Конспект уроку
з історії України
для 11-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Ліквідація УГКЦ у 1946–1949 рр.
Мета: проаналізувати дії радянської влади щодо УГКЦ; охарактеризувати керівників УГКЦ; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати дати та події, пов’язані з темою;
-
висловлювати власну думку щодо діяльності митрополита А. Шептицького;
-
застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни;
-
характеризувати керівників УГКЦ;
-
аналізувати дії радянської влади щодо УГКЦ.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, карти, відеоматеріали, Інтернет-ресурси, роздатковий матеріал.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Історичний диктант.
-
Який регіон України опинився у найгіршому становищі після Другої світової війни? (західний)
-
Що посилювало гнітючі настрої регіону від повоєнної руїни? (політика радянізації)
-
Що стало на заваді політиці радянізації? (визвольний рух)
-
Що називають «глухим» спротивом? (саботаж)
-
Унаслідок чого відбулися істотні зміни в національному складі регіону? (трудової експансії)
-
Коли вийшла ухвала ухвалу «Про заходи по відбудові та подальшому розвитку господар ства Львівської, Станіславської, Дрогобицької, Тернопіль ської, Волинської, Чернівецької областей на 1945 р.»? (у травні 1945 р.)
-
Який газогін став першим найбільшим у Європі та СРСР? (Дашава-Київ)
-
Коли у Львівсько-Волинскому кам’яновугільному басейні розпочалося будівництво шахт? (1949 р.)
-
Яке родовище було відкрито у 1950 р.? (Роздольське родовище сірки)
-
Де з’явився цементний завод? (у Миколаєві)
-
Коли розпочався курс на суцільну колективізацію господарств регіону? (1948 р.)
-
Який характер мала колективізація сільського господарства у західних областях УРСР? (репресивний)
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Ребус.
-
СЕНКАН.
-
Створіть сенкан до слова-відгадки.
Алгоритм складання сенкану:
-
Тема (іменник)
-
Опис (прикметник, 2 слова)
-
Дія (дієслово, 3 слова)
-
Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного (4 слова).
-
Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок, 1 слово).
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Вибіркове читання (с. 37 – 38).
-
Зачитайте речення, якому відповідає зображення.
-
Розташуйте їх у правильній послідовності та перекажіть текст.
-
Необхідність ліквідації УГКЦ радянська влада вбачала у…
-
Процес ліквідації УГКЦ став більш реальним унаслідок…
-
Після відмови духовенства та вірян УГКЦ…
-
Наступника митрополита А, Шептицького спіткав…
-
Для населення ліквідація УГКЦ мала виглядати як…
-
Унаслідок псевдо собору у Львові…
-
Складіть запитання до прочитаного, що будуть починатися словами «Для чого?», «Чому?», «Як?».
-
Перегляд відеоролику.
https://www.youtube.com/watch?v=R_N6kBRvzSg
-
Охарактеризуйте внесок митрополита А. Шептицького в українську історію.
-
Скільки років прожив Йосип Сліпий? (1892 – 1984 рр.; 92 роки)
-
На чому наполягав Йосип Сліпий? (на створенні українського патріархату)
-
Як до цього поставився Папа Павло VI? (Зробив кардиналом, наддав усі почесті, але відмовив у створенні патріархату)
-
Чим Папа аргументував відмову?
-
Проаналізуйте цитату Йосипа Сліпого.
-
Робота в малих групах.
-
Перейдіть за посиланнями. Опрацюйте відповідний матеріал та виконайте завдання.
-
Складіть стислий план до прочитаного.
-
Перекажіть текст за запитаннями.
1-ша група
http://www.territoryterror.org.ua/uk/history/1945-1953/ugcc-liquidation/
-
Про що звітував митрополит А. Шептицький Ватикану?
-
Що завадило остаточній ліквідації УГКЦ? (початок війни на Східному фронті)
-
З якою метою Йосип Сліпий відправив делегацію до Москви у 1944 р.?
-
З чим пов’язують цілеспрямований наступ на УГКЦ? (з появою 8 квітня 1945 р. у газеті "Вільна Україна" статті "З хрестом чи мечем" під псевдонімом В. Росовича. У ній УГКЦ звинувачувалась у співпраці з німцями і зв’язках з ОУН)
-
Як діяла спеціальна «ініціативна група»?
-
Доведіть або спростуйте твердження, що собор у Львові був протиправним.
2-га група
http://territoryterror.org.ua/uk/history/1945-1953/ugcc-liquidation/chronology/
-
Які заходи були здійснені А. Шептицьким у 1939 – 1941 рр.?
-
Що сталося у лютому 1944 р.? (Собор засудив діяльність Ватикану та УГКЦ)
-
На що була спрямована стаття, що вийшла 8 квітня 1945 р.? (у львівській газеті "Вільна Україна" з’явилася стаття В. Росовича "З хрестом чи мечем", спрямована проти митрополита А. Шептицького і УГКЦ.)
-
К оли та ким було повідомлено про завершення ліквідації УГКЦ? (24 вересня 1949 – Й. Сталіна повідомили про завершення ліквідації Унії в УРСР)
-
Яке звернення Й. Сліпого було поширене серед українців? (січень 1954 – митрополит Й. Сліпий написав в ув'язненні Різдвяне послання, яке згодом поширили серед віруючих в Україні)
3-тя група
http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Slipyj_J
-
Як пройшли юні роки митрополита?
-
Чим займався у роки Другої світової війни?
-
За що був заарештований?
4-та група
http://news.ugcc.ua/articles/lv%D1%96vskiy_psevdosobor_1946_roku_76087.html
-
Чому Собор у Львові не став канонічним?
-
З чим пов’язують відсутність фотографій з Львівського собору?
-
Які рішення були прийняті на соборі в перший день його роботи? (анулювати постанови Берестейської унії з 1596 р., відірватись від римської (папської) Церкви, повернутися до прадідівської православної віри та возз’єднатися з Всеросійською Православною Церквою в Радянському Союзі)
-
Чим ознаменували «возєднання»? (подарував до храму Св. Юра ікону Богородиці з Києво-Печерської лаври)
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Вправа «Новий сценарій».
-
Відчуйте себе сценаристами та продовжте речення: «Якщо б у 1945 р. духовенство погодилося на пропозицію радянської влади…»
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте фрагмент джерела на с. 39 підручника.
-
Поміркуйте, чому організаторам акції з ліквідації УГКЦ було важливо схилити духівництво до співпраці з НКВС. Наведіть факти, які свідчать, що одним з механізмів радянізації західноукраїнських земель була деморалізація суспільства.
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Анекта».
На уроці я працював
Своєю працею на уроці я
Урок для мене видався
За урок я
Мій настрій
Матеріал уроку для мене був
Домашнє завдання мені здається
|
Активно/пасивно
Задоволений/незадоволений
Коротким/довгим
Стомився/не стомився
Зрозумілий/незрозумілий
Корисний/некорисний
Цікавий/нудний
Легкий/важкий
Цікавий/нецікавий
|
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати матеріал підручника на с. 37 – 39.