Тема: Квітка. Лабораторне дослідження будови квітки.
Мета: пчнівпро статеве (насінне) розмноження, сформувати поняття про квітку як видозмінений пагін; ознайомити учнів із будовою квітки, розкрити біологічне значення головних її частин: маточки й тичинок;
розвивати критичне та логічне мислення, інтелектуальні та творчі здібності, уміння спостерігати та робити відповідні висновки та узагальнення під час процесу саморозвитку та самоосвіти учнів;
виховувати бережливе ставлення до рослин та довкілля в цілому, до природи рідного краю.
Обладнання: схеми, таблиця "Будова ківтки", презентація, телевізор, квітучі кімнатні рослини, лабораторне обладнання, лупи.
https://drive.google.com/open?id=1Cj1zKLJrvj7UFIlYCATX_02urxh_9M6m
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І Організаційний момент
Вчитель тримає в руках віночок із квітів і каже: " Мене звати...... Як би я була квітковою рослиною, то я булаби ......(ромашкою, соняшником...)" і пояснює чому. Потім віночок передається учневі, а він далі усім по колу.
А девізом нашого урока будуть слова Генрі Форда:
Зібратися разом - це початок
Триматися разом - це прогрес
Працювати разом - це успіх.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Бесіда за методом «Мікрофон»
2. Вправа "Установіть відповідність"
Встановити відповідність між представниками квіткових рослин та способами вегетативного розмноження
Представники рослин |
Спосіб вегетативного розмноження |
1 полуниця |
А кореневищем |
2 цибуля |
Б підземними бульбами |
3 нарцис |
В вусами |
4 картопля |
Г цибулиною |
5 пирій |
Д кореневими паростками |
6 малина |
|
Відповіді: ____________________________________________________________________
1В, 2,3 Г, 4Б, 5А, 6Д.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Вчитель під музику та зображення квітів на слайді читає вірш:
Цветы, цветы … . Как много их
И розовых и голубых
Как мотыльков на тонких стебелечках.
Цветы, цветы … . Везде, везде
Мне улыбаются весь день,
Живую радугу колебля…
Цветы, цветы … . И там и тут
Они смеются и цветут.
Обговорення естетичного значення квітів для людини.
Учитель: Чи бачили ви коли небудь, як розпускається квітка? Зараз ми зможемо побачити це справжнє диво.
Перегляд відеоролика.
Погляньте, діти, які неповторні, різноманітні квіти нас оточують.
"Квітка - це усмішка Сонця, яка дає здоров'я й наповнює світлою радістю" (Л Толстой) Саме цьому неймовірно красивому органу рослини присвячений наш урок. Сьогодні на уроці ми познайомимося з квіткою ближче. Дізнаємося, які органи рослин називаються генеративними, вивчимо будову квітки, різноманітність квіток, виконаємо лабораторну роботу, з’ясуємо значення квітів в житті людини та необхідність охорони квітів.
Протягом уроку ми дамо відповіді на такі проблемні питання:
ІV Вивчення нового матеріалу
1. Пропоную впізнати рослину за описом ківки, прослухавши легенду
Це було в давнину, коли на наші степи України налітали орди татарські. Страшний то був час: горіли села, голосили матері, просили захисту діти. Лилися кров та сльози. Старих людей рубали, молодих дівчат та хлопців забирали в полон. В одному селі росли і розцвітали вродою статні, чорноокі, працьовиті красуні, ніжні як цвіт лілій. Та одного разу на це село напали татари. Дівчата від розпачу, щоб не йти в полон, втопилися в глибокій та бистрій річці. І в тому місці, де сховала темна вода красунь від ворогів, на світанку з'явилися білі пупянки невідомих квітів. Коли зійшло Сонце, проміння освтило згарище на місці села і , неначе злякавшись побаченого, пробігло неспокійною поверхнею річки, де з'явився яскравий, сліпучий цвіт. Здавалося, то ніжні руки дівчат тянуться до сонця, вітають світло. А ввечері, із заходом сонця - ховаються від чорної ночі. З того часу, ці чудові ніжні квіти прокидаються із сонцем і засинають, коли воно заходить.
Про які квіти йдеться в легенді? (Біле латаття)
2. Квітка - генеративний орган рослини (розповідь з елементами бесіди)
Діти, пригадайте факт із життєвого досвіду: весною рясно цвітуть сади. Що потім утворюється на місці квіток (на приклад у яблуні)? (Яблуко)
А в середині яблука що? (насіння)
Як називається процес, що забезпучує утворення насіння? (статеве розмноження)
Отже, без квітки може утворитися? (ні)
то що ж таке квітка?
3. Будова квітки
Квітка – це укорочений видозмінений пагін, який слугує для насінного (статевого) розмноження (запис в робочі зошити).
Квітка – це генеративний (репродуктивний) орган, тобто орган, що забезпечує статеве розмноження.
Таким чином, рослина має крім вегетативних органів ще й генеративні.
Дослідницька робота з підручником та додатковою інформацією"Розбір кориспонденції", як елемент методу -кейса.
Клас об'єднується в наступні групи за питаннями, на які їм необхідно знайти відповідь і коротко пояснити їх учням в класі.
Групи:
Проблемне питання. Діти, послухайте вірш і попробуйте дати відповідь на запитання: який процес відбувається у квітці і які частини квітки є головними?
Цветок всю ночь готовил мёд,
Пчелу-сластёну в гости ждёт,
Бери, мол, но как другу,
Мне окажи услугу:
Пыль мучную эту
Перенеси соседу…
Пчела несёт её, и вот –
Цветок увял и зреет плод.
(прослухавши відповіді дітей, підвести до того, що маточка і тичинки містять статеві клітини, які беруть участь у розмноженні рослин)
Вчитель: можливо, я зараз когось із вас і здивую, але головні частини квітки не завжди в повному "комплекті " мають рослини.
Робота зі схемою.
Квітки:
Рослини:
4 Творче завдання "Біологія+математика"
V Лабораторне дослідження
П.І. учня |
|
№ |
Елемент будови квітки |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
Висновок: Квітка - це _____________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
VІ Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал в підручнику.
2 Підібрати загадки, вірші, легенди та цікаву інформацію про квіти.
VІІ Підбиття підсумків
Прийом "Незакінчене речення"
Оцінювання роботи учнів.