Урок Ліна Костенко «Красива осінь вишиває клени», «Здивовані квіти».

Про матеріал
Цілі уроку: Учні знатимуть: пейзажну лірику Ліни Костенко. Учні вмітимуть: виразно читати поезії Ліни Костенко про осінь, аналізувати їх, характеризувати художні образи пейзажних віршів, помічати й поціновувати красу золотої осені в житті й у художніх описах.
Перегляд файлу

Тема. Ліна Костенко «Красива осінь вишиває клени», «Здивовані квіти».

Мета: ознайомити з життям та творчістю Л.Костенко, її поезіями; вчити вслухатися в тексти поезій і на їх основі  сприймати і розуміти красу природи і людських почуттів; розвивати уміння читати поезії, образне мислення, мовлення, літературні здібності, уміння аналізувати і порівнювати зміст поезій; виховувати любов до художнього слова, природи; чисті,відверті почуття.

Обладнання: портрет Ліни Костенко;  презентація; малюнок птаха,  намальовані пір’їнки; дерево з листочками; картки.

Тип уроку: Комбінований 

Цілі уроку:

Учні знатимуть: пейзажну лірику Ліни Костенко.

Учні вмітимуть: виразно читати поезії Ліни Костенко про осінь, аналізувати їх, характеризувати художні образи пейзажних віршів, помічати й поціновувати красу золотої осені в житті й у художніх описах.

     Перебіг уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності

       Емоційне налаштування на урок

       Учитель:  Добрий день любі діти та шановні гості. Я рада вітати вас на нашому уроці літературного читання. Урок сьогодні буде незвичайним. Ми опинимося у чарівній країні Поезії. У цій країні живуть дивовижні створіння.  Кожне з яких схоже на пташку. Ці пташки кожного дня розлітаються по всьому світу і дарують людям натхнення, захоплення, втіху та щастя. Ось і до нас завітала одна з них.

Познайомтесь – це Диво-Пташка. Вона уміє дарувати радість. Зустрінеться їй хтось сумний – зронить пташка пір’їну-смішинку – і відразу сум куди й подівся. Усміхнеться людина і все навкруги стає яскравішим. Влітку, коли навкруги все було зелене, цвіли яскраві квіти, світило сонечко, було тепло, і сумних людей було на багато менше, пір’їнок – смішинок у пташки вистачало. Але прийшла похмура осінь. Засумували усі. Роздала пташка пір’їнки. І трапилася прикрість – вона не може тепер літати.

 Допоможемо Диво – Пташці повернути уміння літати. На ваших партах є пірїнки, які ви можете подарувати нашій бідоласі. Але пам’ятайте: повернути пірїнку можна лише тоді, коли ви виконаєте завдання і, обов’язково, посміхнетеся.  Домовилися?

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація.

  Вчитель:  Хужожник і поет… Що єднає їх?

-         В нашому класі є учні, які пишуть вірші,є і ті, хто любить малювати і відвідує художню школу. Думаю, що саме вони можуть дати відповідь на це питання:  Що ж єднає художника і поета? Але подумати, звичайно, можуть всі. ( Відповіді учнів)Учні дарують пташці пір’їнку.

-         Саме так.

 Вчитель: - Тема нашого уроку ( слайд 1 ) «Ліна Костенко «Красива осінь вишиває клени», «Здивовані квіти»». І саме сьогодні ми відкриємо двері у дивовижний світ художнього слова видатної української поетеси і  митця  Ліни Костенко. Вона словом, як художник фарбами, створює вірші, які належать до художньої лірики.

Ще ми будемо  вчитися відчувати, читаючи вірші Ліни Костенко ? Про це ви дізнаєтеся, коли « розшифруєте» цей рядок ( слайд 4 ):

( слайд 2) « Чиючита шівір ниЛі стеКонко ит чувідваєш сукра і токсму ніхосін  вааклерей»

 ( слайд 3) «Читаючи вірші Ліни Костенко ти відчуваєш красу і смуток осінніх акварелей»  Учні дарують пташці пір’їнку.

ІІІ. Робота над матеріалом уроку.

Вчитель – Але, щоб відчути красу віршів, красу художнього слова , спочатку треба  познайомитися з життям та творчістю поетеси . І в цьому нам допоможе відеоролик.

Перегляд відео

Вчитель: : ( слайд 4 )Про Ліну Костенко всім є що сказати.  Усім, хто просто читав її вірші та поеми,  хто має душу й має совість.

Вчитель:  Тепер, ознайомившись з життя поетеси, ми перейдемо до знайомства з її поезією.

  1. А які ж вірші ми будемо вивчати. На це питання вам допоможе відповісти гра «Лабіринт» 

(Після правильної відповіді діти знову «дарують» пір’їнки пташці)

  1. Робота над віршем «Здивовані квіти»
  1. Виразне читання вірша учителем.

        Послухайте вірш Ліни Костенко «Здивовані квіти»

                                              Здивовані квіти


Сю ніч зорі чомусь колючі,
Як налякані їжачки.
Сю ніч сойка кричала в кручі,
Сю ніч ворон сказав: «Апчхи!»
Сю ніч квітка питала квітку:
Що ж це робиться, поясни?
Тільки вчора було ще влітку,
А сьогодні вже восени! 


  1. Питання після прослуховування вірша.

Словникова робота:  - Які слова не зрозумілі? ( сю, тобто цю )

-         Яка ж тема вірша? ( осінь )

-         Основна думка? ( розповісти чим були здивовані квіти )

  1. Визначення художніх засобів , які зустрілися у вірші.

      Діти, ви , напевно, знаєте , що для того щоб мова у літературних творах була  красивою та виразною поети та письменники використовують різноманітні художні засоби: олюднення, порівняння та епітети. Знайдіть їх у вірші.

Якими художніми засобами вона скористалася для передачі настрою та почуттів? (  епітети:  колючі зорі, налякані їжачки ; переносне значення: сойка кричала, ворон казав, квітка питала; порівняння: зорі як їжачки)

Учні дарують пташці пір’їнку.

-         Давайте ще раз « Дощиком» прочитаємо цей вірш, прислухаємося, який звук часто повторюється майже в кожному рядку і спробуємо дати відповідь на моє питання:

-         Тож хто почув цей звук ? Як ви думаєте, чому він повторюється? Що він допомагає створити? ( звуковий образ осінньої ночі )

Секрет у тому, що восени після тривалих осінніх дощів зявляються перші приморозки. Волога, яка накопичилася у опалому листі на ґрунті починає перетворюватися на кригу  і чути тихий тріск, який можна порівняти зі звучанням шиплячих приголосних.

  1. Вибіркове читання (читання слів з шиплячими звуками)

       Пропоную вам пограти у гру «Словечко». Кожен має прочитати з вірша лише одне слово з шиплячою.

Учні дарують пташці пір’їнку.

- Знайдіть слова, які показують емоційне ставлення Л. Костенко до зображувального у вірші. ( пестливі слова: їжачки, апчхи )

Вчитель: - Якщо ви уважно читали і слухали, то повинні помітити, що вірш має веселий настрій і саме тому в ньому ще передана краса легкого і дуже доброго гумору ( налякані їжачки, ворон апчихав ).

Вчитель:  - До речі,  вірш « Здивовані квіти» входить до чудової і, на жаль, єдиної збірки віршів для дітей « Бузковий цар» . Поетеса часто звертається до теми дитинства, її поетичні образи для дітей особливі: вони пробуджують почуття прекрасного, прилучають дітей до художнього сприйняття світу.

  1. Виразне читання вірша  учнями.

  Фізхвилинка для очей

(після виконання завдання учні знову дарують пташці пір’їнки)

  1. Робота  над віршем «Красива осінь вишиває клени»

     Прослухайте вірш «Красива осінь вишиває клени»

(Діти слухають аудіо запис)

  1. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
  • У які кольори осінь пофарбувала клени? Як про це говорить поетеса у вірші?

 «… осінь вишиває клени червоним, жовтим, срібним, золотим». 

  •  Чому кленам хочеться інших фарб? Золоте листя скоро облетить.
  • А кому байдуже, якими стануть дерева? На мою думку, воронам, бо вони  завжди одного кольору – чорного.
  • Знайдіть у тексті слова, за допомогою яких Ліна Костенко зобразила осінь, листя дерев як живих істот. Який це художній засіб? Уособлення: осінь вишиває клени, листя просить. 
  • Якими словами поетеса передала красу осені? Чому осінь красива, а настрій вірша невеселий? На мою думку, осінь красива, гарно малює листя різними кольорами. Сумний настрій у дерев, бо їхня осіння краса незабаром зникне падолистом. 

Учні дарують пташці пір’їнку.

  1. Гра «Добери риму»

        Оберіть ключові слова з вірша і доберіть до них рими


Осінь - просинь

Ворона – колона

Листя – середмістя

Клен – зелен

Горіхи - втіхи


Рими з вірша: клени – зеленим, золотим - облетим, втіхи – горіхи, вино – одно. 

Учні дарують пташці пір’їнку.

  1. Гра «Диктор на телебаченні».

ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Підведення підсумків.

Сьогодні на уроці до вас на парти прилетіли кленові листочки, якими ви себе будете оцінювати. Підпишіть на них своє ім’я.

Найактивніші учні візьмуть червоні листочки (10-12 б.)…
Учні, які себе оцінюють на (7-9 б.)  оранжеві
А на 4-6

 ІV. Домашнє завдання.

Обов’язкове: виразно читати вірші Ліни Костенко с. 52-53 у підручнику.

 За бажанням: Візьміть пензлі й намалюйте свій осінній пейзаж. Дайте йому поетичну назву, скориставшись рядками поезій Л.Костенко. 


Погляньте на Диво - Пташку. Яка вона стала гарна! Які міцні у неї крила. Знову вона може літати та дарувати радість. Ви гарно працювали на уроці, багато посміхалися, а це означає, що ви стали щасливіші.  І пам’ятайте, що навіть у най похмурішому осінньому дні можна знайти прекрасне та таємниче. Помічайте красу навколо і радійте кожній миттєвості вашого життя.

Вчитель:  Сподіваюся, нікого не залишили байдужими пейзажні описи, і ви навчилися помічати красу і в літературних творах, і в довкіллі. Отож, повертаючись сьогодні додому, подивіться навколо себе іншими очима, зумійте побачити й оцінити красу осінньої природи.  Відчувши благотворний вплив природи на людину, навчайтеся любити, оберігати й примножувати її!


 

 

 

Відкритий урок з української мови

(літературне читання)

у 4 класі на тему:

Ліна Костенко

Картинки по запросу ліна костенко вірші про осінь«Красива осінь вишиває клени», «Здивовані квіти».

 

 

 

Підготувала

вчитель початкових класів

H:\Ситнікова\0_1bc568_76f1073e_orig.png.

 

 

 

 

 

 

 

 

 21 листопада 2018 р.

 

 

Тема: поетична розповідь про осінні перетворення в природі.

Головна думка: замилування осінніми перетвореннями в природі.

Художні засоби.

Епітети: красива осінь, сади прекрасні, надкльовані горіхи.

Порівняння: «роси - як вино».

Повтори (єдинопочаток): «А листя просить».

Риторичне запитання: «А що їм чорним?».

Кількість строф: чотири.

Постійний епітет – це засіб художньої виразності, який стійко сполучаться з означуваним словом та утворює в поєднанні з ним образно-поетичні вираження. Найчастіше це прикметники.

Приклади епітетів: чорні брови, біле личко, добрий молодець, козак молодий, кінь вороний, красна дівиця, темна нічка.

 

E:\фотографии\школа\4 клас 2018-2019\открытый урок лит чтение\Изображение 120.jpg

E:\фотографии\школа\4 клас 2018-2019\открытый урок лит чтение\Копия Изображение 248.jpg

docx
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
4497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку