Урок "Квітка. Лабораторне дослідження будови квітки"

Про матеріал
Матеріал допоможе сформувати поняття про квітку як видозмінений пагін; ознайомити учнів із будовою квітки, розкрити біологічне значення головних її частин: маточки й тичинок; розвинути критичне та логічне мислення, інтелектуальні та творчі здібності, уміння спостерігати та робити відповідні висновки та узагальнення під час процесу саморозвитку та самоосвіти учнів.
Перегляд файлу

Тема: Квітка. Лабораторне дослідження будови квітки.

Мета: пчнівпро статеве (насінне) розмноження, сформувати поняття про квітку як видозмінений пагін; ознайомити учнів із будовою квітки, розкрити біологічне значення головних її частин: маточки й тичинок;

розвивати критичне та логічне мислення, інтелектуальні та творчі здібності, уміння спостерігати та робити відповідні висновки та узагальнення під час процесу саморозвитку та самоосвіти учнів;

виховувати бережливе ставлення до рослин та довкілля в цілому, до природи рідного краю.

Обладнання: схеми, таблиця "Будова ківтки", презентація, телевізор, квітучі кімнатні рослини, лабораторне обладнання, лупи.

https://drive.google.com/open?id=1Cj1zKLJrvj7UFIlYCATX_02urxh_9M6m

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

І Організаційний момент

Вчитель тримає в руках віночок із квітів і каже: " Мене звати...... Як би я була квітковою рослиною, то я булаби ......(ромашкою, соняшником...)" і пояснює чому. Потім віночок передається учневі, а він далі усім по колу.

А девізом нашого урока будуть слова Генрі Форда:

Зібратися разом - це початок

Триматися разом  - це прогрес

Працювати разом - це успіх.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

1.        Бесіда за методом «Мікрофон»

  •                   Що таке розмноження?
  •                   Які типи розмноження властиві для рослин?
  •                   Яке розмноження називають вегетативним?
  •                   Які ви знаєте вегетативні органи?
  •                   Що таке пагін?
  •                   Що лежить в основі вегетативного розмноження?
  •                   Яке розмноження називають штучним?
  •                   Яке біологічне значення вегетативного розмноження?

2.        Вправа "Установіть відповідність"

Встановити відповідність між представниками квіткових рослин та способами вегетативного розмноження

Представники рослин

Спосіб вегетативного розмноження

1 полуниця

А кореневищем

2 цибуля

Б підземними бульбами

3 нарцис

В вусами

4 картопля

Г цибулиною

5 пирій

Д кореневими паростками

6 малина

 

Відповіді: ____________________________________________________________________

 

1В, 2,3 Г, 4Б, 5А, 6Д.

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Вчитель під музику та зображення квітів на слайді читає вірш:

Цветы, цветы … . Как много их

И розовых и голубых 

Как мотыльков на тонких стебелечках.

Цветы, цветы … . Везде, везде

Мне улыбаются весь день,

Живую радугу колебля…

Цветы, цветы … . И там и тут

Они смеются и цветут.

 

Обговорення естетичного значення квітів для людини.

Учитель: Чи бачили ви коли небудь, як розпускається квітка? Зараз ми зможемо побачити це справжнє диво.

 

Перегляд відеоролика.

 

Погляньте, діти, які неповторні, різноманітні квіти нас оточують.

"Квітка - це усмішка Сонця, яка дає здоров'я  й наповнює світлою радістю" (Л Толстой) Саме цьому неймовірно красивому органу рослини присвячений наш урок. Сьогодні на уроці ми познайомимося з квіткою ближче. Дізнаємося, які органи рослин називаються генеративними, вивчимо будову квітки, різноманітність квіток, виконаємо лабораторну роботу, з’ясуємо значення квітів в житті людини та необхідність охорони квітів.

  Протягом уроку ми дамо відповіді на такі проблемні питання:

  •                   Які частини квітки є найголовніші?
  •                   Навіщо рослинам потрібні квіти і чому вони такі красиві?
  •                   Чи можна збирати квітучі рослини в букети?

 

ІV Вивчення нового матеріалу

1. Пропоную впізнати рослину за описом ківки, прослухавши легенду

Це було в давнину, коли на наші степи України налітали орди татарські. Страшний то був час: горіли села, голосили матері, просили захисту діти. Лилися кров та сльози. Старих людей рубали, молодих дівчат та хлопців забирали в полон. В одному селі росли і розцвітали вродою статні, чорноокі, працьовиті красуні, ніжні як цвіт лілій. Та одного разу на це село напали татари. Дівчата від розпачу, щоб не йти в полон, втопилися в глибокій та бистрій річці. І в тому місці, де сховала темна вода красунь від ворогів, на світанку з'явилися білі пупянки невідомих квітів. Коли зійшло Сонце, проміння освтило згарище на місці села і , неначе злякавшись побаченого, пробігло неспокійною поверхнею річки, де з'явився яскравий, сліпучий цвіт. Здавалося, то ніжні руки дівчат тянуться до сонця, вітають світло. А ввечері, із заходом сонця - ховаються від чорної ночі. З того часу, ці чудові ніжні квіти прокидаються із сонцем і засинають, коли воно заходить.

 

Про які квіти йдеться в легенді? (Біле латаття)

 

2. Квітка - генеративний орган рослини (розповідь з елементами бесіди)

Діти, пригадайте факт із життєвого досвіду: весною рясно цвітуть сади. Що потім утворюється на місці квіток (на приклад у яблуні)? (Яблуко)

А в середині яблука що? (насіння)

Як називається процес, що забезпучує утворення насіння? (статеве розмноження)

Отже, без квітки може утворитися? (ні)

то що ж таке квітка?

 

3. Будова квітки

Квітка – це укорочений видозмінений пагін, який слугує для насінного (статевого) розмноження (запис в робочі зошити).

Квітка – це генеративний (репродуктивний) орган, тобто орган, що забезпечує статеве розмноження.

Таким чином, рослина має крім вегетативних органів ще й генеративні.

Дослідницька робота з підручником та додатковою інформацією"Розбір кориспонденції", як елемент методу -кейса.

Клас об'єднується в наступні групи за питаннями, на які їм необхідно знайти відповідь і коротко пояснити їх учням в класі.

Групи:

  • Головні частини квітки (тичинка та маточка)
  • Віночок
  • Чашечка
  • Оцвітина
  • Симетрія

Проблемне питання.  Діти, послухайте вірш  і попробуйте дати відповідь на запитання: який процес відбувається у квітці і які частини квітки є головними?

Цветок всю ночь готовил мёд,

Пчелу-сластёну в гости ждёт,

Бери, мол, но как другу,

Мне окажи услугу:

Пыль мучную эту

Перенеси соседу…

Пчела несёт её, и вот –

Цветок увял и зреет плод.

(прослухавши відповіді дітей, підвести до того, що маточка і тичинки містять статеві клітини, які беруть участь у розмноженні рослин)

 

Вчитель: можливо, я зараз когось із вас і здивую, але головні частини квітки не завжди в повному "комплекті " мають рослини.

Робота зі схемою.

 

Квітки:

  • одностатеві
  • двостатеві

Рослини:

  • однодомні
  • дводомні

 

4 Творче завдання "Біологія+математика"

  1. Яку кількість квіток запилить одна бджола за 10 годин, якщо за 1 хв вона запилює 12 квіток?
  2. Для збирання меду бджола запилює величезну кількість квіток, тому, що в період цвітіння конюшини дає лише 8 мг нектару. Скільки суцвіть повинна запилити бджола, щоб зібрати 1 кг нектару?

 

V Лабораторне дослідження

П.І. учня

Елемент будови квітки

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

Висновок: Квітка - це _____________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

VІ Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал в підручнику.

2 Підібрати загадки, вірші, легенди та цікаву інформацію про квіти.

 

VІІ Підбиття підсумків

Прийом "Незакінчене речення"

Оцінювання роботи учнів.