Урок "Література рідного краю (Література Хмельниччини)(Поезія майдану)""10 клас

Про матеріал
Урок літератури рідного краю, а саме Хмельниччини. Під час уроку розглядається творчість О.В. Іськоваї-Миклащук та О. М. Ткач. У розробці представлені поезії, що змальовують події Революції Гідності.
Перегляд файлу

10 клас

Тема: Поезія майдану у творчості поетів Хмельниччини

Мета: поглиблювати знання учнів про творчість письменників-земляків; розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати патріотичні почуття, любов до рідного краю, повагу до захисників Вітчизни.

Обладнання: збірки творів поетес, мультимедійна презентація, тлумачний словник.

Тип уроку. Урок літератури рідного краю.

 

                                    Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Вправа «Побажання»

Учні бажають один одному вдалого дня та плідної роботи на уроці.

  1. Актуалізація опорних знань.

1.Поясніть значення слова «майдан».

2. Словникова робота ( «Довідкове бюро» - зі  словником працює учень).  Слайд 2.

Майдан -велике незабудоване місце в селі або місті; площа.

3. З якими подіями асоціюється слово «майдан» у сучасного українця?

4. Робота в парах.

Складіть асоціативний ланцюжок до слова майдан.

Майдан – великий – широкий – багатолюдний – події – революція – перемога – біль – надія – радість (…).

5. Повідомлення учня про події на Майдані. Слайд 3.

    Боротьба українських громадян за свої права, яка одержала назву "Євромайдан", а згодом Революція Гідності, була наймасштабнішою подією в новітній історії України і логічним продовженням обстоювання прав людини та громадянина.

    21 листопада 2013 року півтори тисячі людей вийшли на площу в знак протесту проти того, що проросійський президент Віктор Янукович відмовився підписувати документ, до якого держава йшла роками: угоду про асоційоване членство України в Європейському Союзі. Вночі 30 листопада на вулиці продовжували залишатися кілька сотень активістів, переважно студентів. Їх жорстоко розігнала поліція, в відповідь на що 1 грудня в центр Києва з’їхалися сотні тисяч людей. Міліцейське свавілля скликало людей, обурених корупцією, узурпацією влади, політикою русифікації та зближення з Росією.

     Після жорстокого побиття молоді спецпідрозділами силовиків на головній площі Києва – майдані Незалежності, протестний рух перетворився на тривалу кампанію громадянської непокори владному режиму, корупції та порушенням прав людини.

     На 61-ий день Майдану на місці протестів застрелено перших двох активістів. На той час уже було двоє загиблих за межами місць протистояння. Ще рівно місяць влада намагатиметься зачистити центр міста від протестувальників. Прем'єр-міністр Бельгії Гі Вергофстадт назвав Євромайдан найбільшою проєвропейською демонстрацією в історії ЄС. Це найтриваліший мітинг останнього часу. Безперервно простояв 92 доби.

     Три місяці тисячі людей жили на площі столиці. Вільний час і творча енергія не могли не спрямуватись у дієві товариства та цінні проекти. Майдан обріс громадськими ініціативами, десятки з яких діють і розвиваються досі. Майданівські волонтери створили загальнодержавні волонтерські організації та благодійні фонди. Вільний універститет Майдану вже пропонує курси безкоштовних відеолекцій у 30 темах. Об’єднання дипломатів “Майдан закордонних справ” стало впливовим дорадчим майданчиком у царині міжнародних відносин. Багато членів імпровізованих охоронних груп “Самооборони Майдану” зголосилися добровольцями, коли після Майдану Росія зазіхнула на українські території. Деякі сотні централізовано влились у Збройні сили України. “Канцелярська сотня” почала зі складання докупи понищених документів із резиденції екс-президента, а зараз заради гласності й нагляду оцифровує мільйони декларацій чиновників. Гурт кінорежисерів Babylon`13 - зняли понад півтори сотні спершу короткометражних, а згодом і повноформатних, документальних фільмів. Тепер фіксують життя постмайданної країни. В розгар революції витало розуміння історичної ваги подій. Відразу дві ініціативи зловили в майданівському повітрі розуміння, що треба збирати артефакти для нащадків. Називалися вони “Музей Свободи” та “Музей Майдану”. Їхня спільна робота вилилась у створення Національного меморіального комплексу Героїв Небесної Сотні — Музею Революції Гідності.

      Революція Гідності виявилася надзвичайно трансформаційним і драматичним рухом для України, що призвів до загибелі 107 учасників акції протесту, названих "Небесною сотнею".Майдан постав важливою історичною подією, яка глибоко вплинула на політику не лише у Європі, але і в глобальному масштабі. 

 

  1. Визначення теми і завдань уроку. Мотивація навчання.

    Вступне слово вчителя.

     Нелегкий час, який переживає наша країна,  здається, не залишив людині місця для творчості... Але талановиті українські письменники доводять, що це не так. Навпаки, емоції та враження, переживання та тривоги, побоювання і надії – всі ці почуття мають бути висловленими та почутими. Так народжується сучасна художня література – з попелу та руїн, зі слів солдатів, з побаченого та почутого... Художні твори дають змогу виплеснути емоції, поділитися сокровенним, відчути, що ти не один і тебе розуміють, а також дарує найважливіше – надію та віру в майбутнє... Письменники Хмельниччини теж не лишилися осторонь проблем сучасності і сьогодні ми познайомимося з творами, які лишаються у душі кожного надовго.

  1. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.

1.1Учнівське повідомлення про життя і творчість Олени Іськової-Миклащук. Слайд 4.

      Іськова-Миклащук Олена Володимирівна народилася 12 квітня 1983 року в мальовничому селі Вербівці Шепетівського району Хмельницької обл.  За освітою  філолог, закінчила Рівненський державний гуманітарний університет. « Працюю вчителем та завучем рідної  Вербовецької школи.   

      Слова в душі зазвучали ще в ранній юності. Все почалося із захоплення неймовірною красою рідного краю.  Зараз пишу, бо пече у грудях. Кожне слово пропускаю крізь душу.

     До листопада 2013 року моєю творчістю керувала ЛЮБОВ: до коханого, до України,  до людей та природи. Далі почали переважати майданні настрої, біль за долю України.  А, коли у серпні 2014року мобілізували чоловіка, основною темою стала війна зі скромною назвою АТО та життя донечки без тата.»

     Публікувалася в журналах: «Дніпро», «Чорнильна Хвиля», в Міжнародному журналі «Склянка Часу / Zeitglas» (Україна—Росія—Німеччина), в газетах: «Подільські вісті», «Життя», «Шепетівський вісник», «Гарний настрій», «Освіта. UA», «Кримська світлиця», в багатьох альманахах та колективних збірках.  Добірки віршів представлено на кількох мистецьких Інтернет-сайтах.

     Лауреат ІІІ міжнародного поетичного конкурсу "Чатує в століттях Чернеча Гора". За підсумками конкурсу "Поетичні таланти української освіти" здобула 1 місце у номінації "Романтичні вірші" та 2 місце у номінації "Вірші на виховну тему", переможець конкурсу авторських літературних творів у жанрі гумористична мініатюра «А ВАСИЛЯ КУПАЛА».

     2016 року стала лауреатом Хмельницької обласної літературної премії імені Володимира Булаєнка.

     Член Національної спілки письменників України (2016)

     У співавторстві з композиторами Іваном Пустовим, Віктором Охріменком, Анатолієм Голоскевичем, Миколою Ведмедерею та В’ячеславом Купрієнком створено ряд пісень. 

1.2. Виразне читання підготовленим учнем поезії та її аналіз. Слайд 5.

Вимивають дощі закіптявлені рани Майдану,
Та чи зможуть відмити просякнутий кров’ю асфальт?
Хто життям заплатив, щоб отримати волю жадану,
Залишився у серці, та зник із запроданих шпальт.
Наша воля ще марить, не може піднятися з ліжка,
Їй далася взнаки з водометів полита зима.
Кажуть в пекло йде шлях, а до раю вузенька доріжка,
Тож найкращих до бою покликала знову сурма.
Ну а решта мовчить, бо не знають, що треба казати
( із верхів не дали однозначний для цього указ).
Кого славити? Волю? А раптом прийдуть федерати,
То за довгий язик розплатитись прийдеться не раз.
Та й зручніше просидіти нишком у теплій квартирі
(Сотні років покори наклали кайдани раба.)
З України летіли лелеки спокійно у вирій,
Повертатися стали— кричить двоголовий з герба.
І злетіли за хмари питати поради у Бога,
Чи летіти назад, чи мостити для діток гніздо?
І Господь відповів «В Україну прийде перемога,
Коли змиють дощі із асфальту кроваве бордо,
Коли стануть народом, не будуть покірно мовчати,
Коли рабські кайдани нарешті впадуть із душі.
Стане мирно на вік. Тільки пісня небесна качати
Буде докором тим, хто продав рідний край за гроші.»
Олена Іськова

  • Визначте тему та ідею твору.
  • Яка картина поcтає перед вами під час прослуховування поезії?
  • Визначте художні особливості твору.

2.1 Учнівське повідомлення про життя і творчість Ольги Ткач. Слайд 6.

      Ткач Ольга Михайлівна народилася 15 грудня 1983 р. в м. Хмельницьку Хмельницької області. Закінчила Хмельницький університет розвитку людини. Лауреат обласних республіканських і міжнародного конкурсів.  Автор книжок: “Мамо Україно”, “Коханню кожен вік підвладний”, “На перехресті трьох вогнів”, “Відображення у дзеркалі життя”.  Сьогодні вона – член Національної спілки  письменників України, має кілька збірок поезій і пісень, низку публікацій у періодиці.

2.2. Виразне читання підготовленим учнем поезії та її аналіз. Слайд 7.

Нема Петрові, ключнику Раю
Спочинку сьогодні.
Дружними лавами стала при брамі
Небесна сотня.

Руки тремтять, але мить ще – і радо
Він їм відчинить.
- Звідки ж вас, діти, стільки багато?
- Ми з України.

Рай зустрічає. Дерева спілим
Плодом частують.
Вони ж минають тих, що зустріли – 
Далі простують.

Перед Престолом схиляють чола – 
І на коліна.
Горять при ньому свічі любові – 
Жертви нетлінні.

І в тиші голос цілющим єлеєм
До них схилився:
- Діти, моліть і далі за неї –
Бій не скінчився! 

  • Хто зустрічає Небесну сотню коло воріт Раю? Чи випадковим є цей образ у поезії?
  • Як зустрічає Рай героїв?
  • До чого закликає голос українських хлопців?
  • Визначте тему та ідею твору.
  • Визначте художні особливості твору.

 

  1. Закріплення вивченого на уроці.
  1. Робота в парах. Скласти  сенкан до слова «майдан».

 

  1. Підсумок уроку.

Метод «Прес».

  • Сьогодні на уроці мене найбільше вразило… Тому що…
  • Сьогодні на уроці мені запам'яталося… Тому що…

 

  1. Домашня робота.

Написати есе на тему «Небесну сотню пам'ятай», або вивчити напам'ять поезію Ольги Ткач.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 вересня 2020
Переглядів
2982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку