Майстер-клас "Формування креативного мислення учнів через вирішення творчих завдань"(на основі повісті О. Думанської «Школярка з передмістя»)

Про матеріал
Дана майстерка демонструє технологію застосування інтелект – карти на уроці української літератури під час вивчення повісті Оксани Думанської «Школярка з передмістя».
Перегляд файлу

Формування креативного мислення учнів через вирішення творчих завдань

Перебіг майстер-класу

Привітання

Добрий день,  шановні колеги! 

1.Входження в тему

Як успішно справлятися з потоком інформації, що надходить до нас щодня? Як витрачати на її обробку, аналіз і прийняття рішення мінімум часу і сил? І врешті, як зацікавити досить вибагливого сучасного школяра своїм предметом?

Саме тому свого часу я почала застосовувати  інноваційну технологію на уроках української мови і літератури, зокрема  інтелект – карт. Інтелектуальна карта чи ментальна карта, карта пам’яті, карта думок…  На українську мову термін “mind map” перекладають по-різному, але його суть від цього не змінюється

Чому я вважаю доцільним використання інтелект-карт на уроках української мови і літератури?

На мою думку, застосування інтелект-карт в навчанні школярів може дати величезні позитивні результати, оскільки діти вчаться вибирати, структурувати і запам'ятовувати ключову інформацію, а також відтворювати її в подальшому. Розумові карти допомагають розвивати креативне і критичне мислення, пам'ять і увагу школярів, а також зробити процеси навчання цікавішими й результативнішими. До того ж подібна робота пожвавлює роботу учня на уроці, робить процес навчання невимушеним, психологічно комфортним і цікавим.

Гнучкість цих карт дозволяє розглядати будь-яку тему або навчальне питання.

Сьогодні  я  хочу поділитись своїм поки що невеликим досвідом роботи створення  ментальної карти на уроці літератури під час роботи над прозовим твором.

Практична діяльність

Виявляється, що сучасні школярі не лише спілкуються в  Facebook,  ВК, Twitter короткими повідомленнями-есемесками, гуляють просторами Усемережжя, а й пишуть щоденники. Як це, до прикладу, робить  ваша ровесниця – героїня сучасної дитячої  письменниці Оксани Думанської «Школярка з передмістя».

  • А   скажіть, чи можна читати чужі щоденники?
  • А чому ж тоді авторка визначила жанр своєї книги як «Щоденник, дописаний з уяви» і ще й презентувала на загал не лише українським, а й німецьким підліткам?

Дійсно, письменниця висвітлила  актуальні нині для багатьох сучасних дітей , а точніше – підлітків проблеми. І тому спробуймо сьогодні «прочитати їх між рядками» у щоденнику школярки. Упродовж спільного створення інтелектуальної карти нашим завданням буде:

  1. Визначити основні проблеми повісті.
  2. З'ясувати їх взаємозв'язок.
  3. І чи, дійсно, це «Щоденник, дописаний з уяви»?

Тому бажаю сьогодні успіху вам, собі! Адже помилятися - нестрашно. Страшно - не визнавати своїх помилок, і помилятися знову, знову і знову....

1 блок

  • Скажіть, а якби довелося головній героїні подавати вже у дорослому віці, наприклад, резюме, щоб влаштуватися на роботу. А чи прийняли б його? Чому?
  • А яка, основна причина того, що школярка почала вести щоденник? Наведіть як min 3 причини.
  • Скажіть, а коли ви читали повість, то відчули оцю самотність?
  • То можна виділити проблему самотності?

2 блок

  • Скажіть, а чи читали ми щось схоже раніше?
  • Як ви вважаєте, чому саме зараз я запропонувала цю книгу до вашої уваги?
  • Отож, наша героїня вчиться дорослішати? Чи не так?
  • Отож, яку наступну проблему ми можемо визначити?

Записуємо : проблема дорослішання.        Маркуємо проблему                

1.А у дорослих, як відомо, дещо інші проблеми.

«Наші розмови як есемески», - так говорить Школярка  про своє спілкування з татом. Слайд

  • Чому?
  • Як  взагалі розвиваються її стосунки з ним?
  • Як вона взагалі сприйняла його одруження?
  • На вашу думку, а чому він навіть не сказав про те, що має сина?

Погодьтеся, що героїня не просто дорослішає, а  передчасно  дорослішає.

«Три дні маминого перебування перетворилася на суцільне свято».   Слайд   Чому? 

2.

  • Як дівчинка сприйняла звістку про те, що мама вийде заміж за данця і вона разом з нею буде  змушена поїхати за кордон?  Чому?
  • Але все ж таки дівчинка зрозуміла, що так буде краще для мами?  Чому? Наведіть цитату.( с.7)

Погодьтеся, що дівчинка розуміє, що, тут, в Україні, перспективи набагато гірші, ніж за кордоном, де можна влаштуватися.

  • Отож, проблему ми можемо визначити?

 Записуємо : проблема стосунків з батьками     Маркуємо проблему          

Як бачимо, дівчина потерпає від браку уваги зі сторони батьків.

3. Отож, єдиним надійним та незмінним дорослим, порадницею, а також найближчим другом у Школярчиному світі, окрім щоденника, є Бабуся. Слайд  

«Бабусині педагогічні здібності  усі пішли на мене.»

  • Отож, яку наступну проблему ми можемо визначити?

             Записуємо : проблема стосунків з бабусею

  • Якими вони були?
  • Як вони розвиваються?
  • Легше ніж з батьками? Чому?
  • Отож, яке ключове слово можна підібрати до цих стосунків?

 Маркуємо проблему

Intear «Ситуація така»

4. За допомогою Intear «Ситуація така» (зачитую цитату №4  «…ну, класу — потребую, вчителів і ваших батьків — ні!» — затялася я» ) проаналізуйте  стосунки Школярки з класом.   Слайд

  • Скажіть, а чи важливі стосунки з ровесниками у вашому віці? 
  • Наскільки?
  • Чому?

Отож, яку наступну проблему ми можемо визначити?

             Записуємо : проблема стосунків з ровесниками

Маркуємо проблему

Палітра стосунків

5.А зараз пропоную вашій увазі палітру стосунків. Можливо, хтось уже віднайде й себе на ній.

  • Виділіть, будь ласка, проблему.
  • Хто подобається школярці?
  • Чи відразу легко й просто у них вони вибудовуються? Наведіть цитату (ст.3)

Отож, як бачимо, Школярка вчиться їх будувати.

Записуємо : проблема стосунків з сусідом          Маркуємо проблему

6.

  • До речі, хто пише Щоденник? А читає? Школярка, чи,  приміром піарник з екологічних проблем?

Час бавиться з нами, бавиться нами. Побавмося й ми: пофантазуймо дещицю: ким стала Школярка?

  • А чи легко їй це далося?
  • А тепер повернімося в минуле: укладіть ланцюжок подій-цитат, які дозволили б прослідкувати процес життєвого вибору г/г.  Це ст.7
  • Важко? Складно?
  • Отож, яку наступну проблему ми можемо визначити?

Записуємо : проблема життєвого вибору

«Ранжування»

Ми можемо вже визначити ключові події в житті Школярки.  ( Слайд)

  • Чого було більше: радощів та перемог чи розчарувань та невдач?

3 блок

  • А які події Школярка переживає найбільш болісно? Чому?

До речі, психологи переконані, що саме у підлітковому віці людина вчиться будувати свої взаємини з суспільством: засвоює його правила, закони, вчиться самоутвердженню в дорослому світі, тобто відбувається

процес соціалізації.

  • Чи вчиться цьому г/г?
  • Отож, яку наступну проблему ми можемо визначити?

Записуємо : проблема соціалізації              Маркуємо проблему

«Займи позицію»

  • Поміркуйте, чому  г\г була такою категоричною, пишучи творче завдання переказу: «Про долю рідного краю зараз більше думають ті українці, що поїхали наймитами по всьому світу, бо якби вони сиділи дома без роботи, то їхні родини пішли б жебракувати…»
  • Отож, які наступні проблеми ми можемо визначити?

Записуємо : проблема безробіття              проблема заробітчанства  

Маркуємо проблему

Проблема заробітчанства є . За цей час у нашій країні виросло ціле

покоління дітей заробітчан.  Такі діти не лише не отримують належної уваги батьківської уваги, а й звикають до такого способу життя. Саме з цієї причини можна стверджувати, що ці 2 явища породили соціальне сирітство.  Маркуємо проблему.

Варто зазначити, що ці проблема є настільки актуально гострою для нашого суспільства, що сучасні  дитячі письменники не залишилися осторонь: вони почали про це писати. І як свідчить статистика, така література «в тренді», вона має соціальне замовлення. Ось так її репрезентувала О.Думанська.

Повернімося до нашого Щоденника і з'ясуймо:

чи настільки він «уявний» чи все-таки реалістичний?

  • Можна сказати, що він написаний з реалій?(по часу: «Щоденник, написаний з реалій»)

Колаж «Займи позицію»

  • То чи легко бути підлітком? Яке воно життя сучасного підлітка?

Пропоную вам створити модель сучасного підлітка(працюють самостійно, а потім кріплять на дошку «Сучасний підліток»).

  • А як ви вважаєте, чому я запропонувала вам різні макети людських фігур?
  • Наша героїня здобула такий великий життєвий досвід.
  • Чому ж вона тоді безіменна?
  • Чому попри усі негаразди, Школярка все одно переконана, що вона «пестунчик долі».

Хоча й не можна читати чужі щоденники

Що було важливим для вас сьогодні?

А що найбільше вразило?

А що ви сьогодні зрозуміли?

Сподіваюсь, те, шо ми сьогодні робили стане Вам в нагоді.

 

 

1

 

docx
Додано
3 липня 2021
Переглядів
916
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку