жук».
(Для перевірки демонструється таблиця).
Запишіть деталі, які допомагають розшифрувати таємницю скарбів Кіда |
зображення черепа, кота, шифр у вигляді знаків і цифр. |
ІV. Підсумки уроку
«Мікрофон».
Продовжіть речення:
Сьогодні на уроці я...
Слово вчителя.
Отже, не треба сподіватися на сліпу удачу. Тільки універсальні знання, активна життєва позиція та кропітка праця допоможуть у досягненні своєї мети.
Конкурс «Доведіть, що...»
Легран – кмітливий (здогадався, що окрім черепа на пергаменті можуть бути ще якісь зображення).
Легран – стриманий (під час свого розслідування нікому нічого не казав).
Легран – цілеспрямований (довів справу до кінця)
Легран – терплячий (підставляв літери абетки, щоб розшифрувати текст).
Легран – енергійний (створив невеличкий загін для пошуків скарбів).
Легран – має аналітичний розум (спромігся все ретельно проаналізувати).
Легран – має знання з різних наук (добре знає хімію, математику, географію, історію рідного краю, мову, уміє аналітично мислити).
V. Домашнє завдання
- Заповнити роздані анкети.
Анкета
1. Що нового ви дізналися на уроці?
2. Які завдання були для вас найцікавішими?
3. У яких життєвих ситуаціях ви могли б скористатися матеріалом сьогоднішнього уроку?
4. Ваші зауваження та пропозиції.
- Скласти сенкан до образу Леграна (І група), Джупітера (ІІ група), оповідача (ІІІ група).