Урок-квест за оповіданням Е. По "Золотий жук"

Про матеріал

Урок містить елементи інтеграції в такі навчальні предмети, як біологія, математика.

Перегляд файлу

Деркунська Л.М.

Опорний заклад «Торецька  загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6»

військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області

УРОК-КВЕСТ

ТЕМА:  «ТАЄМНИЦІ ЗОЛОТОГО ЖУКА»  ( за повістю Е. По «Золотий жук»)

Мета: викликати інтерес до твору-детективу, створити емоційну напругу,       таємничу атмосферу, дати учням можливість узяти участь у процесі розкриття таємниці «золотого жука», перевірити знання тексту повісті «Золотий жук» в ігровій формі, проводити літературні паралелі, установлювати міжпредметні зв’язки; розвивати допитливість, спостережливість, логічне й образне мислення, навички визначення художніх деталей, зв’язного усного мовлення, складання аргументованої віповіді, доведення власної точки зору; сприяти вихованню прагнення постійно розвивати свої інтелектуальні здібності.

ОБЛАДНАННЯ: текст повісті «Золотий жук», картки з ключовими словами, зашифрована тема, картки для редагування, картки-завдання для груп, фотографія жука-скарабея, зображення обкладинок книжок Е. По.

Тип уроку: урок позакласного читання.

 

ХІД  УРОКУ

 

І. Мотивація навчальної діяльності

Літературні асоціації

Слово вчителя

   Магічне слово «золото»...  Які асоціації виникають у вашій уяві, коли чуєте це слово? (Відповіді учнів).

  •              Удома ви прочитали повість Едгара По «Золотий жук». Сьогодні ми проведемо урок за змістом цього уроку. Але ми не можемо розпочати розмову, не знаючи її теми, бо вона зашифрована. Хто зможе розгадати цю загадку?

 

Т

ЗО

А

ЛО

Є

ТО

М

ГО

Н

ЖУ

И

КА

Ц

І

 

 – Озирніться! У класі є заховані гарні яскраві літери та склади. Складіть із  них тему уроку. Підказка – кольори.

 – А тепер розташуйте аркуші на дошці  так, щоб тему було добре видно. Отже, тема уроку звучить так: «Таємниці золотого жука». А метою нашого уроку буде розгадування всього, що приховував золотий жук. 

ІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь про письменника
  • Які цікаві факти з життя письменника вам відомі?

(Не зазнав слави за життя.

Не був щасливим в особистому житті.

Отримав премію в 1832 році за твір «Рукопис, знайдений у пляшці». Написав твори, які відносяться до детективного жанру: «Убивство на вулиці Морг» (1841), «Украдений лист» (1844), «Таємниця Марі Роже» (1842), «Золотий  жук» (1843).

У США існує премія імені Е.По, яку присуджують за найкращий детективний твір року.

Іменем Е. По відкривається історія літератури США.)

  • Які твори за жанром писав Е. По?

(Детективні, містичні. Е. По – засновник цих жанрів).

  • Чи лише прозу писав Е. По?

Читання підготовленим учнем вірша Е. По «Ельдорадо» (Ельдорадо – легендарна країна золота й коштовного каміння, яку шукали в Америці іспанські завойовники.)

Молодий та стрункий

Вершник мчав навпрошки,

В дощ і спеку прямуючи радо,

Їхав поночі й вдень,

Ще й співав він пісень, –

Прагнув землю знайти – Ельдорадо.

 

Скільки років блукав,

То вже й сивий він став,

Вже утратив і силу, й принаду,

Скрізь об’їздити встиг,

Та в блуканнях отих

Не знайшов він землі Ельдорадо.

 

На котрімсь із шляхів

Він привида стрів, –

Може, в нього він знайде пораду:

«Чи не знаєш хоч ти,

Де я зможу знайти

Землю ту, на ім’я Ельдорадо?»

 

Каже привид: «Поглянь, –

Там, де обрію грань,

Видко гір нерухому громаду;

Отуди твоя путь,

Щоб аж їх перетнуть,

Якщо хочеш знайти Ельдорадо!»

 

  •              Як ви вважаєте, чи знайшов своє Ельдорадо письменник? (Ні, на відміну від головного героя його повісті «Золотий жук».)

 

2.  Робота над текстом

  •     Тепер біографія письменника Е. По для нас зовсім не таємниця, і ми вирушаємо на пошуки скарбів, про які мріяв головний герой повісті Едгара Аллана По, і отримаємо частинку «скарбу Леграна» у вигляді «монети» номіналом, що відповідатиме оцінці. 
  •     Сьогодні в нас цікава гра – змагатися будете весь час в умінні міркувати, старанно та плідно працювати.  Ми впораємося з усіма труднощами в пошуках скарбів, якщо будемо дружно працювати в командах. Тож давайте повторимо правила роботи в команді.
  • Працюйте плідно та завзято.
  • Прислухайтеся до порад товариша.
  • Допомагайте один одному.
  • Не галасуйте, не сваріться.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУП:

І ГРУПА.  ВИ  ЗНАЙДЕТЕ  ПІДКАЗКИ ДЛЯ ВИКОНАННЯ СВОГО  ЗАВДАННЯ В КАБІНЕТІ № 20.

ІІ ГРУПА.  БУДЕТЕ  ШУКАТИ   НА  1-МУ ПОВЕРСІ НАШОЇ ШКОЛИ.  ОРІЄНТИР – КАРТА  УКРАЇНИ

ІІІ ГРУПА.  ФОЙЄ.  ОРІЄНТИР – КАБІНЕТ МЕДИЧНОЇ  СЕСТРИ. (Учні шукають сувої із завданнями)

 

 «ПОБУДУЙТЕ  ЛАНЦЮЖОК»   (І група)                                          

Запишіть у правильній послідовності деталі, які допомогли Леграну здогадатися, що пірат Кід заховав скарб поблизу узбережжя.

 

«ЗНАЙДІТЬ КАРТИНКУ»   (ІІ група)                                                   

Які предмети-орієнтири було зашифровано в криптограмі?  Оберіть з усього розмаїття картинок потрібні для правильніої відповіді.

 

РОЗШИФРУЙТЕ КРИПТОГРАМУ (ІІІ група)

 

21/ 13  &   «0,5Ї 17 11 27»2+ «21 24 11 6» – для розшифровки складемо таблицю:

ЗНАК

ЗНАЧЕННЯ

&

напрямок

«...»

рамки слова

0,5

пів

Ї

обєднання двох слів в одне

17

н

11

і

27

ч

21

с

24

х

11

і

6

д

«...»2

повтор слова

+

обєднання двох слів

  1. Словникова робота

  Перше, ніж братися за виконання завдань, давайте згадаємо, що таке криптограма, пергамент?

 (Криптограма – напис, виконаний тайнописом, зрозумілим тільки для обізнаних із ним).  

(Пергамент – спеціально оброблена шкіра молодих тварин. До винайдення паперу – матеріал для написання)                                                                

ПРАВИЛЬНІ ВІДПОВІДІ.

(І група.  Жук – пергамент – вогонь – череп – кіт – тепла вода – сковорідка – криптограма.

ІІ група. Підзорна труба («добре скло»),  скеля («Єпіскопів заїзд»), тюльпанове дерево.

ІІІ група.  «Кут над горизонтом 21градус 13хвилин напрямок північ – північ – схід найгрубіший стовбур сьома гілка на південь від черепа вертикально вниз на висоті 2,5».)

4. Робота над текстом

«Чи уважний ти читач?» (перевірка знань тексту).

  • Відреагуйте речення з фактичними помилками. (Робота в парах.)

«Виправ помилку»

№ 1

Головний герой повісті «Золотий жук» – Генрі Легран

№ 2

Легран оселився на Салівеновому острові поблизу Чарльстона в штаті Північна Каролина

№ 3

Джупітер вірно служив своєму хазяїнові тому, що той йому добре платив

№ 4

Легран захворів, бо жук укусив його в голову

№ 5

Оповідач дуже добре розумів Леграна, на відміну від Джупітера

№ 6

Героям не вдалося відразу знайти скарб, тому що оповідач переплутав праве око з лівим

№ 7

Джупітер був найспокійнішим з усіх героїв, коли вони побачили скарби

№ 8

Оповідач кинувся було танцювати, коли зрозумів, у чому його помилка

№ 9

Легран першим помітив, що намальований жук схожий на череп

№ 10

Знаки на пергаменті були зроблені синім чорнилом

№ 11

«Чортове сідало» – це висока скеля біля тюльпанового дерева

№ 12

«Єпісков заїзд» – це шинок поблизу острова

№ 13

«Добре скло» – це марка красивого скляного посуду

№ 14

Колекції комах Леграна позаздрив би сам Швемербек

№ 15

Біля скарбу шукачі пригод знайшли чотири скелети

№ 16

У важкій залізній скрині було коштовностей на мільйон доларів

Правильні відповіді: 1. Вільям. 2. Південна. 3. Легран любив Джупітера. 4. Укусив у руку.5. Ні. 6. Джупітер. 7. Оповідач. 8. Легран. 9. Оповідач. 10. Червоним. 11. Прискалок. 12. Дикі урвища і скелі. 13. Підзорна труба. 14. Сваммердам. 15. Два. 16. Півтора.

 

5. Робота над назвою твору

Слово вчителя

  •     Як ви гадаєте, чому повість має таку назву? (Із жука все починається, він постійно в центрі уваги, ним захоплюються або ненавидять.)
  • Знайдіть опис цієї комахи у творі, зачитайте.

«Жук був дійсно розкішний. У науковій цінності знахідки Леграна не могло бути сумнівів – натуралісти того часу ще не знали таких жуків. На спині виднілися з одного боку дві цяточки й нижче, з іншого боку, ще одна. Надкрилля були дивовижно твердими та справді блищали, як поліроване золото. Важкість жука теж була зовсім незвичайною».

        Відкривши примітки у книзі Е. По, я дізналася, що автор вигадав свого жука, поєднавши ознаки 2-х видів жуків, поширених на території США. Знову таємниця: яких саме жуків поєднав письменник, як вони називаються? Гадаю, що всім буде цікаво дізнатися про це докладніше. А своє розслідування таємниці золотого жука нам пропонує учень-біолог.

Виступ учня- біолога (з демонстрацією фотографії золотого жука)

  •    Описання золотого жука Е. По відповідає реальності. Нереальною є тільки його велика вага. Скоріше за все прототипом золотого жука був один з американських видів Plusiotis (Scarabaeidae). Золотистий хрущ з цього роду й справді здається відлитим із чистого золота, хоча важить він не більше за інших жуків. У описаного Е. По жука є ще темні плями на надкрилках, відсутні в срібного та золотого виду Plusiotis, тому коментатори зазвичай вважають, що Е. По змішав ознаки двох різних видів.

 У Книзі Гіннеса жуки сімейства Scarabaeidae,які живуть, в основному, у тропіках, визнані найсильнішими тваринами, що існують на світі, відносно до своїх розмірів.

Виступ учня-літератора

  •    Скарабей священний був у Стародавньому Єгипті предметом культу. Існував у Єгипті й культ Бога Хепрі – Бога вранішнього Сонця, який зображувався у вигляді скарабея або людини з головою скарабея.

 Фігурки скарабея, виготовлені з дорогоцінного каміння, служили печатками, амулетами, прикрасами. На великих «скарабеях» робилися надписи, малюнки, емблеми. Ці фігурки клали у труни, саркофаги з померлими, іноді розміщали їх у муміях. Такої уваги ніякі інші жуки не привертали.

 Скарабей – обов’язковий герой науково-популярних книг, у яких розповідається про жуків. А який іще жук може похвалитися тим, що з присвячених саме йому, а не людям, кадрів, розпочинається відомий художній фільм «Фараон» (1966) режисера Єжи Кавалеровича?

  Не обійшли своєю увагою цих комах і письменники. Про різних жуків у своїх творах писали Ф. Кафка («Перетворення»), Віктор Пелєвін («Життя комах»), Кліффорд Саймак («Золоті жуки»), Г.К. Андерсен («Гнойовик»), Конан Дойл («Мисливець за жуками»), М. Твен («Пригоди Тома Сойєра»).

Висновок. Жук у повісті Е. По вигаданий, хоча й дуже схожий на знаменитого скарабея.

6. Бесіда

       – Навіщо письменникові потрібно було вигадувати такого жука?

(Щоб ентомолог звернув увагу на його незвичність. У нього вже була велика колекція комах, тож звичайним жуком він би не зацікавився.)

       – Якими словами ви охарактеризували б цього героя?

(Ефектний, незвичайний, важкий, золотий, схожий на череп.)

        Які б означення ви б виділили як основні? Чому?

(Золотий, схожий на череп – найчастіше повторюються)

       – Ознаки жука вказують на основні символи:

незвичайний, ефектний, схожий на череп _____ піратство, смерть;

важкий, золотий___________________________ багатство.

       – Як пов’язані ці поняття між собою та з повістю «Золотий жук»?

(Пірати наживали багатство, граючи зі смертю.  Легран розгадав загадку пірата й знайшов його багатство. Саме такий жук найбільше годився для цієї історії)

        – Який художній засіб використано в назві твору? Яке значення має  слово «золотий» на початку твору та якого значення він набуває з огляду на фінал історії?

