Конспект уроку української літератури для 7 класу
Тема: Ліна КОСТЕНКО. Ідея зіткнення неповторності й буденності в «Кольорових мишах». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни.
Мета: предметні компетентності: виразно, вдумливо читати та коментувати поезію; пояснювати умовність ситуації, зображеної в ній; пояснювати її метафоричний підтекст; характеризувати образи твору, визначати й пояснювати головну думку;
ключові компетентності: усвідомлювати потребу в розвитку творчої уяви, фантазії, необхідності зберегти в собі ці якості; уміння вчитися впродовж життя: визначати мету і цілі власної діяльності й розвитку, планувати й організовувати їх, здійснювати задумане, рефлексувати й оцінювати результат;
наскрізні лінії: громадянська відповідальність: працювати в парі, групі, виконувати доручену роль, приймати спільне рішення; готовність брати на себе відповідальність
емоційно-ціннісне ставлення: усвідомлення високих моральних якостей, духовного багатства людини.
Тип уроку: урок вивчення тексту художнього твору
Хід уроку
І. Організаційний момент
Cлово вчителя (слайд 1)
Пролунав дзвінок для нас.
Гарний настрій з собою візьмімо
Небуденний урок розпочнімо.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
1. Слово вчителя.
- Який найщасливіший період життя людини? Чому? (дитинство)
- А як можна продовжити ці приємні миті? (залишатися безтурботним, мрійливим, творчим, безпосереднім та ін.)
- Зрозуміти природу людини, перевтілення дитячого яскравого світу в сірий, буденний і нецікавий змогла поетеса Ліна Костенко. Вона зберегла у своєму серці незаплямовану душу дитини, що й допомогло їй стати талановитою особистістю.
Хто така Ліна Костенко? Що ви про неї запам’ятали з минулого уроку, з’ясуємо за допомогою фотоасоціацій (демонстрація фото учителі, Київ, Київського педінституту, окоп, дитяче сприйняття, дощ) (слайд 2-6).
- Портрет Ліни Костенко стане початком створення ментальної карти виучуваного твору (слайд 7) (учитель чіпляє портрет на плакат, який до кінця уроку обростає інформацією згідно із завданнями, що виконуються)
2. Назву твору, який ми будемо опрацьовувати на уроці, ви дізнаєтеся, розгадавши кросворд. А також повторимо терміни з теорії літератури, якими оперуватимемо під час уроку (слайд 8-21).
Казка
експОзиція
симвоЛ
кулЬмінація
рОзвиток подій
Розв’язка
пОрівняння
заВ’язка
Ідея
теМа
мотИв
вірШ
епІтет
1. Розповідний твір про вигадані, здебільшого фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні? (казка)
2. Місце у творі, де читач ознайомлюється з часом, місцем подій, персонажами, ще до початку конфлікту (експозиція)
3. Умовне позначення якогось предмета, явища, поняття, процесу; художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття (символ).
4. Момент найвищого напруження, піднесення розвитку конфлікту, вирішального зіткнення характерів (кульмінація).
5. Одна або декілька подій, у розгортанні яких виявляються характери дійових осіб, розвиваються суперечності між ними (розвиток подій).
6. Епізод, яким завершується розвиток сюжету в творі (розв’язка)
7. Троп, який ґрунтується на зіставленні двох предметів на основі їх схожості, подібності (порівняння)
8. Частина художнього твору, у якій зображено перше зіткнення героїв (зав’язка)
9. Основна думка про зображені у творі життєві явища, висвітленню якої підпорядковано всі картини й образи (ідея).
10. Предмет зображення, люди, відносини, коло подій, яке осмислюється у творі; те, про що оповідає автор? (Тема)
11. Тема ліричного твору (мотив)
12. Невеликий за розміром твір, побудований за законами віршованої мови (вірш).
13. Художнє означення предмета або події, що допомагає виразити сутність та надає емоційну характеристику (епітет).
14. Твір Ліни Костенко, що вивчаємо? («Кольорові миші») (назву прикріпити на плакат)
3. Сьогодні на уроці ми опрацюємо вірш Ліни Костенко «Кольрові миші» (слайд 22).
- Виходячи з теми, спрогнозуйте завдання на урок, скориставшись «путівником» (учнівські передбачення) (слайд 23).
- Поглянь-мо, чи співпадають наші плани (слайд 24). Завдання: прочитати вірш «Кольорові миші», пояснити умовність зображеної в ньому ситуації; метафоричний підтекст; схарактеризувати образи твору, визначити й пояснити тему та головну думку.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Проблема зіткнення фантазії і буденщини, особистості і маси, сірості й неповторності в усі часи гостро поставало перед людством. Людина, що виділялася з маси, мала власні погляди на життя, ставала білою вороною. Згадаймо страшні, темні часи інквізиції, коли на вогні спалювали відьом, чаклунок. Так само з відвертою ворожістю сприймали і думки вчених, наприклад Джордано Бруно або Галілео Галілея. Час іде, а проблема залишається, так і сьогодні, в часи нових технологій і всесвітнього загального прогресу, особливо нелегко залишатися особистістю, що здатна зберегти власну думку, душевну неповторність. Цю проблему розкрила у своєму творі Ліна Костенко.
2. Робота над змістом твору.
2.1. Виразне читання твору напам’ять підготовленими учнями (драматизація).
Автор:
Давно, іще в шістсот якомусь році,
ну, цебто більш як три віки тому,
коли носили шпаги ще при боці
і розважали стратами юрму,
коли відьом палили при народі,
коли наук не знали ще ладом, —
кажу, давно, кажу, у Вишгороді
підсудна Анна стала пред судом.
Було тій Анні, може, десять рочків,
Її привів розлючений сусід.
Багряне листя, кілька тих листочків,
останнє листя із кленових віт
було на стіл покладене, як доказ,
і шаруділо тихо на сукні.
Осіннє сонце, яблуко-недоквас,
стояло в голих кленах у вікні.
І той сусід сказав тоді у тиші:
Сусід:
— Панове судді! Я її привів.
Вона робила... кольорові миші
з оцих ось жовтих і сухих листків.
Ото складе листочок до листочка,
два рази хукне — так і побіжать.
У мене діти, в мене син і дочки,
у них цяцьки так жужмом і лежать.
Вони були нормальні і здорові,
а ця чаклунка збила їх з пуття.
Вночі їм сняться миші кольорові.
Од тих мишей немає нам життя!
Автор:
Тоді суддя в судейській чорній мантії
сказав:
Суддя:
— Життя — це справа без гарантії.
Чаклунок ми караєм по закону.
Перехрестіться, пане, на ікону.
Скажіть суду: вона із димаря
вночі літала чи згасила зірку?
Чи вам ті миші згризли сухаря,
а чи прогризли у підлозі нірку?
Автор:
Сусід сказав, що
Сусід:
- Миші ті якраз
такої шкоди не чинили зроду,
і в господарстві наче все гаразд,
а йдеться швидше про моральну шкоду.
Автор:
Суддя спитав:
Суддя:
— Вони на вас гарчать?
Сусід:
— Та, ні. Але вони яскраві. —
Автор:
Два рази хукнув писар на печать.
Сиділа тихо дівчинка на лаві.
Був сірий день. І сірий був сусід.
І сірий стіл. І сірі були двері.
І раптом нявкнув кольоровий кіт.
Залив чорнилом вирок на папері.
2.2. Перевірка першого сприйняття:
- Які почуття викликав у вас вірш? (дитячі враження)
2.3. Самостійне читання вірша учнями.
Завдання. Підготуватися до гри «Уважний читач»
2.4. Гра «Уважний читач»
- Коли відбулися описані в творі події? (триста років тому)
- Чим розважали юрму в ті часи? (стратами)
- Де відбулися описані події? (У Вишгороді)
- Скільки років було героїні твору? (десять)
- У яку пору відбуваються описані події? (восени)
- З якого дерева листочки були доказом у справі Анни? (кленові)
- Що Анна робила з листочків? (кольорових мишей)
- Назвіть дітей сусіда? (син і дочки)
- Яку шкоду завдали сусідові миші, що зробила Анна? (моральну)
- Хто залив вирок на папері? (кольровий кіт)
2.5. Взаємоперевірка (кожна правильна відповідь 0,5 бали) (слайд 25)
2.6. Евристична бесіда
- Дівчинка Анна з її вірша "Кольорові миші" дуже схожа на саму поетесу, яка дарує чарівний яскравий світ своїм читачам. Чому ж десятирічна "Анна стала перед судом"? Чим вона завинила перед сусідом і всім світом?
- Як змінилися діти сусіда, після спілкування з Анною? Чому це так не сподобалося сусідові?
- Що означає бачити «кольорові сни»?
- Які кольори використовує у творі Ліна Костенко?
- Які значення слова сірий ви знайшли у словнику? (1. Колір, середній між білим і чорним; барва попелу. 2. Хмарний, похмурий (про погоду, ранок, день і т. ін.). 3. перен. Нічим не примітний, невиразний; безлиций. 4. перен., заст. Який належить до непривілейованого класу; простий. 5. Уживається як складова частина зоологічних, ботанічних, геологічних, технічних та інших назв, термінів). У якому з цих значень вживає Ліна Костенко слово сірий? (У третьому)
2.6. Робота в групах (для сильного класу)
І група
Визначити тему, ідею, основну думку твору.
ІІ група
Визначити художні засоби твору (повтори, епітети, метафори).
ІІІ
Визначити композиційні елементи, сюжет твору «Кольорові миші».
ІV
Назвіть символічні образи твору. Поясніть їх значення.
V
Схарактеризуйте образ Анни та сусіда.
2.7. Заслуховування відповідей груп ( результати прикріпити на ментальну карту)
І група (зразок відповіді)
Тема твору: зображення давніх часів, коли страчували людей за будь-яке чаклування, та звинувачення Анни в тому, що вона з багряного листя робить мишей; звичайні люди нездатні сприйняти несхожих на них людей із фантазією.
Ідея: засудження тих, хто за індивідуальність, творчу думку переслідує людину, звинувачує і виносить вирок на страту; уславлення людей, що залишаються особливими, неординарними (в образі Анни).
Основна думка: кожна людина, навіть маленька, — це неповторна індивідуальність, особистість. І шлях кожної людини — то ще й шлях до самоствердження.
ІІ група (зразок відповіді)
Епітети: багряне сонце, яблуко- недоквас, голих кленах, кольорові миші, сірий день, сірий сусід, сірий стіл, сірі двері, кольоровий кіт.
Метафори: листя шаруділо тихо на сукні, сонце стояло в голих кленах, чаклунка збила їх з пуття, кіт залив вирок на папері.
Повторення: кажу - кажу, коли - коли .
ІІІ група (зразок відповіді)
Експозиція |
знайомство читача з давнім минулим, коли «…розважали стратами юрму…, палили відьом … і не знали до пуття наук» |
Зав’язка |
сусід привів десятирічну Анну до суду, звинувачуючи її в тому, що вона з багряного листя виробляє кольорових мишей, і вони завдають моральної шкоди його дітям |
Розвиток дії |
суд над Анною |
Кульмінація |
напруженість в очікуванні вироку |
Розв’язка |
з’явився кольоровий кіт, який залив, викладений на папері вирок чорнилом, що так і не був проголошений |
ІV група (зразок відповіді)
Сусід |
Обмеженість світогляду, потяг до стандартності |
Сірий |
Буденний, одноманітний, позбавлений яскравості |
Кольорові миші |
Вміння помічати і творити прекрасне в щоденному житті |
Кольоровий кіт |
Диво, що врятувало Анну від покарання |
V група (зразок відповіді)
Анна: обдарованість, талант, захоплення, нестандартність, яскравість, сірість, неповторність, індивідуальність.
Сусід: заздрість, буденність, духовна вбогість, примітивність.
2.6. Робота в групах (для слабкого класу)
І група
Визначити тему, ідею, основну думку твору, скориставшись підказками.
1. Відновіть порядок слів у реченні, сформулюйте тему твору.
людей Зображення часів, коли страчували за будь-яке давніх чаклування, та звинувачення листя в тому, що вона з багряного робить Анни мишей; звичайні фантазією нездатні сприйняти люди несхожих на них людей із
2.Закінчіть речення.
Ідея: засудження тих, хто ____________________________________________
_______________________________(в образі сусіда), _____________________
_____________________ (в образі судді); уславлення … ________________
_________________________ (в образі Анни).
Основна думка: кожна людина, навіть маленька, — це … _________________
________________________. І шлях кожної людини — то … ______________
_________________________________________.
ІІ група
Визначте художні засоби твору, заповнивши пропуски.
Епітети: ________________ сонце, яблуко- ________________, _______________ кленах, _________________ миші, ______________ день, _______________ сусід, ________________ стіл, _____________ двері, ________
___________ кіт.
Метафори: листя ________________________________, сонце _______________
_______________________, чаклунка _________________________________, кіт ______________________________________.
Повторення: …________________________, ___________________________ .
ІІІ група
Визначте композиційні особливості твору «Кольорові миші» та його сюжет, виконавши завдання.
1. Визначте, чому для зображення авторка використала події далекого минулого?
2. Установіть відповідність між назвою елемента сюжету та подією.
Експозиція |
сусід привів десятирічну Анну до суду, звинувачуючи її в тому, що вона з багряного листя виробляє кольорових мишей, і вони завдають моральної шкоди його дітям |
Зав’язка |
напруженість в очікуванні вироку |
Розвиток дії |
знайомство читача з давнім минулим, коли «…розважали стратами юрму…, палили відьом … і не знали до пуття наук» |
Кульмінація |
з’явився кольоровий кіт, який залив, викладений на папері вирок чорнилом, що так і не був проголошений |
Розв’язка |
суд над Анною |
ІV група
Назвіть символічні образи твору, поясніть їх значення, виконавши завдання.
Установіть відповідність між образом-символом та його значенням.
Сусід |
Вміння помічати і творити прекрасне в щоденному житті |
Сірий |
Обмеженість світогляду, потяг до стандартності |
Кольорові миші |
Диво, що врятувало Анну від покарання |
Кольоровий кіт |
Буденний, одноманітний, позбавлений яскравості |
|
|
V група
Схарактеризуйте образ Анни та сусіда.
Розподіліть з переліку риси у два стовпчики ті, що асоціюються у вас з образом Анни та образом сусіда.
Обдарованість, талант, захоплення, заздрість, нестандартність, примітивність, буденність, духовна вбогість, яскравість, сірість, неповторність, індивідуальність.
Анна Сусід
2.7. Виступи груп. Результати прикріпити на ментальну карту.
2.8. Індивідуальне завдання (для учня, що любить творчі завдання).
Скласти сенкан Анна.
V. Домашнє завдання (слайд 26)
Для всіх
1. Ментальну карту перенести в зошит, уміти відповідати на запитання по ній.
На вибір
2. Написати виступ на захист Анни на суді або лист сусіду.
3. Намалювати малюнок до твору «Кольорові миші».
ІV. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
1. Слово вчителя.
Людство саме для себе створює шаблони, будь-який відхід від яких карається. Анна зі своїм нестандартним яскравим світоглядом не вписується в загальні закони сучасного їй суспільного буття, тому її судять. На противагу цьому, як виклик безпросвітної буденщині, з'являється кольоровий кіт, який подає голос і заливає чорнилом вирок на папері. Показовим здається і те, що тільки дівчинка, яка змогла побачити в кленовому листі кольорових мишей, має ім'я, а значить, вона індивідуальність, яка ніколи не розчиниться у натовпі.
2. Анна (виступ підготовленої учениці)
В дитинстві все яскраве і дзвінке,
Уміє серце милувати.
А малинове сонечко таке,
Що у словах не передати.
І неба синь нас кличе у політ,
Тут чисті роси найсвітліші.
Тут вперше пізнаємо дивосвіт
І тут ми є найщасливіші.
3. З’ясування особистих висновків у виучуваному.
Вправа «Мікрофон». Закінчіть речення (слайд 27)
4. Готуємося до контрольної роботи (взаємоперевірка, кожна правильна відповідь 0,5 бали) (слайд 28-31)
А з клаптиків тканини
Б з кольорового паперу
В з кленових листочків
Г з бісеру та блискіток
А Олеся
Б Анна
В Марія
Г дівчинка
А "Дощ полив"
Б "Кольорові миші"
В "Чайка на крижині"
Г "Крила"
А природа може створювати дива, тому інколи на світ з’являються тварини з незвичайним забарвленням;
Б звичайні люди нездатні сприйняти несхожих на них людей із фантазією;
В осіння природа в сприйнятті різних людей
Г внаслідок згубного впливу людини на природу, почали з’являтися тварини-мутанти.
Ключ: 1 В, 2 Б, 3 Б, 4 Б (слайд 32)
Оцінювання. Підрахуйте бали за роботу на уроці, поставте собі оцінку
Дякую за урок.