Формування креативного мислення учнів через вирішення творчих завдань
Перебіг майстер-класу
Привітання
Добрий день, шановні колеги!
1.Входження в тему
Як успішно справлятися з потоком інформації, що надходить до нас щодня? Як витрачати на її обробку, аналіз і прийняття рішення мінімум часу і сил? І врешті, як зацікавити досить вибагливого сучасного школяра своїм предметом?
Саме тому свого часу я почала застосовувати інноваційну технологію на уроках української мови і літератури, зокрема інтелект – карт. Інтелектуальна карта чи ментальна карта, карта пам’яті, карта думок… На українську мову термін “mind map” перекладають по-різному, але його суть від цього не змінюється
Чому я вважаю доцільним використання інтелект-карт на уроках української мови і літератури?
На мою думку, застосування інтелект-карт в навчанні школярів може дати величезні позитивні результати, оскільки діти вчаться вибирати, структурувати і запам'ятовувати ключову інформацію, а також відтворювати її в подальшому. Розумові карти допомагають розвивати креативне і критичне мислення, пам'ять і увагу школярів, а також зробити процеси навчання цікавішими й результативнішими. До того ж подібна робота пожвавлює роботу учня на уроці, робить процес навчання невимушеним, психологічно комфортним і цікавим.
Гнучкість цих карт дозволяє розглядати будь-яку тему або навчальне питання.
Сьогодні я хочу поділитись своїм поки що невеликим досвідом роботи створення ментальної карти на уроці літератури під час роботи над прозовим твором.
Практична діяльність
Виявляється, що сучасні школярі не лише спілкуються в Facebook, ВК, Twitter короткими повідомленнями-есемесками, гуляють просторами Усемережжя, а й пишуть щоденники. Як це, до прикладу, робить ваша ровесниця – героїня сучасної дитячої письменниці Оксани Думанської «Школярка з передмістя».
Дійсно, письменниця висвітлила актуальні нині для багатьох сучасних дітей , а точніше – підлітків проблеми. І тому спробуймо сьогодні «прочитати їх між рядками» у щоденнику школярки. Упродовж спільного створення інтелектуальної карти нашим завданням буде:
Тому бажаю сьогодні успіху вам, собі! Адже помилятися - нестрашно. Страшно - не визнавати своїх помилок, і помилятися знову, знову і знову....
1 блок
2 блок
Записуємо : проблема дорослішання. Маркуємо проблему
1.А у дорослих, як відомо, дещо інші проблеми.
«Наші розмови як есемески», - так говорить Школярка про своє спілкування з татом. Слайд
Погодьтеся, що героїня не просто дорослішає, а передчасно дорослішає.
«Три дні маминого перебування перетворилася на суцільне свято». Слайд Чому?
2.
Погодьтеся, що дівчинка розуміє, що, тут, в Україні, перспективи набагато гірші, ніж за кордоном, де можна влаштуватися.
Записуємо : проблема стосунків з батьками Маркуємо проблему
Як бачимо, дівчина потерпає від браку уваги зі сторони батьків.
3. Отож, єдиним надійним та незмінним дорослим, порадницею, а також найближчим другом у Школярчиному світі, окрім щоденника, є Бабуся. Слайд
«Бабусині педагогічні здібності усі пішли на мене.»
Записуємо : проблема стосунків з бабусею
Маркуємо проблему
Intear «Ситуація така»
4. За допомогою Intear «Ситуація така» (зачитую цитату №4 «…ну, класу — потребую, вчителів і ваших батьків — ні!» — затялася я» ) проаналізуйте стосунки Школярки з класом. Слайд
Отож, яку наступну проблему ми можемо визначити?
Записуємо : проблема стосунків з ровесниками
Маркуємо проблему
Палітра стосунків
5.А зараз пропоную вашій увазі палітру стосунків. Можливо, хтось уже віднайде й себе на ній.
Отож, як бачимо, Школярка вчиться їх будувати.
Записуємо : проблема стосунків з сусідом Маркуємо проблему
6.
Час бавиться з нами, бавиться нами. Побавмося й ми: пофантазуймо дещицю: ким стала Школярка?
Записуємо : проблема життєвого вибору
«Ранжування»
Ми можемо вже визначити ключові події в житті Школярки. ( Слайд)
3 блок
До речі, психологи переконані, що саме у підлітковому віці людина вчиться будувати свої взаємини з суспільством: засвоює його правила, закони, вчиться самоутвердженню в дорослому світі, тобто відбувається
процес соціалізації.
Записуємо : проблема соціалізації Маркуємо проблему
«Займи позицію»
Записуємо : проблема безробіття проблема заробітчанства
Маркуємо проблему
Проблема заробітчанства є . За цей час у нашій країні виросло ціле
покоління дітей заробітчан. Такі діти не лише не отримують належної уваги батьківської уваги, а й звикають до такого способу життя. Саме з цієї причини можна стверджувати, що ці 2 явища породили соціальне сирітство. Маркуємо проблему.
Варто зазначити, що ці проблема є настільки актуально гострою для нашого суспільства, що сучасні дитячі письменники не залишилися осторонь: вони почали про це писати. І як свідчить статистика, така література «в тренді», вона має соціальне замовлення. Ось так її репрезентувала О.Думанська.
Повернімося до нашого Щоденника і з'ясуймо:
чи настільки він «уявний» чи все-таки реалістичний?
Колаж «Займи позицію»
Пропоную вам створити модель сучасного підлітка(працюють самостійно, а потім кріплять на дошку «Сучасний підліток»).
Хоча й не можна читати чужі щоденники
Що було важливим для вас сьогодні?
А що найбільше вразило?
А що ви сьогодні зрозуміли?
Сподіваюсь, те, шо ми сьогодні робили стане Вам в нагоді.
1