Урок " Лінзи. Оптична сила лінзи. Вади зору та їх корекція.

Про матеріал
Урок розроблено згідно всіх методичних рекомендацій, де прослідковується багато компетентностей.
Перегляд файлу

 

Тема. Лінзи. Оптична сила лінзи. Вади зору та їх корекція

Мета:

навчальна: створити умови для поглиблення знань про властивості світла, ознайомлення з поняттям лінза, її фізичними характеристиками та використанням; для формування вмінь застосовувати закони поширення, заломлення світла, для розв’язування практичних завдань;

розвивальна: сприяти розвитку логічного мислення, удосконаленню навички аналізувати інформацію, висловлювати думки, співпрацювати в парі; умінь застосовувати набуті знання в нових умовах, здійснювати аналіз власної діяльності; сприяти розвитку  комунікативних умінь та навичок, формуванню предметних  компетентностей, здоров’язбережувальної, соціальної; забезпечувати розвиток навички застосування набутих знань через реалізацію наскрізних змістових ліній.

виховна: сприяти вихованню ціннісного ставлення до власного здоров’я,  здоров’я оточуючих.[1]

Очікувані результати: учні  знатимуть,  закони поширення та заломлення світла, принципи дії оптичних приладів, способи корекції вад зору, методи профілактики захворювань органів зору;

будуть уміти застосовувати формулу оптичної сили лінзи під час розв’язування задач, практичних завдань;

усвідомлять  значення гігієни зору та профілактики його вад, цінність власного здоров’я, родини.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: комп’ютерна презентація, інтерактивна дошка, два типи лінз, модель ока, окуляри, мікроскоп, бінокль, картки.

Перебіг уроку 

І. Етап орієнтаціі. Організаційно-мотиваційний етап.

Слово вчителя. Бесіда з учнями.

     Звернемо увагу на епіграф нашого уроку: «У кожній людині є Сонце. Тільки дайте йому світити»,  Сократ. У цьому відомому вислові Сократа йдеться про талант, яким від природи наділена кожна людина. 

Проблемне питання:  Чому не можна в сонячний літній день поливати квіти в саду або поливати вазони на вашому власному підвіконні? ( ідеї)

Тепер, розв’язавши кросворд, у виділеному стовпчику ми знайдемо тему сьогоднішнього уроку (кросворд створений за допомогою програми Learningapps.org)  На робочих столах у кожного учня QR коди.

https://learningapps.org/qrcode.php?id=pehia73z321

 Відкриваємо робочі зошити та записуємо тему уроку.

 Тема досить важлива, так як головним елементом у будові багатьох винаходів людства є саме лінза. А це… ( діти самі називають оптичні прилади, що демонструються) Де ми можемо користуватися цими винаходами та з якою метою?

ІІ. Етап опрацювання нового матеріалу.

  1. Евристична бесіда

Як ви думаєте, які завдання нашого уроку?            

          Тому мета нашого уроку –  дізнатися, що таке лінза, які є види лінз; які існують найпоширеніші вади зору та які лінзи використовують для корекції зору.

 Що ж означає саме слово «лінза» ?

«Лінза» –  слово латинського походження і означає сочевиця. Сочевиця -  рослина, плоди якої схожі на горох, але не круглі, а трішки приплюснуті [2 ]

Тому прозоре тіло ( зазвичай це скло) згодом стали називати лінзою.

Ось таку лінзу виготовили минулого року наші учні.

C:\Users\House\Documents\ViberDownloads\0-02-0a-2b8e1fdbeb8f9b0995ccbb00bd011a4001e1e991f0bc7b703ac993261ac8fde9_d59ffd1eb4bc1dcf.jpg

      2.   Спостереження. Робота в парах. (діяльнісний компонент).

І  так, у вас на столах знаходяться по дві лінзи. Візьміть їх в руки та  подивіться, чи вони схожі між собою (роблять висновки діти, що одна з них товстіша посередині, інша ж - по краях). Тепер відкриємо підручник на с.77 та спробуємо за допомогою однієї та другої прочитати визначення. Що ж ми бачимо? Порівняйте (відповіді учнів).  

3. Пояснення вчителя з використанням інтерактивної дошки та презентації   Padlet.com.

 Позначення лінз та побудова головних променів, що заломлюються лінзою)

  •    Який із оптичних приладів, що ми сьогодні вже спостерігали, є найбільш поширеним? (окуляри). А яке їх призначення? (збільшувати чи зменшувати зображення).

Пригадаємо з уроків біології будову ока. 

( За макетом ока учень/учениця нагадує будову ока)

Це здорове око. Але є вади зору, що передаються спадково, такі як астигматизм, міопія…  Але найбільш прикро, що з раннього віку ми не бережемо свій зір, який від народження був 100 %.

4. Вправа «Вилучи зайве» (діяльнісний компонент). Учні працюють у парах.

Виберіть правильні відповіді.

Для людини відстань найкращого зору приблизно 25 см, саме на такій відстані ми маємо тримати книжку.

 Освітленість робочого місця помірна.

Тримаємо книжку для читання на відстані витягнутої руки.

Відстань від монітора комп'ютера до очей - 60-70 см, але не менше 50 см. Необхідно стежити, щоб в процесі роботи не наближатися до екрану.

 Читати й писати необхідно , нахилившись до тексту.

 Освітлення має бути достатньо яскравим, але світло не повинно бути спрямоване безпосередньо в очі.

 Телевізор не повинен знаходитися ближче, ніж за 4,5 м від

очей під час перегляду передач або фільмів.

 

  Для людини відстань найкращого зору приблизно 25 см, саме на такій відстані ми  маємо тримати книжку. Освітленість робочого місця помірна. Тримаємо книжку для читання на відстані витягнутої руки. Відстань від монітора комп'ютера до очей - 60-70 см, але не менше 50 см. Читати й писати необхідно, нахилившись до тексту. Освітлення має бути достатньо яскравим, але світло не повинно бути спрямоване безпосередньо в очі. Телевізор не повинен знаходитися ближче, ніж за 4,5 м від очей під час перегляду передач або фільмів. [3, 4]

А зараз проведемо невеличку гімнастику для очей. Для чого це потрыбно робити? (профілактика  вад зору).

Очима робимо рухи вгору-вниз, вгору-вниз, вліво-вправо, вліво-вправо, вліво-вправо, а тепер очима намалюємо прямокутник, починаємо з лівого нижнього кута вгору, вправо, вниз, вліво, вгору, вправо, вниз, вліво. Тепер із правого нижнього кута вгору, вліво, вниз, вправо, вгору, вліво, вниз, вправо, вгору, вліво, вниз, вправо. Накреслимо діагоналі з нижнього лівого у верхній правий, з нижнього лівого у верхній правий кут. Тепер — із нижнього правого у верхній лівий, з нижнього правого у верхній лівий.

А якщо вже потрібна корекція зору, звертаємося до лікаря-офтальмолога, який, підбираючи окуляри, повинен визначити фокусну відстань, а саме – оптичну силу лінзи.             

Фізичну величину, яка характеризує заломлюючі властивості лінзи та є оберненою до її фокусної відстані, називають оптичною силою лінзи.

C:\Users\House\Desktop\Без названия.png     [D] = 1 дптр = 1/м = 1 м-1

1 діоптрія – це оптична сила лінзи, фокусна відстань якої дорівнює 1м.

Оптична сила збиральної лінзи –додатня,а розсіювальної – від’ємна.

Оптична сила вимірюється в системі в діоптріях (дптр). Діоптрія — позасистемна одиниця. Відповідна одиниця СІ — зворотний метр м¹. Наприклад, лінза, що має оптичну силу в 2 діоптрії, може сфокусувати паралельні промені світла на відстані ½ метра.[ 5]

ІІІ. Етап усвідомлення та використання набутих знань.

Розв’язування задач.

  1.     На рисунку показано скляні лінзи Які з цих лінз збиральні та які розсіювальні?

   

 

 

 А)                            Б)                               В)                              Г)                          Д)

2.  У магазині «Оптика» є в продажу такі окуляри: +2дптр, -2 дптр. Які вади зору такі окуляри виправлять?

3.  Знайдіть фокусну відстань лінзи з оптичною силою 5 дптр.

4. Оптична сила лінз у бабусиних окулярах +5 дптр, а в маминих –2 дптр. Чим відрізняються ці лінзи?

IV.    Підбиття підсумків уроку.

1.      Чому око називають оптичним приладом?

  1.               Які види лінз вам відомі?
  2.               Що таке короткозорість, далекозорість?
  3.               Як виправити ці вади зору?
  4.               Як ви розумієте прислів’я «Бережіть, як зіницю ока»

         V.      Завдання додому.

  1.               Опрацювати матеріал підручника с. 76-78;
  2.               Розв’язати № 106-109;
  3.               За бажанням підготувати повідомлення на запропоновані теми:

 «Ілюзії зору   в одязі або при створенні інтер’єру кімнати»    

VІ.     Рефлексія.

1.  Побудова асоціативного куща «Лінза».

2. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

Отже, наш урок добігає до кінця, тож проведемо рефлексію того, що ми зробили. Будь ласка, продовжіть речення:

- Сьогодні я вперше дізнався….,

- Мені було важко…, але легко…

- З уроку я йду з настроєм…

- Моє сонце завжди …

   Тож, діти, бажаю вам, щоб ваше сонечко  завжди світило, ніколи не було перешкод на вашому життєвому шляху.

 

Список використаних джерел.

  1. Фізика. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 7 – 9 кл (Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804). – 2015.

2. Латинсько-український словник - Балалаєва О. Ю. – 2004

3. https://uk.wikipedia.org/wiki

4. https://armyinform.com.ua/2020/08/kompyuter-i-do-slipoty-mozhe-dovesty/

5. https://www.translatorscafe.com/unit-converter/uk-UA/diopter-optical-power-to-focal-length/

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
20 березня 2023
Переглядів
385
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку