Урок - дослідження
Тема. |
Протиставлення ідеалізму Дон Кіхота твердій розсудливості Санчо Панси. |
|
|
Мета: |
Розкрити образи Дон Кіхота і Санчо Панси, показати уособлення в них суперечливих рис іспанського характеру, високий романтизм і тверда розсудливість; висвітлити гуманістичні погляди Дон Кіхота та Санчо Панси; розвивати вміння складати порівняльну характеристику героїв; розвивати навички виразного читання та зв’язного мовлення; уміння виділяти риси характеру героя; виховувати в учнів кращі людські риси: мужність, чесність, прагнення захищати правду, нести людям добро, відстоювати справедливість.
|
тип уроку: |
урок – дослідження
|
Обладнання: |
Портрет М. Сервантеса; ілюстрація до роману „Дон Кіхот” декоративне оформлення дошки; книжкова виставка.
|
|
|
|
Ти, Дон Кіхоте, може, біснуватий? Що в тебе є? Печаль і далина. Тобі не досить – просто існувати? Ти хочеш побороти чаклуна? Л.Костенко |
План уроку
Зміст уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів.
Робота зі схемою
Дон Кіхот „голос земляка” „лицаря бачу я” „лицар сумний” „...бідолашний” ... Я – він ! Він – мій святий отець! |
Санча Панса „він, чаклун? А я? Хто ж я? Примара чи селюк? Сервантес „привиди мої” „фантазії фантоми” |
... і нас послав тебе звільнити? Від Чого? |
Отже, діти, сьогодні на уроці ми будемо досліджувати, аналізувати, порівнювати, з’ясовувати духовний світ наших героїв Санчо Панса та Дон Кіхота.
Тип нашого уроку – урок – дослідження.
- Чим знамениті герої привертають нашу увагу?
Допоможе відповісти на це запитання епіграф до нашого уроку, слова Л.Лисенко з твору „Балада моїх ночей”.
/читаємо епіграф/
Так, Дон Кіхот не може „просто існувати”, сенс його життя – за щастя інших.
- Яку мету ставив Дон Кіхот, вирушаючи у мандри?
/вирушаючи в дорогу, Дон Кіхот мав мету захищати знедолених і слабких, намірився викорінювати зло і неправду. Він ставить перед собою завдання, які виходять далеко за межі лицарського ідеалу.
Текстом підтвердити:
„ Я доблесний Дон Кіхот ламанчський,
заступник ображених і гноблених ...” ч.I, гл.4
„Мій образ дій полягає в тому, що я
мандрую по світу, випрямляючи кривду
і заступаючись за скривджених. ч.I, гл.19
- У чому причина невдач Дон Кіхота?
/ незнання життя людей, наївна довірливість, змішування дійсності та уявного світу призвели до того, що добрі наміри Дон Кіхота не здійснились.
Увесь життєвий досвід Дон Кіхота виключно книжковий. Риц. Р-ни для нього – і кодекс законів, і керівництво до дії./
- Як ви вважаєте, чи вчасно виїхав на велику дорогу лицар?
/Ні, тому що світ тоді був не романтичний, без будь-яких ідеальних устремлінь. Іспанія заволоділа половиною світу, але міцнішою не стала. Тут бідні бідніли, а багаті багатіли. І той, хто намірився „викорінювати всяку неправду”, викликав не здивування, а глузи і роздратування”.
„...пошуки пригод здались йому ... не важкою повинністю, а лиш соціальним святом”.
Мандруючи уже не одною сторінкою р-ну, ви познайомились з героями, відкрили для себе їх характери, дали оцінки їхньої поведінки, і, мабуть, пройнялися симпатією хоча би до одного з них.
Колись напівжартома в листі до матері Леся Українка сказала: „Коли вибирати з двох, то я волю бути Дон Кіхотом, ніж Санчо Панса, бо так мені більше по натурі та й навіть до фігури”.
Відповідь на це запитання і буде проблемним завданням нашого уроку.
Отож ми будемо працювати за планом нашого уроку:
План уроку на дошці.
Записати в зошити.
II. Формування нових знань, умінь, навичок.
1. Слово вчителя.
Ви отримали випереджувальні завдання: прослідкувати за змалюванням автора своїх героїв.
Отже, Дон Кіхот – романтик, ідеаліст.
Санчо Панса – практик, що діє за матеріальним розрахунком.
? - Чи справді вони такі полярно різні? Спробуймо розібратися в цьому, дослідити, порівнюючи думки, вчинки, слова кожного з них.
2. Бесіда з елементами дослідження.
!Зачитати текст.
Чому не полишає в скрутні хвилини?
Наведіть приклади.
Підсумок: Отже образи Дон Кіхота і Санчо Панси не тільки контрастують, а й певною мірою доповнюють один одного.
4.Складання таблиці
„Порівняльна характеристика образів Дон Кіхота і Санчо Панси:
|
Дон Кіхот |
Санчо Панса |
Відмінні |
1)Становище в суспільстві; 2)За соціальним походженням; 3)Портретне змальовування; 4)Риси характеру. |
|
Спільні
|
|
Отже, ми з вами дослідили, проаналізували, порівняли та з’ясували духовний світ наших героїв Санчо Панса та Дон Кіхота.
Пригадайте, яке проблемне завдання ми сьогодні досліджуємо?
/На дошці – план/
/Основна думка епіграфа/
5. Робота з ілюстрацією до твору:
Звернемося до ілюстрації твору Сервантеса „Дон Кіхот; яку ви підготували.
\Відмінність-?\
„Порівняльної характеристики образів Дон Кіхота та Санчо Панси” і відмітимо, в чому ж автор підкреслив відмінність між героями:
1)стан в суспільстві;
2)за походженням
3)портретне змальовування
- Скажіть, чи можемо ми стверджувати, що автор ілюстрації бачить героїв очима Сервантеса. Підтвердіть свою думку . \ зачитати опис \
Протиставляти їх один одному можна до безконечності. Основна ж відмінність Санчо та Дон Кіхота не зовнішня, не поверхова Адже Санчо Панса та Дон Кіхота – лицар, а отже для нього не існує /... лицарських законів, лицарського кодексу честі/.
- чи можна вважати героїв антиподами?
/так вони різняться за рисами характеру, наприклад високий Романтизм – практична розсудливість...
Так, але ми з вами зробимо висновок, що вони не тільки контрастують, а й доповнюють один одного.
- В чому ж проявляється їхні спільні риси?
Висновок: Служіння добру зближує цих несхожих людей, вони заповнюють одне
одного і вже тому зв’язані між собою.
Автор це підтверджує словами Санчо Панси; „До добрих людей пристанеш, сам добрим станеш”
Дон Кіхот стверджує: „Кожен з нас – син своїх добрих справ”.
- А яка мета була у Сервантеса?
6. Рольова гра <<Відлуння автора>>
Метод <<незакінчене речення>>
„Я старався непомітно зблизити цих персонажів...”
Багато власних переконань, своє бачення і розуміння світу, мрії та почування передав Сервантес улюбленому героєві.
- Підтвердіть текстом як автор виражає своє відношення до Дон Кіхота. Як він його називає? І своє відношення він виражає, називаючи
„хитромудрим ідальго”
„славним ідальго”
„доблесним і чесним лицарем”
* хитромудрим – означає творчий розум, талант, винахідливість.
7. Рольова гра <<Розповідь героя>>
- А зараз давайте послухаємо самих героїв
Хто захопився Дон Кіхотом, готують розповідь – від його імені.
Хто симпатизує Санчо Панси готує розповідь – від імені Санчо.
Завдяки генію Сервантеса сьогодні на нашому уроці ви мали змогу познайомитися із світовим шедевром, твором „Дон Кіхот”
Різні думки ви висловили про Дон Кіхота та Санчо Панса. Хтось захопився мужністю та шляхетністю, а когось можливо він дратує своїми наївними мріями та ідеями.
Це не дивно – адже всі ми різні.
Діти, як автор закінчує оповідь про Дон Кіхота після зустрічі з Рицарем Місяцем – Білозором.
Зверніться ще раз до тексту та зачитайте:
„Цить Санчо; - каже Дон Кіхот, адже ти знаєш, що моє заслання і зачин триватиме лише рік....”
Дон Кіхот залишився .../нескореним/
Він став ... /вічним образом/
Давайте звернемося до нашої „Літературної скарбниці і пригадаємо визначення „вічний образ”.
Сервантес завершує роман торжеством здорового глузду: герой ніколи вже не буде здатен звершити новий похід.
- Але чому ж людство запам’ятало
не тверезого Дона Алонсо,
а „божевільного” Дон Кіхота?
Це і буде нашим проблемним завданням на наступний урок.
Діти, давайте звернемося до нашого проблемного завдання на урок.
„Що криється за напівжартівливою фразою Лесі Українки з листа її до матері: „Коли вибирати з двох, я волію бути Дон Кіхотом, ніж Санчо Панса...”
- Як ця фраза характеризує головних персонажів роману та окреслює співвідношення між ними?
/перевагу Дон Кіхоту, бо інколи заради правди, заради мрії, освяченої любов’ю до ближнього, заради справедливого прийдешнього треба починати боротьбу, навіть якщо вона приречена на поразку./
Багато поетів оспівували незламного Дон Кіхота. Своє ставлення до прочитаного твору виразила наша учениця Ігнатенко.
Вірш „Дон Кіхот”
Відповіді учнів.
Учень 1. Сервантес переконаний у необхідності подвигу в ім’я перемоги,
справедливості, світ для нього – злий, підлий, повний несправедливості.
Читаємо текст які зли сили чарівництва?
„Чаклуни можуть прирікати мене на невдачі, але зламати мою впертість
і мужність вони не владні”.
Учень 2. Я хотів би бути таким відважним, мужнім, яким ми бачимо автор зобразив Дон Кіхота в епізоді „Зустріч з левами”. Дон Кіхот думає, що леви послані злими чарівниками і що це нове випробування лицарської відваги. Дон Кіхот готовий до бою, готовий загинути, але не відступить...” Чаклуни можуть прирікати мене на невдачі, але зламати мою впертість і мужність вони не владні, - говорить автор вустами Дон Кіхота.
Учень 3. Мені найбільше стало зрозуміле висловлювання автора про волю. Свої думки про волю, яку Сервантес цінував понад усе, він висловлює вустами головного героя. Дон Кіхот теж цінував волю, тому що тільки там міг відстояти себе, свою честь, чого не скажеш при перебуванні в палаці. Автор пише „Воля, Санча”
Учень 4. Я звернув увагу на те, що автор відкривав Дон Кіхота очима Санчо, який своє почуття і ставлення до Дон Кіхота виражає мудрими словами народної приказки: „До добрих людей пристанеш – сам добрим станеш” Один Санчо Панса розумів Дон Кіхота, поділяє його прагнення.
Учень 5. – Що головне для Санчо? – постало перед нами сьогодні запитання. Воно постає і перед мною. Які людські цінності сьогодні найважливіші. І тут я згідна з автором твору „Дон Кіхот”, що це людяність, справедливість, чесність.
Додаток №
Дон Кіхот |
|
Санчо Панса |
|
Спільні риси |
|
Здібний гідальго, котрий під впливом читання рицарських романів стає мандрівним лицарем. Мрія: боротьба з несправедливістю і злом. |
1.Становище в суспільстві |
Малоземельний селянин, що погоджується бути зброєносцем у Дон Кіхота
Мрія: стати губернатором острова. |
|
2.Походження |
|
Із давньої дворянської родини, котра вкрай збідніла |
|
З діда – прадіда хлібороб. |
|
3.Портрет |
|
„Статури міцної, але худющий, високий, довготелесий, з такими ямкуватими вилицями, що здавалися, ніби вони цілуються між собою з середини, виглядав кумедно. Його вигляд викликав сміх оточуючих. |
|
Грубе черево й низький зріст, борода. З нього сміються люди. |
|
4. Риси характеру |
|
1) сприйняття світу під кутом лицарської ідеї; - безкорисливість; - підкреслена серйозність, майже відсутність почуття гумору; - рішучість; - хоробрість до безглуздя.
|
|
1) здоровий селянський глузд; - певною мірою користолюбство; - весела вдача, кумедність; - обачність; - боягузтво як надмірний прояв інстинкту самозбереження; |
2) високий романтизм; 3) відірваність від реалій життя: - байдужість до материнських благ – їжі, сну, комфорту; - повага до жінки; - надмірна енергійність, рухливість; - розвинене почуття гідності; - замріяність як наслідок книжної мудрості; - пишномовність; - освідченість. |
|
2) практична розсудливість. 3) прозаїчна укоріненість у життя. - обжерливість, лінькуватість, надмірна пристрасть до сну, відпочинку; - зневага до представників жіночої статі; - вайлуватість; - - практицизм , який в основі своїй має народну мудрість; - проста селянська мова, але просякнута досвідом. - неграмотність, але здібний учень. |
|
|
Слухав пильно пре пильно і намагався вбити собі в тямку ті поради, щоб, ними скориставшись слушного часу і добрим ладом виродити з себе губернатора. |
Спільні риси