Урок літератури рідного краю. Інга Квітка. Оповідання "Пригоди пінгвіна татуся"

Про матеріал
Пропонований навчально-методичний матеріал для уроку літератури рідного краю домоможе здобувачам освіти поринути в світ літератури молодої письменниці Інги Квітки (народилася на Кіровоградщині, проживає у Львові), розкриє красу почуттів і волі, мотивуватиме до морально-етичних вчинків, прагнення вільного життя, взаємоповаги та любові в родині (на прикладі тварин). Головне: дана розробка уроку складена по-новому, цікаво, логічно, із використанням ІКТ, містить елементи прогнозованого, пошукового та хронотопічного аналізу літературного твору.
Перегляд файлу

Альона Мовчан

 

Тема. Інга Квітка. Оповідання “Пригоди пінгвіна татуся”

 

  1. Занурення в ситуацію.

       Мініхарактеристика автора - завдання, що мотивують і розкривають образ письменника через  сприйняття/емоції: колір (зоровий образ, фото), звук (слуховий образ), дотик, запах, смак, асоціацію, предмет (книга, журнал, упаковка, квиток, буклет, меню), відео (мініхарактеристика на основі захоплень/досягнень), соцмережі для контакту.

АВТОР. 

 

https://ingakvitka.com/wp-content/uploads/2020/10/%D0%B8%D0%B7%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_viber_2020-10-22_10-09-12.jpg       Інга Квітка, казки для дітей українською

 

-         Перейдіть за QR-кодом і подивіться на фото молодої жінки та скажіть, будь ласка, які емоції вони у вас викликають?  

-         (Щирість, радість, позитив, життєрадісність, добро…)

-         Чому саме такі емоції у вас викликали фото письменниці? (Усміхнена, яскрава, випромінює щирість і радість, надихає на творчість…)

-         Як ви вважаєте, які твори вона може писати? (Казки, вірші, гуморески…)

-         Чи хотіли б ви дізнатися, хто перед нами?

-         Перед вами фото молодої української письменниці, нашої землячки Інги Квітки. Інга редактор, новинар, автор казок та творів для дітей. Народилася 22 жовтня 1986 року у місті Світловодськ Кіровоградської області. Закінчила Національний авіаційний університет за спеціальністю "психологія". Друкувалась у газеті “Світлий дім”, “Мала сторінка” має свою сторінку у ФБ “Казочки для малечі рідною мовою”. Працює редактором стрічки новин, живе у Львові. Увесь свій вільний час пані Інга присвячує написанню дитячих казок.  

-         Зараз ви можете більше дізнатися про Інгу Квітку та її твори, перейшовши за покликанням, і створити асоціації до її імені.

*Дівчатка – мережа «Фейсбук» https://www.facebook.com/IngaKvitka 

* Хлопчики –сайт Інги Квітки https://ingakvitka.com/about-me/

 

І - ініціативна

Н - новинар

Г - грайлива

А – активна

 

ТВІР.

     Виберіть один із мотиваторів, яка ідея заохотила вас все ж прочитати твір:

-  мотиваційна реклама твору (покликання  

Якщо ви прочитаєте , то дізнаєтеся про:

- життя мужніх і витривалих птахів, які не вміють літати (https://www.youtube.com/watch?v=pAzE3qD_zao&t=61s&ab_channel=%D0%A2%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB2%2B2 )

- народження малят пінгвінів із яйця (унікальне відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=aDkUkqGhRTk&ab_channel=%D0%9D%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B9%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80 )

- зрозумієте підтекст казки (підказка за покликанням https://www.youtube.com/watch?v=VYpTw310B2k&ab_channel=MaestroS )

 

2. Літературне  дослідження.

- Діти, ви любите тварин?

- Де можна побачити екзотичних тварин? (Зоопарк)

- А що, на вашу думку, означає слово «зоопарк»?

- Перейдіть за покликанням і дізнайтеся більше про зоопарк https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%BE%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%BA

- Хто з вас був у зоопарку? Що вас там зацікавило?

- Як ви вважаєте, де краще тваринам? (На волі)

- Сьогодні ми ознайомимося з казкою Інги Квітки “Пригоди пінгвіна татуся”. Як ви вважаєте, чому саме пінгвіна зобразила авторка?

- Перейдіть за покликанням і ви побачите щось цікаве))) https://www.youtube.com/watch?v=I2d24OZHl9g&ab_channel=%D0%A1%D0%BD%D1%96%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%BA%D0%B71%2B1

- А тепер вас чекає найцікавіша казочка, яка містить підтекст, який актуальний сьогодні. Отже, читаймо!

     Електронний  текст  твору https://ingakvitka.com/2020/10/22/%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B8-%D0%BF%D1%96%D0%BD%D0%B3%D0%B2%D1%96%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%81%D1%8F/

 

     Прочитайте  частину  тексту  до зав’язки.

 

Казка «Пригоди пінгвіна-татуся»

В одному зоопарку жила чудова родина пінгвінів: тато та мама, які доглядали за маленьким яйцем. Невдовзі з яйця мало вилупитися чарівне пінгвіненя, а тут ще матуся-пінгвін захворіла. Лікарі прийшли до їхньої клітки в зоопарку й кудись забрали матусю. Залишився пінгвін-татусь сам доглядати яйце. Дивився він за ще не народженим дитинчам вкрай уважно, ні на крок від яйца не відходив. Дуже хвилювався, щоб нічого з ним не сталося.

І от яйце вперше ворухнулося…

     Дайте  відповіді  на  запитання:

- Яка сім’я була в пінгвінів? Прокоментуйте словами з тексту (чудова родина пінгвінів)

- Яким батьком був пінгвін? (Дивився він за ще не народженим дитинчам вкрай уважно, ні на крок від яйца не відходив. Дуже хвилювався, щоб нічого з ним не сталося.)

          - Як ви думає, що буде далі?

     Прочитайте  текст повністю.

Не встиг пінгвін-татусь його зупинити, як воно покотилося по землі прямісінько до клітки, де жили хижі тигри.

Ні! – Закричав схвильований пінгвін-татусь і кинувся за яйцем. Проте ледь він добіг до виходу, як згадав, що двері його клітки міцно зачинені.

Вирішивши не гаяти часу, пінгвін-татусь кинувся прямісінько до ґратів, але на відміну від крихітного яйця, протиснутися через них йому було важко. Пінгвін тиснув на ґрати так сильно, що одна з них трохи розхиталася. Дуже скоро пінгвін-татусь вже був на волі і перш ніж яйце впало до лап одного з хижих тигрів, який якраз прогулювався поряд, пінгвін відштовхнув його лапою.

Тигр здивовано подивився на пінгвіна, не розуміючи, що відбувається. Пінгвін-татусь озирнувся й помітив, що яйцестрімко покотилося до води, де якраз купався величезний бегемот. Пінгвін-татусь злякався, що бегемот розчавить маленьке яйце, яке от-от мало торкнутися води біля страшного звіра й підстрибнув щодуху. Йому навіть здалося, що незграбні крила допомогли долетіти до бегемота. Він плюхнувся в воду та перевернувшись на живіт, зловив яйце. Ледь бідолашний встиг видихнути, як яйце знову ворухнулося!

Пінгвін-татусь швидко поплив до берегу, щоб перекласти яйце й вибратися з води, як воно знову ворухнулося, впало на землю і покотилося. Пінгвін-татусь поспішив за ним, а яйце потрапило до клітки з єнотами. Перш ніж пінгвін-татусь вигадав, як забратися всередину, один з єнотів дістав зі схованки ключ від своєї клітки та відчинив пінгвіну двері.

Заходь. – Запросив єнот пінгвіна.

В тебе є ключ?

Звісно, – всміхнувся єнот та простягнув яйце пінгвіну. – Ми виходимо з клітки, коли забажаємо. Точніше, коли людей немає поряд. – Зізнався він пінгвіну. – Інакше в мене б давно відібрали цей ключ. – Тримай свого малюка міцніше, – і він показав на своїх дитинчат, які весело бавилися на дереві, – скоро вони підростуть і ми назавжди втечемо з цього зоопарку й будемо вільні.

– Вільні? – Спитав пінгвін-татусь. – А як це?

– Ми зможемо робити все, що забажаємо. Люди більше не будуть тримати нас в цих маленьких клітках і вирішувати, коли нам їсти, лягати спати та як нам жити.

– А візьмеш і мою родину з собою? – Спитав пінгвін-татусь.

– Звісно, – пообіцяв єнот, – разом веселіше!

Подякував пінгвін-татусь єноту та повернувся назад до своєї клітки. Тільки-но поклав яйце на місце, як почув писк. Шкаралупа тріснула і маленьке пінгвіненя визирнуло з яйця.

Піп, піп.

Від радості пінгвін-татусь заплакав та міцно пригорнув до себе маля. Так вони просиділи дуже довго аж поки він не сказав:

Якби ж тебе зараз побачила матуся…

Я бачу, любі мої, – пінгвін-матуся і пригорнула їх до себе. – Виявилося я переїла вчорашньої риби, зараз все добре і ми знову можемо бути разом. А знаєш, там за цими ґратами дуже красиво, сумно, – вона зітхнула, коли побачила, як люди лагодять решітку, – нам звідси ніколи не вибратися. Я б дуже хотіла, щоб наш малюк був вільним. – А що це з нашими ґратами?

Не хвилюйся, – і пінгвін-татусь розказав, як зустрів єнота і той пообіцяв взяти їх з собою.

Ти лишав малюка самого? – Розхвилювалася матуся, – а що ти робив у клітці єнота? Мене ж не було всього кілька годин, що ти встиг зробити? – Cпитала вона.

А це, – таємниче сказав пінгвін-татусь і підморгнув малюку, – вже зовсім інша історія.

     Дайте  відповіді  на  запитання:

-         Де відбуваються події твору? (Зоопарк)

-         Які деталі вказують на те, що це був зоопарк? (ґрати)

-         Які асоціації у вас викликає слово «зоопарк»?

(Зоопарк –дім для диких тварин, клітки, обмеження волі…)

-         Як, на вашу думку, живеться тваринам у зоопарку?

-         Які звірі можуть жити в зоопарку?

-         Чому татусь-пінгвін залишився сам піклуватися про яйце?

-         Прокоментуйте, від кого рятував яйце татусь-пінгвін, створюючи ланцюжок подій?

        (Тигри – бегемот – єноти).

      -  Чим відрізняється пригода порятунку яйця від єнотів і тигрів, єнотів і бегемота?

      - Що мав єнот, на відміну від інших звірів? Зачитайте. (Один з єнотів дістав зі схованки ключ від своєї клітки та відчинив пінгвіну двері…)

       - Хто заважав єнотам виходити з клітки? Зачитайте. (Ми виходимо з клітки, коли забажаємо. Точніше, коли людей немає поряд)

       - Яку мрію мала сім’я єнотів? Зачитайте. (Тримай свого малюка міцніше, – і він показав на своїх дитинчат, які весело бавилися на дереві, – скоро вони підростуть і ми назавжди втечемо з цього зоопарку й будемо вільні).

     - Що для вас означає слово «вільні»?

     - Як слово «вільні» пояснює єнот татусю-пінгвіну. Зачитайте? (Ми зможемо робити все, що забажаємо. Люди більше не будуть тримати нас в цих маленьких клітках і вирішувати, коли нам їсти, лягати спати та як нам жити)

     -  Чи злякався таких думок єнота татусь-пінгвін? Прокоментуйте словами з тексту. (А візьмеш і мою родину з собою? – Спитав пінгвін-татусь).

     - Як жити разом? (Веселіше)

     - Як відреагував татусь-пінгвін на народження маляти? (Від радості пінгвін-татусь заплакав та міцно пригорнув до себе маля)

     - Що змогла розгледіти мама-пінгвін за час своєї відсутності? (А знаєш, там за цими ґратами дуже красиво, сумно, – вона зітхнула, коли побачила, як люди лагодять решітку, – нам звідси ніколи не вибратися)

     - Скільки часу вона була відсутня? (Кілька годин)

     - Яке бажання вона мала? (Я б дуже хотіла, щоб наш малюк був вільним)

     - Чому бажання єнота й матусі-пінгвіна співпадають?

 

3. Створення нового продукту.

     Рекламування твору та заохочення до читання: анонс твору, мінімотиватор, візуалізація (відео,  фільми чи інше), статті про головні  ідеї (смислів).

     Сучасні творчі завдання, що розкриють  автора через твір, сприятимуть наближенню до особистості автора як успішної особистості, його індивідуального стилю.

 

     Аналізуємо твір. Створіть опорну таблицю за твором:

  1.     рід – епос;                      
  2.     жанр – казка;
  3.     герої: татусь-пінгвін, мама-пінгвін, дитя-пінгвін, тигри, бегемот, єноти;
  4.     сюжет(и): однолінійний (порятунок татусем-пінгвіном свого ненародженого малюка (яйце);
  5.     символічні деталі: клітка, яйце, ключі, зоопарк.
  6.     твір про чудову сім’ю, турботливого татуся-пінгвіна, пригоди, про вільне життя тварин/людей, про дружбу, про надію та добро.

 

     Створіть/намалюйте цілісну композиційну часопросторову  опорну  схему твору  (про це у “класичних питаннях”, намалюйте схему і сфотографуйте її, розмістіть фото на Google малюнок, дайте покликання ).

 

                          Воля

 

 

?

 

                                                            Воля

 

 

-         То яким є підтекст казки

-         Для чого авторка написала цей твір?

-         Що є спільного й відмінного між нами, українцями, і тваринами/птахами, про яких розповідає Інга Квітка?

 

     Виконайте  одне із  творчих  завдань (список):

- створити текст мотиватор для заохочення читання твору,

- створити  рекламу твору,

- створити  асоціативну  обкладинку до книги,

- створити символічний  портрет автора,

- написати есе  «Що є найскладнішим у досягненні успіху», використавши інформацію з біографії  митця,  

- робіть, що хочете, але текст має ожити.

 

 

     Для цілісного сприйняття автора

(напишіть електронного листа письменниці (електронна адреса:

avtorkvitka@gmail.com ) і  створіть опори:

1. Що важливо знати про митця?

-         століття (історичний час), його сучасники,

-         місце, де народився й жив,

-         родина, її вплив,

-         діяльність,

-         життєві орієнтири (що хотів),

-      успішність,

-      власне  відкриття автора.

2. Що важливо знати про творчість?

-        літературний напрям,

-     рід,

-     жанри,

-     твори (збірки),

-     авторський  стиль,

-     новаторство.

 

 

docx
Додано
6 лютого
Переглядів
142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку