Альона Мовчан
Тема. Інга Квітка. Оповідання “Пригоди пінгвіна татуся”
● Мініхарактеристика автора - завдання, що мотивують і розкривають образ письменника через сприйняття/емоції: колір (зоровий образ, фото), звук (слуховий образ), дотик, запах, смак, асоціацію, предмет (книга, журнал, упаковка, квиток, буклет, меню), відео (мініхарактеристика на основі захоплень/досягнень), соцмережі для контакту.
АВТОР.
- Перейдіть за QR-кодом і подивіться на фото молодої жінки та скажіть, будь ласка, які емоції вони у вас викликають?
- (Щирість, радість, позитив, життєрадісність, добро…)
- Чому саме такі емоції у вас викликали фото письменниці? (Усміхнена, яскрава, випромінює щирість і радість, надихає на творчість…)
- Як ви вважаєте, які твори вона може писати? (Казки, вірші, гуморески…)
- Чи хотіли б ви дізнатися, хто перед нами?
- Перед вами фото молодої української письменниці, нашої землячки Інги Квітки. Інга редактор, новинар, автор казок та творів для дітей. Народилася 22 жовтня 1986 року у місті Світловодськ Кіровоградської області. Закінчила Національний авіаційний університет за спеціальністю "психологія". Друкувалась у газеті “Світлий дім”, “Мала сторінка” має свою сторінку у ФБ “Казочки для малечі рідною мовою”. Працює редактором стрічки новин, живе у Львові. Увесь свій вільний час пані Інга присвячує написанню дитячих казок.
- Зараз ви можете більше дізнатися про Інгу Квітку та її твори, перейшовши за покликанням, і створити асоціації до її імені.
*Дівчатка – мережа «Фейсбук» https://www.facebook.com/IngaKvitka
* Хлопчики –сайт Інги Квітки https://ingakvitka.com/about-me/
І - ініціативна
Н - новинар
Г - грайлива
А – активна
ТВІР.
❖ Виберіть один із мотиваторів, яка ідея заохотила вас все ж прочитати твір:
- мотиваційна реклама твору (покликання
Якщо ви прочитаєте , то дізнаєтеся про:
- життя мужніх і витривалих птахів, які не вміють літати (https://www.youtube.com/watch?v=pAzE3qD_zao&t=61s&ab_channel=%D0%A2%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB2%2B2 )
- народження малят пінгвінів із яйця (унікальне відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=aDkUkqGhRTk&ab_channel=%D0%9D%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B9%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80 )
- зрозумієте підтекст казки (підказка за покликанням https://www.youtube.com/watch?v=VYpTw310B2k&ab_channel=MaestroS )
2. Літературне дослідження.
- Діти, ви любите тварин?
- Де можна побачити екзотичних тварин? (Зоопарк)
- А що, на вашу думку, означає слово «зоопарк»?
- Перейдіть за покликанням і дізнайтеся більше про зоопарк https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%BE%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%BA
- Хто з вас був у зоопарку? Що вас там зацікавило?
- Як ви вважаєте, де краще тваринам? (На волі)
- Сьогодні ми ознайомимося з казкою Інги Квітки “Пригоди пінгвіна татуся”. Як ви вважаєте, чому саме пінгвіна зобразила авторка?
- Перейдіть за покликанням і ви побачите щось цікаве))) https://www.youtube.com/watch?v=I2d24OZHl9g&ab_channel=%D0%A1%D0%BD%D1%96%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%BA%D0%B71%2B1
- А тепер вас чекає найцікавіша казочка, яка містить підтекст, який актуальний сьогодні. Отже, читаймо!
❖ Електронний текст твору https://ingakvitka.com/2020/10/22/%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B8-%D0%BF%D1%96%D0%BD%D0%B3%D0%B2%D1%96%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%81%D1%8F/
❖ Прочитайте частину тексту до зав’язки.
Казка «Пригоди пінгвіна-татуся»
В одному зоопарку жила чудова родина пінгвінів: тато та мама, які доглядали за маленьким яйцем. Невдовзі з яйця мало вилупитися чарівне пінгвіненя, а тут ще матуся-пінгвін захворіла. Лікарі прийшли до їхньої клітки в зоопарку й кудись забрали матусю. Залишився пінгвін-татусь сам доглядати яйце. Дивився він за ще не народженим дитинчам вкрай уважно, ні на крок від яйца не відходив. Дуже хвилювався, щоб нічого з ним не сталося.
І от яйце вперше ворухнулося…
❖ Дайте відповіді на запитання:
- Яка сім’я була в пінгвінів? Прокоментуйте словами з тексту (чудова родина пінгвінів)
- Яким батьком був пінгвін? (Дивився він за ще не народженим дитинчам вкрай уважно, ні на крок від яйца не відходив. Дуже хвилювався, щоб нічого з ним не сталося.)
- Як ви думає, що буде далі?
❖ Прочитайте текст повністю.
Не встиг пінгвін-татусь його зупинити, як воно покотилося по землі прямісінько до клітки, де жили хижі тигри.
Ні! – Закричав схвильований пінгвін-татусь і кинувся за яйцем. Проте ледь він добіг до виходу, як згадав, що двері його клітки міцно зачинені.
Вирішивши не гаяти часу, пінгвін-татусь кинувся прямісінько до ґратів, але на відміну від крихітного яйця, протиснутися через них йому було важко. Пінгвін тиснув на ґрати так сильно, що одна з них трохи розхиталася. Дуже скоро пінгвін-татусь вже був на волі і перш ніж яйце впало до лап одного з хижих тигрів, який якраз прогулювався поряд, пінгвін відштовхнув його лапою.
Тигр здивовано подивився на пінгвіна, не розуміючи, що відбувається. Пінгвін-татусь озирнувся й помітив, що яйцестрімко покотилося до води, де якраз купався величезний бегемот. Пінгвін-татусь злякався, що бегемот розчавить маленьке яйце, яке от-от мало торкнутися води біля страшного звіра й підстрибнув щодуху. Йому навіть здалося, що незграбні крила допомогли долетіти до бегемота. Він плюхнувся в воду та перевернувшись на живіт, зловив яйце. Ледь бідолашний встиг видихнути, як яйце знову ворухнулося!
Пінгвін-татусь швидко поплив до берегу, щоб перекласти яйце й вибратися з води, як воно знову ворухнулося, впало на землю і покотилося. Пінгвін-татусь поспішив за ним, а яйце потрапило до клітки з єнотами. Перш ніж пінгвін-татусь вигадав, як забратися всередину, один з єнотів дістав зі схованки ключ від своєї клітки та відчинив пінгвіну двері.
Заходь. – Запросив єнот пінгвіна.
В тебе є ключ?
Звісно, – всміхнувся єнот та простягнув яйце пінгвіну. – Ми виходимо з клітки, коли забажаємо. Точніше, коли людей немає поряд. – Зізнався він пінгвіну. – Інакше в мене б давно відібрали цей ключ. – Тримай свого малюка міцніше, – і він показав на своїх дитинчат, які весело бавилися на дереві, – скоро вони підростуть і ми назавжди втечемо з цього зоопарку й будемо вільні.
– Вільні? – Спитав пінгвін-татусь. – А як це?
– Ми зможемо робити все, що забажаємо. Люди більше не будуть тримати нас в цих маленьких клітках і вирішувати, коли нам їсти, лягати спати та як нам жити.
– А візьмеш і мою родину з собою? – Спитав пінгвін-татусь.
– Звісно, – пообіцяв єнот, – разом веселіше!
Подякував пінгвін-татусь єноту та повернувся назад до своєї клітки. Тільки-но поклав яйце на місце, як почув писк. Шкаралупа тріснула і маленьке пінгвіненя визирнуло з яйця.
Піп, піп.
Від радості пінгвін-татусь заплакав та міцно пригорнув до себе маля. Так вони просиділи дуже довго аж поки він не сказав:
Якби ж тебе зараз побачила матуся…
Я бачу, любі мої, – пінгвін-матуся і пригорнула їх до себе. – Виявилося я переїла вчорашньої риби, зараз все добре і ми знову можемо бути разом. А знаєш, там за цими ґратами дуже красиво, сумно, – вона зітхнула, коли побачила, як люди лагодять решітку, – нам звідси ніколи не вибратися. Я б дуже хотіла, щоб наш малюк був вільним. – А що це з нашими ґратами?
Не хвилюйся, – і пінгвін-татусь розказав, як зустрів єнота і той пообіцяв взяти їх з собою.
Ти лишав малюка самого? – Розхвилювалася матуся, – а що ти робив у клітці єнота? Мене ж не було всього кілька годин, що ти встиг зробити? – Cпитала вона.
А це, – таємниче сказав пінгвін-татусь і підморгнув малюку, – вже зовсім інша історія.
❖ Дайте відповіді на запитання:
- Де відбуваються події твору? (Зоопарк)
- Які деталі вказують на те, що це був зоопарк? (ґрати)
- Які асоціації у вас викликає слово «зоопарк»?
(Зоопарк –дім для диких тварин, клітки, обмеження волі…)
- Як, на вашу думку, живеться тваринам у зоопарку?
- Які звірі можуть жити в зоопарку?
- Чому татусь-пінгвін залишився сам піклуватися про яйце?
- Прокоментуйте, від кого рятував яйце татусь-пінгвін, створюючи ланцюжок подій?
(Тигри – бегемот – єноти).
- Чим відрізняється пригода порятунку яйця від єнотів і тигрів, єнотів і бегемота?
- Що мав єнот, на відміну від інших звірів? Зачитайте. (Один з єнотів дістав зі схованки ключ від своєї клітки та відчинив пінгвіну двері…)
- Хто заважав єнотам виходити з клітки? Зачитайте. (Ми виходимо з клітки, коли забажаємо. Точніше, коли людей немає поряд)
- Яку мрію мала сім’я єнотів? Зачитайте. (Тримай свого малюка міцніше, – і він показав на своїх дитинчат, які весело бавилися на дереві, – скоро вони підростуть і ми назавжди втечемо з цього зоопарку й будемо вільні).
- Що для вас означає слово «вільні»?
- Як слово «вільні» пояснює єнот татусю-пінгвіну. Зачитайте? (Ми зможемо робити все, що забажаємо. Люди більше не будуть тримати нас в цих маленьких клітках і вирішувати, коли нам їсти, лягати спати та як нам жити)
- Чи злякався таких думок єнота татусь-пінгвін? Прокоментуйте словами з тексту. (А візьмеш і мою родину з собою? – Спитав пінгвін-татусь).
- Як жити разом? (Веселіше)
- Як відреагував татусь-пінгвін на народження маляти? (Від радості пінгвін-татусь заплакав та міцно пригорнув до себе маля)
- Що змогла розгледіти мама-пінгвін за час своєї відсутності? (А знаєш, там за цими ґратами дуже красиво, сумно, – вона зітхнула, коли побачила, як люди лагодять решітку, – нам звідси ніколи не вибратися)
- Скільки часу вона була відсутня? (Кілька годин)
- Яке бажання вона мала? (Я б дуже хотіла, щоб наш малюк був вільним)
- Чому бажання єнота й матусі-пінгвіна співпадають?
3. Створення нового продукту.
❖ Рекламування твору та заохочення до читання: анонс твору, мінімотиватор, візуалізація (відео, фільми чи інше), статті про головні ідеї (смислів).
❖ Сучасні творчі завдання, що розкриють автора через твір, сприятимуть наближенню до особистості автора як успішної особистості, його індивідуального стилю.
❖ Аналізуємо твір. Створіть опорну таблицю за твором:
❖ Створіть/намалюйте цілісну композиційну часопросторову опорну схему твору (про це у “класичних питаннях”, намалюйте схему і сфотографуйте її, розмістіть фото на Google малюнок, дайте покликання ).
Воля
?
Воля
|
- То яким є підтекст казки
- Для чого авторка написала цей твір?
- Що є спільного й відмінного між нами, українцями, і тваринами/птахами, про яких розповідає Інга Квітка?
❖ Виконайте одне із творчих завдань (список):
- створити текст мотиватор для заохочення читання твору,
- створити рекламу твору,
- створити асоціативну обкладинку до книги,
- створити символічний портрет автора,
- написати есе «Що є найскладнішим у досягненні успіху», використавши інформацію з біографії митця,
- робіть, що хочете, але текст має ожити.
❖ Для цілісного сприйняття автора
(напишіть електронного листа письменниці (електронна адреса:
avtorkvitka@gmail.com ) і створіть опори:
1. Що важливо знати про митця?
- століття (історичний час), його сучасники,
- місце, де народився й жив,
- родина, її вплив,
- діяльність,
- життєві орієнтири (що хотів),
- успішність,
- власне відкриття автора.
2. Що важливо знати про творчість?
- літературний напрям,
- рід,
- жанри,
- твори (збірки),
- авторський стиль,
- новаторство.