(Спочатку «золотий» - це колір жука, а в кінці – у переносному значенні – той, що приніс удачу, багатство, скарби; цей художній засіб – метафора.)

        – Що дозволило Легранові знайти скарби? А відповісти на це запитання нам допоможе гра:

7.  «Відгадай науку за цитатою»

 «...споконвіку існували... препарати для невидимих записів на папері або пергаменті – прочитати їх можна лише після нагрівання».

(Хімія).

 «Простягши... рулетку від стовбура дерева до кілочка, він відміряв ще п’ятдесят футів по прямій і таким чином установив нову кінцеву точку...»

(Математика).

 «...напрямок я визначив за кишеньковим компасом, а тоді, піднісши трубу під кутом десь так у двадцять один градус, став водити нею вгору – вниз...»

(Географія, математика).

 «У цьому легко пересвідчитися, підставляючи на порожнє місце одну по одній усі літери абетки».

(Знання мови).

ІІІ.  Узагальнення та систематизація вивченого

  1. Слово вчителя.
  •    Брати Гонкури писали: «Детективна література водночас і божевільна, і математична». Творчість Е. По цілком підтверджує визначення Гонкурів. Хіба не зводить з розуму розслідування найзаплутаніших життєвих ситуацій та злочинів у творах класиків літературного жанру!? І як тут обійтися без відомого дедуктивного методу – одного з методів математики. Легран зачаровує читача чіткою логікою цього методу – підтвердження загального частковим.
  1. Бесіда.
  • Що таке літературна деталь?

(Деталь – виразна подробіця у творі, яка має значне змістовне та ідейно-емоціональне навантаження...).

  •    «Будувати ж теорію, не маючи фактів, велика помилка», – обговорення слів епіграфа.
  •    «Мій метод грунтується на тому, що слід спостерігати дрібниці», –  суть дедуктивного методу словами Холмса. Чи скористався цим методом Легран?
  1. Робота в групах. «Мозковий штурм».

      Запишіть деталі, які допомагають розшифрувати таємницю скарбів пірата Кіда в повісті «Золотий жук». 

(Для перевірки демонструється таблиця).

Запишіть деталі, які допомагають розшифрувати

таємницю скарбів Кіда

  • золотий жук;
  • човен;
  • пергамент;
  • малюнок жука та його обриси;
  • нагрітий і очищений пергамент:

зображення черепа, кота, шифр у вигляді знаків і цифр.

 

ІV.  Підсумки уроку

        «Мікрофон».

Продовжіть речення:

Сьогодні на уроці я...

  • дізнався...
  • був вражений...
  • замислився...
  • поповнив свої знання про...
  • найбільше мені запам’яталося... .

 Слово вчителя.

  • На уроці ми разом із Леграном розгадували криптограму, тобто використовували математику, захоплювалися його знаннями з хімії. Пошуки «Єпіскопова заїзду» довели про неабиякі знання героєм географії й історії своєї країни. Перша невдала спроба знайти скарб показує, що цій людині не чужа й логіка.

 Отже, не треба сподіватися на сліпу удачу. Тільки універсальні знання, активна життєва позиція та кропітка праця допоможуть у досягненні своєї мети.

  • Ви сьогодні молодці, добре попрацювали. А тепер віддамо належне Легранові.

Конкурс «Доведіть, що...»

Легран – кмітливий (здогадався, що окрім черепа на пергаменті можуть бути ще якісь зображення).

Легран – стриманий  (під час свого розслідування нікому нічого не казав).

Легран – цілеспрямований (довів справу до кінця)

Легран – терплячий (підставляв літери абетки, щоб розшифрувати текст).

Легран – енергійний  (створив невеличкий загін для пошуків скарбів).

Легран – має аналітичний розум (спромігся все ретельно проаналізувати).

Легран – має знання з різних наук (добре знає хімію, математику, географію, історію рідного краю, мову, уміє аналітично мислити).

V.  Домашнє завдання

- Заповнити роздані анкети.

Анкета

1. Що нового ви дізналися на уроці?

2. Які завдання були для вас найцікавішими?

3. У яких життєвих ситуаціях ви могли б скористатися матеріалом сьогоднішнього уроку?

4. Ваші зауваження та пропозиції.

- Скласти сенкан до образу Леграна (І група), Джупітера (ІІ група), оповідача (ІІІ група).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Басіста Валентина Яківна
    Вдячна. Допомогли зробити мій урок змістовнішим. і дали мені можливість швидше підготуватися до спілкування з учнями. Всіх благ
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 січня 2019
Переглядів
34134
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку