Урок на тему "Значення грибів"

Про матеріал
Конспект уроку з біології для 6 класу на тему: "Значення грибів". Мета: розкрити роль грибів в екосистемах та практичній діяльності людини; розвивати вміння працювати в групах, висловлювати свою думку; виховувати любов до оточуючого середовища та живих організмів; сприяти розумінню того, що Земля – наш дім.
Перегляд файлу

21.05.2015      Урок 63      (Біологія, 6 клас)

 

Значення грибів у природі та житті людини

(«Незнайомі знайомці»)

 

Цілі уроку:

розкрити роль грибів в екосистемах та практичній діяльності людини;

розвивати вміння працювати в групах, висловлювати свою думку; розвивати вміння працювати з додатковою літературою, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

виховувати любов до оточуючого середовища та живих організмів; виховувати бережливе ставлення до власного організму; сприяти розумінню того, що Земля – наш дім.

 

Тип уроку. Комбінований.

 

Матеріали та обладнання: зображення грибів, відеоматеріали, презентація.

 

ХІД УРОКУ

 

«Сила в наших знаннях. Просто знати - це не  все.

Знання потрібно використовувати.»  (Йоганн Гете)

 

І. Організація класу.

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування учнів на робочий настрій.

 

На попередніх уроках ми почали знайомитись з царством Гриби. Багато чого ми вже знаємо, але ще скільки багато цікавого, незвіданого попереду.

І для того, щоб налаштуватись на роботу, давайте розгадаємо кілька загадок:

 

Є шапка, та немає голови,
Є нога, але без черевика.

(Гриб)

 

В нашої сімейки ніжки тоненькі,
Шиї, мов цівки, круглі голівки.
І на пні, і коло пня
Нас велика рідня.
(Опеньки)

 

Ми — грибочки невеличкі,    Я куцоногий, блідолиций, але витримую фасон.

Маємо жовтенькі личка,    Французьку гарну назву маю

Не червиві, дуже чисті,    і звуся, діти, шампіньйон.

Не ховаємося в листі.                 А хто гриби всі гарно знає, українську назву пригадає.

(Лисички)      (Печериця)

 

 

Я барвистий і цікавий,      Ми не маєм шапки й ніжки,
Жить на булках полюбляю.     В тісті любим жити трішки.
Хто в пакеті хліб забуде,     І рум’яний та пахучий
Той знайде мене там всюди.      Хліб пекти людей ми учим.

(Мукор)       (Дріжджі)

 

 

Тож, сьогодні на уроці ми продовжуємо вести мову про гриби.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

 

А) Тестові завдання за варіантами (частина учнів класу)

1. Ознака, що властива грибам-сапротрофам:

A) мешкають на деревах;            Б) живляться органічною речовиною живих істот і завдають їм шкоди;

В) живляться органічною речовиною живих істот і є корисними для них;

Г) живляться мертвою органічною речовиною.

 

2. Запасний полісахарид грибів:

A) хітин;                         Б) глікоген;                       B) крохмаль;                  Г) целюлоза.

 

3. Гриби, які розмножуються брунькуванням:

A) мукор;                          Б) дріжджі;                         B) пеніцил;                       Г) печериці.

 

4. Їстівний шапковий гриб:

A) говорушка білувата;          Б) несправжній опеньок;              B) білий мухомор;                Г) зелена сироїжка.

 

5. Тіло лишайника складається з:

A) моху та гриба;              Б) водорості та моху;           B) водорості та гриба;          Г) водорості та папороті.

 

6. Тип будови тіла, відсутній у лишайників:

A) накипний;             Б) кущистий;                       B) листуватий;                     Г) чагарниковий.

 

7. Наука, яка займається вивченням грибів:

А) орнітологія;                б) мікологія;                   в) цитологія;                     г) гістологія.

                 

8. Одноклітинним грибом є:

А) трутовик;                  б) мухомор;                      в) мукор;                          г) гнойовик чорнильний

 

9. У клітинах грибів немає:

А) хітину;                   б) хлорофілу;                   в) ядра;                     г) глікогену

 

10. Укажіть назву гриба, який живе у симбіозі з коренями дерев:

А) опеньок;                   б)  дріжджі;                    в) чорний трюфель;                    г) піддубник.

 

11. Взаємовигідне співіснування грибів і рослин називають:

А) симбіозом;                 б) конкуренцією;                в) паразитизмом;                 г) хижацтвом.

 

12. Назва отруйного гриба:

А) сироїжка синя;                   б) строчок;                    в) білий груздь;                    г) мухомор Цезаря.

 

Б) Гра «Вірю – не вірю» (інша частина учнів класу)

  1. Серед грибів, рослин і тварин є одноклітинні і багатоклітинні організми.
  2. Гриби — це рослини.
  3. Гриби і рослини належать до різних царств природи.
  4. За способом живлення гриби є автотрофами.
  5. Особливістю грибів є наявність у їхньому тілі пластид.
  6. Клітини грибів оточені клітинною стінкою, основою якої зазвичай є хітин — речовина, властива комахам.
  7. До сапротрофів належать гриби, що живуть за рахунок відмерлих організмів.
  8. Гриби-паразити живуть на поверхні або всередині живих тка­нин рослин і тварин.
  9. Гриби-паразити вступають у симбіоз (співжиття) з водоростями і навіть вищими рослинами.
  10. Гриби ростуть упродовж усього життя.
  11. Завдяки мікоризі гриб отримує від рослини мінеральні речовини.
  12. Нижня поверхня шапки гриба може бути трубчаста або пластинчаста.

Відповіді:

  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

так

ні

так

ні

ні

так

так

так

ні

так

ні

так

2.2      «Поясни явище».

У молодому сосновому лісі ростуть здебільшого маслюки, у старому — боровики, а в осиковому підосичники. Чому? (Ці шапкові гриби утворюють мікоризу лише з певними видами дерев.)

 

2.3.      «Юні науковці».

Обґрунтувати походження назв грибів «підосичник», «підберезник», «опеньок» у зв’язку
з їхніми умовами зростання.

(Підосичник утворює мікоризу з осикою, тому росте біля осик, підберезник — з березою (звідки й назви грибів). Опеньок не утворює мікоризи, а живиться органічними речовинами відмерлих дерев; воду опеньок отримує з ґрунту, тому росте найчастіше на старих пеньках біля землі.)

 

2.4.      Гра «Хрестики-нулики».

Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з назв:

 

1)   їстівних грибів

білий гриб

строчок

свинуха

мухомор червоний

підосичник

печериця рудіюча

несправжній опеньок

сироїжка блювотна

маслюк

 

2)  отруйних грибів

польський гриб

печериця

лисичка справжня

мухомор Цезаря

зеленуха

піддубник

бліда поганка

говорушка сіра

чортів гриб

 

3)   їстівних грибів

несправжній опеньок

мухомор Цезаря

сатанинський гриб

лепіота отруйна

печериця польова

білий мухомор

мухомор червоний

рижик

гнойовик чорнильний

 

4)  отруйних грибів

чорний трюфель

польський гриб

мухомор пантерний

парасолька велика

мухомор смердючий

зелена сироїжка

білий мухомор

маслюк

мухомор Цезаря

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Довгий час гриби вважали породженням пекла. Численні випадки отруєння грибами, випадкові або навмисні, лише вкорінювали цю думку.

З історії ми знаємо, що дружина і діти давньогрецького трагіка Евріпіда померли від отруєння грибами. Така сама доля спіткала Аппія Северина — начальника охоронців імператора Нерона, папу Климента VII, французького короля Карла VI і римського імператора Клавдія. І в наш час нерідкісні випадки одиничного та масового отруєння грибами, навіть на вигляд цілком їстівними.

 

Гриби мухомори теж не даремно так названі. До цих пір у селах улітку ставлять блюдця з підсолодженою водою і шматочками сирого червоного мухомора: комахи, напившись такої води, гинуть у великій кількості.

Необхідно зауважити, що це біологічні заходи боротьби зі шкідниками, а не хімічні, поширені сьогодні. Коли хворіють тварини (собаки, кішки, олені), вони ж не користуються хімічними засобами, а йдуть у ліси, луки, поля і знаходять тільки їм відомі ліки — трави, гриби. Це розумні, запрограмовані в них генетично заходи боротьби з хворобами.

 

Отже, сьогодні на уроці ми розглянемо значення грибів у природі та в житті людини.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

 

1. Значення грибів у природі

Звіт І творчої групи

Значення грибів у природі

Основне значення грибів у природі полягає в руйнуванні й мінералізації органічних сполук. Тут вони виконують майже ту саму роботу, що й бактерії. Особливо велике значення має їхня діяльність у тундрі, де цьому сприяють низька температура, значна затемненість у лісах і кисла реакція ґрунтів. Багато видів грибів знищують у ґрунті деяких збудників хвороб. Велика роль грибів у створенні мікоризи, особливо в лісі, де гриби найчастіше вступають у симбіоз із вищими деревними породами, та в утворенні лишайників — піонерів рослинності.

Складання короткого опорного конспекту

Роль грибів у природі:

1)  беруть участь у кругообігу речовин;

2)  беруть участь у ґрунтоутворенні;

3)  формування мікоризи;

4)  складова частина лишайників;

5)  шапкові гриби є їжею для багатьох тварин.

 

2. Значення грибів у житті людини

Звіт ІІ творчої групи

Цілющі властивості грибів

Багато хто вважає, що гриби варто їсти лише тому, що це смачно, і що лісові дари не приносять організмові ніякої користі. Насправді це зовсім не так. У грибах досить багато білка (деякі різновиди не поступаються яловичині), але при цьому практично немає жиру, тому любителі грибів можуть не побоюватися підвищеного рівня холестерину і судинних бляшок. До того ж у грибах міститься речовина лецитин, яка очищує судини від уже накопиченого на їх стінках шкідливого холестерину.

 

Вибираючи гриби, варто звертати увагу не тільки на їхній смак, а й на цілющі властивості. Наприклад:

— лисички й деякі види сироїжок здатні пригнічувати розмноження стафілококів;

— білий гриб ефективний проти кишкової палички й палички Коха;

— деякі види маслюків містять речовину, що знімає головний біль. Ці гриби також корисні при подагрі.

 

Та й вітамінів, усупереч поширеній думці, у грибах не так уже й мало. Вітаміну А в багатьох грибах — рижиках, білих, моховиках, лисичках — не менше, ніж у моркві. Вітаміну В1 в рижиках, лисичках, білих і печерицях міститься стільки ж, скільки в злаках і яловичій печінці. Є в грибах і вітамін D (зміцнює зуби й кістки), цинк (корисний для шкіри і судин), сірка (зміцнює волосся і нігті) та інші мікроелементи.

 

Представниць прекрасної статі порадують антицелюлітні властивості грибів — вони містять багато калію, який виводить з організму зайву рідину і перешкоджає появі «апельсинової шкірки», а також міді, яка робить тканини еластичнішими.

Збираючи гриби, варто пам’ятати про те, що корисні речовини містяться в основному в шапці, тоді як ніжка відносно бідна на вітаміни та мікроелементи.

Але необхідно враховувати й те, що, незважаючи на велику кількість вітамінів, гриби корисні не всім. Справа в тому, що високий вміст рослинної клітковини ускладнює їх перетравлення, а тому, якщо у вас проблеми зі шлунком і кишечником, від уживання грибів краще утриматися.

 

З цієї ж причини педіатри не рекомендують годувати грибами дітей. У малюків відсутні ферменти, необхідні для перетравлення цієї їжі. Любителям домашніх заготовок теж не варто надмірно захоплюватися — без шкоди для здоров’я в день можна вжити лише 100 г маринованих або солоних грибів.

 

 

 

 

Звіт ІІІ творчої групи

Використання грибів у харчовій промисловості

Їстівні гриби, які вирощують на рослинних залишках (глива, печериця та ін.), містять понад 35 % білка, усі незамінні для харчування людини амінокислоти, ненасичені жирні кислоти, вітаміни, найважливіші макро- та мікроелементи. Особливо багаті гриби на лізин, триптофан і треонін, яких мало в рослинах, а також на залізо і кобальт. Гриби є джерелом вітамінів С, D, E, групи В, містять антиоксидантний комплекс, біологічно активні сполуки. Гриби цінуються як дієтичний продукт завдяки малій кількості в них калорій, жирів, натрію, а також відсутності холестерину, нітратів і нітритів.

Деякі види дріжджів з давнього часу використовуються людиною для приготування алкогольних напоїв (пива, вина, квасу та ін.) і хліба. У поєднанні з перегонкою процеси бродіння лежать в основі виробництва і міцних спиртних напоїв. Корисні фізіологічні властивості дріжджів дозволяють використовувати їхні біотехнології. У наш час їх застосовують у виробництві ксиліту, ферментів, харчових добавок.

Дріжджі багаті на білки, їхній вміст може доходити до 66 %, при цьому 10 % від маси припадає на незамінні амінокислоти. Дріжджова біомаса може бути отримана з відходів сільського господарства, гідролізатів деревини, її вихід мало залежить від кліматичних і погодних умов. Усім відома лимонна кислота, але не всі знають, що її отримують шляхом лимоннокислого бродіння солодких відходів цукрового виробництва — патоки, викликаного пліснявими грибами.

 

Складання опорного конспекту

Використання грибів:

— у хлібопекарській, пивній, виноробній та спиртовій галузях харчової промисловості;

— у виробництві лимонної кислоти;

— є продуктом харчування;

— у виробництві молочних продуктів (твердих сирів з гострим смаком та специфічним запахом);

— для отримання вітамінів.

 

Звіт IV творчої групи

Негативна роль грибів

Жодна річ у світі, мабуть, не може бути абсолютно позитивною або абсолютно негативною, так і гриби відіграють важливу, але не завжди корисну роль у житті людини.

Багато паразитичних грибів шкодять здоров’ю людини та народному господарству. Значних збитків завдають гриби-руйнівники деревини; гриби, що вражають злакові, знижуючи їх врожаї (парша яблунь і груш та інші). Гриби псують мастила й інші нафтопродукти, оптичні вироби, лакофарбові покриття, викликають корозію металів.

Багато грибів шкодять здоров'ю людей і тварин (стригучий лишай, парша, молочниця, дерматити), вражають легені. Небезпечні мікотоксикози - захворювання людини й тварин, пов'язані з отруєнням харчових продуктів і кормів токсинами грибів. Уживання в їжу зерна, отруєного токсинами грибів є причиною таких захворювань людей, як септична ангіна й уровська хвороба (пов'язана з порушенням нормального росту кісток у дітей).

При збиранні грибів необхідно бути особливо обережним, утримуватись від збору низьких за якістю та невідомих грибів, бо вони можуть спричинити смертельне отруєння.

 

Складання опорного конспекту

Шкідливе значення грибів:

— руйнують деревину;

— псують мастила, книжки, тканини, папір, шкіряні вироби, спричиняють корозію металу;

— спричиняють псування харчових продуктів;

— призводять до втрати врожаю;

— викликають захворювання людини і тварин, рослин.

Хвороби людини, викликані грибами:

— парша — гриб ахоріон (оселяється на волосяній поверхні голови);

— стригучий лишай — гриб трихофітон;

— пліснявка (у немовлят) — дріжджовий гриб — сидіум;

— кандидоз (молочниця) — викликається грибком роду кандида.

Конкурс «Легенди, міфи, вигадки про гриби»

Кожна група отримує твердження, яке учасники протягом 3 хв. повинні підтвердити або спростувати. (Під час роботи учні можуть використовувати додаткову літературу.)

 

І група — «Личинки комах і слимаки не їдять отруйних грибів».

ІІ група — «Отруйні гриби обов’язково повинні мати неприємний запах».

ІІІ група — «Якщо головка цибулі або часнику темнішає при варінні їх разом з грибами, то серед грибів є отруйні».

ІV група — «Опущена у відвар грибів срібна ложка чорніє, якщо в каструлі є отруйні гриби».

 

 

Очікувані відповіді учнів:

І група

Личинки комах і слизні не їдять отруйних грибів.

Їдять, причому навіть найбільш небезпечні. Дуже часто плодові тіла отруйних грибів поточені личинками грибних комариків. Личинкам грибних комарів і мух токсини цих грибів не завдають шкоди.

 

ІІ група

Отруйні гриби обов’язково повинні мати неприємний запах.

Хоча деякі отруйні та неїстівні гриби дійсно неприємно пахнуть, вивести з цього якесь загальне правило не можна. Запах тієї ж блідої поганки, яка є найотруйнішим грибом у світі, нічим не відрізняється від запаху печериць та інших їстівних грибів.

 

ІІІ група

Якщо головка цибулі або часнику темнішає при варінні їх разом з грибами, то серед грибів є отруйні.

Потемніння часнику або цибулі можуть викликати як отруйні, так і їстівні гриби, у залежності від наявності в них ферменту тирозинази.

  

ІV група

Опущена у відвар грибів срібна ложка чорніє, якщо в каструлі є отруйні гриби. Потемніння срібних предметів залежить від хімічної дії на срібло амінокислот, які містять сірку, в результаті чого утворюється сульфід срібла чорного кольору. Такі амінокислоти є і в отруйних, і в їстівних грибах.

 

Учні формулюють висновок:

Ці методи є абсолютно неприйнятними до застосування, а єдиний спосіб визначення отруйних грибів — знати їх на вигляд. Тому, якщо ви не впевнені у грибі, краще його не збирати.

