Урок "Лисичка та Журавель"

Про матеріал
Урок з читання у 2 класі.Українська народна казка " Лисичка і Журавель" Поглибити знання учнів про жанри усної народної творчості. Удосконалення навичок виразного читання.
Перегляд файлу

Тема: Яке частування , таке й дякування.

           Українська народна казка «Лисичка і Журавель»

Мета: познайомити дітей з українською народною казкою «Лисичка та Журавель»; вчити аналізувати зміст твору, давати характеристику героям; розвивати техніку читання, зв’язне мовлення учнів, критичне мислення, пізнавальний інтерес, збагачувати словниковий запас; виховувати гостинність, почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей, інтерес до читання казок, оцінне ставлення до вчинків та поведінки інших людей.

Обладнання:  комп’ютер, презентація до уроку, таблиця слів, картки з словами, зображення лисички і журавля,  ілюстрації до казки «Лисичка і Журавель».                                                         

                                               Хід уроку
І. Організація класу

 1 . Створення позитивного психологічного настрою.

Пролунав уже дзвінок,

Починаємо урок.

Дружно будем працювати.

Щоб усе на світі знати.

 Позначте настрій з яким ви розпочинаєте урок. (використовуємо цеглинкиLEGO)

Щоб до кінця уроку ваш настрій став ще кращим, давайте налаштуємось на плідну працю.

2. Очікування.

- Що ви очікуєте від нашого уроку? ( Відповіді дітей)

- Я очікую, що ви будете: Уважні, Розумні, Організовані, Кмітливі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.

  1. Мовна розминка

а). Чистомовка

Жа-жа-жа – широка межа

Жу-жу-жу – я туди біжу.

Жі-жі-жі – журавель на межі.

Же-же-же – журавель жабу стереже.

Жи-жи-жи – журавлю допоможи.

б). Читання колонок слів.

 в). Скоромовка.

 Розʹєднайте слова і прочитайте скоромовку. (слайд 1)       

На болоті журавель                                        

Цілий день збирав щавель.

Назбирав собі на борщ,

           Та якраз вперіщив дощ.                  ( слайд 2)        ( повільно, швидко)                                                

 

  1. Бесіда з елементами розповіді.

-         Пригадайте , який розділ ми вивчаємо?

( Народні перлини для кожної дитини)             

-         Які народні твори входять до цього розділу?

(Пісні, заклички, лічилки,  мирилки, скоромовки, загадки, прислівʹя, приказки.казки)                                       ( слайд 3)  

-         А чи любите ви читати казки?

-         Казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше , ніж люди навчились писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному.Згодом імʹя автора забувалося , казка стала народною. Таких казок дуже багато. Події описані  у казках вигадані, фантастичні.

А головними героями найчастіше бувають звірі, які як і люди вміють говорити, працювати, радіти і сумувати.

3, Щоденні 5 « Читання для себе»

     Вдома ви самостійно обрали українску народну казку, прочитали її.

-         Розкажіть, яку казку ви читали?

-         Які в нії герої?

-         Про що ви дізнались?

                                       ( Розповіді дітей)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Гра « Дешифрувальник»

-         Ми продовжимо читати українські народні казки.

-         А з якою казкою ми сьогодні познайомимось, ви дізнаєтесь, коли прочитаєте зашифровані слова. ( « Лисичка і Журавель»)

-         Про кого ця казка?

-         Що ви знаєте про цих тварин?

  1. Інформація « Довідкової служби»

Учні приготували розповіді про цих тварин. 

 

                       ( слайд 4)

Лисиця – звір, хижак. У неї гостра морда, пухнастий хвіст, яким вона користується як кермом. Хутро руде. Влітку лисиця живе в глибокій норі, а взимку ховається в густих хащах чагарнику. Вона живиться мишами, гризунами, молодими зайцями, птахами.  Як хижак лисиця знищує багато шкідливих гризунів і тим самим зберігає врожай зернових  культур.

 

                  ( слайд 5)

Журавель — найвищий птах. Досягає у висоту 120 см. Але його вага лише 6-7 кг. Має довгу шию й ноги. Ніс теж довгий. Ззаду звисає пишний жмут довгого пір’я. Має дзвінкий голос — за три кілометри чути. Як курликне під хмарами, так усі підіймають голови вгору. Навесні його називають – веселиком.  

 

-         Отже, сьогодні ми будемо читати українську народну казку

« Лисичка і Журавель»

 

Фізкультхвилинка

 

ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Бесіда

-         Хто головні герої казки?

-         Як ви гадаєте, чи може лисичка дружити з будь-яким птахом?

-           Чому?

-         От ми зараз і дізнаємось , чому Лисичка не дружить із Журавлями?

  1. Словникова робота.

Але спочатку попрацюємо зі словами, які зустрічатимуться в казці і розтлумачимо їх.              ( слайд 6 )

 

ЗАПРОСИНИ –  гостини , прохання прийти куди-небудь.

ПРИПРОШУЄ –  запрошує, пропонує .

ПРИЯТЕЛЬКО –  подруга.

ПРИЯТЕЛЮЄ – товаришує.

РОЗГНІВАЛАСЯ – розсердилася.

УЗЯЛАСЯ ДО СТРАВИ- почала їсти.

 

  1. Читання казки вчителем

-Я зараз читатиму казку, а ви уважно слухайте,і дехто з учнів буде продовжувати читати.

 

  1. Перевірка первинного сприймання тексту.

-         Чи сподобалас вам казка?

-         Хто з героїв сподобався ( хто не сподобався)?

-         Чому?

  1. Вибіркове читання. Робота з текстом.

- Прочитайте, як Лисичка запрошувала Журавля в гості.

( - Приходь , Журавлику! Приходь Лебедику! Я для тебе – як для себе.)

- Чим лисичка пригощала  Журавля?

 - Який посуд вона вибрала для частування  гостя?

 - Як ти думаєш, чому?

( Лисичка наварила кашки з молоком, розмазала її по тарілці.)

- Як Журавель подякував Лисичці?

- Як Запрошував  Журавель Лисичку?        Прочитайте.

( - То спасибі ж, - мовить Журавель. -  Приходь же, Лисичко , тепер до мене в гості.)

- Чи змогла лисичка пригоститися у Журавля?

( Ні , не змогла. У глечика було вузьке горличко.)

- Що сказав Журавель , коли все виїв?

( - Оце ж вибачай, Лисуню, що мав, то тим і пригощав. Та вже більше нічого не маю на гостину.)

-  Чи подякувала Лисичка за частування? Прочитайте.

( Ох і розгнівалася ж Лисичка! Так розсердилась, що й подякувати забула.)

- То що засуджується в казці?  

 (Жадібність, невихованість,)

- А чого вчить нас ця казка?    

(Бути гостинними, вічливими, гарними госпорарями)

- А який повинен бути гарний господар?

6. Гра « Закінчіть речення»

(Журавель до кашки…      Стукав, стукав дзьобом по тарілці – нічого не вхопить.)

(От Лисичка до глечика…     - голова не влазить!)

7. Читання в особах.

  - Назвіть дійових осіб казки?

-Діти, зараз уявіть себе акторами. Прочитаємо казку в особах.

( діти читають казку в особа)

  1. Характеристика дійових осіб.
  • Діти, об’єднуються у  дві групи для виконання завдання.

Робота в групах.

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

 

 1 група повинна створити «асоціативний кущ» до образу Лисички. ( дівчата)

 

 2 група  повинна створити «асоціативний кущ» до образу до Журавля.( хлопчики)

 

Опорні слова:   довгоносий , сірий, довгоногий, щирий, довірливий, чемний, ввічливий, добрий, руда, прудка, хитра, пухнаста, винахідлива, спитна, улеслива, підступна, хижа.

  1. Складаємо сенкан

 Лисичка.

Руда, хижа.

Бігає, полює, хитрує.

Лисиця ситніше вовка живе.   чи ( Лисиця хитрістю всіх бере.)

 Шахрайка.

 

 

Журавель.

Сірий,довгоногий.

Летить, курличе, кружляє.

На крилах весну приносить.

Веселик.

 

V. Закріплення вивченого

    Робота з прислівʹями.

 - Складіть частини прислівʹїв і поясніть їх зміст.

 

Як посолиш *                              * таке й дякування.

Не роби іншому того,*               * так і їстимеш.

Яке частування, *                       * чого сам не любиш.

 

-         Яке з прислівʹїв найбільше підходить до теми нашого уроку?

 

 

VІ.Підсумок уроку. Рефлексія.

 

-         Яку казку ми читали на уроці?

-         Вона народна чи авторська?

-         Хто головні герої?

-         Чи хотіли б ви мати таку подружку, як Лисичка?

-         Який має бути справжній друг?

-         Чи правильно вчинив Журавель , коли помстився Лисичці?

-         Яку позицію ви оберете – ваша справа. Але памʹятайте, що відповідати злом на зло не варто.

-         Як би ви вчинили на місці героїв?

-         Чого навчив вас цей урок?

 

-         ЦЕЙ УРОК МЕНЕ НАВЧИВ…

 

-         ( Виразно читати, передбачати розвиток подій, визначати головну думку казки, працювати в групах, оцінювати вчинки персонажів, виражати своє ставлення до прочитаного)

 

Продовжити думку.

 

КАЗКА ВИГАДКА, ТА В НІЙ ЩОСЬ ПОВЧАЛЬНЕ … ( ЗРОЗУМІЙ).

КАЗКА ВЧИТЬ, ЯК НА СВІТІ … ( ЖИТЬ).

 

-         Що зрозуміли ви з цієї казки?

 

Здавна наш народ цінував дружбу і засуджував ворожнечу, жадібність, пихатість.

      На добро треба відповідати добром, а зло вміти прощати.

  Жити треба в мирі і злагоді.

  Мати справжніх друзів.

 

З яким настроєм закінчили урок?( покажіть свої цеглинки)

 

 

   ДЯКУЮ!

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Сальва Альбіна
Додано
25 грудня 2023
Переглядів
341
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку