Урок "Леся Українка «На крилах пісень»"

Про матеріал
На уроці завданням учителя є допомогти учням за допомогою проекту глибше осмислити привабливість творів Лесі Українки, більше дізнатися про життя поетеси; вміти застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати пам'ять, вміння висловлювати власні судження; виховувати усвідомлення важливості формування і розвитку індивідуальності, неповторності творчої особистості; виховувати почуття людської гідності та толерантності.
Перегляд файлу

           Тема:  Леся Українка «На крилах пісень»

Мета: допомогти учням за допомогою проекту глибше осмислити привабливість творів  Лесі Українки,  більше дізнатися про життя поетеси; вміти застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати пам'ять, вміння висловлювати власні судження; виховувати усвідомлення важливості формування і розвитку індивідуальності, неповторності творчої особистості; виховувати почуття людської гідності та толерантності.

Тип уроку:  підсумковий.

Форма:  урок-проект.

Міжпредметні зв’язки: українська мова, психологія, образотворче мистецтво.

Обладнання: портрет Л.Українки, ілюстрації до її творів, виставка книжок поетеси, комп’ютер, роздатковий матеріал.

Очікувані результати:

*учні знатимуть: цікаві факти з життя Лесі Українки; тематику поезій; мотиви творчості поетеси, її погляди на призначення мистецтва і митця; в чому сила Л.Українки; чим захоплює ця сильна, мужня людина;

*учні вмітимуть: знаходити художні засоби, образи-символи; визначати проблеми та шляхи їх вирішення; робити висновки; презентувати результати проектної діяльності; чітко й логічно викладати матеріал; аналізувати поезії; логічно мислити;

*учні цінуватимуть: творчість Л.Українки, її мистецький талант; працю не тільки поетеси, а й свою; красу художнього слова; високі моральні якості – гуманізм, щирість, ненависть до зла, несправедливості … .

Випереджальні завдання:восьмикласники за власним бажанням об’єдналися у творчі групи для роботи у проекті.

Хід уроку

Епіграф: Ні! Я жива! Я буду вічно жити!

                Я в серці маю те, що не вмирає!

                                                 Леся Українка

І. Установчо-мотиваційний блок

1. Психологічна настанова щодо уроку. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів.

– Шановні восьмикласники. Сьогодні у вас з вами непростий урок. Перш ніж розпочати його, ми маємо пам’ятати, що під час роботи слід бути взаємоввічливими, добрими, порядними. Подивімося одне на одного й посміхніться , пам’ятайте,

Що ти на землі – людина.

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Такою неповторною, як кожен із вас, є кожна особистість. А сьогодні ми будемо захищати наш проект, над яким ви працювали не один день. Ви досліджували життєвий і творчий шлях однієї з найвидатніших жіночих постатей української літератури, мужньої особистості – Лесі Українки.

2. Аутотренінг.

Перед вами аутотренінг. Нехай кожен подумки повторить його.

Я – людина.

Я – впевнений(а).

Я – творча особистість, дослідник.

Я досліджую, думаю, замислююся.

Я буду працювати на уроці.

Я хочу знати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодні ми будемо захищати наш проект, який має назву «На крилах пісень». Працюючи над проектом, ви більше дізналися про Л.Українку, про неї як особистість, про її талант, волю, мужність, боротьбу, нескореність духу.

Але ми уже вивчили на уроках життя і творчість Л.Українки, тому посередині аркуша, який лежить у вас на парті, напишіть «Леся Українка» і підберіть до цієї персоналії асоціації, створіть асоціативне гроно.

1.Складання асоціативного грона. (Робота в парах)

     поетеса

 

          музикант

 

         письменниця

       перекладач

        Леся  Українка                                      мовознавець

     фольклорист

     автор листів

  драматург

 

                 автор навчальної літератури

 

     автор публіцистичних праць

 

 

*У зошиті;

*записування ідей на дошці;

*пояснення учнями їхніх записів.

2. Словникова робота.

   Пояснення слів, записаних на дошці: особистість, дослідження, проект, аутотренінг.

Аутотренінг – система прийомів, що навчають людину поліпшувати свій фізичний та психічний стан за допомогою самонавіювання.

Особистість – конкретна людина в ракурсі її культури, особливостей характеру, виховання; індивідуальність, особа.

Дослідження – наукова праця, в якій аналізується будь-яке питання.

Проект – план, задум організації, влаштування, заснування чого-небудь.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу

  Отож, переходимо до наступного етапу нашого уроку. Працюватимемо ми в групах , які вже отримали завдання, надіємося, що й виконали успішно. Сьогодні ви повинні обмінятися своїми результатами роботи. Так як клас був поділений на три групи, то І група працювала над презентацією, ІІ група – над веб-сайтом, а ІІІ група – над публікацією.

 Отже, надається слово першій групі, юним дослідникам.

1.Презентація. «Що за дивна сила слова!» (Служіння літератури поневоленому народові Л.Українка розуміла як участь у революційній боротьбі. На той час вона своїм життям, своєю невтомною працею показала, яким повинен бути народний митець. Тому в образі героя поеми  «Давня казка» вони пізнали риси характеру самої Л.Українки, його шлях до народного поета – це шлях самої письменниці.

Вивчаючи поему «Давня казка» на уроці, діти побачили, що боротьба – це не тільки зброя, сила, витримка, революція. Вони зрозуміли, що перемогу чи поразку можна отримати за допомогою слова влучного, дотепного, гострого та переконливого. Тому вивчаючи поему, працюючи над проектом, І група, яка працювала над презентацією, повинна була дослідити, в чому сила слова і що це означає. Для цього вони вдалися до вивчення художніх засобів у поемі. Восьмикласники порахували ці «чарівні» слова, тим самим відповідаючи на дане запитання.

На основі порахованих художніх засобів учні склали діаграму.

В результаті роботи над проектом восьмикласники дійшли висновку, що слово – це велика сила:  словом можна вбити й воскресити, поранити й зцілити, засмутити й звеселити. Отже, слово – дивовижна й неповторна сила.)  

  Слово надається другій групі.

2. Веб-сайт. «Чаруючий світ поезій Лесі Українки» (Л.Українка незвичайна собі тим, що ще майже дитиною була (мала ледве 13-ий рік), а вже «Зоря» помістила її дві поезії «Конвалія»,  «Сафо» в 1884 році. Коли їй виповнився 21 рік, вона вже поруч з матір’ю взята в історію нашої літератури.

Л.Українка – символ мужності, стійкості, нездоланності людського духу. В цьому ІІ група мала можливість переконатися ще раз, працюючи над створенням веб-сайту. Для цього вони опрацювали дві збірки: «На крилах пісень», «Думи і мрії».

Світ поезії Л.Українки – справді чаруючий! В цьому учні переконалися, досліджуючи це завдання. Все найцікавіше, що їм вдалося дізнатися про найвидатнішу поетесу, про дочку Прометея, про жінку-борця, діти помістили у веб-сайті. В цей же час учні зрозуміли, що Л.Українка ще й дуже добра, приваблива, тактовна … жінка.

На першій сторінці – «Домашня сторінка»  – учні представляють свою команду, вказують своє завдання і побажання.

На другій сторінці – «Вивчені поезії» – діти написали, які теми порушувала Л.Українка у збірках «На крилах пісень», «Думи і мрії»: тема природи; творчості; тема сильної особистості … .

На третій сторінці восьмикласники помістили ті образи-символи, які використала поетеса у своїй творчості: зоряне небо, море, пісня … .

На четвертій сторінці ІІ група показала, які художні образи допомагають розкрити чаруючий світ поезії Л.Українки: зоря, конвалія, Україна … .

На п’ятій    це художні засоби, за допомогою яких діти глибше зазирнули у світ поезії поетеси: епітети, контрастність, метафори … .

На шостій сторінці учні розмістили те, що, на їх думку, було найцікавішим, опрацьовуючи збірки, –  роки видання поезій.

На сьомій і восьмій сторінках дві учениці написали власні вірші про Лесю Українку. Одна з них ще й склала, так би мовити, характеристику поетеси.)

    Слово надається третій групі.

 3. Публікація. «Світ Лесі Українки» (Л.Українка стала ідеалом для учнів. Тому у своїй публікації восьмикласники написали уявне інтерв’ю з нею. Вивчаючи життя і творчість української поетеси, у них виникло бажання побачитися з такою людиною.

Також склали кросворд і цікаве завдання щодо вивчення даної теми. А ще учні зобразили родинне дерево поетеси. Помістили ті фотографії, які, на їх думку, найбільше підходили до даного виду роботи.)

  IV. Узагальнення знань учнів

  Підсумком нашого уроку будуть підготовлені ілюстрації до поезій Л.Українки.

1.Представлення малюнків.

Учні 8-го класу підготували  ілюстрації до творів Л.Українки: «Давня казка», «Лелія», «Давня весна» … .

– Можливо, хтось із вас так захопився поезією поетеси, працюючи над проектом, що вивчили напам’ять хоча би одну з них?

2.Читання напам’ять поезій: «Надія», «Contra spem spero!», «Як дитиною, бувало…» … .

  А тепер я хотіла би почути ваші думки, враження щодо виконаної роботи.

3.Висновки учнів.

Леся Українка для мене … .

Працюючи над проектом, мене зацікавили … .

Найбільше мені сподобався у Л. Українки образ … .

Знайомство з поезією Л.Українки наштовхнуло мене на думку про те, що … .

Я запам’ятаю слова Л. Українки … , бо … .

4.Складання сенканів.

Леся.

Тендітна, хвора.

Не здавалася, боролася, перемагала.

Завжди сильна духом.

Жінка-борець.

 

Леся.

Розумна, цілеспрямована.

Протистояла, шукала, радила.

Несла людям вогонь просвіти.

Дочка Прометея.

 V. Домашнє завдання

*Підготуватися до тематичної атестації.

   VI. Рефлексійна анкета

 1.Чи сподобався тобі проведений урок?

 а) Так, дуже;

 б) не дуже;

в) ні.

  2. Якщо урок сподобався, спробуй визначити, чим саме. Підкресли 5 факторів, які обумовили твоє позитивне ставлення:

 а) я почуваюся впевнено й спокійно;

 б) було цікаво;

 в) ми вчилися самостійно здобувати й застосовувати знання;

 г) ми оволоділи читацькими вміннями;

 д) ми оволоділи вміннями ставити цілі, планувати діяльність та оцінювати свою роботу;

 е) ми виробляли вміння працювати в парі, в групі;

 є) ми розвивали вміння захищати свою думку, аргументовано вести дискусію;

 ж)вивчався необхідний матеріал;

 з) кожен розвивав власні здібності.

 3. Які розумові рівні були актуалізовані під час уроку?

 а) Аналітичний;

 б) критичний;

  в) синтез інформації.

  4. Чи змінилося твоє уявлення про поетесу внаслідок почерпної інформації?

  VII. Оцінювання проекту

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 червня 2021
Переглядів
483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку