Бердянський державний педагогічний університет
ФАКУЛЬТЕТ психолого-педагогічної освіти та мистецтв
Кафедра початкової освіти
План-конспект уроку з математики
«Лічба предметів. П’ятикутник »
Студентки 4 курсу 41ПО групи
спеціальності 013 Початкова освіта
Мірошніченко Тетяни Олександрівни
Методист: Малицька О.В
Національна шкала ________________
Кількість балів: __________
Бердянськ,2019
Мета. Вправляти учнів в лічбі предметів. Ознайомити з геометричною фігурою п’ятикутником. Формувати навички написання цифр 1, 2, 3. Розвивати увагу, логічне мислення.
Обладнання. Телевізор, відеозаписи відповідно до уроку №7, плакат із завданнями, картки з цифрами 1, 2, 3, зображення Незнайка, Кмітливчика, Кнопочки та Знайка.
Зміст уроку
І. Вступне слово вчителя
- Діти, ми починаємо урок математики. Давайте привітаємося.
- Доброго ранку травам росистим!
Доброго ранку квітам барвистим!
Доброго ранку сонечку ясному,
Людям усім і всьому прекрасному! (Діти говорять разом з учителем.)
ІІ. Створення позитивного настрою
1. Проспівування І частини «Пісеньки про математику»
- Почнемо наш урок, поспіваємо перший куплет «Пісеньки про математику».
- 1, 2, 3, 4, 5!
Математики нас вчать.
Додавати, віднімати, рахувати.
Коло й кулю розрізняти
І задачу розв’язати.
Полічи: «1, 2, 3, 4, 5!»
2. Слухання ІІ частини «Пісеньки про математику»
- Ви гарно поспівали першу частину пісеньки. Давайте послухаємо продовження. (Діти слухають, як читає диктор.)
1, 2, 3, 4, 5 !
Математики нас вчать.
Я рахую: «6, 7, 8, 9, 10!»
10 тигрів, 5 тигрят.
10 зайців, 5 зайчат.
Полічи: «1, 2, 3, 4, 5!»
3. Бесіда за змістом
- Хто з вас хоче порахувати від 1 до 5? Від 6 до 10? (Діти рахують.)
- Скільки тигрів згадували у пісеньці? (10 тигрів.)
- Скільки тигрят? (5 тигрят.)
- Кого більше: тигрів чи тигрят? (Більше тигрів.)
4. Читання за диктором
- Молодці. Ви уважно послухали диктора, а тепер почитаємо з ним, «саджаючи слова в човник». Відкрийте зошити, приготуйте пальчики. (Вчитель вмикає аудіо запис, діти читають за диктором).
5. Заучування напам’ять
- Хто вже гарно запам’ятав віршик і спробує повторити, не підглядаючи в зошит? (Декілька учнів розказують віршик напам’ять.)
6. Проспівування І і ІІ частин «Пісеньки про математику». Фізкультхвилинка
- Устаньте, діти, вийдіть із-за парт. Співаємо «Пісеньку про математику» і виконуємо рухи.
ІІІ. Ознайомлення з темою уроку
- Кмітливчик хоче повідомити, що ми робитимемо сьогодні на уроці. Давайте прочитаємо разом. (Учитель читає, діти слідкують, визначають ключові слова.)
- Лічба предметів. Що робитимемо на уроці? (Лічитимемо предмети.)
- П’ятикутник. З якою геометричною фігурою познайомимось? (З п’ятикутником.)
- Написання цифри 3. Яку цифру писатимемо? (Цифру 3.)
- Послідовність чисел. Про що дізнаємось сьогодні? (Про послідовність чисел.)
- Отже, що будемо робити на уроці? (Лічитимемо предмети. Познайомимось з п’ятикутником. Вчитимемось писати цифру 3. Дізнаємось про послідовність чисел.)
ІV.Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
-Пригадайте, які геометричні фігури ми розглядали на попередніх уроках? (Трикутник та чотирикутник.)
- Скільки у трикутника сторін? Вершин? Кутів?
- Отже, яку геометричну фігуру називають трикутником? (Трикутником називають геометричну фігуру, у якої 3сторони, 3 вершини і 3 кути.)
- Скільки сторін у чотирикутника? Скільки вершин? Кутів?
- Отже, яку геометричну фігуру називають чотирикутником? (Чотирикутником називають геометричну фігуру, у якої 4 сторони, 4 вершини і 4 кути.)
V. Знайомство з п’ятикутником
1. Робота в зошиті. Завдання 1
- Сьогодні до нас знову завітала Кнопочка. Вона зобразила цікаву геометричну фігуру.
- Погляньте на завдання 1. Яку геометричну фігуру зобразила Кнопочка? (П’ятикутник.)
- Чому дану фігуру так називають? (У цієї фігури 5 сторін, 5 вершин і 5 кутів.)
- Вірно. Послухайте правило Мудрої Сови про п’ятикутник.
2. Робота над правилом Мудрої Сови
«П’ятикутником називають геометричну фігуру, у якої п’ять сторін, п’ять вершин і п’ять кутів».
2.1. Вчитель вмикає презентацію, діти уважно дивляться і слухають.
2.2. Діти повторюють правило подумки для себе.
2.3. Вчитель вмикає презентацію, діти уважно дивляться і слухають вдруге.
2.4. Діти повторюють правило сусіду по парті.
2.5. Деякі учні розказують правило вголос.
3. Висновок
- Доведіть, що зображена на малюнку фігура є п’ятикутником. (Ця фігура має 5 сторін, 5 вершин і 5 кутів. Тому, це – п’ятикутник.)
V. Лічба предметів
1. Пригадування правил лічби
- Кнопочці дуже сподобалось зображувати нову геометричну фігуру. Вона так захопилася, що створила шість малюнків з п’ятикутниками. Гарні вийшли п’ятикутники, рівненькі. Та от біда, полічити Кнопочка їх не може. Давайте допоможемо бідоласі.
- Але спочатку пригадаємо правило лічби «Лічать предмети, зазвичай, зліва направо і зверху вниз». (Вчитель говорить правило, а діти повторюють за ним.)
- Чи можна лічити справа наліво? Знизу вгору? (Можна. Головне не пропускати предмети і не лічити один предмет кілька разів.)
2. Лічба п’ятикутників
- Погляньте на завдання 2. Скільки п’ятикутників на першому малюнку? (1,2,3,4,5. П’ять п’ятикутників.)
- Скільки на другому? (1. Один п’ятикутник.)
- Хто полічить п’ятикутники на третьому малюнку? (1,2. Два п’ятикутники.)
- Скільки фігур на четвертому малюнку? (1,2,3,4. Чотири п’ятикутники.)
- Скільки на п’ятому? (1,2,3,4. Чотири п’ятикутники.)
3. Виконання завдання зі «схованими» п’ятикутниками
- Погляньте на шостий малюнок. Тут Кнопочка п’ятикутники «сховала». Хто їх знайде й порахує?
3.1. Миттєві відповіді дітей.
3.2. Аргументування правильної відповіді. (Учень на малюнку на дошці показує і рахує знайдені п’ятикутники.)
3.3. Перегляд відео презентації.
3.4. Висновок. На малюнку 2 п’ятикутники.
4. Порівняння множин
- Ви швидко і правильно порахували п’ятикутники. Але Кнопочка хоче, щоб вони були ще й кольорові. Дівчинка просить зафарбувати червоним кольором п’ятикутники на тому малюнку, де їх найбільше. На якому малюнку найбільше п’ятикутників? (На першому – п’ять.)
- На якому малюнку п’ятикутників найменше? (На другому – один).
- Зафарбуйте його синім кольором. (Діти зафарбовують фігури відповідними кольорами, вчитель слідкує за правильністю виконання завдань, а також за поставою учнів.)
5. Закріплення вивченого
- Скільки п’ятикутників на шостому малюнку «сховала» Кнопочка? (Два.)
- Чому ці геометричні фігури називають п’ятикутниками? (У цих фігур 5 сторін, 5 вершин і 5 кутів.)
- Яка ще фігура сховалась на малюнку? Чому її так називають? (Трикутник. У цієї фігури 3 сторони, 3 вершини і 3 кути.) (Шестикутник. У цієї фігури 6 сторін, 6 вершин і 6 кутів.)
6. Фізкультхвилинка
- Устаньте, діти, вийдіть із-за парт. Давайте пригадаємо «Пісеньку про математику» і потанцюємо.
VІ. Знайомство з числом 3, цифрою 3
1.Робота з презентацією чисел
- Пригадайте, які цифри ми вже з вами вчилися писати? (Цифри 1 і 2.)
Вчитель прикріплює на дошці картки із зображенням цифр 1 і 2.
-Сьогодні ми познайомимось ще з однією цифрою і числом, яке вона позначає.
Вчитель вмикає презентацію про числа (слайди про числа 1, 2, 3).
2. Знайомство з числовим рядом
– Отже, до цифр 1 і 2 сьогодні приєднається їхня подруга – цифра 3.
Вчитель поряд з картками із зображенням цифр 1 і 2 прикріплює картку із зображенням цифри 3.
Погляньте, діти, числа стали одне за одним в рядочок і утворили числовий ряд. Давайте назвемо всі числа по порядку в цьому числовому ряду. (Один, два, три.)
3. Підготовка до написання цифри 3
3.1. Графічний аналіз цифри
- Зі скількох елементів складається цифра 3? (З двох.)
- На що схожа цифра 3?
3.2. Слухання алгоритму написання цифри 3.
- Сьогодні ми навчатимемось писати цифру 3. Послухайте уважно алгоритм написання. (Вчитель вмикає відео презентацію).
3.3. Знайомство з графічним алгоритмом у зошиті.
3.4. Написання цифри 3 у повітрі.
3.5. Написання цифри 3 у зошиті. Завдання 3.
- Ми ознайомились з алгоритмами написання цифри 3, спробували писати її в повітрі, а тепер наведемо таку кількість трійок, щоб усього їх стало стільки, скільки п’ятикутників на першому малюнку.
- Скільки п’ятикутників на малюнку? (П’ять.)
- Скільки має бути всього трійок? (П’ять.)
- Скільки вже навели? (Дві.)
- Скільки ми з вами ще наведемо? (Три.)
Діти наводять цифри 3 у рядочку зошита, вчитель слідкує за виконанням.
3.6. Перевірка за допомогою відео презентації.
- Погляньте уважно, як виконується це завдання в презентації, і перевірте його виконання в своєму зошиті.
VІІ. Виконання завдання на продовження числового ряду
1.Підготовка до виконання
- Ви вже знаєте, що таке числовий ряд. Хто скаже вголос? (Числовий ряд – це числа, які стали один за одним.)
- А ось Кнопочка не знала цього, тому не може виконати завдання 4. Допоможемо їй? Продовжимо послідовність чисел, щоб усього їх стало десять.
- Які цифри стали в ряд? (1 і 2.)
- В якому порядку вони йдуть? (Через одну: 1, 2, 1, 2.)
- Яку цифру писатимемо після останньої двійки? (1.)
- А за одиницею? (2.)
2. Перегляд презентації
3. Фізкультхвилинка (виконуємо сидячи)
- Підготуємо наші рученята та пальчики до виконання завдання.
Білі гуси налетіли (махаємо руками, як крильми),
І на луг тихенько сіли (кладемо долоньки на парту).
Походили, походили (пальчиками «ходимо» по парті),
Попоїли, попоїли (пальчиками «щипаємо» травичку),
Піднялися й полетіли (махаємо руками, як крильми).
4. Виконання завдання
- Продовжте послідовність чисел, але не забувайте, що всього чисел має бути 10.
VІІІ. Підсумок уроку
- Ось і добіг кінця наш урок. Пригадайте, що ми робили на уроці? (Лічили предмети. Познайомились з п’ятикутником. Вчилися писати цифру 3. Дізнались про послідовність чисел. Виконували завдання від Знайка.)
- Математика – наука серйозна, важлива і цікава, то ж поспіваймо пісеньку про неї ще раз. (Діти співають «Пісеньку про математику»).