Урок позакласного читання. Я. Стельмах "Вікентій Прерозумний"

Про матеріал

Урок позакласного читання за твором Я. Стельмаха "Вікентій Прерозумний". Використано різноманітні форма роботи: асоціативний диктант, "Мікрофон", метод шести капелюхів, робота в групі, "Так/ні", встановлення відповідності, складання сюжетного ланцюжка.

Перегляд файлу

Тема: Позакласне читання. Я.Стельмах «Вікентій Прерозумний».

Мета: продовжити знайомство з творчістю Я.Стельмаха; ознайомити учнів із повістю «Вікентій Прерозумний», визначити тему й основну думку твору; проаналізувати сюжет твору; розвивати словниковий запас, логічне та критичне мислення, пам'ять, культуру усного мовлення; виховувати шанобливе ставлення до навчання.

Обладнання: підручник, портрет Ярослава Стельмаха.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.


Чого навчився, того за плечима не носить.

Народна мудрість

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

2.1.Бесіда за питаннями:

  1.      Згадайте, які веселі пригоди траплялись з вами під час літніх канікул, відпочинку?
  2.      Який твір називається пригодницьким? Наведіть приклад.
  3.      Як ви знаходите рішення, коли потрапляєте у складну життєву ситуацію? Це ви робите самостійно чи звертаєтеся по допомогу до дорослих?
  4.      Що об’єднує такі поняття, як «мрія» і «фантазія»? Чи завжди збуваються ваші мрії? Від кого або від чого це залежить?
  5.      Чи важливий для сучасної людини романтичний порив, уміння фантазувати, уявляти?
  6.      Пригадайте якісь випадки зі свого життя, які  були б, на вашу думку, романтичними.
  7.      Які пригодницькі твори ви знаєте?

 

2.2.  Асоціативний диктант. За поданими асоціаціями назвіть відомого українського письменника.

Драматургія, «Привіт, синичко!», плавання, бокс, відомий батько, Юрківка (Ярослав Стельмах)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНООСТІ ШКОЛЯРІВ.

ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

Слово вчителя. У повісті-казці «Вікентій Прерозумний» розповідається про надзвичайні пригоди хлопчика Віки - веселі, комічні, таємничі.  Пригадаймо їх.

1.Робота над прочитаною повістю «Вікентій Прерозумний»:

1.1. Складання сюжетного ланцюжка.

Розмова з учителькою        прогулянка сквериком          оголошення про продавця чудес     бажання хлопчика          Вікентій провалився у яму            біля міської брами          Вікентія доправляють до палацу              розмова із князем              розповіді про технічні досягнення         ХХ століття            призначення Вікентія радником князя                бенкет на честь нового гостя Вікентій у в’язниці            визволення з полону         втеча          подарунок на згадку             повернення додому.   

 

1.2.Бесіда за питаннями:

- Чи сподобався вам прочитаний твір?

- У яку пору року відбуваються події у повісті?

- Чим, за словами вчительки, Вікентій відрізняється від своїх однокласників?

- Про що мріяв хлопчик під час прогулянки міським сквериком?

- Як Віка дізнався про те, що у їхньому місті проїздом продавець чудес?

- Яким ви собі уявляєте чарівника?

- Що хлопчина попросив у продавця чудес?

- Чи вгадав він бажання Віки?

- Де опинився хлопчик? Опишіть місце, спираючись на текст повісті?

- У чому запідозрили Вікентія?

- Перекажіть епізод, як хлопчика відвезли в палац?

- У яке століття потрапив мандрівник?

- Що він там побачив? Опишіть палац?

- За що Віка сподобався князеві?

- Хто фіксував усе, що говорив Вікентій?

- Чому пишався Вікентій від того, що розповідав князеві й придворним? Чи хотілося йому повернутися додому, до школи? Чому?

- Яке ім’я придумав собі Віка?

- Чи схожий був син князя на Вікентія? Чим саме, свою думку доведіть?

- За що вирішили покарати гостя?

- Після повернення у ХХ ст., чого відразу захотів Вікентій?

Тема: розповідь про надзвичайні пригоди Хлопчика Віки – веселі, комічні, таємниці.

Ідея: усвідомлення того, що потрібно добре вчитися, щоб чогось досягти в житті і залишити слід в історії.

 

1.3.Словникова робота: поясніть значення слів

Рисак – рисистий кінь;

капосний – той, що робить шкоду;

отрок – архаїзм, підліток;

челядь – прислужники;

арифметика – математика;

шмигонув крадучись, проскочити крізь щось, повз кого-, що-небудь кудись. 

навсібІч – у всі боки

обрій – горизонт, виднокруг

нагайка – батіг із сплетених ремінців з коротким пужалном. 

сказ –  гостре інфекційне захворювання ссавців і людини, що викликається вірусом і передається слиною хворої тварини — собаки, кішки тощо. 

чагар – зарості багаторічних дерев'янистих кущових рослин.

череватий –  який має велике черево або має дуже випуклі, круглясті боки; широкий і присадкуватий в основі (про предмети). 

гладкий – який має повне тіло; вгодований, ситий.

обабіч – з обох боків

брама – великі ворота

кольчуга – частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець.

вивідувач – розвідник

пергамент – оброблена певним чином шкіра молодих тварин, що застосовувалася до винайдення паперу як матеріалу для письма.

перукарня – спеціально обладнане приміщення, де підстригають, фарбують волосся, причісують, завивають, голять, а також роблять різні косметичні процедури. 

навстіж – до кінця, на всю широчінь. 

бояри – у Росії до Петра І — особа, що мала найвищий сан, звання серед службовців.

видолинок – невелика і неглибока улоговина; улоговинка, яр.

терем – високий боярський або князівський будинок у вигляді башти; житлове приміщення в такому будинку.

бевзь – бовдур

цимбали – старовинний музичний інструмент, що складається з дерев'яного корпусу трапецоїдальної форми і металевих струн, на яких грають, ударяючи молоточками або паличками. 

гуслі – старовинний народний багатострунний щипковий музичний інструмент. 

трофеї – зброя, військове майно і т. ін., захоплені переможцем у ворога під час війни; воєнна здобич. У мисливців — забитий звір, птах; взагалі те, що здобуте на полюванні. 

забовванів – завиднівся

стравниця – їдальня

учта - урочистий обід, сніданок або вечеря, що влаштовується на честь кого-небудь або на відзначення якоїсь події; взагалі багатолюдний банкет;

безцеремонно -  який не додержується правил пристойності, ввічливості; надто розв'язний. 

пахва - внутрішня частина плечового згину.

 

* Встановіть відповідність:

Стрельнув поглядом

обдурений

Введений в оману

бути позаду, відставати, поступатися у чомусь

Зуби замовляє

відсутність бажання вчитися

Ополоник дьогтю в діжку тріумфу

кинути короткий швидкий погляд

Лоскотав страх

у когось виникає почуття остраху, переляку.

Не пасти задніх

те невелике, що псує якусь справу, вигляд чого-небудь і т. ін.

Вам би тільки волів підганяти, а не в науку лізти

відвертати увагу кого-небудь від чогось, спрямовуючи розмову на інше

 

1.4. Метод шести капелюхів:

Білий:

- Про що ми дізнаємося від дарувальника чудес?

- Які  бажання висловив віка?

- Куди відправляє дарувальник Віку?

Червоний:

- Які відчуття виникли у Віки, коли він зрозумів, де знаходиться?

- Що відчув хлопець, розмовляючи з  вартовими?

- Чому настрій хлопця змінився, коли той поговорив із князем?

Жовтий:

- Для чого дарувальник відправив Віку в часи Київської Русі?

- Чому він вважав, що цей подарунок згодиться Віці у подальшому житті?

- Чому це спрацює?

Чорний:

- Що могло трапитися поганого або піти не так?

- У чому полягають недоліки такого життєвого уроку?

Зелений:

- Які, на вашу думку, могли бути альтернативні подарунки для Віки від дарувальника?

Синій:

- Який урок зробив для себе Віка?

- Як, на вашу думку, зміниться життя Віки далі?

 

    2.Прийом «Робота зі скарбничко мудрості». Поясніть значення прислів’я – епіграфу уроку.

 

    3. Написання фанфІку «Пригоди Вікентія в Київській Русі».

 

    V. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

Літературний диктант «Так чи ні»

  1.      Класного  керівника Вікентія  звали Людмила Петрівна (Так).
  2.      О п’ятій у булочній проїздом буде продавець чудес (Ні).
  3.      Чоловік був одягнутий у майку з буквою «Д» на грудях і спортивні штани (Так).
  4.      Після того, як Віка провалився в яму, він опинився на березі річки (Ні).
  5.      Хлопчик опинився у добу Київської Русі (Так).
  6.      Князь подарував Вікентію гривню (Так).
  7.      Князь призначив Віку своїм радником (Так).
  8.      Хлопчик побудував їм автомобіль (Ні).
  9.      Вікентій тікає із в’язниця разом із князевим сином Линьком (Так).
  10. Линько подарував своєму новому товаришу на спомин дерев’яного коника (Ні) (свистика-півника)
  11. Прийомщика посуду звали Онуфрій (Ні) (Онисим)
  12. Після того як Вікентій вдруге втрапив у яму, то він опинився у школі (Ні).

 

VІ.  РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМОК УРОКУ.

Прийом «Мікрофон»:

  • Щоб ви побажали, якби зустріли чарівника?
  • Навіщо треба вчитися?
  • Якби ви стали чарівником, то чиє і яке бажання виконали б?

 

VІІ. ОЦІНЮВАННЯ. АРГУМЕНТАЦІЯ ОЦІНОК.

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

     1.Прочитати с. 232233;

     2. Підготувати виразне читання 1 байки Л. Глібова, вміти прокоментувати мораль.

     3.* Зробити ілюстрацію до байки (за бажанням).

 

 

Джерела:

https://docs.google.com/document/d/1EKlai3CmvLRlh7WJN5Tfoz8zqNeIC3X1wzuiqBcT9TA/edit

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
6683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку