Щоденні 5. Робота зі словом. Дієві інструменти.

Про матеріал

Посібник стане у пригоді вчителям початкової школи під час роботи у 3

класі над словами, орфограми яких не перевіряються правилами орфографії.

У роботі подано матеріал на формування мовних умінь, графічних нави-

чок, розвиток критичного та творчого мислення.

Перегляд файлу

image

Укладачі:

Байдич Л.В.- вчитель початкових класів, заступник директора з навчальновиховної роботи ліцею №7 Хмельницької міської ради;

Кулік Г. П. – вчитель  початкових класів ліцею №7 Хмельницької міської ради; Райтаровська В.І. – вчитель початкових класів ліцею №7 Хмельницької міської ради.

 

Рецензент:  

Войтович Г.І. – старший викладач кафедри педагогіки і психології    ХОІППО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схвалено до використання в освітньому процесі на засіданні Методичної ради ліцею №7 Хмельницької міської ради (протокол №2   від  10.11.2023 року).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Посібник містить  систему вправ  «Щоденні 5. Робота зі словами»  з української мови для вчителів та  учнів 3 класу.

           

Зміст

Вступ ......................................................................................................................... 4

Слова в  алфавітному порядку ................................................................................. 5 Список використаних джерел ................................................................................ 41 Додатки ................................................................................................................... 42

 

           

Вступ

Посібник  стане у пригоді вчителям початкової школи під час роботи  у 3 класі над словами, орфограми яких не перевіряються правилами орфографії.

У роботі подано матеріал на формування мовних умінь, графічних навичок, розвиток критичного та творчого мислення.

☺QR-коди. Тлумачення слів, цікава інформація про них.

☺Ребуси. Розгадування фіксує в пам’яті правопис та сприяє швидкому запам’ятовуванню.

☺Вправи на утворення слів: «Дешифрувальник», «Мовні приклади», «Утвори нові слова». Окрім основної мети, такі завдання розвивають увагу, мислення.

☺«Асоціативний кущ». Удосконалює знання дітей, їхню навчальну діяльність.

☺«Сенкан», « Інтерв’ю». Розвиває мовленнєві навички, змушує аналізувати.

☺«Кубування». Дає змогу зрозуміти явище різнобічно.

☺Робота над прислів’ями – суттєвий елемент розвитку мовлення і мислення.

☺Робота з деформованим текстом – ефективне засвоєння мовних явищ.

☺Звуковий аналіз слів – формування навички фонематичного аналізу.

☺Фразеологізми – збагачення словникового запасу, розвиток зв’язного мовлення. 

☺Складання порад, пам’яток, SMS-повідомлень, діалогів, казок, розповідей, рольові перевтілення. Активна робота уяви, розвиток фантазії, мислення і мовлення.

Завдяки подібним практичним вправам учень запам’ятає і безпомилково відтворить кожне  словникове слово. А ще, що дуже важливо, знатиме його лексичне значення, походження, споріднені з ним слова, синоніми, антоніми, фразеологізми, тобто набуде навичок правильного користування ним. 

Успіхів!

 

Слова в алфавітному порядку

Абрикос     Кипіти Адреса    Кишеня Айстра Колектив Акваріум     Коридор Апельсин   Космонавт Апетит       Криниця Асфальт        Милосердний Бібліотека Очерет Велосипед        Пиріг Вогнище   Президент Вокзал       Приязний  Гармонія П’ятнадцять Горизонт          Спасибі Гриміти          Тривога Депутат          Фермер Директор   Черешня Електрика   Шістнадцять

           

imageimageАбрикос 

 

1.Загадка

Сам жовтенький, соковитий достигає серед літа. Він у джемі, у варенні  і солодкий, і приємний.

 (Абрикос)

 

2.Цікавинка.

Абрикос — плодове дерево. Родич абрикоса — слива, тому плоди абрикосового дере-

ва і сливи схожі. У абрикосових дерев міцна коричнева деревина. Із абрикосової деревини виготовляють музичні інструменти: кеманчу та дудук.

 

3.Хвилинка каліграфії.

а аб бр ри ко ос абрикос

 

4.Звуковий  аналіз.

АБРИКОС

 

 ___б.,___зв.,___скл.

 

5.                  Склади речення з окремих слів гілці, Високо, абрикос, на, доспіває, соковитий

 

6.                  Вправа « Утвори нові слова» Абрикос: коси, сир, кора, рис, риба.

 

7.                  Вправа «Чарівний кубик»

Демонстрація  куба, на гранях якого записані ключові слова.

      Речення.

      Словосполучення.

      Опишіть.

      Частина мови.

      Текст.

      Поділи слово на склади для переносу .

           

image Адреса

1.Ребус

 image (Адреса)

 

2.Тлумачний словник

Адреса – позначення місця проживання чи перебування кого-небудь або місцезнаходження чого-небудь.

 

3. Звуко-буквений аналіз.

-   Скільки у слові  звуків? Назвіть їх.

-   Скільки складів? Який наголошений?

-   Побудуйте звукову модель слова.

 

4.      Хвилинка каліграфії ад др  ре  ес  са  адреса

 

5.      Вправа «Слово-речення-питання-відповідь» До якої частини мови належить слово адреса? Доведіть. ( Іменник. Назва предмета, відповідає на питання що?) Складіть речення зі словом адреса. (Кожній дитині важливо знати свою адресу.) Поставте питання до складеного речення. (Що важливо знати кожній дитині?) Дайте відповідь на питання.

(Важливо знати кожній дитині свою адресу.)

 

6.      Вправа « Утвори нові слова»                    

Адреса: сад, дар, рада.

           

Айстра

 

1

14

22

23

21

1

image1.Вправа  «Дешифрувальник»

 

 Визначте ключове слово за допомогою цифр. (Додаток)  

 

          

                                                                                                                                 (айстра)

 

2.Тлумачний словник.

                                                                                               Айстра – однорічна  трав’яниста росли-

на, яка квітне в кінці літа, восени. Квіти великі, різного забарвлення. 

 

3. Звуко-буквений аналіз.

-   Скільки у слові  звуків? Назвіть їх.

-   Скільки складів? Який наголошений?

-   Доберіть до слова адреса звукову модель:

 

    ● - = – – ●

 

  ● – – – ●

 

4.      Хвилинка каліграфії а ай стр айстра

 

5.      Доберіть  прикметники.

(Слова, що відповідають на питання який? яка? яке? які?) Квіти - білі, червоні, рожеві.

Пелюстки – довгі, гострі,кольорові.

Стебло – тонке, високе, тверде. Листочки - різьблені, тоненькі, зелені.

 

6.      Вправа «Квест» 

1. Знайди перші звуки в словах.

2image. Із перших звуків склади слово:

   автобус               йод          сир                торт                      рак               ананас  

           

imageimageАкваріум

 

1.Загадка

У хатці прозорій  рибки живуть Можеш ти їх бачить,  та не можеш чуть.

(Акваріум)

2.Це цікаво

Перші акваріуми були створені в Англії в середині XIX століття. А саме слово « акваріум » (« aquarium ») було придумано англійським натуралістом Філіпом Генрі Госсе.

Найменший акваріум у світі має довжину 3 см і ширину - 1,5 см. У ньому навіть є камінці, акваріумні рослини й рибки.

Найбільший циліндричний акваріум з солоною водою — знаменитий AquaDom.

 

3.                  Каліграфічна хвилинка а ак кв ар іу акваріум  Поділи слово для переносу.

 

4.                  Асоціативний кущ

(Рибки, вода, рослини, гуппі, золота рибка,  півник, скалярія.)

 

5.                  Утвори словосполучення, дописавши слово акваріум Новий …, великий …, круглий …, скляний … .

Склади  розповідне речення зі словосполученням (на вибір). Перебудуй розповідне речення у питальне.

 

6.                  Склади прислів’я із розсипаних слів. Рибу, лізти, у, треба, воду, їсти, щоб. (Щоб рибу їсти, треба у воду лізти.) Поясни , як розумієш прислів’я.

 

7.                  Діалог

Уяви, що тобі вдалося впіймати золоту рибку, що виконує бажання. Вживаючи слова ввічливості,  склади діалог (5-6 реплік), який міг би відбутися між вами.  

Апельсин

image 

1.     Мовний приклад.

АПА А+ ЛЬН Н+ СИН

(Апельсин)

 

Це цікаво.

Апельсин займає перше місце в світі за вагою врожаю, зібраного щорічно. На другому місці стоїть банан. Вони бувають не тільки

помаранчеві, а й зелені, причому зелений колір зазвичай мають сорти, які ростуть в особливо спекотному тропічному кліматі.

 

2.     Хвилинка каліграфії Ап пе ль син апельсин

 

3.Запиши слово апельсин, підкресли орфограми. Скільки букв?  Скільки звуків?

Скільки складів? Склади речення зі словом.

 

4.Гра « Яке слово зайве?»

Апельсин - соковитий,  оранжевий, солоний, смачний, високий, пластмасовий,  круглий.

 

5.                  Добери синоніми. Апельсин, помаранч.

 

6.                  Склади віршик.

молодший  сонця  Немов    син!

апельсин.   Золотистий       

 

7.                  Що означає вислів:

Розбирається, як свиня в апельсинах. (Про людину яка чогось не розуміє)

 

8.Вправа «Сенкан»

Апельсин

Соковитий, смачний.

Росте, достигає, квітне.

Маленьке сонце в долоні. Помаранч.

           

image           

(Апетит)

 

2.Тлумачний словник

Апетит — це приємне відчуття, пов'язане із потребою організму у споживанні їжі.  Якщо слово апетит перекласти з латинської мови, то воно означає — прагнення.

 

3. Каліграфічна хвилинка ап  пе  ет  ти  ит апетит

Утвори і запиши словосполучення зі словом апетит. Хороший …, поганий … .

 

4.Фразеологізм

«Вовчий апетит» – це фразеологізм, який використовується  по відношенню до людини, яка звикла приймати їжу жадібно, швидко, неакуратно. Так можна сказати про того, хто забуває про хороші манери, сідаючи за стіл, думає виключно про їжу.

 

5.Вправа «Кубування» 1. Лексичне значення слова. Поясни.

2.Частина мови. Доведи.

3.   Фразеологізм. Поясни.

4.   Розповідне речення. Склади.

5.   Спільнокореневі слова. Добери. 6. Асоціації. Назви.

 

6.   Фантазуй!

 Уяви себе шеф-поваром шкільної їдальні. Які апетитні страви можна приготувати для твоїх однокласників?

           

Асфальт

image 

1. Прослухай вірш. Асфальтовані стежини в нашім таборі « Дубки». Всі ми ходимо щоднини по стежинах залюбки.

 

2.Тлумачний словник.

Асфальт-чорна смолиста маса природного походження або штучно виготовлена з бітуму і тонкоподрібнених мінеральних матеріалів.  Асфальт- шлях, тротуар, що вкриті цією масою.

 

3.Словосполучення

Розглянь хмару слів. Утвори і запиши словосполучення зі словом асфальт. 

 

4. Вправа «Слово-речення-питання-відповідь» До якої частини мови належить слово асфальт? Доведіть.

image( Іменник. Назва предмета, відповідає на питання що?)

Складіть речення зі словом асфальт. (Мій  брат вчора малював крейдою на асфальті.)

Поставте питання до складеного речення.

(Чим малював мій брат на асфальті?)

 

5.Вправа «Кубування» •Речення. 

•Словосполучення.

•Прикметники. 

•Текст (3 речення).

•Частина мови.

•Поділи слово на склади для переносу 

           

imageimageБібліотека

 

1.Загадка.

Стоїть величезний Світлий дім. Десятки тисяч Книжок у нім.

(Бібліотека)

 

2.Тлумачний словник.

Бібліотека - заклад, де зберіга-

ються та видаються читачам  книги, журнали  для тимчасового користування, читання, а також здійснюється популяризація та  пропаганда літературних творів.

 

3.Асоціативний кущ.

Вимов слово. Поділи на склади. Визнач наголошений склад. Постав питання до слова. До якої частини мови належить слово? Назви асоціації.

image 

 

4.Каліграфічна хвилинка.

б  іб  бл  лі  от  те  ка  бібліотека  Утвори нові слова. 

Бібліотека: літо, біб, літак, блок, бік.

 

5.Склади речення із розсипаних слів.

першої, Ярослав, в, засновник, Мудрий, бібліотеки, Україні. (Ярослав Мудрий – засновник першої в Україні бібліотеки.)

 

6.Вправа «Сенкан» Бібліотека.

Красива, велика.

Допомагає, навчає, розважає. Дає нам нові знання.

Книга.                                        

imageimageВелосипед

 

1.Загадка   

Кінь оцей не їсть вівса, Замість ніг – два колеса.

Сяду верхи – і вперед, Мій прудкий

(Велосипед)

 

 

 

 

2.Це цікаво!

Один з найбільш корисних, екологічних, економних і мобільних засобів пересування – велосипед. Основні типи велосипедів виділяються в залежності від віку, статі, уподобань людини, мети або умов пересування.  

Категорії велосипедів:

Швидкісний велосипед: гірський, швидкісний.

Фетбайк

Комфортний велосипед

Складаний велосипед

Жіночий велосипед

Підлітковий велосипед

Дитячий велосипед

Користь велосипеда для дитячого здоров'я безцінна. Дитячий велосипед позитивно впливає на розвиток дитини, прискорюючи його темпи.

 

3. Каліграфічна хвилинка ве  ел   ло  ос  си  ип  пе  ед велосипед Утвори і запиши нові слова.

Велосипед: оси, води, село, диво, пил, поле, …

 

4.Прочитай навпаки ДЕПИСОЛЕВ        (Велосипед) Поділи слово на склади.

Визнач наголошений склад.

Скільки голосних звуків?

Скільки приголосних? Чи є м’які приголосні? 

Назви дзвінкі та глухі приголосні звуки

 

5.Діалог «Моє хобі» Склади діалог (6-8 реплік) Зразок. 

-                      Яке в тебе хобі, Сергію?

-                      Моє хобі — катання на велосипеді.

-                      Гарне хобі, Сергію! Я і мої батьки теж катаємося на велосипедах кожні вихідні. Як часто ти катаєшся на велосипеді?

-                      Андрію, я катаюся на своєму велосипеді кожного дня влітку. А навесні й восени в мене зазвичай менше вільного часу, бо я ходжу до школи, тому я катаюся тільки по суботах та неділях.

-                      Сергію, пропоную на вихідні покататись разом.

-                      Чудова ідея, Андрію. Підтримую

           

 

2.                  imageЦікаві факти!

Людство використовує вогонь як зброю з най-

давніших часів. Первісні люди з його допомогою відганяли диких звірів.

Колір полум’я може бути різним. Найчастіше він жовтий або оранжевий, але, наприклад бор (хімічний елемент) горить синьо-зеленим вогнем, калій–фіолетово-рожевим, мідь та фосфор–зеленим, літій–червоним, алюміній–білим, а природний газ–блакитним.

Гаряча вода гасить вогонь швидше, ніж холодна.