 

Підсумок учителя

Перекази і легенди про гриби пройшли через століття, вони передаються від покоління до покоління, є невід’ємною частиною самобутності народу, так само як і казки, пісні, традиції, народні звичаї та вірування. Тому їх, як і всяку народну творчість, потрібно зберігати, а от вірити в них чи ні — це вже справа особиста. Деякі з них слід узагалі забути і в жодному разі не застосовувати на практиці.

 

 

V. Узагальнення і закріплення знань

 

5.1. Піймай правильну відповідь

По одному учню з першої та другої групи підходять до столу, на якому є назви отруйних та їстівних грибів. Відбирають: 1й учень – отруйні,  2й учень – їстівні.

 

НАЗВИ ГРИБІВ:  (О): бліда поганка,  несправжній опеньок,  білий мухомор,  строчок,  мухомор пантерний,  свинуха,  гнойовик чорнильний,  сатанинський гриб;     

(Ї): білий гриб,  рижик,  мухомор Цезаря,  зелена сироїжка,  печериця,  маслюк,  лисички, підосичник.

Після виконання завдання учні 3-ї групи пояснюють, які існують гриби за ступенем небезпеки (смертельно отруйні, дуже отруйні, отруйні та умовно отруйні) та дають їм коротку характеристику;

Учні 4-ї групи пояснюють на які категорії поділяють їстівні гриби за поживністю та смаковими властивостями.

(Гриби 1-ї категорії смачні, легко засвоюються організмом, перед вживанням не потребують термічної обробки і можуть використовуватись у їжу навіть сирими – у складі свіжих грибних салатів.

Гриби 2-ї категорії мають високі смакові властивості і можуть вживатися в їжу після будь-якої термічної обробки, проте не в сирому вигляді.

Гриби 3-ї категорії є смачними та поживними, але потребують спеціальних методів приготування. Зазвичай такі гриби або попередньо відварюють, або вимочують та засолюють.

До 4-ї категорії входять гриби з невисокою харчовою цінністю, а також маловідомі їстівні гриби)

 

5.2.  Робота в групах

Скласти прислів’я та пояснити їх.

 

Завдання для І групи

 

Їж борщ із грибами

там і гриби

Колоситься жито

і держи язик за зубами

Де дуби

починають з’являтися білі гриби

 

Відповіді:

Де дуби, там і гриби.

Колоситься жито — починають з’являтися білі гриби.

Їж борщ із грибами і держи язик за зубами.

 

 

Завдання для ІІ групи

 

Літо з дощами

та не всякий в кошик кладуть

Всякий гриб в руки беруть

а восени, як будуть родити

Не тепер по гриби ходити

осінь з грибами

 

Відповіді:

Не тепер по гриби ходити, а восени, як будуть родити.

Літо з дощами — осінь з грибами.

Всякий гриб в руки беруть, та не всякий в кошик кладуть.

 

 

Завдання для ІІІ групи

 

З’явились опеньки

треба мати щастя

Де пиріг із грибами

літо скінчилось

І гриба знайти

там і ми з руками

 

Відповіді:

Де пиріг із грибами, там і ми з руками.

З’явились опеньки — літо скінчилось.

І гриба знайти треба мати щастя.

 

Завдання для IV групи

 

Чим отруйніший гриб

як з грибами борщ

Травневий дощ

з’явились маслюки

Зацвіла сосна

тим красивіша в нього шапочка

 

Відповіді:

Травневий дощ як з грибами борщ.

Чим отруйніший гриб, тим красивіша в нього шапочка.

Зацвіла сосна — з’явились маслюки.

 

 

5.3.  «Ти — мені, я — тобі».

 

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити їх перед будь-ким зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

 

 

VІ.  Підбиття підсумків уроку

 

 

 

 

 

Фронтальна бесіда

1. Яке значення грибів у природі?

2. Яке значення грибів у житті людини?

3. Чи бувають червивими отруйні гриби?

 

 

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями.

 

  • На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
  • Урок важливий, тому що…
  • Мені сподобалося…
  • Мені не сподобалося…
  • Від наступного уроку я чекаю…

 

 

 

«Людина без знань однаково, що гриб: хоч на вигляд і міцний, а за землю погано тримається» (китайське прислів’я)

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання.

Повторити § 50-54

 

Індивідуальні та творчі завдання:

  •  Підібрати або скласти загадки про тварин, рослини, гриби.
  •  Підготувати повідомлення на тему “Будова та життєдіяльність живих організмів.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бардукова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
3437
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку