План –конспект уроку-квесту з історії України (Гуцульщинознавства)
5 клас
Тема «Люби своє»
Мета:
навчальна:
-ознайомити учнів з історією села Красноїлля, ремесла гуцульщини, народним діалектом, діяльність опришківського руху;
-дізнатися про постать Олекси Довбуша,як провідного опришківського ватажка та борця за справедливість;
-поглибити знання про розвиток гуцульського театру;
-розвивати вміння працювати в групах;
-формувати навички роботи з ілюстраціями.
Інформаційна:
-забезпечити засвоєння учнями знань про рідний край, театральну діяльність гуцулів та ремесло.
виховна:
-відчувати гордість за рідний край;
-виховувати толерантне ставлення до однокласників, формувати вміння вислухати співрозмовника;
-виховувати шанобливе ставлення до подій минулого на Гуцульщині на основі пояснення важливості духовної культури;
-зберігати прагнення до прекрасного;
-формувати ключові компетентності та наскрізні вміння шляхом усних відповідей, міркувань.
Тип уроку: урок-квест
Обладнання: карта Верховинського району,інтерактивні пристрої, ілюстрації, роздатковий матеріал.
Основні дати:1649р.- заснування с. Красноїлля; 1700 р.- народження Олекси Довбуша; 1910 р. – заснування Гуцульського театру
Основні терміни: діалект, опришок, ремесло, театр.
Основні історичні постаті: Гнат Хоткевич, Олекса Довбуш
План заняття
Доза часу |
Етап уроку |
Навчально-виховна діяльність вчителя |
Навчально-виховна діяльність учнів |
примітки |
5 хв. |
І.Організаційний |
Привітання з учнями, перевірка присутніх. Доброго дня! Я рада Вас всіх бачити та чути. Чи хороший у Вас настрій? Всі здорові? Сьогоднішнє заняття ми проведемо у формі квесту, де ви зможете не тільки дізнатися багато нового, а й позмагатися, подискутувати, проявити свої здібності. Для того, щоб урок був продуктивним, вам потрібно утворити дві команди. Тож розпочинаємо!
|
Учні методом жеребкування утворюють дві команди. |
|
3 хв. |
ІІ.Мотиваційний |
|
1.Як гадаєте для чого потрібно вивчати культурні та історичні надбання минувшини? Метод Мікрофон (передаючи мікрофон здобувачі освіти називають по одному словосполученні) Асоціативний кущ Які асоціації у вас викликає слово Гуцульщина?
|
|
3 хв. |
ІІІ. Актуалізаційний етап |
|
1.Як називається історико-етнографічний регіон де ми проживаємо? 2.Яку назву має народ нашого регіону? 4.Який матеріал про Гуцульщину Вас цікавить найбільше? |
|
25 хв. |
ІV.Етап вивчення нового матеріалу |
Раунд 1 «Люби своє»
Перша згадка села датується 1649 роком. Площа займає 18 кв. км. Розташоване між горами Лельків, Буків Яр та Синиця. Назва походить від чарівної ялиці ,яка росла у центрі села. Люди проходили повз дерево і казали: «ика красна єль». Пізніше із цієї ялини була збудована церква. (учитель веде презентацію культурних памяток села) Тут побували Іван Франко, Михайло Коцюбинський, Леся Українка. Зараз давайте переглянемо відео як виглядає наше село із висоти пташиного польоту. https://www.youtube.com/watch?v=R588GLZdUC4
Раунд 2 «Золоті ручки» На цьому етапі ми з вами поговоримо про ремесло Ремесло – дрібне виробництво за допомогою примітивного знаряддя, для задоволення широких потреб, різного роду будівництва та частин його устаткування. Гуцульський народ надзвичайно працьовитий та талановитий. Унікальні вироби майстрів с. Красноїлля виготовлені із екологічно чистих продуктів, готові придбати не тільки місцеві жителі, а також люди з усіх куточків України, а то навіть і світу.
Раунд 3 «Поговоримо» Діалект – це спосіб говоріння в конкретному історико-етнографічному регіоні Україні. Це мова, якою спілкуються жителі прилеглих територій, яка сформувалалася внаслідок історичного формування краю. Неповторний колорит, яскраве вбрання, весела вдача, а ще барвистіший гуцульський говір. Гуцульська говірка налічує більше 1 тис.слів, має давні традиції вивчення(понад 150 років) тлумачення яки можна знайти у короткому словничкові «Гуцульські говірки»
Раунд 4 «Заглянь у минуле» Історія нашої країни дуже різноманітна у якій міститься багато приємних і цікавих речей. Але для того, щоб ми з вами сьогодні жили у вільній державі наші воїни захищають нас від ворогів, які ввірвалися на східну частину території нашої наших змелье. Так і колись люди боролися за волю і свободу. Одним з таких видів боротьби був опришківський рух. Опришок – з лат. «знищувач», це відважні легіні, які брали зброю, щоб позбутися гноблення. Вони боролися на західноукраїнських землях проти релігійного, соціального та національного гніту. Кожен загін опришків мав свого начальника, якого називали ватажок. Одним із найвідоміших ватажків був Олекса Довбуш. Уперше опришки згадуються у 1498 р. Найбільше піднесення боротьби діяло до 1745 року, що пов’язано із роком смерті Довбуша. Діточки, уважно перегляньте відео, оскільки наступні завдання будуть виконуватися на основі переглянутого https://www.youtube.com/watch?v=XLhA6YDIVVw
Раунд 5 «Рідна оселя»
Деревяні хатини покриті гонтою,спеціально витесаними дощечками. Стародавній вигляд гуцульської оселі, що носила назву хата-гражда мала унікальний вигляд. Будівництво гуцулів відзначалося високою майстерністю теслярських робіт. Гуцульські будиночки зводилися без допомоги жодного цвяха , усі інструменти були тільки ручними. Невідємних сегмент інтер’єру хат є широкі лави, покрита кахлями піч, деревяним столом та скринею. Класичним декором житла були такі ткані вироби як верети, ліжники, якими вистеляли ліжка та лави.
Раунд 6 «Наші таланти» Однією із важливих подій нашого села є заснування гуцульського театру ім. Гната Хоткевича заснований у 1910 році. Гнат Хоткевич український актор. Після того як переїхав із Харкова жити на Гуцульщину, він так захопився колоритом побаченого, що прагнув творити на цій мальовничій землі. Театр налічує три покоління, до складу якого входять переважно внуки та правнуки колишніх акторів.
|
Завдання 1 «Історична задача» Скільки років жителі села Красноїлля будуть відзначати від свого створення у 2024 році, якщо воно засноване 1649 року? Завдання 2 «Ментальна карта» Створивши ментальну карту спробуйте пояснити чому ви любите рідне село та чим пишаєтеся. Роботи презентуйте
1.Поясніть значення слова ремесло? 2.Пригадавши матеріал який ми вивчали на уроках українознавства, перелічіть гуцульські види гуцульських ремесл (ліжникарство,бондарство, теслярство, бджільництво, кушнірство, ткацтво, обробка дерева,вишивка, ліжникарство,обробка шкіри)
Завдання 1 «Моє ремесло» У поданій табличці зашифровано назви ремесл. Перемагає та команда котра за 1 хв. зможе підкреслити якомога більше слів. Завдання 2 «Чарівний орнамент» За допомогою розданих вам смужок із кольорового паперу «витчіть» найкращий ліжник.
Завдання 1 «Моя Бесіда» Учні отримують картки із завданнями До діалектів добрати слова синоніми, та пояснити їх значення. Скласти 3 речення із використанням діалектів Будзик- Бербениця- Гайда- Маржина Таборик- Полиг- Маглівниця- Грунь- Дзигарок- Лаші-
Завдання 2 «Народ скаже» Пояснити значення висловів гуцулів А на души хоч пидпеньки суши. Як єс не корж, то не коржики.
Завдання 1 Метод незакінченого речення Опришки – це… Довбуш народився у … У загоні опришків було… Найвідомішим ватажком був… Награбоване майно… Брата Олекси Довбуша було звати…
Завдання 2 «Розмалюй словом» Розглянувши фото опришків, запишіть якомога більше прикметників про характер легінів.
Завдання 1 «Поговори про прекрасне» На основі поданих рим скласти вірш про рідну оселю Хати-мати Край-розмай
Завдання 1 «Ми актори»
Учні повинні зіграти сценку із запропонованої теми. |
-володіння державною мовою; -навчання впродовж життя; компетентність у межах природничих наук; -інформаційно-комунікаційна компетентність; -математична компетентність;
-здатність спілкуватися рідною мовою; -культурна компетемпність; -екологічна компетентність; -громадянські компетентності;
-володіння державною мовою -навчання впродовж життя -культурна компетентність -підприємливість
-інноваційність; -інформаійно—комунікативна компетентність; -володіння державною мовою; -соціальні компетентності;
-здатність спілкуватися рідною мовою; -екологічна компетентність; -культурна компетентність;
-здатність спілкуватися державною мовою; -навчання впродовж життя; -культурна компетентність.
|
4 хв. |
V.Закріплення та систематизація знань |
Дітки. а зараз ланцюжком будемо складати речення про те, що ви запамятали із уроку, першою буду я, а ви продовжіть за мною Сьогоднішнє заняття було цікаве,…. Команди підраховують отриману кількість балів і визначають переможця. |
|
|
3 хв. |
VI. Висновки |
Дітки, ми повинні пишатися барвистістю та різноманітністю гуцульського надбання. Цінуймо та зберігаймо наші традиції, звичаї і обряди «Чужому навчайся і свого не цурайся» Т.Шевченко |
|
|
2 хв. |
VII. Домашнє завдання |
|
Напишіть коротке повідомлення про те, яка інформація вам запам’яталася найбільше. |
|