 

3.                  Каліграфічна хвилинка во  ог  гн  ни  ищ  ще вогнище

Добери і запиши синоніми до слова вогнище. Вогнище, багаття, ватра, полум’я.

 

4.Вправа «Кубування»

1.        Лексичне значення слова. Поясни.

2.        Скільки звуків у слові? Назви.

3.        Частина мови. Доведи.

4.        Розповідне речення. Склади.

5.        Спільнокореневі слова. Добери.

6.        Прислів’я зі словом. Пригадай.

 

5.Творча робота « Продовж речення»

Вогонь - друг, тому що … Вогонь – ворог, тому що …

 

6.Гра «Інтерв’ю»

Назви правила безпечної поведінки  біля вогнища.

           

Вокзал

image 

1.Прослухай вірш.

Зітхав вокзал, як бачив сльози.

У дощ, у спеку чи морози Не мало бачив їх старенький, Дорослий плакав тут, маленький. Радів вокзал, як обіймались

Та ніжно, радісно всміхались.

 

2.Тлумачнимй словник.

Вокзал-транспортна будівля або комплекс будівель на пасажирських станціях, портах і аеропортах призначені для обслуговування пасажирів перед від'їздом або після прибуття.

 

3. Хвилинка каліграфії.

Во ок кз за ал  вокзал вокзальний

 

4.Утворіть словосполучення, дописавши слово вокзал.

Залізничний   ____________ . Морський   _______________. Автобусний ______________. Річковий ________________.

 

5.                  Гра «Доберіть слово» Вокзал (який?)  …  . Вокзал (що робить?) … .

 

6.                  Складіть речення із розсипаних слів. Встановіть звязок слів у реченні. відправляє  Залізничник щасливої на вокзалі дороги  і бажає. поїзд (Залізничник на вокзалі поїзд відправляє і щасливої дороги  бажає.)

 

7.                  Яке слово заховалося?

Вокзал – зал, лаз, коза, вода, лак, …

           

image 

Гармонія

image 

1.Мовний приклад

ГОЛ-ОЛ+АР+МЕМ-ЕМ+ОС-С+НАМ-АМ+ІЯ             ( Гармонія )

 

2.Тлумачний словник

Гармонія — узагальнююче поняття, що вказує на поєднання, злагодженість.

Внутрішня гармонія – це досконалий стан душі, розуму, тіла і серця, коли людина приймає і реалізує всі свої бажання, високі цілі і мрії.

Внутрішня гармонія – це вище задоволення, що означає здатність людини зосереджуватися на тому, що дійсно важливо, а також вміння  контролювати свої думки..

 

3.Запам’ятай синоніми

Злагода, погодженість, милозвучність, співзвуччя.

 

4.Каліграфічна хвилинка га ар рм мо он ні ія гармонія

 

5.Звуковий аналіз слова

Скільки звуків у слові гармонія?

Чому звуків більше, ніж букв?

Скільки голосних? Приголосних?

Назвіть м’які приголосні. Назвіть дзвінкі приголосні звуки.

 

6.Вправа « Кубування» 1. Лексичне значення. Поясни.

2.   Частина мови. Доведи.

3.   Інші частини мови. Утвори.

4.   Спільнокореневі слова. Добери.

5.   Речення. Склади.

6.   Синоніми. Назви.

 

7.   Вправа «Інтерв’ю»

Як досягти внутрішньої гармонії?

1.Будьте активні! Не чекайте великих змін, створіть їх самі. 

2.Не ображайте інших! Навчіться прощати.

3.Наведіть порядок у своїй кімнаті, у своєму портфелі тощо

4.Багато читайте.

5.Слухайте музику.

6.Міняйте себе, а не інших ...

 

imageГармонія – дуже важлива складова життя кожної людини. Коли всередині гармонія і спокій, в житті все йде так, як треба. Немає особливих проблем і переживань. Якщо все робиться з повним відчуттям гармонії, значить людина йде своїм правильним шляхом

           

Горизонт 

 

 1.Ребус

 

imageimage                                                                      З  +                 Р= Н Т

 

 

 

(горизонт)

 

 

2.      Тлумачний словник.

Горизонт- частина земної поверхні, яку можна бачити на відкритій місцевості.

Частина неба, яка ніби схиляється, торкається землі.

 

3.      Добери синоніми.

Видноколо, виднокіл, обрій, небокрай, небосхил, крайнебо, небозвід,  круговид, кругогляд.

 

4.      Складіть словосполучення зі словом горизонт.  

Видимий горизонт, з’явилися на горизонті, виднілося на горизонті, простягнулися за горизонтом.

 

5.      Коли так кажуть? З’явиться на горизонті.

(Зробитися відомим, помітним, з’явитися в певному колі людей.) Зникнути з горизонту. ( Ігнорувати товариством.)

 

6.      Відгадай загадку. Ти чув про це у школі

І бачив, звичайно, в полі,

Там, де лінія землі

З небом сходиться вдалині. (Горизонт) (Слово-відгадку розбери за будовою)

 

7.      Складіть розповідне  речення зі словом горизонт, перебудуйте його у питальне.

           

Депутат

 

  6

 

7

20

24

23

1

23

image1.Вправа  «Дешифрувальник»

(Депутат)

 

2.Тлумачний словник.

Депутат -обраний голосуванням член органу державної влади. Обрана або виділена особа, уповноважена для виконання певних доручень.

           

3.Хвилинка каліграфії.

де еп ут та ат депутат

 

4. Звуко-буквений аналіз.

-   Скільки у слові  звуків? Назвіть їх.

-   Скільки складів? Який наголошений?

-Склади речення зі словом.

 

5. Прочитайте  слово, рухаючись за стрілками. Запишіть та розберіть за будовою.

 

 

 

5. Знайдіть на хмаринці слів всі  можливі словосполучення  зі словом депутат.

imageimage6.Спишіть речення. Підкресліть спільнокореневе слово до словникового слова. 

У Верховній раді відбулося чергове засідання депутатської комісії. 

image

2.Тлумачний словник

Директор - керівник установи, підприємства або навчального закладу.

 

3.Каліграфічна хвилинка ди  ир  ре  ек  кт  то  ор, директор.

Поділи слово для переносу.  (Ди–рек-тор, ди-ре-ктор.)

 

4. Вправа «Працюй за алгоритмом»

1.Склади  розповідне речення із розсипаних слів.

Участь, школи, змаганнях, за, подякував, директор, учням, у, спортивних.  (Директор школи подякував учням за участь у спортивних змаганнях.) 2. Назви граматичну основу у реченні.

3.                  Розбери речення за частинами мови.

4.                  З розповідного речення побудуй два питальних .

 

5.                  «Сенкан»     Директор.

Талановитий, мудрий.

Керує, вчить, заохочує. 

Директор пишається своїми учнями.

Керівник

           

Електрика

image 

1. Мовний приклад.   

  ЕЛАН- АН  +ЕКСА – СА + ТРІ  – І +ИКА  

 

2.Тлумачний словник.

Електрика- явище природи, пов’язане з існуванням, рухом  і взаємодією електричних

зарядів.

 

3.Хвилинка каліграфії.

ел ле ек кт тр ри ик ка електрика, електричний.

 

4. Звуковий  аналіз.

Електрика

● - ●  – –  - ● - ●

 ___б.,___зв.,___скл.

 

5.Роз’єднай слова і утвори речення. Електрикадужедопомагаєлюдям.

 

6.   Утворіть словосполучення зі словом електрика.

За допомогою  ….., економити….,   світити….,  вимкнути……, користуватися…..

 

7.   Назвіть асоціації до слова електрика.

(Тепло, світло, економія, праця, зручність…)

 

8.Вправа «Кубування» •Речення. 

•Словосполучення.

•Прикметники. 

•Текст (3 речення).

•Частина мови.

•Поділи слово на склади для переносу 

           

                                                                      Кипіти                                             image

image            1.Дешифрувальник

 

15

 

 

11

 

 

 

20

 

 

 

12

 

 

 

23

 

 

11

 

(Кипіти)

 

2.Тлумачний словник

Кипіти - клекотіти, вирувати, пінитися під час нагрівання, випускаючи гарячу пару (про рідину); варитися; нагрівшись до 100С, випускати пару (про посуд з рідиною).

 

3.Каліграфічна хвилинка

ки  ип  пі  іт  ти кипіти

 

4.Синоніми. Кипіти – бурлити, клекотати.

 

5. Коли так говорять ?

Кипіти від гніву –  хвилюватися, нервувати. Кипить робота – робота швидко, вправно ладиться.

 

6.Вправа «Пряме чи переносне» У руках дідуся Петра кипить робота.

Вода кипить при 100⁰ Цельсія. Земля кипить під кулями.

           

Кишеня

 

imageimage1.Ребус

(Кишеня)

 

2.Тлумачний словник.

Кишеня - ушита або нашита деталь одягу (пальта, куртки, штанів тощо) у формі мішечка, зазвичай для дрібних речей і грошей; окреме відділення в портфелі, сумці тощо

 

3.Хвилинка каліграфії.

ки иш ше ен ня кишеня кишенькові

 

4. Склади речення із розсипаних слів. Поклала, знайдений, кишеню, Тетяна, у, ґудзик. 

 

5.Коли так кажуть?

Бити по кишені . (Задавати збитків кому- небудь.)

Вітер у кишені. ( Немає грошей.)

Наставляти кишеню. (Розраховувати на щось без підстав.) За словом до кишені не лізти .(Бути гострим на язик.)

 

6.   Порахуйте, скільки разів зустрічається слово кишеня.

КИШЕНЯКИЛИМКОШЕНЯКИШЕНЯКІШКА

КИЛИМКИШЕНЯКИШЕНЯКОШЕНЯКОТИК

 

7.   Утворіть  словосполучення.

Внутрішня,накладна, бокова,  глибока, модна, велика…

 

8.Складіть  асоціативну павутинку зі словом кишеня.

           

Колектив

 

image1. Прочитай слово, перестрибуючи через одну літеру.

К Л О Е Л Ь Е Д К И Т В И Я В

 

2.Тлумачний словник

Сукупність людей, об'єднаних спільною діяльністю, спільними інтересами.

 

3.Каліграфічна хвилинка ко ол ле ек кт ти ив колектив

 

4.«Сенкан»

Колектив

Шкільний, дружній.

Допомагає, підтримує, організовує.

Радіють успіхам  один одного. Команда.

 

5.Синоніми

Колектив, персонал, громада.

 

6.Скласти речення із розсипаних слів. Розібрати за частинами мови.

Класу, готується, нашого, свята, колектив, до, Осені. (Колектив нашого класу готується до свята Осені.)

 

7.Скласти від класного колективу запрошення для своїх батьків на свято Осені.

Любі наші татусі і матусі!

Наш дружній клас запрошує Вас на свято «Осінь щедра, осінь золотава.» Буде цікаво, весело та феєрично.

Свято відбудеться в актовому залі школи 24.10.2023р. о 13.00

З повагою колектив 2 класу.

           

Коридор

image

 

2.Хвилинка каліграфії.

ко ор ри ид до коридо коридорний коридорчик

 

3.Доберіть прикметники до слова коридор і запиши утворені  словосполученння.

( темний, світлий, малий, шкільний, вузький… )

 

4.                  Вправа «Слово-речення-питання-відповідь» До якої частини мови належить слово коридор? Доведіть. ( Іменник. Назва предмета, відповідає на питання що?) Складіть речення зі словом коридор. (Шкільний коридор світлий та затишний.) Поставте питання до складеного речення.

(Який шкільний коридор?)

 

5.                  Опиши, який коридор у вашому домі.

 ( Стіни, стеля, підлога, меблі )

 

6.                  Сенкан

1.   Назва предмета. Коридор.

2.   Назва ознаки предмета. Шкільний, світлий.

3.   Назва дії предмета. Видніється, вужчає, вабить.

4.   Речення. У будинку світлий та просторий коридор

5.   Синонім. Прохід

           

imageimageКосмонавт

 

                                                                 1. Мовний приклад.

КОЛО - ЛО + СМЕК – ЕК + ОНИ – И + АВД – Д + Т        (Космонавт)

 

2.Тлумачний словник 

Той, хто здійснює політ у космічний простір, проводить науково-дослідну роботу. 

 

3.Каліграфічна хвилинка Ко ос см он на ав вт космонавт

 

4.Утвори нові слова. Космонавт: сом, сам, вам, там, оса, коса, мова, мото, танк, танок. 

 

5.Склади речення із розсипаних слів.

Авіації, День, Всесвітній, і,  квітня -, космонавтики, 12.

        (12         вітня – Всесвітній День авіації і космонавтики.)

 

6.«Кубування»

Значення слова. Поясни.

Як впізнати космонавта? Опиши.

Частина мови. Доведи.

Добери спільнокореневі. Назви корінь.

Розповідне речення. Склади.

Постав питання космонавту. Придумай.

 

Криниця

image 

1. Прослухай вірш.

Живе стара криниця край дороги,  усіх вітає скрипом журавля, ідуть до неї зблизька і здаля. Вода у ній прозора і цілюща,

І незамінна, мов саме життя,

 

2.Тлумачний словник.

Криниця- глибоко викопана й захищена цям-

ринами від обвалів яма  для добування води з водоносних шарів землі; колодязь.

 

3.Хвилина каліграфії кр  ри  кн  ни  ця    криниця

 

4. Звуковий  аналіз.

Криниця

- - ●- ● -  = ●

 ___б.,___зв.,___скл.

 

4.Склади прислів’я із розсипаних слів. Як ти розумієш його?

напитися. води нахилитися Треба, щоб з криниці

 

5.Вставте слово криниця у словосполучення, змінивши його форму: Побачити … , милуватися … , розповідати про … .

 

6. Доберіть спільнокореневі слова до слова криниця:

(Криниця, криниченька, криничка.)

 

7.Відтвори і запиши вірш.

Пішла киця по…

Та й упала у …..    .

Пішов….пішки рятувати  …   .

(водицю, криницю, котик, кішку)

           

                                                         Милосердний                                     image

image (Милосердний)

 

2.Тлумачний словник Людина, яка виявляє милосердя; схильна, готова до добрих учинків.

 

3.Каліграфічна хвилинка  ми ил ло ос ер дн ни ий милосердний

 

4.Розібрати слово милосердний за будовою

 

5.Синоніми

Милосердний, добрий, чуйний, жалісливий, милостивий, співчутливий.

 

6.Антоніми Милосердний – жорстокий.

 

7.Утворити словосполучення.

Милосердний погляд, милосердний вчинок, милосердне зітхання, милосердна людина.

 

8.Продовжити думку.

Милосердя – це здатність прийти на допомогу, доброта, милість серця, ніжність, любов до людей, м’якість, жалісливість…

           

Очерет

 

19

 

       28

7

21

7

23

image1.Вправа  «Дешифрувальник»

Визначте ключове слово за допомогою цифр. (Додаток)

 

(Очерет)

 

2.Тлумачний словник.

Очерет- багаторічна водяна або болотна трав’яниста рослина з довгим стеблом.

 

3.Хвилина каліграфії Оч че ер ре ет очерет

 

4. Звуко-буквений аналіз.

-   Скільки у слові  звуків? Назвіть їх.

-   Скільки складів? Який наголошений?

-   Склади речення зі словом очерет.

 

5.   Розбір слова за будовою.

image 

 

6.   Постав слово очерет у потрібній формі

1. ______ росте по всій Україні. 2. ________ годують худобу.  3. Селяни використовують _______  як паливо. Із _____   роблять дахи, килими.

 

7.      Запиши розповідне речення. Перебудуй у питальне та спонукальне. Зелений очерет росте біля озера.

 

8.      Сенкан

1.   Назва предмета. Очерет.

2.   Назва ознаки предмета. Зелений, високий..

3.   Назва дії предмета. Видніється, росте, вабить.

4.   Речення. Вздовж річки в’ється очерет. 

5.   Синонім. Кущі.

 

 

           

imageimageПиріг

 

1.Мовний приклад

ПОН – ОН + ИК – К + РІД – Д + Г      

                                                                                                        ( Пиріг)

 

2.Тлумачний словник

Пирі́г — печений виріб із пшеничного тіста, який

може мати різні начинки.

 

3.Каліграфічна хвилинка пи ир рі іг пиріг пиріжок пиріжечок

 

4.Скласти прислів’я із розсипаних слів. Пояснити значення.

Їстимеш, без, пирогів, не, трудів. (Без трудів не їстимеш пирогів.)

 

5.«Сенкан»

Пиріг

Смачний, духмяний.

Готувати, пригощати, вабити.

Бабуся спекла пиріг із вишнями. Десерт.

 

6.Придумай власні назви пирогів.

«Український», «Смайлик», «Ягідний», «Антикризовий», «Смаколик»…

Президент

image 

1. Мовний приклад.   

ПРАД – АД + ЕЗБ – Б +ИДН – Н + ЕНТ

 

2.Тлумачний словник.

Президент- обраний на певний термін  голова держави  .Голова , керівник деяких установ, товариств.

 

3.Хвилинка каліграфії.

пр ре ез зи ид де ен нт президент  Поділи слово для переносу

 

4.Вправа «Працюй за алгоритмом»

1. Склади розповідне речення із розсипаних слів. нашим     Президент    вручив      нагороди   захисникам  (Президент вручив нагороди нашим захисникам.) 2.Назви граматичну основу у реченні.

3. Розбери речення за частинами мови. 4. З розповідного речення побудуй два питальних.

 

5.Склади словосполучення із словом «президент». Президент (який?) новообраний, перший, наступний, український

 

6.Вправа «Кубування» •Речення. 

•Словосполучення.

•Прикметники. 

•Текст (3 речення).

•Частина мови.

•Поділи слово на склади для переносу 

             

 

                                                                  Приязний                                     image

image 

1.Тлумачний словник

Той, хто виявляє приязнь, дружню прихильність, симпатію до кого-небудь.

 

2.Каліграфічна хвилинка пр ри ия яз зн ни ий приязний

 

3.Дібрати звукову модель слова.

ꟷ ꟷ ●ꟾ ꞊ ●ꟷꟾ ꟷ ● ꞊

 

ꟷ ꞊ꟾ ●ꟾ ꟷ● ꟷꟾ ꟷ ● ꟷ 

 

4.Синоніми Дружелюбний, привітний, прихильний.

 

5.Антоніми Приязний – ворожий.

 

6.«Кубування» Значення слова. Поясни.

Частина мови. Доведи.

Синоніми. Добери.

Антоніми. Добери.

Розповідне речення. Склади. Яких приязних людей знаєш? Назви.

           

П’ятнадцять

image  

1.Цікавинка. 

В нумерології число п'ятнадцять вважається символом удачі, щастя і багатства. При його допомозі притягуються фінансове благополуччя, родинне щастя, стабільне процвітання бізнесу або будинку.

 

2. Віднови і запиши прислів’я. Підкресли числівники  один бідує. там  п’ятнадцять панує, Де

 

3.Вправа «Слово-речення-питання-відповідь»

До якої частини мови належить слово п’ятнадцять? Доведіть.

( Числівник. Називає кількість предметів, відповідає на питання скільки?) Складіть речення зі словом п’ятнадцять. (Наталка купила п’ятнадцять   апельсинів.) Поставте питання до складеного речення.

(Скільки апельсинів купила Наталка?)

 

4. Запиши розповідне речення та перебудуй у питальне. 1. У класі навчається п’ятнадцять дівчат і шістнадцять хлопців.

 

5.«Кубування» Значення слова. Поясни.

Частина мови. Доведи.

Словосполучення. Утвори.

Апостроф. Поясни.

Розповідне речення. Склади.

Кількість звуків. Назви.

                                                                      Спасибі                                              image

image 

Це цікаво!

11 січня відзначається Міжнародний день «спасибі» – свято, яке було започатковане з ініціативи ЮНЕСКО та ООН і покликане нагадати людям про цінність хороших манер. В Україні це свято відзначають із 2008 року.

 

1.Добери синоніми. Спасибі, дякую.

 

2.Хвилинка каліграфії.

сп  па  ас  си  иб  бі  спасибі дякую

 

3.Склади прислів’я із розсипаних слів. Як ти розумієш його?

Не, гроші, спасибі, за, дають.     (За спасибі гроші не дають)

 

4.Вправа «Продовж речення»

Мамо, спасибі тобі за                                         Тату, дякую тобі за…

Дорогий воїне, дякую тобі за…                           Школо рідна спасибі тобі за…

 

5.Склади SMS-повідомлення  своєму другові (подрузі), вживаючи слово спасибі.


23

        21

11

3

19

4

1

imageТривога

 

1.Вправа   «Дешифрувальник»

Визначте ключове слово за допомогою цифр. (Додаток)

(Тривога)

 

2.Тлумачний словник.

Тривога почуття неспокою, збентеження, викликане побоюванням, передчуттям чогось неприємного.

 

3.Хвилинка каліграфії.

тр ри ив во ог га тривога, тривожний

 

4. Добери синоніми 

Тривога - хвилювання, неспокій, сполох.

 

5.Спільнокореневі слова.

Тривога, тривожити, тривожитися, тривожний, тривожно.

 

6.Коли так кажуть? Говорити з тривогою. 

Бити тривогу.

Сигнал тривоги. Під час тривоги.

 

7.   Складіть речення із розсипаних слів. 

( з будинку, тривоги, пролунав, коли, сигнал, вийди.)

 

8.   Сенкан

1.   Назва предмета. 

2.   Назва ознаки предмета. 

3.   Назва дії предмета. 

4.   Речення.  5. Синонім. 

         

 

25

7

21

17

7

21

imageimageФермер

 

1. Дешифрувальник  (Додаток)

(Фермер) 

 

2.Тлумачний словник

Фермер - власник землі, який виробляє на ній продукти рослинного або тваринного походження власними силами або за допомогою найманої робочої сили з метою отримання прибутків.

 

3.Каліграфічна хвилинка  ф ер рм ме ер фермер

 

4.Дібрати спільнокореневі слова, позначити корінь слова.

(Фермер, ферма, фермерський.)

 

5.Скласти речення, встановити зв’язок слів у реченні. Фермер засіяв поле пшеницею.

 

6.«Сенкан»      Фермер Працьовитий, старанний.

Доглядає, піклується, вирощує.

Фермер – надзвичайно працелюбна людина. Трудівник.

 

7.Уяви себе фермером. Розкажи, що або кого ти б вирощував.

           

 Черешня

 

1. Загадка Зелені сережки

На гіллі висіли,

На сонечці підсмажились І почервоніли!

(Черешня)

 

2.Тлумачний словник.

Черешня -плодове кісточкове дерево з їс-

тивними смачними соковитими ягодами жовтого, червоного чи чорного кольору, а також- плід цього дерева.

 

3.Хвилинка каліграфії.

че ер ре еш шн ня черешня

 

4.                  Утворіть  словосполучення. Сліпа, смачна, дрібна, соковита.

 

5.                  Віднови вірш 1. (Що роблять?) черешеньки  В листі зелененькім.

2. Черешеньки (що робили?) очі  Діточкам маленьким. 

Для довідки: поблискувати, падати,  вабити.

 

6. Запиши речення,визнач підмет і присудок. Вгору до сонця тягнеться черешня у моєму саду.

 

7.Вправа «Кубування»

Речення. У моєму саду  зацвіли черешні.

Словосполучення. Черешня ( яка?)  смачна, струнка, соковита.

Споріднені слова. Черешня, черешенька,  черешневий.

Частина мови. Іменник, однина, жіночий рід.

Текст. Вгору до сонця тягнеться  черешня у саду. Вона струнка й висока. Міцний стовбур тримає безліч гілок.

                                                          Шістнадцять                                      image

image 

Це цікаво!

Люди з цифрою 16 в даті народження подобаються оточуючим, у них завжди багато друзів і просто знайомих, спраглих спілкування з ними. Це пояснюється тим, що людина, якій протегує шістнадцять, легко встановлює контакти і вміє зберігати, підтримувати їх.

 

1.Вправа «Дослідники» Вимов слово, на що воно вказує?

Постав питання. Яка частина мови?

Назви звуки у слові. Букви.

Поділи слово на склади. Визнач наголошений. Побудуй звукову модель слова.

 

2.Каліграфічна хвилинка ші іст на дц ця ть шістнадцять

 

3.Вправа «Поєднай слова»

Склади речення із кожним словосполученням.

imageШІСТНАДЦЯТЬ

                                                                                                                   image

    ДЕНЬ            ТИЖДЕНЬ                                    МІСЯЦЬ            РІК 

 

4.Запиши математичний вираз словами

10 + 6 = 16        (Десять плюс шість дорівнює шістнадцять.)

           

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.     Большакова І. Словникові слова. Посібник для вчителя  3-4 класи.

2.     Маркова К.І. Словникова робота на уроках української мови в початкових класах.

3.     Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О.Я.

4.     Сауляк Н.І Робота зі словниковими словами: нестандартний дидактичний матеріал для уроків рідної мови, читання, природознавства .

5.     Інтернет ресурс: «Ребуси українською»   (rebus1.com)

           

Додатки

image 

 

pdf
Додано
5 серпня
Переглядів
136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку