Лінгвістичні казки на уроках української мови в початкових класах
Антоніми
Одного разу дівчинка Марічка пішла з бабусею до лісу збирати гриби. Весело було в лісі. Грибів було багато. Пташки перегукувались своїм щебетанням.
Раптом невідомо звідки Марічка чує різні слова.
І тільки підняла голівку догори, побачила: на двох соснах вчепилася своїми міцними кігтиками два великі дятли незвичайної краси. Їм дівчинка так сподобалась, що вони почали ще швидше вистукувати своїми могутніми дзьобами. Один стукне – вилітає якесь слово. Другий грюкне – звучить інше слово.
Почула цей грюкіт Баба Яга і в ту ж мить прилетіла на своїй ступі з мітлою і сказала: «А я буду проти!»
Звучить слово «день», а вона кричить «ніч». Лісові красені видзьобують слово «високий», а вона каже «низький».
І зазвучали слова: веселий – сумний, радість – горе, сміється – плаче, солодкий – гіркий. Ці слова Марічка назвала «антонімами».
Апостроф
Було це колись влітку. Якось після великого дощу утворилося багато капітошок. Вони стрибали з квітки на квітку, з листочка на листочок, з дерева на дерево і опинились у Країні слів.
Стали капітошки стрибати прямо на слова між буквами, але туди, де їм подобалося. А подобалося стрибати тільки після букв: б, п, в, м, ф та перед я, ю, є, ї. Як стрибнуть, так і залишають знак. Тоді слова вимовляються роздільно: м’яч, п’ять, Мар’яна, сім’я, в’є, п’є,б’ють.
А знак утворився не простий. Він умів говорити і назвав себе Апострофом.
Чарівні слова
Давним – давно у Королівстві чарівних слів жили король Будь ласка і королева Дякую. Жили вони дружно, любили один одного. Їх усі поважали.
Одного чудового дня у них народилась донька. Дуже зраділи король Будь ласка та королева Дякую і назвали донечку Спасибі.
З того часу у Королівстві стали ввічливими і говорили такі слова: «спасибі», «дякую», «до побачення», «на добраніч», «вибачте», «добрий день», «на все добре», «перепрошую», «велике спасибі», «доброго ранку», «бувайте здорові», «щасливої дороги».
Підмет і присудок
Колись давно на столі у хлопчика жило казкове речення. Слова так називалися членами речення. Кожне з них мало своє ім’я, вміло шикуватися, говорити і відповідати на питання.
Коли хлопчик ставив питання «хто?», «що?», вставав Підмет. Коли Підмет питав «що я роблю?», вставав Присудок. Підмет і Присудок ставали на одну лінію. Хлопчик назвав їх головними членами речення, а вони назвали себе основою речення, бо керували іншими словами. Всі слова любили їх і слухали.
Підмет і Присудок були добрими, справедливими, з повагою ставились до інших слів, які їх пояснювали, прикрашали і поширювали речення.
Хлопчику було весело і цікаво жити з реченням. Йому хотілося мати багато різних речень, і він створював оповідання, казки.
Будова слова
Жили в одному казковому слові друзі. Звали їх Префікс, Корінь,Суфікс та Закінчення. У кожного з них було своє місце.
Якось влітку вирішили вони сходити разом на екскурсію, помилуватися красою природи. Пташки співали, сонечко посміхалось до них і зігрівало своїми промінчиками. Друзі трималися разом, щоб не заблукати. Та ось на галявині перед ними з’явилася жива картина: коники-стрибунці, джмелики, різнокольорові метелики. Не помітили вони як розбіглися в різні боки.
Швидко промайнув час. Друзям вже час повертатися до слова, але вони забули свої місця. Аж ось з’явилася добра Фея.
-Я вам допоможу стати на свої місця,- каже вона. – Ти, Корінь, ставай в середину, бо це серце слова. Друзі твої стануть так: Префікс – ліворуч, Суфікс – праворуч, а Закінчення – після Суфікса, в самий кінець.
Зраділи частини слова і щасливі повернулися додому. Відтоді ніколи не губили свої місця.
Велика буква
Одного разу в казковій Країні Алфавітія зібрались маленькі й великі букви і завели суперечку, хто з них головний.
Довго вони сперечалися і не змогли зробити висновок.
Але Країною Алфавітія ходила Граматика. Вона почула сварку і зупинилась.
можна правильно писати. Але кожна з вас повинна знати своє місце. Маленькими буквами хай пишуться слова, а великі букви будуть стояти на початку речення, в іменах, по батькові та прізвищах людей, в кличках тварин, назвах міст, сіл, вулиць, річок, морів, гір.
Букви зраділи. І з того часу в Країні Алфавітія панує мир і злагода.
Іменник і прикметник
Якось серед квіті на клумбі вийшла розмова,хто з них найкращий. Квіти були скромні, хвалити себе не любили. Але серед них був тюльпан, якого звали Іменник. Іменник дуже себе любив і пишався своєю красою. Він вважав себе найкращим серед квітів. Квіти вважали його хвальком, шепотіли між собою своїми чудовими голівками, а оченята ніяково посміхалися.
Іменник зневажливо ставився до інших квітів.
Марічка. Ми всім посміхаємося. Біля нас люди відпочивають.
нарцис, якого звали Прикметник, хвалили Іменника при всіх:
Іменнику це сподобалось.
З того часу прикметник з Іменником стали найкращими друзями. Вони завжди були разом.
Звертання
Літнього теплого дня збирали працелюбні бджоли нектар. Перелітали з квітки на квітку, наспівували свою бджолину пісню.
Раптом підлетіла маленька бджілка і вигукнула: « Тривога! Тривога!»
маленька трудівниця.
Підлетіли до хворого бджілки й загули: « Що з тобою трапилося?»
метелики, сідають біля неї і не дають мені дивитися в їй в личко, - промовив, схлипуючи, джміль.
звертання виділяють. Дивись: ми зараз звернемось до тебе, і вони стануть поруч.
Так і вийшло. Зрадів джмелик і весело підлетів до ніжної красуні – квітки. А
вона повернула своє біле личко до джмелика, і її жовтенькі вуста посміхнулися.
Споріднені слова
Намалювала Марічка Казкового Птаха і потяглася вгору, щоб вирівняти спинку. Коли чує якісь звуки. Прислухалась дівчинка… Це казковий Птах заговорив! Підійшла вона до птаха ближче і чує: « Я з Країни Споріднених Слів! Давай злітаємо разом до моєї країни. Я хочу познайомити тебе зі своїми друзями ».
Птах встав, стрепенувся, розправив крила, посадив на них дівчину і вони полинули до казки.
Перед ними з’явився квітучий сад, а поруч – маленький вишневий садочок. Їх зустрів незвичайний садівник із садовими квітами на голові. Він привітався і гостинно запросив гостей до столу. Там були мед, який бджілки принесли з маленького садка, і багато овочів з присадибної ділянки.
Прилетіли зграйками незвичайні пташки. Кожна зграйка мала свій колір пір’я, наче утворилося кілька веселок.
Подякувала Марічка за гостинність. Повернув її Птах додому, знову став малюнком, а дівчинка ще довго пам’ятала ту казкову подорож до Країни Споріднених Слів.
Числівник
Відбулося це казкової ночі. Вирішила одного разу Снігова Королева повеселитися. З великою силою вона розпочала роздувати повітря і випускати сніжинки в поміч. А сніжинки летіли не прості. Кожна мала свій номер. Утворилася заметіль. Великі кучугури снігу взяли у свої обійми будинки. дерева, кущі.
Подув легенький вітерець. Піднялися сніжинки цілими зграями, наче пташки, і кожна з них наспівувала своє число. Утворилась ніжна мелодія від їхніх голосів: 5, 10, 17, 30, перший, шестеро, 13, 20…
Вибігла дівчинка Марійка на двір, застрибала від радості й закружляла з ними у веселому таночку.
Побачили цей танок мама й тато Марічки і назвали його « Числівник».
Префікси з- та с-
Давно це було. В одному Королівстві жили собі префікси з- та с-. Вони писалися з різними словами і знали добре своє місце.
Та якось вночі, коли всі спали, з парасолькою прибігла бабуся Шапокляк і все переплутала. Прокинулись з- та с- і все зрозуміли. Тепер вони не знають, куди їм піти, що робити.
всіх на нараду. Довго думали і вирішили так: