Урок. Леся УкраЇнка "Давня казка". Образи та ідеї поеми

Про матеріал
Форми та методи проведення уроку: розповідь вчителя, повідомлення учнів, бесіда, робота в парах, кошик запитань, "Гронування", гра "Хто швидше?", сенкан
Перегляд файлу

 

Тема. Леся Українка. «Давня казка». Образи та ідеї поеми.

Мета уроку:

 Навчальна :

Продовжувати опрацювання ідейно-художнього змісту поеми-казки.

Розвивати навички виразного читання і переказу, вміння школярів робити висновки, узагальнення;

 показати учням розуміння Лесею Українкою ролі митця в    суспільстві, служіння музі й народові;

 розкрити високі моральні риси народного співця.

Розвиваюча:

розвивати асоціативне мислення, вміння висловлювати свою думку;

розвивати навички роботи із літературним матеріалом;

роботи співпраці у групі; розвивати пам’ять, увагу, зв’язне мовлення.

           Виховна:

виховувати високі моральні якості: гуманізм, щирість, незламність; повагу та шану до великої поетеси.

 

Тип уроку: комбінований

 

Форми та методи проведення уроку: розповідь вчителя, повідомлення учнів, бесіда, робота у парах, кошик запитань, метод «Мозковий штурм», «Гронування», сенкан.

 

 

 Обладнання: портрет Лесі Українки, портрет філософа Зенона; ілюстрації із зображенням Бертольдо та народного поета, ілюстрації музичних інструментів: мандоліна, скрипка; кросворд, презентація, музичний супровід.

Епіграф.

Так, я жива! Я буду вічно жити!

Я в серці маю те, що не вмирає.

                                           Леся Українка

 

                                            Хід уроку

    І. Організація початку уроку

1. Вступне слово вчителя

 

  •     Добрий день! У добрий час!

Рада діти бачить Вас!

Ви  почули всі дзвінок,

Він покликав на урок

Кожен з вас приготувався,

на перерві постарався.

Ми Вам раді, гості любі!

Повернімось до гостей

Привітаймось

  •     Діти: «Добрий день!»
  •     Вчитель:
  •     Ми вітаєм щиро Вас

І запрошуєм ласкаво

На урок у 8 клас.

(Сідайте)

 

 Тож часу не гаємо і урок розпочинаємо!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Слово вчителя з елементами бесіди

 Діти, я хочу почати наш урок невеличким уривком, послухайте його уважно і скажіть з якого він твору?

          Йшов собі дід лісом, та загубив рукавичку. От біжить мишка, улізла в ту             рукавичку, тай сидить. Коли скаче жаба та й каже:….

       - З якого твору взято цей уривок? (Казка «Рукавичка»)

       - А що таке казка? (Казка – це розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події)

          (ілюстрації з дитячих казок: 1.«Рукавичка»,2. «Колобок»та ін..)

- Діти,не так давно ви були зовсім маленькими і кожному з вас  матусі, бабусі розповідали різні казки «Курочка ряба», «Колобок», «Ріпка», та інші, ви їх слухали із задоволенням та цікавістю.  Та ви вже восьмикласники і знайомитесь з різними поетичними творами.

- Отже, скажіть, який останній твір, ви вивчали на уроці української літератури?

 (Твір «Давня казка». Автор Леся Українка).

 

  • Який цей твір за жанром? (жанр твору: ліро-епічна поема-казка)

 

        Вчитель: Молодці, діти! Ось ми і пригадали, який твір ви вивчали на попередніх уроках і хто є його автором. 

А зараз ми з’ясуємо, як ви засвоїли біографічні відомості з життя Лесі Українки. Я  пропоную вам пограти  в гру і граючись перевіримо ваші знання.

2.Перевірка домашнього завдання.

Гра, яку ми з вами зараз проведемо називається «Хто швидше?»

2.1 Проведення гри «Хто швидше?» (Робота в групах «Обличчя до обличчя»).

  Розгадування кросворду. Коли кросворд буде розгадано правильно, то  із букв, записаних по вертикалі у виділених клітинках ви  маєте  прочитати назву  твору, над яким ми сьогодні будемо працювати.

                 Кожна група розгадує кросворд.

 Ми пригадали вивчене про життя і творчість поетеси.

 Розгаданий кросворд

  ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів роботи

Запис теми в зошити

1.Слово вчителя.

— Діти, ось ми і згадали вивчений вами раніше матеріал: життєвий і творчий шлях поетеси. Та на цьому «Давня казка» для Вас ще не закінчиться.

 (тема уроку) Сьогодні ми з вами будемо продовжувати працювати над цією поемою, а саме: поговоримо про проблеми і мотиви у творі: роль митця в суспільстві  та суть людського щастя.

Ви вже  вивчали творчість Л. Українки. Читали та вивчали напам’ять  її поезії.

   Очікування.  Зверніть будь ласка увагу на дошку і скажіть, з якого вірша ці рядки

                                             Може, квіти зійдуть - і настане

Ще й для мене весела весна.

                                                                                 Леся Українка  «Contra spem spero!»

  Леся Українка чекає на весну і сподівається, що в неї ще все буде гаразд і квіти  для поетеси  є символом  віри в життя.

 У вас на партах також є квіточки.  Напишіть, будь ласка, на них чого ви чекаєте від цього уроку.(мелодія)

Діти оголошують свої очікування, а вчитель оголошує мету уроку.

…. Чого ти чекаєш від цього уроку?

Тож, діти, будемо сподіватися, що ваші очікування справдяться.

         Сьогодні на уроці ми будемо з’ясовувати основні мотиви, що звучать у творі, з’ясуємо роль митця в суспільстві, служіння музі й народові; розкриємо високі моральні риси народного співця

  • Слово вчителя з елементами бесіди

Діти, зверніть свою увагу на епіграф до нашого уроку

                                                              Так, я жива! Я буду вічно жити!

Я в серці маю те, що не вмирає.

                                           Леся Українка

  • Що саме мала на увазі, пишучи ці рядки, Леся Українка?
  • Що ви можете сказати про її характер?

        (На дошці  портрет Зенона)(повідомлення учениці)

      Говорять, що Леся Українка має стоїчний характер.

      Колись у далекому – далекому минулому грецький мудрець – філософ Зенон проводив свої заняття біля портика Стоя в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям – стоїцизм, а його прибічники стали називати стоїками. Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.

       Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка.

     Отже, Леся Українка, Лариса Петрівна Косач – це талановита поетеса, яка мужньо бореться з хворобою, і вона є автором поеми «Давня казка».

 - Діти, сформулюймо  тему, яка пронизує кожне слово поеми «Давня казка» (відповіді учнів) (Тема твору: роль поетичного слова у житті суспільства) запис у зошити

Слайд.  Висновок вчителя:

        «Давня казка» — твір про силу поетичного слова, зокрема про надихаючу й мобілізуючу роль його у визвольній боротьбі, про єдність поета з народом.

Слайд.  (портет І. Франка та його слова)І. Франко назвав «Давню казку» Лесі Українки однією «з найкращих і найхарактерніших окрас нашої нової літератури».

 

Робота в групах

 Слайд. Жанр твору, елементи казки у творі, композиція.

 

Проблемне питання (Слайд)

* Бесіда за змістом прочитаної поеми «Давня казка».

— Назвіть центральних персонажів поеми. (Народний поет і граф Бертольдо.)

  • Де відбувається перша зустріч поета і Бертольдо? Яке враження вони справили на вас?
  • Де і чому зустрічаються вдруге?
  • Де звучали пісні поета?
  • Коли і де відбулася третя зустріч?

Робота з текстом.(кошик запитань)кожна група отримує по 2 запитання

1. Зачитайте перший візит Бертольдо до поета

2. Хто і що стає Бертольду у пригоді під час війни?

3. Зачитайте, як жив пан, і як жили бідні люди.

4. Що хотів дати співцеві Бертольдо?

5. Зачитайте відповідь поета пану. Прокоментуйте її.

6.Знайдіть і зачитайте в тексті епізод, в якому йдеться про боротьбу наступних поколінь і її завершення

Робота в групах. Метод « Дослідження»

 - Діти, вдома ви працювали в групах ,досліджували та характеризували героїв поеми «Давня казка» поета та Бертольда, виписували цитати. Тож зараз ми дізнаємося, які відомості вдалося зібрати нашим дослідницьким групам.

 Я запрошую до слова капітана  дослідницької групи поета. Шановний капітане, підведіть, будь ласка підсумок своєї роботи.

 

1 група Поет

 

Інформаційне ґроно до характеристики образу героя.

Тож, давайте закріпимо, читаючи ланцюжком риси характеру поета, який цей герой.

 (Учні ланцюжком зачитують риси характеру поета)

 

 Хвилинка відпочинку

 

(на якому музичному інструменті грав поет…)зверніть увагу на дошку

Слово вчителя. У поета була пісня і дзвінкою, і гучною, бо розходилась по світу стоголосою луною… Більшість його пісень були сумними, бо боліла душа за народ…

Тож давайте трішки відпочинемо: сядьте рівненько, заспокойтесь і послухайте чому сумує скрипаль

 

Пісня «Сум  скрипаля.»

 

 Слово вчителя.  Трішки відпочили, а тепер знову до праці. Ми дізналися все про поета, підвели підсумки, а тепер послухаємо групу Бертольдо.

Запрошуємо капітана цієї групи. (відповідь учениці)

 

 ..

       Лицар Бертольдо

Інформаційне ґроно до характеристики (учні читають ланцюжком)

 

 

3 група. Цитати до образів (4 цитати)

Висновок: отже, ми охарактеризували героїв поеми і визначили їх місце в суспільстві

 

* Робота над аналізом прочитаного.

— Пісні поета завжди відбивали думки і почуття людей, широко розносилися світом. Надихаючи народ, вони стають великою силою. Тремтить граф Бертольдо, почувши з уст народних співців складену поетом сатиричну пісню. Чому?

(Пісня висміює панські вигадки про «вищість панської породи», «блакитну кров», «білу кість дворянства»).

Кожна епоха має своїх співців . Сьогодні ми порівняли два образи і, мабуть, кожному зрозуміло, що Леся Українка – це той самий співець, якому небайдужа доля народу.

IV. Закріплення вивченого.

Складання сенкану: 1.Поет.         2. Бертольдо.

Правдивий, вільний, талановитий                 Лукавий, жадібний

Творив, згуртовував, закликав                      Знущається, розкошує, знищує

Справжній патріот свого народу                   Гнобитель народу

Співець                                                            Жорстока людина

— Дайте відповідь на запитання: «Чим повчальна «Давня казка» для поетів усіх епох?»

— Прочитайте, яку думку стверджує Леся Українка в поемі «Давня казка».

 

33_1

 («Ніякий гніт, ніяке насильство не може придушити прагнення народу до волі».)

Сл.  - Які проблеми порушені у поемі «Давня казка»?

(   - роль поета і поезії у житті суспільства;    проблема людського щастя. )

Обговорення очікувань учнів

- Діти, на початку уроку ви написали на квітах те, чого ви чекали від цього уроку. Скажіть, чи справдилися ваші  сподівання?

Діти коментують свої очікування.

- Тож давайте уквітчаємо вінком наших сподівань, вінком шани і любові славну доньку українського народу – Лесю Українку.

Сл.   Діти створюють віночок із своїх квіток-очікувань навколо портрета поетеси.(мелодія)

  •  Наступний слайд -«Мікрофон». Продовжіть речення:

 «Твір Лесі Українки «Давня казка» повчальний для поетів усіх епох тим, що…»

V. Підбиття підсумків.

Всі ви, діти, молодці,

Гарно працювали!

І сьогодні за урок отримуєте бали

(Оцінювання)

VІ. Домашнє завдання.

Зверніть увагу на дошку і запишіть завдання додому. Кожен з вас

. виконає такі завдання:  

     - малюнки до окремих епізодів твору, які найбільше запам’яталися, вразили;   

     -  підібрати 6 питань тестового характеру по темі уроку;

    

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

1

 

docx
Додано
24 січня 2022
Переглядів
608
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку