Урок Л. Глібов . Байка " Зозуля і півень"

Про матеріал

Матеріал містить конспект уроку, розробку групових завдань.

Технології навчання:

Технології колективно – групового навчання: Мозковий штурм,

Мікрофон, Незакінчені речення.

Технології кооперативного навчання: Робота в малих групах.

Технології ситуативного моделювання: Рольова гра.

Дидактичні ігри: «Пазли», кросворд, філворд

Перегляд файлу

Літературне  читання. 4 клас

Тема. Л. Глібов «Зозуля і Півень»

Мета.

Навчальна: продовжити ознайомлення учнів з особливостями байки; навчати виразно читати,  передавати в інтонації характери дійових персонажів,  інсценізувати їх.

Розвиваюча: розвивати способи і види читання байки, творчу уяву, образне мислення, вміння визначати головну думку байки;  розширювати словниковий запас ; сприяти розвитку комунікативної, читацької компетентностей.

 Виховна:  вихо­вувати почуття справедливості, високі моральні цінності, негативне ставлення до брехливих  вихвалянь.

 

Методичне забезпечення уроку:  підручник «Читанка» О.Я.Савченко, портрет Л. Глібова ,  індивідуальний роздавальний  матеріал ,                           прислів’я та приказки, аудіо запис байки «Зозуля і Півень».

 

Тип уроку: урок засвоєння  нових знань

 

Технології  навчання:

 Технології  колективно – групового навчання:   Мозковий  штурм,

Мікрофон,  Незакінчені речення.

Технології  кооперативного навчання:   Робота в  малих групах.

Технології ситуативного моделювання:  Рольова гра.

Дидактичні ігри:  «Пазли»,  кросворд, філворд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  Хід уроку

І. Організація уроку.

Любі діти, у наш клас  завітали гості щирі

Привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром.

Учень: Ми вам раді люди добрі

            І вітаєм щиро вас

            І запрошуєм ласкаво

             на урок у  четвертий  клас

  Створення емоційно-сприятливого середовища в класі.

       Сьогодні урок вивчення байок у нас,

  На нього я щиро запрошую вас.

       Потрібно одне лише ваше бажання ,

       Щоб виразним і чітким було ваше читання.

       Тож будьте уважні, сідайте за парти, 

       Зясуємо, ваші акторські таланти

     - Діти! Урок розпочався. Що ви очікуєте від нього? Подумайте і закінчіть речення: (Слайд – 1)

  - Від уроку я очікую…

  - Наш урок буде …

  - На уроці ми будемо …

- Отже, я сподіваюсь,  ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок.  А мені дуже приємно навчати тих, хто хоче все знати.

  Давайте згадаємо девіз нашого уроку:  Не просто слухати, а   чути                 

                                                                     Не просто дивитись, а бачити.

                                                                                  Не просто відповідати, а міркувати

                                                                     Дружно й плідно працювати!(Слайд 2)

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Інтерактивна гра « Мікрофон».

- Ви  помітили, що до нас завітало багато гостей, на уроці є журналісти, літератори, науковці.  Дуже хоче взяти у вас інтерв’ю наш журналіст.

Питання і відповіді:

  • Що ми знаємо про байку? (невеликий твір повчального характеру)
  • Чим відрізняється байка від інших жанрів? (у байці розповідається про тварин, які поводяться, як люди)
  • Яка будова байки? (є основна частина, а в кінці кожної байки - мораль)
  • Як називають авторів байки? (байкарями)
  • Для чого пишуть байки? ( у них висміюють все лихе, щоб люди не робили так)
  • Що таке мораль?(повчальний висновок байки)

З жанром байки ми вже знайомі.  Група літераторів готувала на сьогодні байки яких немає в підручнику.  Давайте їх послухаємо.

2.Читання байок              (2-3 байки читають, оцінювання )

3. Розгадування кросворда

Я дякую учням , які прочитали байки, а наступний вид роботи  допоможе перевірити наскільки ви пам’ятаєте зміст вивчених байок у попередніх класах.

- «Ото на себе не надійся, ……………. лихові не смійся»( чужому).

-  Це висновок байки «Чиж та ………..»(голуб).

- « У ………… лад – усяк тому радіє»(товаристві)

- Це перші  рядочки байки «Лебідь, Щука, ….» (рак).

- «Проспівав ти………. Боже, вдача вже твоя така» (літо)

- Це уривок байки «Коник …………………» ( стрибунець)

-Хто найчастіше є героями байок?  (тварини, комахи)

- Хто ж буде героями сьогоднішньої  байки ви дізнаєтесь , склавши пазли

 4.Гра «Склади пазли»

-Отже, герої байки, з якою ми познайомимось півень і зозуля.

-Що  пов’язує цих героїв? Чим вони схожі?

5. Інформаційна хвилинка

Зозуля
Кажуть, якщо хто при грошах навесні перший раз почує кування зозулі, то буде мати гроші цілий рік. Вірять також, що той, хто перший раз навесні почув зозулю, буде жити стільки років, скільки разів прокує зозуля. Як закувала зозуля, то можна купатись. Першою летить у вирій і останньою прилітає звідти зозуля. На це є дуже вагома причина: в зозулі зберігаються ключі. Вона — ключниця вирію. На сьомому році життя зозуля перетворюється на яструба й завдає шкоди в господарстві, нападаючи на курей та іншу свійську птицю. У подобі яструба руйнує гнізда ластівок і горобців, тому птахи, як тільки помітять її, збираються зграєю та проганяють зозулю.

Півень

Здавна казали як не мати півня у господі, то заведеться нечиста сила. Якщо півень закукурікає на порозі, то прийдуть гості. А ще півня називали Будимиром.

-Чи  доводилось вам чути як співає півень, зозуля?

-Які почуття викликає у вас кування зозулі?

-А від співу якого птаха ми отримуємо справжню насолоду?

ІІІ. Оголошення теми і мети

 - Сьогодні  ми й будемо розширювати знання  про жанр байки, про творчість і життя українського байкаря Леоніда Івановича Глібова, навчимося виразно читати байку, давати характеристику героям , а також визначати головну думку.

V. Вивчення нового матеріалу

-Ось портрет відомого байкаря. У творчому доробку Леоніда Івановича більше ста влучних байок. Недарма І. Франко назвав його « найкращим українським байкописом».

1.Презентація виставки

-Як ви,напевне, й помітили, що всі ви поділені на групи. У кожній групі ви обираєте літератора. Ви повинні підготувати невеличке повідомлення про життя  Глібова з деформованого тексту. Літератор після вашої підготовки дасть інформацію про байкаря. (30 с)

2. Робота в групах. Виступ літераторів.

Завдання:

1 група: дЛеноі  ліГбво  дивнасяро  у лісе  селиВей  дПоіл  ан щиПоталвні 

              5 нябезре  1827 куор. Леонід Глібов народився у селі Веселий Поділ на Полтавщині 5 березня 1827 року.

2 група:  В  ствідинти  огой  зиалвниа  кЛьоил, вісй   шипейр  вріш  « нСо»

               онЛдіе  Глвіоб  насапив  у 13 ківро. В дитинстві його називали Льолик , свій перший вірш «Сон» Л.Глібов написав у 13 років.

 

3 група:  Лдеоін  ваІчнови  вобілГ  сапви  аз  мжанро ізнрі  ритво. еЦ  і  шірві,

               кизагда,  акрорвіші,  йкиба. В дитинстві його називали Льолик , свій перший вірш «Сон» Л.Глібов написав у 13 років.

 

4 група:  ВусьомусвітілюблятьішануютьукраїнськогобайкаряДідусяКенира.

               ПідтакимлітературнимпсевдонімомдрукувавсвоїтвориГлібовужур-

               налі «Дзвінок».Віннаписав107байок.

5 група: (виписувала цікавинки з біографії « Розповіді про письменників»)

    3. Слухання аудіо запису байки.

- Чи сподобалась вам байка?  Чим?  

  4. Словникова робота  

Потакати   - погоджуватися             Знічев’я – без причини

Безталанне – безрадісне                   Мерщій - швидко

Забожусь - поклянусь                         Далебі – справді

Доберіть синоніми до слів: пурхнув, довіку

5.Фізкультхвилинка

6. Мовчазне читання.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

vІ. Закріплення вивченого матеріалу

1.Розкриття ідейної спрямованості тексту.

           Вибіркове читання.

  • За що хвалили одне одного Півень і Зозуля?
  •         Як Зозуля вихваляла спів Півня? З чим порівнювала його спів?
  • Що їй відповідав Півень? Якими словами звертався до Зозулі?(знайдіть)
  • Хто почув їхню розмову? Що Горобець сказав, почувши ці розмови?(зачитайте)

                       Автор підбирає порівняння. Які?

  • Чи можна порівняти Півня з жар-птицею, Зозулю з соловєм?
  • Чиїми словами автор передає правду у байці?
  • Де у байці знаходиться повчання?(прочитайте)

 

2 Вправи на розвиток швидкості читання

  Гра «Дослідники»

1  Чи є у тексті  дієслова? Прочитайте їх. ( Клювати, годить, пурхнув, вихваляє, виспівуєш.)

2 Знайдіть слова, ужиті у зменшувально-пестливій формі.( кралечко, невеличка, веселенько, милесенький, недоленька, жалібненько.)

3  Знайдіть звертання

 

3 Вправи на розвиток виразності читання

  • На скільки частин ви б поділили текст байки? (На 3: розмову зозулі і півня, появу горобця і мораль)
  • Як треба читати 1 частину? (Із заграванням, улесливо)
  • Як читати 2 частину? (Рішуче, голосно)

4. Читання в особах байки.

5.Бесіда за змістом

   - Які слова з байки стали прислів’ям?( Прислів’ям стали слова « Рука, як кажуть, руку миє.»

-  Як ви вважаєте, ці слова стосуються птахів? Чи автор мав на увазі когось іншого? (Ці слова не стосуються птахів. Автор мав на увазі людей, які підозрюються в нечесних справах, покривають одне одного.)

 

-  На дошці подано різні риси людського характеру. Вам необхідно уважно прочитати всі слова і визначити лише три риси, які автор засу­джує у цій байці. (Улесливий, фальшивий, брехливий.)

 (Правдивий, улесливий, справедливий, обереж­ний, спокійний, боягузливий, мудрий, самовпевнений, нав'язливий, фальшивий, уважний, брехливий, лякливий, сміливий)

-Діти чого навчає вас ця байка? ({Бути чесним, не потріб­но лестити і без потреби вихваляти одне одного.

6.Робота в групах

- Підсумовуючи роботу над байкою, я пропоную вам попрацювати в групах.

Завдання для 1 групи

Підберіть прикметники, які характеризують характер героїв.

 

Зозуля                              Півень                    Горобець

Хитра                            хитрий                    справедливий

Улеслива                        веселий                    жвавий

Самозакохана              улесливий                 щирий

                                     нерозбірливий         рішучий

Завдання для 2 групи

Робота з філвордом.    Знайдіть героїв з байок Л.Глібова.

(лебідь, коник стрибунець, муравей, чиж, голуб, щука, рак, зозуля)

 

Завдання для 3 групи

Зберіть із розсипаних слів прислів’я. Чи є серед них те, що стосується змісту байки «Зозуля і Півень»?

 

Сутужно,  дружно, берись, не буде.

Нема кому, як, кум, куму хвалить.

Частування, яке,  дякування, таке й.

 

Завдання для 4 групи

Доберіть у вірші слова, дотримуючись римування.

 

Хто з нас будить як……………(будильник)

Ну звичайно, це наш ……………( півник)

Він щоранку, у …………(садку)

Всім кричить: ……………(ку-ку-рі-ку!)

 

Завдання для 5 групи

Відновіть вірш, переставивши в рядку слова з дотримуванням римування.

 

Зозуля, на, сидить, сосні

І, вона, мені, каже, щось

Кує, ку-ку, ку-ку, вона

Весна, в, що, ліс, про, те, прийшла

 

VІІ. Підсумок уроку

Байка написана багато років тому.

– Як ви гадаєте, чи є її зміст актуальний сьогодні?

- Пам’ятайте про те, що вам у житті теж можуть зустрітися улесливі люди. Знайте, що це лихі люди. Вони не кажуть правди, щирих слів, а захвалюють там, де не слід цього робити, на погане кажуть добре. А ми можемо вірити їм і не будемо прагнути стати кращими. То ж я щиро вам бажаю, щоб такі люди не зустрічалися на вашому шляху.

А тепер висловіть свої враження від уроку

  • Що вам сподобалось?
  •  Що не сподобалось
  • Підніміть руки ті, хто вважає , що сьогодні працював дуже плідно.
  • Хто хотів би працювати краще?

Вчитель:  - Дякую вам, діти, за активну роботу й маю надію, що у вашому серці  залишиться добрий слід від цього уроку, що ви станете добрішими, чеснішими, упевненішими в собі. Адже, цього хотіли всі поети- байкарі, для цього вони й писали свої твори.

  І закінчити урок хотілося б словами Леоніда Івановича Глібова:

                    Здається , байка просто бреше.

                    Насправді ж ясну правду чеше.

                    Нікого в світі не мине.

                   Читайте, згадуйте мене.

VІІІ. Домашнє завдання.

С.  56 – 57 Підготувати  читання в особах по групах.

Завдання на вибір:

-   Намалювати ілюстрації до байки.

- Переробити байку на казку з продовженням.

-  Оскільки нам не довелося почути пісню яку вихваляли герої байки,  мені б не хотілося відпускати вас  і наших гостей з поганим настроєм. І я пропоную вам послухати щиру пісню у виконанні нашого класного соловейка.

 

 

 

docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
5857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку