СЗШ І-ІІІст.№2 с.Городківка
Лис Микита – уособлення хитрості й мудрості (за казкою І.Франка «Фарбований Лис»)
Учитель – Гасяк О.В.
Лис Микита – уособлення хитрості і мудрості (за казкою І.Франка «Фарбований Лис»)
Мета: продовжити роботу над змістом казки, вчити учнів характеризувати її героїв, формувати вміння давати власну оцінку їхнім вчинкам; розвивати логічне мислення, навички виразного читання, культуру мовлення; навчати розрізняти мову автора і мову персонажів; виховувати позитивне ставлення до доброго й красивого в житті й негативне - до зла, хвалькуватості, нечесності.
Тип уроку: урок формування компетентностей
Обладнання: портрет І.Франка, бібліотечка творів письменника для дітей, учнівські малюнки до змісту казки, роздатковий матеріал, пам’ятки.
Хід уроку
Казка кличе нас у мандри,
Велить бути в житті сміливими й мудрими,
Долати перешкоди й біди і не забувати добра світового,
Бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність.
В. Шевчук
Епіграф: Слова ласкаві, а думки лукаві.
Народна мудрість
І. Організаційний момент
1.Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін компліментами).
На дошці прикріплений смайл «Радість». Учитель бажає всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.
- Добрий день Вам, дорогі діти!
Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться. І з цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок.
II. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Сьогодні у нас незвичайний урок:
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми вже стрічались не раз,
І знову вона завітає у клас.
В казках є завжди перешкоди, та знаю,
Для творчих дітей їх ніколи немає.
Казка — це наш любий приятель, який приходить до нас у дитинстві і не полишає уже дорослих. Вона супроводжує людину з найдавніших, найсивіших часів до нинішніх. Завдяки їй розвивається наша фантазія, зростає інтерес до книжки. Вона ушляхетнює наші душі, розважає, допомагає пізнати світ, кличе у мандри, велить бути сміливими й мудрими, вчить робити добро і зневажати зло.
Казковий світ – чарівний і неповторний. Мандрувати його стежками завжди цікаво й повчально. Казка вимагає особливої атмосфери, тому вона – символ домашнього затишку, родинної злагоди. Ці почуття добре втілені в поетичних рядках. І в цьому їх привабливість.
IІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Отже, сьогодні ми продовжуємо вивчати літературні казки, зокрема казку Івана Франка “Фарбований Лис”. Ми розглянули зміст казки, прослідкували мову, якою написана казка. А сьогодні ми приділимо увагу головному героєві.
Робота в зошитах
Запишіть, будь ласка, дату, тему уроку.
Учитель
- Сьогодні, діти, ми продовжуємо вивчати казку І.Франка “Фарбований Лис”, і я запрошую вас до творчої майстерні. На уроці ми будемо вчитися характеризувати образ Лиса Микити, визначати риси його характеру, пояснювати причини вчинків; добирати цитати на підтвердження власних думок; висловлювати судження про важливість і цінність прояву найкращих людських якостей; виконувати творчі завдання; виховувати в собі кращі людські якості.
Учитель
- Діти, а чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
(Сьогодні на уроці я хочу......)
Учитель
- А я очікую, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, фантазувати, уявляти, злагоджено працювати; сподіваюсь, що знайшовши відповіді на свої запитання, ми відчуємо значимість цього твору серед літературної
творчості Івана Франка.
ІV. Перевірка засвоєння змісту прочитаного тексту казки
Спочатку виконаймо невелике тестова завдання. У кожного з вас на парті лежить папірець, на якому записано речення. Прочитайте їх і впишіть потрібні за змістом (на вашу думку) пропущені слова.
Виконання клоуз-тестів
змушений був сховатися від них у _________________________________.
Микити __________________ .
-Колективна робота з перевірки тестів. З’ясуємо з вами, чи правильно ви виконали завдання.
Відповіді на клоуз-тести
V. Сприймання і осмислення нового матеріалу.
В епоху Середньовіччя в Німеччині виникла легенда про Лиса. Пізніше на її основі видатний німецький поет Й.В.Гете створив казку «Рейнеке-лис». В Україні у 1899 році з’явилася казка з подібним сюжетом, написана І.Я.Франком, під назвою «Лис Микита». Саме її ви прочитали вдома.
- Наша творча майстерня розпочинає свою роботу із картинної галереї
1. Рольова гра „У картинній галереї" (Учні, які підготували ілюстрації до казки „Фарбований Лис", розміщують їх у "Картинній галереї" на дошці, розповідають, яку саме подію вони відтворили.)
1. Лис на торговиці.
2. У діжці з фарбою.
3. Зустріч із звірами.
4. Цар Остромисл.
5. Лісове царювання.
6. Святкування «роковин».
7. Крах Лиса Микити.
Давайте разом пригадаємо події, які в ній відбувалися.
2.Вікторина “Впізнай героя казки”
Будь ласка, визначте, кого з героїв казки стосуються такі рядки............
«Скільки разів гонили його … ставили на нього капкани або підкидали отруєного м'яса, нічим не могли його доконати» (Стрільці на Лиса)
«Зараз пронюхали, хто він, загарчали та як кинуться до нього!» (Пси)
«Фарбувати будинки, паркани та садові лави» (Маляр)
«Серце в бідолахи билось сильно, голод крутив кишки, запах олії душив його, але що було робити!» (Лис Микита)
«Ще вчора він був добрим знайомим нашого Микити, але тепер, побачивши нечуваного синього звіра … аж завив з переляку» (Вовк)
«… Вистригли йому три жменьки волосся між очей і пустили на вітер» (Мавпа Фрузя)
«Якийсь дивний і страшний звір, синій – синій, з препоганим запахом, покритий, не то лускою не то їжаковими колючками» ( Лис Микита)
« … В народних вбраннях задзявкотіли тоненькими тенорами, то цар не міг втриматися» (Молоді лисички)
«Хто що зловив або знайшов, то їв, а хто не зловив, той був голодний» (Звірі)
« … Ревли басом, аж дуби тряслися» (Ведмеді)
« … Жив собі, не тужив. Тільки одного боявся: щоб фарба не злізла з його шерсті, щоб звірі не пізнали, хто він є насправді» (Лис Микита)
« … Витягали соло, аж вуха в’янули» (Вовки)
3.Паспорт твору (заповнюють)
Тема – зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.
Ідея – засудження користолюбства, нечесності, висміювання пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту
Жанр-літературна казка
У ч и т е л ь.
У творах художньої літератури діють герої. Їх може бути більше або менше, але про одного-двох героїв, розповідається докладніше.
4.Давайте заповнимо таблицю:
Назвіть головних та другорядний персонажів твору.
Головні герої казки |
Другорядні герої казки |
|
|
5.Характеристика літературного героя.
-Хто є головним героєм казки «Фарбований Лис»?
- Діти, давайте зараз попрацюємо над образом Лиса Микити, визначимо риси його характеру та ставлення до нього
- Пишучи про звірів, Франко мав на увазі людей, тому ми будемо розглядати образ головного героя Лиса Микити з точки зору людських якостей. А люди, як правило, не бувають лише хорошими або лише поганими. У кожної доброї людини є недоліки більші чи менші, а в кожної поганої, напевне, є і якісь хороші риси.
- Отже, спробуймо схарактеризувати нашого героя різнобічно.
6. Евристична бесіда з учнями:
Як І. Франко ставиться до Лиса, починаючи казкову розповідь?
Яким постає Лис Микита на початку твору? (Хитрим, сміливим, гордим, хвалькуватим.)
Чим пишався Лис?
Л и с М и к и т а (в оточені інших лисів). Я такий сміливий, вигадливий, кмітливий, нічого не боюся. І з полювання ніколи не повертався з порожніми руками. А що ви собі думаєте? Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста й просто з торговиці курку вкраду!
1-й Лис. Просто серед білого дня ти підеш у місто, на базар?
2-й Лис. І курку там украдеш?
3-й Лис. Ет, іди, не говори дурниць!
Л и с М и к и т а. Хто, я? Дурниці говорю? Ану, побачите!
1-й Лис. Побачимо або й не побачимо! Там пси зграями по вулицях бігають, одразу лисячий дух почують.
2-й Лис. Оце хіба б ти перекинувся на блоху, щоб тебе не побачили й не роздерли!
3-й Лис. Ну й хвалько ж ти!
Л и с М и к и т а. Отже вже завтра побачите, що я і на блоху не перекинусь і не роздеруть мене. Ну, я побіг!
-Що пообіцяв Лис своїм товаришам?
-За що стрільці переслідували Микиту?
-Чим пояснити вправність героя під час полювання-злочину?
-Чому товариші Лиса даремно лякали його собаками?
-Куди вирішив піти Лис у базарний день і чому? (На торговицю у білий день, щоб вкрасти курку і цим доказати свою сміливість.)
- Знайдіть і зачитайте картину ярмарку. Що допомогло врятуватися від собак: кмітливість чи випадковість?
-Про що думав Лис, коли вскочив у бочку? А як міркував він уранці, коли побачив себе? Чи втече лис від себе?
-Яким шляхом Микита пересувався до міста вдень?
-Чому базар «у білий день» вважався для героя небезпечним місцем?
-Що змусило наважитися Лиса виявити себе серед люду, який рухався вулицею?
-Якого товару не можна було придбати на базарі?
-До якої пастки потрапив Микита? Що змусило його плигнути у діжу?
-Чому собаки не знайшли Лиса?
- Поміркуйте, чому Пси не дізналися, не відчули про місце перебування Лиса?
-Чим пожертвував звір, аби залишитися непомітним для тих, хто його переслідував?
-Що містила діжа, до якої потрапив герой?
-Для чого була приготовлена фарба в діжі?
-Чому місце переховування Микити від псів вважалося небезпечним?
-Через що Лис вимушений був перебувати в діжі аж до вечора?
-Чи вдалося Лису Микиті виконати свої горді нахваляння? Яким постає він перед нами у скрутну для нього хвилину: таким же сміливим, гордим чи іншим? (Боязливим.)
Зачитати слова з тексту, які це підкреслюють
Знайти і прочитати опис Лиса після неприємного перебування в діжі.
-Як Микита потрапив до лісу?
-Чим пояснити те, що, прокинувшись уранці, Микита «сплюнувтричі в той бік, де вчора була йому немила природа»?
-Через що Лис сам себе не пізнав?
-Що намагався зробити Микита, аби очистити своє хутро від фарби
— Як повівся Лис після невдалого полювання? Чому він вирішив добре виграти на своїй подобі"? (Бо був хитрий, а ще побачив, що звірі тремтять перед ним.)
Мені би хотілося,щоб ви побачили, як відбулася зустріч Лиса Микити із звірами.
Інсценівка
Вовк ( переляканий ). Он там! Он там! Ой, та й страшне ж! Ой, та й лютує ж!
Вовчиця, Ведмідь, Кабан, Олень (разом). Та що, що таке?
Вовк. Не знаю! Не знаю! Ой та й страшенне!
Вовчиця. Заспокойся, любий! На, попий водички!
Мавпа Фрузя. Давай я тобі вистрижу три жменьки волосся з-поміж очей та й пущу по вітру, щоб переполох розвіявся (ніби робить це).
Кабан. Ну, справи кепські.
Олень. Що ж це таке Вовка налякало?
Ведмідь. А давайте всі разом підемо в той бік, звідки Вовк прибіг, і подивимося, що там таке страшне.
Усі звірі. Ходімо, ходімо! Тільки обережніше!
Дякую нашим юним акторам
-Як зреагував Вовк, побачивши Микиту-чудовиська?
-Чому Вовк так перелякався?
-Що зробила Мавпа Фрузя вовкові?
-Чим «новий звір» вразив усіх лісових мешканців?
-Чому Лис, перебуваючи на звіриному майданчику, скористався місцем Ведмедя?
-Як Лис ішов до звірів? ( гордо піднявши хвіст вгору, надувшись він пішов углиб лісу, де знав, що є місце сходин для всієї лісової людності.
-Яким чином пояснив «новий звір» свою появу на світ та ім’я?
-Що зробили мешканці лісу задля прихильності до них Остромисла?
-Як «цар» розподіляв здобич між собою і звірами?
-Яким було життя Микити на новій посаді?
-Чого боявся Лис?
-Чи схвалюєте ви його поведінку?
- Розкажіть, як звірі ставилися до Лиса за його царювання? Підтвердіть свої висловлювання словами з тексту.
-Як звірі вирішили вшанувати роковини царювання Лиса над ними?
-Через що мешканці лісу дізналися про того, хто в них царював?
-Який вирок за свою хитрість і брехню отримав Лис?
- Які риси людського характеру засуджуються в казці?
-Що відчули ви, дізнавшись, як звірі викрили хитрого Лиса?
-Які риси його характеру є визначальними?
Гроно
Підсумок учителя. Недарма у народі кажуть: „Хитрий, як лис". Саме таких хитрих, підступних, лицемірних людей треба берегтись і самому намагатися таким не бути.
Робота в групах
Ігр. Назвати позитивні риси характеру і записати в зошитах
ІІгр. Назвати негативні риси характеру і записати в зошитах
+ -
кмітливий хвастливий
вправний(вмілий) мисливець гордий(зарозумілий)
розумний хитрий
товариський(оберігав від небезпеки) необережний
сміливий переоцінює можливості
терплячий байдужий до підданих
спостережливий брехливий
дотримує слова лицемірний
добрий? зазнайство
справедливий? користолюбство
м’якосердий цар? егоїстичний
-Чому добрий, справедливий, м’якосердий цар подано з питанням? (сказано з іронією).
Слово вчителя
Хвалькуватість та зарозумілість Лиса, його користолюбство, нечесність, хитрування, пихатість — ось риси вдачі цього казкового персонажу, які викликають, окрім сміху, ще й осуд.
Які негативні риси людини засуджує письменник (виберіть потрібне: лінь, жорстокість,користолюбство,сміливість, нечесність,сміливість, хитрість, відважність, пихатість)?
« Хвилинка мрій і відпочинку»( під класичну музику) Уявити себе якимсь звіром і пояснити.
-Я себе уявляю………………………….. Тому що…………………...
Робота в групах.
Ігр. Уявіть, що ви дивовижним способом потрапили до казки І.Франка, а у вас є квітка-семиквітка. Подаруйте її Лису Микиту з записами на пелюстках бажаннями, які допоможуть змінити його характер,поведінку. Які бажання ви б обрали? Що саме треба змінити Микиті в собі? (не бути жорстоким до інших, не вихвалятися перед друзями, бути справедливим, не робоити поганих учинків, стати чесним, зізнатися в брехні, не красти чужі речі)
ІІгр. Прийом «Переплутані ланцюжки». Група отримує фрагменти казки чи плану за казкою. Треба розмістити їх у певній послідовності.
Найспритніший серед звірів.
Похвальба Лиса Микити.
Міські пси помітили чужинця.
У діжі з фарбою.
Дивний і страшний вигляд.
Переляк Вовчика.
Цар звірів Остромисл.
Справедливе царювання.
Сумний кінець.
Обговорення результатів.
Робота в групах.
Ви працюєте в групах, уважно прочитайте, виберіть людину для виступу, вам для цієї роботи 2 хв.
Дім без книги - день без сонця .
Як овечка: не мовить ні словечка.
Красне личко – серцю непокій.
Від великої води надійся шкоди.
Лисий кінь — краса, лисий парубок — біда.
Щебече, як соловей, а кусає, як гадюка.
Без хліба легше прожити, ніж без книги.
Язик до Києва доведе, а в Києві заблудить.
Де стан, там і врода.
Де вода, там і біда.
Дівка красива, та прясти лінива.
Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже
Підсумок: Ми переконуємось ще раз ,що ці риси , вади притаманні людям не перший рік, бо прислів’я виникли ще у сиву давнину.
-З такими негативними рисами треба боротися?
Слово вчителя
Із творів видатних митців завжди черпають наснагу і натхнення для своїх художніх шедеврів режисери-постановники, художники, мультиплікатори. Не став винятком і твір Івана Франка «Фарбований Лис». Давайте переглянемо мультфільм – улюблене заняття усіх дітлахів, режисером якого є Олександр Іванов. Але пам’ятайте, що ви ще й учні, які люблять трудитися. Заповніть подану таблицю.
Вправа „Аналіз ситуації"
- Як сталося, що хитрий, обережний Лис Микита видав себе перед лісовою громадою?
- «Всім міністрам і слугам царським відразу мов полуда з очей спала».
-Поясніть, чому звірі, впізнавши в Остромислові звичайного фарбованого Лиса, розлютилися і розірвали його? Що їх найбільше вразило та обурило?
-Чи міг Лис Микита жити-поживати й добра наживати? Що він мав би змінити: друзів, родичів, себе? А люди завжди бачать себе?
Висновок: змінюючи себе ( на добро), ми і змінюємо світ
Метод «Прес»
«На вашу думку, Лис – це позитивний чи негативний персонаж?»
Я вважаю, що Лис Микита – це позитивний ( негативний) герой.
Тому що …
Наприклад, …
Отже, …
Заповніть анкету
Ім’я |
|
Стать |
|
Вік |
|
Місце народження |
|
Рід знань |
|
Місце проживання |
|
Посаду яку займає |
|
Вчинки |
|
Риси характеру |
|
Анкета з відповідями
Ім’я |
Лис Микита, Остромисл |
Стать |
Чоловіча |
Вік |
Молодий |
Місце народження |
Ліс |
Рід знань |
Полювання |
Місце проживання |
Царство звірів |
Посаду яку займає |
Цар |
Вчинки |
Хвалиться перед друзями, йде на базар, обманює звірів; царює, як усі |
Риси характеру |
Хвалькуватий, винахідливий, кмітливий розумний, чутливий до краси, схильний до обману, живе за рахунок інших |
«Пофантазуй». Уявіть фантастичну ситуацію. Ви зустріли Лиса Микиту і маєте змогу поставити йому декілька запитань. Сформулюйте і запишіть їх у зошити.
«Мікрофон»: якби мені було запропоновано написати казку, то в ній ішлося б про...
«Займи позицію»: ( робота з сигнальними картками)
- так
- ні
- не знаю.
* Лис Микита позитивний чи негативний персонаж?
- так
- ні
- не знаю.
* Чи викликає у вас співчуття Лис?
- так
- ні
- не знаю.
Колективний висновок з коментарем учителя
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
- На сьогоднішньому уроці найбільшим відкриттям для мене було …
-На уроці я дізнався…
-Після знайомства з казкою “Фарбований лис” я мабуть, точно, ніколи…
- Діти, чи справдилися ваші очікування від уроку?
- Чого навчає цей твір?
- Як би ви вчинили на місці літературного персонажа?
- Чи траплялися подібні випадки з вами?
- Як ви вважаєте, що наближає літературного персонажа до нашого часу?
VIІ. Підсумок уроку
Ознайомившись із казкою І. Франка „Фарбований Лис", ми переконались, що обман ніколи не закінчується добром. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушує кожного з нас поглянути на себе через призму життя героя твору. Який я? Чи чесний зі своїми друзями, батьками, чи хочу бути лідером і щоб усі працювали на мене? Можливо, вперше в житті вам спало на думку дати оцінку й своїй власній поведінці.
Англійське прислів'я влучно стверджує: „Найдовша у світі відстань — відстань від голови до серця". Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем дати відповідь на запитання: якою я зростаю людиною?
Казки І.Франка вчать юне покоління добру, справедливості, гуманізму, засуджуючи підступність, пихатість, лінь. Пройде ще чимало часу, і не одна дитяча голівка, забувши про все, вчитуватиметься у вічно захоплюючі, цікаві й повчальні казки безсмертного Каменяра.
Домашнє завдання
- Діти, і у вас удома буде нагода
описати можливу подібну ситуацію в сучасному житті;
“Є – контакт” - поспілкуйтеся з Лисом Микитою “Якби я зустрів Лиса Микиту в контакті” (запишіть розмову, нібито пишете е-mail.»
Переробити сумний кінець казки на веселий.
Монолог
“Я – герой твору” - спробуйте вжитися в образ головного героя і переказати казку від першої особи.