Мета.Провести бесіду про мешканців підводного царства;ознайомити учнів із рельєфними зображеннями;поглиблювати поняття про форму, розміриі будовуоб'ємних об'єктів ліплення;удосконалювати навички роботи з пластиліном;розмазування,розкачування,накладання, примазування;виховувати естетичні почуття.
Урок 11. Ліплення рельєфу «В гостях у Нептуна»
Мета. Провести бесіду про мешканців підводного царства; ознайомити учнів із рельєфними зображеннями; поглиблювати поняття про форму, розміри і будову об’ємних об’єктів ліплення; удосконалювати навички роботи з пластиліном; розмазування, розкачування, накладання, примазування; виховувати естетичні почуття.
Обладнання. Таблиці, ілюстрації, малюнки із зображенням морських риб, картинки різних видів скульптур, клей, зубна паста, фарби.
Усі уроки образотворчого мистецтво на сайті «Шкільне життя»
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Вже пролунав шкільний дзвінок,
Покликав всіх він на урок.
Рівненько стали. Все. Вже час,
Роботу починає клас.
ІІ. Робота над темою уроку.
1. Вступна бесіда.
Панує над морями Нептун, а глибоко в безодні моря стоїть чудовий палац, в якому живе Нептун. Дочки Нептуна – Русалки, які весело хлюпочуться в хвилях моря.
Звучить грамзапис музики М. Римського - Корсакова з опери «Садко».
2. - А тепер закрийте очі та уявіть, що ми потрапили на морське дно - нас запросив до себе в гості морський цар Нептун. Перед нами замок Нептуна. У прозорій воді повільно колишуться водорості. Повз нас поволі пропливають мешканці підводного царства: різні за формою і кольором риби, медузи, схожі на парасольки з бахромою, колючі морські зірки – яскраві червоні, сині, прикрашають дно морських володінь Нептуна, химерні морські коники та ще багато інших створінь. В одних тіло за формою більш витягнуте по горизонталі, в інших – по вертикалі.
Ось і морська камбала. Лежачи. Поглядає вверх – чи не пливе до неї здобич. Щоб бути непомітною, вона змінює своє забарвлення: жовте, темне, кольорове.
Серед водоростей пропливла довга і тоненька рибка. Хвостик гострий. Носик гострий. Тому її називають рибою – голкою.
Панує над морями Нептун, і хвилі моря слухаються найменшого поруху руки, озброєні грізним тризубцем.
(Вивішується малюнок із зображенням Нептуна та морських риб).
3. Ознайомлення з видами рельєфів.
На відмінну від живопису і графіки, твори скульптури обємні, круглі. Але крім круглої скульптури, є скульптура рельєфна. Вона пов’язана з площиною, і ніби виступає з неї. Рельєф не можна обійти навкруги. Він розрахований на огляд з однієї точки.
ІІІ. Поетапне виконання рельєфу вчителем.
- Для цього потрібно приготувати прямокутну чи квадратну картонну основу. Вкрити її тонким шаром пластиліну. На цю основу приліпимо рибки та водорості.
Рибки бувають різні за формою, тому зробимо кожну з них по – різному: в одної - великий хвіст, в іншої – маленький, в інших – заокруглені.
Шматочки пластиліну ділимо на кусочки різного розміру, потім трохи сплющуємо їх руками. На поверхні кожного з отриманих у такий спосіб кружечка стекою наносимо контури всього тіла рибки: голову, плавці й хвіст. Луску зображуємо у вигляді маленьких лусочок.
Щоб розфарбувати рибку, необхідно на палітру покласти фарбу, клей ПВА і невелику кількість зубної пасти. Все це перемішати. Рибки можуть бути однотонні, або в цяточку чи у смужечку. Коли фарба висохне, покриваємо виріб лаком – він надасть виробу схожості зі справжніми рибками. Очі можна зробити з чорних намистинок.
Наступним етапом – є виготовлення водоростей. Розкачуємо пластилін джгутиками - локшинами ( довші, коротші), розплющуємо акуратно пальчиками і робимо стекою глибокі риски з обох боків. Фарбуємо і покриваємо лаком. Після закінчення все це розміщуємо на картонній основі.
Якщо залишилось на заготівці багато вільного місця, доповніть рельєфну композицію зображенням інших водоростей, водяних бульбашок з пластиліну.
5. Практична діяльність учнів.
IV. Бесіда про бережливе ставлення до навколишнього середовища.
- Як потрібно поводитись біля водойм?
- Яких правил повинні дотримуватись?
V. Підсумок уроку.
Перегляд і демонстрування дитячих робіт.