Олександр Довженко. «Ніч перед боєм» ̶ твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців. Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів.

Про матеріал
ТЕМА: Олександр Довженко. «Ніч перед боєм» ̶ твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців. Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів. Матеріали з покликаннями на Інтернет-ресурси можна використати під час дистанційного навчання.
Перегляд файлу

ТЕМА  Олександр Довженко. «Ніч перед боєм» ̶ твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців. Образи діда Платона і діда Савки. Їхній моральний урок для солдатів

 

Дистанційні уроки (за часом твоя робота триватиме два уроки по 45 хвилин плюс час на виконання домашнього завдання – все як у школі. Можеш навчатися, поділивши матеріал на частини).

 

МЕТА:      познайомся з цікавими сторінками життя видатного українського письменника і кінорежисера;    опрацюй зміст оповідання «Ніч перед боєм»;  розвивай вміння коментувати, аналізувати прочитане, висловлювати власну позицію; виховуй у собі почуття патріотизму, внутрішньої свободи.

 

Цілі:

Ти повинен знати:

  • окремі факти з життя письменника;
  • зміст оповідання;
  • зміст поняття «оповідання»;
  • як скласти паспорт твору;
  • які моральні уроки продемонстрували герої власним самовідданим вчинком.

 

Ти повинен уміти:

  • переказувати і коментувати найвагоміші епізоди твору;
  • визначати ідею твору;
  • характеризувати образи діда Платона і діда Савки;
  • робити висновки, аналізувати вчинки героїв;
  • висловлювати особисте ставлення до подій, проводити аналогії із подіями сучасності.

 

Тип дистанційного уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Форми роботи: знайомство з відеоматеріалами,  прослуховування аудіокниги або читання твору, відповіді на проблемні питання, складання паспорту художнього твору за опорною схемою.

 

 

 

ПЕРЕБІГ твого дистанційного УРОКУ

  • Хвилинка настрою

До уроку ти все приготував(ла),

посилання всі повідкривав(ла),

Все, що знаєш про Довженка, пригадав(ла).

Уважно читай, слухай, дивись, запам’ятовуй,

думки власні висловлюй.

Щоб успішним став урок,

Вмотивуймо кожен крок.

 

Слово учителя

  • Твої прадіди брали участь у Другій світовій війні. Ми пишаємося тим, що вони захищали рідну землю, ми свято бережемо пам’ять про них.

Сьогодні ти ознайомишся з оповіданням про початок війни «Ніч перед боєм» Олександра Довженка, відомого письменника і кінорежисера. 

  • Чи знайоме тобі це прізвище? Що ти про Довженка знаєш?

 

Подивись, будь ласка, відеоматеріали, котрі я для тебе підготувала.

(Натисни Ctul  і клікни на посилання).

 

https://www.youtube.com/watch?v=yC9cnRVBYCs – «Світ знає – світ пишається». Про Олександра Довженка-кіномитця.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Qo0kIxOFzXM ̶ біографія О. Довженка.

 

Ознайомившись з найцікавішими фактами з життя видатного українського письменника і кінорежисера О. Довженка, спробуй коротко розповісти про нього як про людину і митця.

 

А тепер спробуй зробити висновок: якою особистістю постав перед тобою митець?

Отже, я уявляю Олександра Довженка ……………………………………….

 

Учитель. О. Довженко, великий син свого народу, всебічно обдарований, нескорений, мав непросту долю. Коли почалася Друга світова війна, О. Довженко, хворий і вже не молодий, добровольцем пішов на фронт. Працював кореспондентом, знімав документальні фільми. Але головною зброєю на цей час для нього стало слово. Основна тема його творів цього часу – людина і війна, доля народу у війні. А. Тарковський про нього сказав: «Довженко – єдиний по-справжньому український, народний митець, який розкрив душу своїх земляків і разом з Гоголем і Шевченком спонукав мене полюбити Україну та її народ».

Картинки по запросу цікаві факти про довженка

Прослухай, будь ласка, аудіокнигу «Ніч перед боєм» або прочитай оповідання у підручнику.

     (Натисни Ctul  і клікни на посилання).

 

https://www.youtube.com/watch?v=jROZNBtukug ̶  аудіокнига «Ніч перед боєм»  (триває 30 хвилин).

 

Учитель. Так, початок Другої світової війни був невдалим для Радянського Союзу, і О. Довженко як митець, «…який розкрив душу своїх земляків…»,  зобразив зневіру, розчарування населення в армії, бійців, які занепали духом. У чому ж тоді постає велич дідів-перевізників Платона Півторака і Савки? Якою була душа в дідів? Яка її ціна?

 

Сподіваюсь, ти зможеш дати відповіді на ці питання наприкінці уроку.

 

Отже, що таке душа? Про душу нашого народу ми дізнаємось з його вірувань.  ДУШАза вченням давньоукраїнських волхвів — жива духовна плоть людини, що визначає її вдачу, поведінку, діяльність, взагалі — долю.

Про вигляд душі українці оповідають таке: вона буває ніби мушка, метелик, бджола, хмарина, дим або пара.

 

Що могла відчувати душа?

Осмисли інформацію.

Як розумієш слова Петра Колодуба: «Дід-рибалка перевернув мені всю душу»?

Віднайди у тексті, що говорив про душу бійців дід Платон. Яку поведінку бійців зумовив стан душі? Чи були діди жорстокими і несправедливими стосовно бійців?

«Душа несерйозна, розбалувана…»

«Не вміли шануватися, так уж повезем, тікайте, чорт вашу душу бери…»

«Душа в тебе мала, ̶  сказав Платон. ̶ Душа, хлопче, вона буває всяка. Одна глибока і бистра, як Дніпро, друга ̶ як Десна ось, третя ̶ як калюжа, до кісточки, а часом буває, що й калюжки нема, а так щось мокреньке…»

«Людська душа молодецька сильніша за всяку танкетку! Була, єсть і буде!»

 

Віднайди у тексті художні вирази, які свідчать про душевний стан бійців? Що відчували хлопці?

«Я, діду, ненавиджу фашизм усією душею, ̶ крикнув Троянда і навіть встав від хвилювання».

«Хіба ви думаєте, що біль і жаль не роздирають наші душі, не печуть нас пекельним вогнем? – простогнав я йому в самі очі»

 

Що відчували бійці після того, як почули правду діда Платона?

«А воїну треба напитися кріпкої ненависті до ворога та презирства до смерті».

 

Тема

Відображення віри у перемогу звичайних людей Платона Півторака і діда Савки, розкриття їх ролі у формуванні світогляду Петра Колодуба та інших героїв – захисників Вітчизни.

 

Ідея: Уславлення героїчного подвигу народу.

 

Основна думка 

«Життя – бо ваше вже, а не моє. А тільки я так скажу вам на прощання. Не з тієї пляшки наливаєте. П’єте ви, як бачу, жаль і скорботи. Марно п’єте. Це, хлопці, не ваші напої. Це напої бабські. А воїну треба напитися зараз кріпкої ненависті до ворога та презирства до смерті. Ото ваше вино. А жаль — це не ваше занятіє. Жаль підточує людину, мов та шашіль. Перемагають горді, а не жалісливі!»

 

У цих словах діда Платона виражена основна думка твору. У такий спосіб Довженко виявив своє бачення ситуації, пропагуючи таку необхідну на той час «науку ненависті». Її своєчасність та актуальність стверджує в оповіданні командир Петро Колодуб, від імені якого ведеться розповідь. Для нього, як і для багатьох бійців, що відступали під натиском ворога, переправа через Десну стала справжнім духовним очищенням. Тоді, як сам про те розповідає, його охопив сором і розпач, зникли жаль і туга, натомість «нестерпний вогонь пропік наскрізь». Завдяки цьому вогню, що викресав дід Платон, тепер він, капітан Колодуб, «у бою сторукий, помножений стократ на гнів і ненависть».

 

Найвищої емоційної напруги сповнений в оповіданні епізод незвичайної смерті мужніх дідів. Платон і Савка гинуть, потопивши посеред Десни свій човен, вщерть наповнений фашистами. Ця драматична сцена теж працює на основну ідею твору. Адже героїчний вчинок дідів — це приклад мужності та відваги для відступаючих бійців, це переконливе підтвердження істинності та щирості їхньої науки.

 

«Сюжетний ланцюжок». Віднови порушену послідовність,  з’ясувавши сюжетні компоненти твору:

 

 

Бесіда Івана Дробота з командиром Петром Колодубом про внутрішній секрет.

 

Відступ на схід  бійців вдень і вночі.

 

Стежкою до річки.

 

Перевезення через Десну.

 

Прощання бійців з дідами.

 

Розповідь Івана Дробота про долю дідів.

 

Доведи, що твір «Ніч перед боєм» за жанром оповідання.

 

Теорія літератури.

Оповіда́ння — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу. Невеликі розміри оповідання вимагають нерозгалуженого, як правило, однолінійного, чіткого за побудовою сюжету. Характери показані здебільшого у сформованому вигляді.

 

Композиція

Жоден  літературний твір не може обійтися без композиції. Адже вона є побудовою художнього твору, розташування його окремих частин в системі і послідовності, яка підкреслить головну ідею твору і допоможе її розкрити максимально.

 

Цікавий і оригінальний такий елемент композиції, як «розповідь в оповіданні». Це означає, що безпосередньо в літературному творі представлене ще одне оповідання, за допомогою якого автор намагається донести спільну фабулу свого творіння. Розповідь в оповіданні часто ведеться від особи оповідача.

 

«Ніч перед боєм» має композицію рамки. Обрамлення — прийом композиції твору, який передбачає включення одного сюжету в інший. Саме обрамлення містить в собі розмову в окопі військових, що очікують на початок бою. Розповідь у творі веде командир Петро Колодуб.

 

Експозиція: солдати говорять в окопі.

Зав’язка: повернення солдат з поля бою.

Зустріч солдат та двох дідів — Савки і Платона.

Кульмінація: розмова дідів, які впевнені в перемозі, про цінність рішучості в бою.

Розв’язка: прощання з дідами.

Післяслово: розповідь про подальшу долю дідів.

 

«Нова хвиля»

  • Розкажи, що дізнався(лась) про Петра Колодуба. Яким постав перед тобою командир?
  • Яким був бойовий дух бійців на момент зустрічі з дідами Платоном і Савкою? Що було причиною такого стану?
  • Якими постають діди? У чому полягав подвиг перевізників? У чому їхня велич? («Він стояв на кормі з веслом, суворий і красивий, і дивився вперед поверх нас»).
  • Досліди, які міфологічні, релігійні та історичні образи використовує в оповіданні автор і з якою метою. Поясни, що вони, на твою думку, означають?                       

(Святий Микола-угодник, Морозенко, образ річки Стікс із грецької міфології, через яку переправляв душі померлих перевізник Харон).

 «Займи позицію»

Учитель. У своєму «Щоденнику» О. Довженко зробив запис: «Діди-перевізники – це образ епохи. Діди-перевізники через ріки. Харони. Їх багато. Вони сміливі, не бояться смерті і ніби зговорились».

Як ти думаєш, чи могли діди-перевізники вчинити інакше, адже були поважного віку? Так чи ні? Займи позицію. Аргументуй свою думку.

 

Підсумок уроку

 «Незакінчене речення»

  • Мене найбільше вразила подія з біографії письменника…
  • Фільм «Земля» визнано кіношедевром, оскільки…
  • Героїчний вчинок дідів — це приклад…

Отже, герої твору є носіями кращих рис характеру людини — захисника Вітчизни. Їм властива твердість духу, нескореність ворогові; любов до батьківщини, волелюбність. Події виписані в романтично-піднесеному стилі, у творі все величне, незвичайне. Письменник описує такий стан душі, коли в останні хвилини життя людина почувається могутньою.

  • Сьогодні на Сході країни триває війна. Вислови думку, як би вчинили діди-перевізники в наш  час?

 

«Аналітичне зерно»

  • Чи сподобалось тобі працювати дистанційно?
  • Чи досягли ми з тобою поставлених цілей?
  • Завдяки чому?
  • Твій найбільший успіх на цих уроках – це …
  • Що б ти порадив(ла) мені як учителю використати на наступних уроках?

 

Оповідання «Ніч перед боєм» поширювалося і набуло популярності серед бійців у вигляді маленької книжечки, яка їх надихала на перемогу.

Скористайся уявною книжечкою-метеликом і запиши в ній, які моральні уроки візьмеш на майбутнє.

 

Книжечка-метелик

Результат пошуку зображень за запитом метелик малюнок

 

Обов’язкове домашнє завдання:

Склади паспорт твору (заповни таблицю й надійшли на перевірку).

 

Необов’язкове домашнє завдання (за бажанням):

Напиши есе  (6-10 речень) «Душа-метелик..».

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
30 січня 2022
Переглядів
13071
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку