Урок зарубіжної літератури. 8 клас. Тема. "Лицарський ідеал Дон Кіхота та тверезість мислення Санчо Панси"
Урок зарубіжної літератури. 8 клас
Тема. Лицарський ідеал Дон Кіхота та тверезість мислення Санчо Панси
Мета: формувати навики компаративного аналізу літературних героїв; удосконалювати вміння працювати з критичною літературою, навики роботи з текстом , цитатним матеріалом; розвивати творчу уяву, уміння аналізувати художній образ і визначати засоби його створення, формувати світогляд здобувачів освіти, виховувати інтерес до пізнання духовного світу людини.
Обладнання: текст роману М. де Сервантеса Сааведри, ілюстрації до твору, діаграма Вена, таблиця Елвермана, фотоматеріал із зображенням пам’ятника Дон Кіхотові та Санчо Пансі, малюнка П. Пікассо «Дон Кіхот і Санчо Панса», пам’ятника М. де Сервантесу Сааведрі та його героям у Мадриді.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі умінь і навиків.
Що стосується двох героїв, Дон Кіхота
і Санчо Панси, то вони безперервно пародїюють,
чудово доповнюючи один одного, але при цьому
об’єднуються в одного справжнього героя роману.
Г. Гейне
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
1. Зачитування сенканів до образу Дон Кіхота
Зразок сенкана
Дон Кіхот
дивакуватий, мрійливий;
вірить, шукає, подорожує;
поборник всілякого роду зла;
справжній лицар.
2. Робота з епіграфом
III. Робота над темою уроку
1. Слово вчителя
– Попри несхожість мрійника Дон Кіхота і практичного Санчо Панси їх об’єднує невдоволеність дійсністю, бажання боротися з несправедливістю й переконаність у можливість успіху.
Санчо Панса – єдиний, хто розуміє Дон Кіхота; за рисами свого характеру він – цілковита протилежність Дон Кіхоту. Коли ж протидіє Санчо Дон Кіхоту? З яких позицій герої пізнають світ і яким чином взаємодоповнюють один одного? Відповіді на ці запитання ми знайдемо впродовж уроку.
2. Проблемне запитання для дослідницько-пошукової роботи
3. Словникова робота
Антиподи – люди з протилежними поглядами, смаками й рисами характеру.
4. Робота з ілюстративним матеріалом
(Учні-«мистецтвознавці» коментують ілюстрації до образів Дон Кіхота і Санчо Панси: малюнок П. Пікассо «Дон Кіхот і Санчо Панса», пам’ятник
М. де Сервантесу Сааведрі та його героям у Мадриді.)
5. Бесіда
6. Колективна робота над складанням характеристики Дон Кіхота і Санчо Панси (з використанням цитатного матеріалу)
7. Побудова діаграми Вена для порівняльної характеристики героїв
Дон Кіхот Санчо Панса
8. Обговорення результатів і заповнення таблиці Елвермана
Так |
Проблема |
Ні |
|
Чи можна вважати героїв Сервантеса антиподами? |
|
9. Дослідницько-пошукова робота
10. Коментар учнів-«літературознавців»
– Варто прислухатися до думки дослідників творчості Сервантеса, які вважають, що Дон Кіхот обрав своїм зброєносцем людину, яка певною мірою його доповнює.
Беззастережне служіння ідеалу, усупереч очевидній його несумісності з дійсністю, у свідомості Дон Кіхота поступово змінюється розумінням абсурдності ситуації, у якій він опинився. Санчо Панса дає йому влучну характеристику: «Шахрайство в нього й у приплідку нема, душу має, як чистий кришталь, зла зроду ніколи не вдіє, а добро всім робив би; такий безхитрісний, що й дитя його круг пальця обведе» (ч. 2, розд. XIII).
Характер Санчо Панси теж еволюціонує. Він перший зрозумів згубність ідеалістичних поглядів свого хазяїна, усіляко прагнув повернути його до дійсності. Санчо Панса залишається практичною людиною, але стає гуманнішим, здатним навіть поступитися власними вигодами. Нові риси характеру зброєносця Дон Кіхота розкриваються у вигаданій грі в губернатерство, під час «правління» у герцогському замку. Найважливішою справою губернатора Санчо Панса вважав «очистити сей острів од усякої нечисті, ледарів та іншої наволочі».
Санчо поступово втрачає корисливість і прозаїзм, жадобу до наживи витісняє любов до справедливості. Він усвідомлює, що гідність і честь – незрівнянно вищі за багатство.
Англійські романтики (Вордсворт, Колдридж) розглядали Дон Кіхота і Санчо Пансу як дві сторони єдиної людської свідомості: Дон Кіхот символізує «високий розум», «уяву» й «моральне почуття», а Санчо – «здоровий глузд» та «практичну розсудливість».
IV. Рефлексія. Підсумки уроку
– На сьогоднішньому уроці не було байдужих щодо порушених проблем, кожен висловлював свою думку, арґументував її, наводячи приклади з тексту та використовуючи цитатний матеріал. Ви змогли переконатися в тому, що герої взаємодоповнюють один одного.
Шлях усвідомлення справжніх цінностей проходить поруч із Дон Кіхотом і його вірним зброєносцем. Герої навчилися мислити як справжні мудреці, уболіваючи душею за все людство. «Мета усіх моїх поривань блага, а саме: робити всім добро і нікого не кривдити», – стверджує головний герой роману М. де Сервантеса Сааведри.
V. Домашнє завдання
Підготуватися до диспуту «Чому образ Дон Кіхота є вічним?»
Індивідуальне випереджувальне завдання:
підготувати картки з висловлюваннями видатних людей про твір
М. де Сервантеса Сааведри та його героя; пам’ятку «Правила проведення диспуту».