ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ №1
ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ФІЗИЧНИМИ ВЛАСТИВОСТЯМИ РЕЧОВИН АТОМНОЇ, МОЛЕКУЛЯРНОЇ ТА ЙОННОЇ БУДОВИ.
Мета: дослідити фізичні властивості речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
Обладнання: нагрівальний прилад, штатив із пробірками, шпатель, посудина для нагрівання (залізна ложечка, або великий шпатель, або пробіркотримач із пробіркою), ступка з товкачиком.
Реактиви: вода, цукор, калій сульфат (натрій хлорид), силіцій(IV) оксид.
Правила безпеки під час виконання лабораторної роботи:
Під час виконання лабораторної роботи слід одягнути халат. Під час виконання лабораторної роботи слід ретельно виконувати інструкцію та не робити нічого зайвого.
Хід роботи
1. Розгляньте речовини, визначте тип кристалічної ґратки і хімічного зв'язку 2. Охарактеризуйте фізичні властивості цих речовин.
Перегляньте відео за посиланням
3. Дослідження розчинності речовин у воді
У три пробірки налийте по 2 мл води. Внесіть шпателем у першу пробірку невелику кількість цукру, у другу — калій сульфату (натрій хлориду), у третю — силіцій(IV) оксиду. Пробірки струсніть. Визначте здатність речовин до розчинення.
4. Дослідження плавлення речовин
У посудину для нагрівання помістіть невелику кількість цукру та внесіть у полум’я. Визначте здатність речовини плавитися. Повторіть дослід з калій сульфатом (натрій хлоридом), силіцій(IV) оксидом.
5. Дослідження крихкості речовин
Помістіть у ступку невелику кількість цукру, спробуйте подрібнити його товкачиком. Визначте здатність речовини подрібнюватися. Повторіть дослід з калій сульфатом (натрій хлоридом), силіцій(IV) оксидом
Ознака для порівняння |
Цукор |
Калій сульфат (натрій хлорид) |
Силіцій(IV) оксид |
NaCI |
Розчинність у воді |
|
|
|
|
Здатність до плавлення |
|
|
|
|
Крихкість |
|
|
|
|
Будова речовини |
|
|
|
|
Зробіть висновок
ПРАКТИЧНА РОБОТА №1.
КРИСТАЛІЧНИХ ГРАТОК (НАПРИКЛАД: ЦУКРУ, КУХОННОЇ СОЛІ, ГРАФІТУ)
Мета: ознайомитися із фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови; розвивати вміння порівнювати речовини, за різним типом ґраток і типом зв’язку; виховувати вміння обережно працювати з хімічним обладнанням та речовинами (використовуючи правила БЖД), правильно слідувати алгоритму виконання практичної роботи.
Реактиви та обладнання: штатив з пробірками, склянка з водою, спиртівка, тримач , зразки речовин
(кухонна сіль – NaCl, цукор – С12Н22О11, графіт – С).
Правила безпеки під час виконання практичної роботи:
Під час виконання лабораторної роботи слід одягнути халат. Під час виконання лабораторної роботи слід ретельно виконувати інструкцію та не робити нічого зайвого.
Хід роботи
Перегляньте відео за посиланням
Візьміть три склянки з водою. Насипте: у першу склянку — один шпатель цукру, у другу — один шпатель кухонної солі, у третю — один шпатель порошку графіту. Перемішайте речовини скляною паличкою з гумовим наконечником. Спостерігайте за процесом розчинення речовин у воді
Графіт (С) |
Кухонна сіль (NaCl) |
Цукор (С12Н22О11) |
|
|
|
Візьміть три металеві ложечки. Помістіть: у першу ложечку — половину шпателя цукру, у другу — половину шпателя кухонної солі, у третю — половину шпателя порошку графіту. Нагрівайте 1–2 хв у полум’ї спиртівки. Спостерігайте за здатністю речовин до плавлення
Графіт (С) |
Кухонна сіль (NaCl) |
Цукор (С12Н22О11) |
|
|
|
Помістіть у порцелянову ступку половину шпателя цукру. Спробуйте розтерти речовину товкачиком. Спостерігайте за здатністю цукру до подрібнення. Повторіть дослід із кухонною сіллю
Графіт (С) |
Кухонна сіль (NaCl) |
Цукор (С12Н22О11) |
|
|
|
Використовуючи знання, здобуті під час вивчення властивостей речовин з різними типами кристалічних ґраток, визначте, які кристалічні ґратки мають досліджувані речовини
Графіт (С) |
Кухонна сіль (NaCl) |
Цукор (С12Н22О11) |
|
|
|