Урок позакласного читання за твором Я. Стельмаха "Вікентій Прерозумний". Використано різноманітні форма роботи: асоціативний диктант, "Мікрофон", метод шести капелюхів, робота в групі, "Так/ні", встановлення відповідності, складання сюжетного ланцюжка.
Тема: Позакласне читання. Я.Стельмах «Вікентій Прерозумний».
Мета: продовжити знайомство з творчістю Я.Стельмаха; ознайомити учнів із повістю «Вікентій Прерозумний», визначити тему й основну думку твору; проаналізувати сюжет твору; розвивати словниковий запас, логічне та критичне мислення, пам'ять, культуру усного мовлення; виховувати шанобливе ставлення до навчання.
Обладнання: підручник, портрет Ярослава Стельмаха.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Чого навчився, того за плечима не носить.
Народна мудрість
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
2.1.Бесіда за питаннями:
2.2. Асоціативний диктант. За поданими асоціаціями назвіть відомого українського письменника.
Драматургія, «Привіт, синичко!», плавання, бокс, відомий батько, Юрківка (Ярослав Стельмах)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНООСТІ ШКОЛЯРІВ.
ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
Слово вчителя. У повісті-казці «Вікентій Прерозумний» розповідається про надзвичайні пригоди хлопчика Віки - веселі, комічні, таємничі. Пригадаймо їх.
1.Робота над прочитаною повістю «Вікентій Прерозумний»:
1.1. Складання сюжетного ланцюжка.
Розмова з учителькою прогулянка сквериком оголошення про продавця чудес бажання хлопчика Вікентій провалився у яму біля міської брами Вікентія доправляють до палацу розмова із князем розповіді про технічні досягнення ХХ століття призначення Вікентія радником князя бенкет на честь нового гостя Вікентій у в’язниці визволення з полону втеча подарунок на згадку повернення додому.
1.2.Бесіда за питаннями:
- Чи сподобався вам прочитаний твір?
- У яку пору року відбуваються події у повісті?
- Чим, за словами вчительки, Вікентій відрізняється від своїх однокласників?
- Про що мріяв хлопчик під час прогулянки міським сквериком?
- Як Віка дізнався про те, що у їхньому місті проїздом продавець чудес?
- Яким ви собі уявляєте чарівника?
- Що хлопчина попросив у продавця чудес?
- Чи вгадав він бажання Віки?
- Де опинився хлопчик? Опишіть місце, спираючись на текст повісті?
- У чому запідозрили Вікентія?
- Перекажіть епізод, як хлопчика відвезли в палац?
- У яке століття потрапив мандрівник?
- Що він там побачив? Опишіть палац?
- За що Віка сподобався князеві?
- Хто фіксував усе, що говорив Вікентій?
- Чому пишався Вікентій від того, що розповідав князеві й придворним? Чи хотілося йому повернутися додому, до школи? Чому?
- Яке ім’я придумав собі Віка?
- Чи схожий був син князя на Вікентія? Чим саме, свою думку доведіть?
- За що вирішили покарати гостя?
- Після повернення у ХХ ст., чого відразу захотів Вікентій?
Тема: розповідь про надзвичайні пригоди Хлопчика Віки – веселі, комічні, таємниці.
Ідея: усвідомлення того, що потрібно добре вчитися, щоб чогось досягти в житті і залишити слід в історії.
1.3.Словникова робота: поясніть значення слів
Рисак – рисистий кінь;
капосний – той, що робить шкоду;
отрок – архаїзм, підліток;
челядь – прислужники;
арифметика – математика;
шмигонув – крадучись, проскочити крізь щось, повз кого-, що-небудь кудись.
навсібІч – у всі боки
обрій – горизонт, виднокруг
нагайка – батіг із сплетених ремінців з коротким пужалном.
сказ – гостре інфекційне захворювання ссавців і людини, що викликається вірусом і передається слиною хворої тварини — собаки, кішки тощо.
чагар – зарості багаторічних дерев'янистих кущових рослин.
череватий – який має велике черево або має дуже випуклі, круглясті боки; широкий і присадкуватий в основі (про предмети).
гладкий – який має повне тіло; вгодований, ситий.
обабіч – з обох боків
брама – великі ворота
кольчуга – частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець.
вивідувач – розвідник
пергамент – оброблена певним чином шкіра молодих тварин, що застосовувалася до винайдення паперу як матеріалу для письма.
перукарня – спеціально обладнане приміщення, де підстригають, фарбують волосся, причісують, завивають, голять, а також роблять різні косметичні процедури.
навстіж – до кінця, на всю широчінь.
бояри – у Росії до Петра І — особа, що мала найвищий сан, звання серед службовців.
видолинок – невелика і неглибока улоговина; улоговинка, яр.
терем – високий боярський або князівський будинок у вигляді башти; житлове приміщення в такому будинку.
бевзь – бовдур
цимбали – старовинний музичний інструмент, що складається з дерев'яного корпусу трапецоїдальної форми і металевих струн, на яких грають, ударяючи молоточками або паличками.
гуслі – старовинний народний багатострунний щипковий музичний інструмент.
трофеї – зброя, військове майно і т. ін., захоплені переможцем у ворога під час війни; воєнна здобич. У мисливців — забитий звір, птах; взагалі те, що здобуте на полюванні.
забовванів – завиднівся
стравниця – їдальня
учта - урочистий обід, сніданок або вечеря, що влаштовується на честь кого-небудь або на відзначення якоїсь події; взагалі багатолюдний банкет;
безцеремонно - який не додержується правил пристойності, ввічливості; надто розв'язний.
пахва - внутрішня частина плечового згину.
* Встановіть відповідність:
Стрельнув поглядом |
обдурений |
Введений в оману |
бути позаду, відставати, поступатися у чомусь |
Зуби замовляє |
відсутність бажання вчитися |
Ополоник дьогтю в діжку тріумфу |
кинути короткий швидкий погляд |
Лоскотав страх |
у когось виникає почуття остраху, переляку. |
Не пасти задніх |
те невелике, що псує якусь справу, вигляд чого-небудь і т. ін. |
Вам би тільки волів підганяти, а не в науку лізти |
відвертати увагу кого-небудь від чогось, спрямовуючи розмову на інше |
1.4. Метод шести капелюхів:
Білий:
- Про що ми дізнаємося від дарувальника чудес?
- Які бажання висловив віка?
- Куди відправляє дарувальник Віку?
Червоний:
- Які відчуття виникли у Віки, коли він зрозумів, де знаходиться?
- Що відчув хлопець, розмовляючи з вартовими?
- Чому настрій хлопця змінився, коли той поговорив із князем?
Жовтий:
- Для чого дарувальник відправив Віку в часи Київської Русі?
- Чому він вважав, що цей подарунок згодиться Віці у подальшому житті?
- Чому це спрацює?
Чорний:
- Що могло трапитися поганого або піти не так?
- У чому полягають недоліки такого життєвого уроку?
Зелений:
- Які, на вашу думку, могли бути альтернативні подарунки для Віки від дарувальника?
Синій:
- Який урок зробив для себе Віка?
- Як, на вашу думку, зміниться життя Віки далі?
2.Прийом «Робота зі скарбничко мудрості». Поясніть значення прислів’я – епіграфу уроку.
3. Написання фанфІку «Пригоди Вікентія в Київській Русі».
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
Літературний диктант «Так чи ні»
VІ. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Прийом «Мікрофон»:
VІІ. ОЦІНЮВАННЯ. АРГУМЕНТАЦІЯ ОЦІНОК.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1.Прочитати с. 232 – 233;
2. Підготувати виразне читання 1 байки Л. Глібова, вміти прокоментувати мораль.
3.* Зробити ілюстрацію до байки (за бажанням).
Джерела:
https://docs.google.com/document/d/1EKlai3CmvLRlh7WJN5Tfoz8zqNeIC3X1wzuiqBcT9TA/edit